Μαθητευόμενος ιερέας καταφθάνει στη Ρώμη για να σπουδάσει την τελετή του εξορκισμού δίπλα σ' έναν αμφιλεγόμενων μεθόδων μέντορα. Δίπλα στον Ουαλό γέροντα, ο νεαρός μαθητής θα επενεξετάσει την πίστη του στο καλό, το κακό, το σκοτεινό και το άγιο...
Αν υπάρχει μια διαφορά ανάμεσα στην «Τελετή» και όλες τις προηγούμενες ταινίες με εξορκισμούς (από τον «Εξορκιστή» του Γουίλιαμ Φρίντκιν μέχρι τον «Εξορκισμό της Εμιλι Ρόουζ» του Σκοτ Ντέρικσον) είναι πως η ταινία του Μίκαελ Χάφστρομ βασίζεται στην έρευνα του Ματ Μπάλιο που εκδόθηκε το 2009 με τίτλο «The Making of a Modern Exorcist» γύρω από τις σύγχρονες πρακτικές εξορκισμού στη σημερινή Ρώμη.
Ισως γι'αυτό και ο Χάφστρομ («1408», «Σαγκάη, η Πόλη των Κατασκόπων») προσπαθεί με κάθε τρόπο να αποφύγει τις παγίδες μιας παραδοσιακής ταινίας εξορκισμού, συγκεντρώνοντας το ενδιαφέρον του στην αναζήτηση της όποιας αλήθειας μπορεί να κρύβεται πίσω από το μύθο τους. Η προσπάθεια του να εκλογικεύσει το παράλογο τον οδηγεί αναπόφευκτα σε μια υποβλητική ατμόσφαιρα και μια ελλοχεύουσα απειλή που δεν διακόπτεται από ξεσπάσματα τρόμου και φτηνά τρικ ανατριχίλας του θεατή.
Με έναν περίεργο τρόπο, η «Τελετή» μοιάζει με τον ήρωα της που δεν είναι ο νεαρός ιερέας που αρνείται να πιστέψει, αλλά ο Πάτερ Λούκας του Αντονι Χόπκινς. Ενας μοναχικός, σχεδόν παραιτημένος ιερέας που πιστεύει στον εξορκισμό επειδή δεν έχει άλλη επιλογή. Σχεδόν σεξπηρικός, ο Χόπκινς φτιάχνει έναν από τους πιο ενδιαφέροντες χαρακτήρες της υπερπαραγωγικής καριέρας του, ισορροπώντας με τεχνική μεγάλου ηθοποιού ανάμεσα στην βρετανική θεατρική παράδοση και την αναπόφευκτη χολιγουντιανή εξωστρέφεια.
Αν όλα τα παραπάνω πέφτουν στο κενό, είναι γιατί πίσω από την κάμερα βρίσκεται ένας αποδεδειγμένα άπειρος σκηνοθέτης, ο οποίος αδυνατεί να συνθέσει τα υλικά του σε ένα αρμονικό σύνολο. Χωρίς ρυθμό, χωρίς αίσθηση του σασπένς και παραδομένος σε ένα άτεχνο σενάριο, ο Χάφστρομ χάνει την ευκαιρία για μια «κλασική» ταινία πάνω στην πίστη. Ολοκληρώνοντας τελικά ένα ανέμπνευστό θρίλερ που σε κάνει να αναπολείς τις απροκαλυπτες ακρότητες της Μέγκαν...