Industry

Απεργία και για το σκανάρισμα και την «ιδιοκτησία» κομπάρσων από τα χολιγουντιανά στούντιο

of 10

Σε δυστοπικό σενάριο βγαλμένο από επιστημονική φαντασία αναφέρθηκε το Σωματείο των Αμερικάνων Ηθοποιών.

Απεργία και για το σκανάρισμα και την «ιδιοκτησία» κομπάρσων από τα χολιγουντιανά στούντιο

Η σειρά «Black Mirror» φαίνεται να πλησιάζει όλο και πιο κοντά στην πραγματικότητα μέρα με την μέρα. Στην διάσκεψη τύπου του Αμερικάνικου Σωματείου Ηθοποιών (SAG-AFTRA), που ανακοινώθηκε η απεργία του παράλληλα με αυτή του Σωματείου Σεναριογράφων (WGA), έφερε στο φως μια ανησυχητική για πολλούς πρόταση που υποβλήθηκε από την Ενωση Παραγωγών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (AMPTP).

Ο Ντάνκαν Κράμπτρι-Αϊρλαντ, ένα από τα ηγετικά στελέχη του SAG-AFTRA, ανέλυσε την πρόταση. Σύμφωνα με αυτόν, πρόκειται για ένα ανησυχητικό σχέδιο που αφορά το σκανάρισμα των προσώπων ηθοποιών βοηθητικών ή κομπάρσων και την αποζημίωσή τους για μόνο μία εργατοημέρα. Οι εταιρείες παραγωγής έπειτα θα αποκτούν τα σκαν αυτά, συμπεριλαμβανομένου του προσώπου των ηθοποιών, με τη δυνατότητα να τα χρησιμοποιούν απεριόριστα σε οποιοδήποτε έργο, χωρίς συγκατάθεση ή αποζημίωση του σκαναρισμένου. Αυτή η ιδέα καθαρής εκμετάλλευσης όχι μόνο αποδυναμώνει τους ηθοποιούς και τη βιομηχανία του κινηματογράφου, αλλά καταδεικνύει επίσης την αδιαφορία απέναντι στους καλλιτέχνες. Η δήλωση αυτή υπάρχει και βιντεοσκοπημένη στο YouTube, στο σημείο 23:27 της δήλωσης της απεργίας του SAG-AFTRA.

Το ζήτημα των επενδύσεων σε τεχνητή νοημοσύνη και της πιθανής βλάβης που μπορεί να προκληθεί στους εργαζόμενους και στους καλλιτέχνες διαδίδεται σε διάφορους τομείς. Ηθοποιοί, συγγραφείς και καλλιτέχνες πολλών άλλων μέσων απειλούνται σε διάφορους κλάδους λόγω της χρήσης τεχνητής νοημοσύνης που, αν και δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την αυθεντικότητα και τη λεπτομέρεια του ανθρώπινου έργου, σίγουρα δεν εμποδίζει κάποιους να προσπαθήσουν. Η κοινή απεργία των SAG-AFTRA και WGA αντικατοπτρίζει την κοινή θεμιτή αντίληψη για το μέλλον της βιομηχανίας στα χέρια των δύο συνδικάτων, που απαρτίζονται από ανθρώπους που θέλουν να μπορούν να αμείβονται δίκαια για την τέχνη τους.

Δείτε ακόμη: Η εκρηκτική ομιλία της Φραν Ντρέσερ για την ανακοίνωση της απεργίας των ηθοποιών

strike

Καθώς οι διαπραγματεύσεις με το AMPTP για το συγκεκριμένο λόγο απέτυχαν να φέρουν μια ικανοποιητική λύση, το SAG-AFTRA ξεκίνησε την απεργία του. Το AMPTP εξέφρασε απογοήτευση για την απόφαση του, αλλά οι ηγέτες του, συμπεριλαμβανομένης της προέδρου του Φραν Ντρέσερ, κατηγόρησαν την AMPTP ως «πολύ αλαζονικό φορέα» που θυματοποιεί τα μέλη των συνδικάτων.

Η Ντρέσερ υπογράμμισε την κρίσιμη στιγμή στην ιστορία, όπου η άνοδος των ροών μέσων, των ψηφιακών μέσων και της τεχνητής νοημοσύνης απειλεί να αντικαταστήσει το ανθρώπινο ταλέντο με μηχανές και να δίνει προτεραιότητα στα οικονομικά συμφέροντα της Wall Street παρά στο καλό των επαγγελματιών του κλάδου.

Και άλλοι ηθοποιοί εξέφρασαν την αντίθεσή τους σε αυτή την επένδυση. Ο Τζον Κιούζακ έγραψε στο Twitter με έναν αρκετά επιθετικό τόνο, χαρακτηρίζοντας την χρήση AI ως «μια γιγάντια εγκληματική επιχείρηση υποκλοπών ταυτοτήτων πνευματικών δικαιωμάτων» και ως «εργατικός φετβάς»(= ισλαμική νομική άποψη).

Η απεργία έχει ήδη επηρεάσει γεγονότα στον κλάδο, όπως την πρεμιέρα του «Oppenheimer» στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου το καστ περπάτησε το κόκκινο χαλί πριν αποχωρήσει ως ένδειξη αλληλεγγύης. Η Φραν Ντρέσερ και ο Ντανκαν Κράμπτρι-Αϊρλαντ πρότειναν τα μέλη του συνδικάτου να διακόψουν κάθε είδους εργασία που καλύπτεται από τις κινηματογραφικές/τηλεοπτικές συμβάσεις από την έναρξη της απεργίας και μετά. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου αναταραχής, ένας βοηθητικός ηθοποιός μοιράστηκε ανώνυμα στο Reddit την προσωπική του εμπειρία με το ήδη σκανάρισμα του σε πολλές παραγωγές, χωρίς να είναι ενήμερος για τον ακριβή σκοπό του. Περιέγραψε το πως περίμενε σε σειρά και τοποθετήθηκε σε μια σκηνή για σάρωμα 360 μοιρών από πολλές κάμερες. Πίστευε ότι αυτά τα σάρωμα θα χρησιμοποιούνταν για «ενισχυτικά» εφέ στο μοντάζ, και για την ψηφιακή συμπλήρωση του σε σκηνές όπου απουσίαζε πλήθος. Ωστόσο, εξέφρασε ανησυχία για το ενδεχόμενο κοινής χρήσης των εικόνων του με άλλες παραγωγές, επισημαίνοντας την έλλειψη ελέγχου και συγκατάθεσης που έχουν οι κομπάρσοι για τη χρήση της εικόνας τους.

strike ai

Ο ίδιος αναγνώρισε βέβαια τις δυσκολίες που συνεπάγεται η συγκέντρωση μεγάλου αριθμού ανθρώπων για παραγωγές και τόνισε την εξάρτηση μικρών πρακτορείων καστινγκ στη νοτιοανατολική περιοχή από αυτές τις ευκαιρίες. Εξέφρασε όμως ανησυχία για την έλλειψη οφέλους για τους ηθοποιούς αν επιτραπεί στα στούντιο να εκμεταλλεύονται ψηφιακές εκδοχές της εικόνας τους σε όλη τους τη ζωή. Επίσης, επεσήμανε την δυσκολία κατανόησης της πολύπλοκης νομικής γλώσσας στις συμφωνίες και τα συμβόλαια που πρέπει να υπογράψει κάποιος μόνο και μόνο για να λάβει μέρος σε μια παραγωγή, ιδιαίτερα για άτομα χωρίς νομικές γνώσεις, αναγνωρίζοντας το πόσο καλά θα μπορούσαν να «κρυφτούν» έτσι πράγματα.

Παρέχοντας αποδεικτικά στοιχεία από την προσωπική του εμπειρία, ο ηθοποιός παρείχε εικόνες και ιστορίες από διάφορες παραγωγές στις οποίες είχε εργαστεί. Αναγνώρισε το προσιτό κόστος πληρωμής των βοηθητικών ηθοποιών, των κομπάρσων και των κασκαντέρ, αλλά παρατήρησε μια τάση για το μεγιστοποίηση των κερδών εις βάρος των χαμηλότερα αμειβόμενων επαγγελματιών του κλάδου, συμπεριλαμβανομένου και του ίδιου.

Διευκρίνισε ακόμα ότι δεν επιδιώκει αποζημίωση ή πρόκληση ρήξης με το ανώνυμο στούντιο που ανέφερε, αλλά θέλει να ενημερώσει άλλους σε παρόμοιες θέσεις για τον τρόπο με τον οποίο τα στούντιο αποκτούν και χρησιμοποιούν τις εικόνες τους σε διάφορες παραγωγές. Αντιμετωπίζοντας κριτικές σχετικά με την έλλειψη νομικής συμβουλής κατά την ανάγνωση των συμβάσεων, εξήγησε ότι λειτουργεί ο ίδιος ως ατζέντης του και τονίζει τους κινδύνους του να αμφισβητείς ή να ζητάς διευκρινίσεις που μπορούν να απειλήσουν τις ευκαιρίες απασχόλησής του. Επίσης, τόνισε ότι η αιώνια χρήση της εικόνας του ως γέμισμα πλήθους δεν τον ανησυχεί ιδιαίτερα προσωπικά, ωστόσο αναγνωρίζει όσους είναι ενάντια και τους πιθανούς κινδύνους της ανεξέλεγκτης χρήσης αυτής της πρακτικής.

Συνοψίζοντας, η κοινή απεργία SAG-AFTRA /WGA κατά της AMPTP αποτελεί μια σημαντική στάση ενάντια στην εκμεταλλευτική πρόταση τεχνητής νοημοσύνης που θα στερούσε από τους εμπλεκόμενους ηθοποιούς τη συγκατάθεση και αποζημίωσή τους. Αναδεικνύει την αυξανόμενη ανησυχία στην ψυχαγωγική βιομηχανία για την ανεξέλεγκτη διάδοση της τεχνητής νοημοσύνης και την πιθανή ζημία που προκαλεί στην επαγγελματική επιβίωση και δημιουργική ακεραιότητα των καλλιτεχνών.

Αυτή η απεργία αντιπροσωπεύει έναν κρίσιμο σταυροδρόμι στην ιστορία, όπου τα συνδικάτα είναι ενωμένα για να προστατεύσουν τα δικαιώματα των υποκριτών και να διασφαλίσουν το μέλλον της βιομηχανίας έναντι των δυνάμεων που δίνουν προτεραιότητα στο κέρδος παρά στην ευημερία εκείνων που δίνουν ζωή στις ιστορίες. Είναι μια έκκληση για δίκαιη μεταχείριση, διαφάνεια και αναγνώριση της ανεκτίμητης συνεισφοράς των ηθοποιών, των συγγραφέων και όλων των επαγγελματιών που εργάζονται στην ψυχαγωγική βιομηχανία.