Ενημέρωση

Το Αλφαβητάρι του «Χώρα, σε Βλέπω»

of 10

Από το Α ώς το Ω, αυτά είναι τα λήμματα που αποτελούν την κοσμοθεωρία του προγράμματος «Χώρα, Σε Βλέπω» της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για τη διάσωση, ψηφιοποίηση, προβολή και μελέτη ταινιών από τον ελληνικό κινηματογράφου του 20ου αιώνα.

Το Αλφαβητάρι του «Χώρα, σε Βλέπω»

To «Χώρα, Σε Βλέπω» είναι ένα πρόγραμμα διάσωσης, ψηφιοποίησης, προβολής και μελέτης ταινιών από την πλούσια κληρονομιά του ελληνικού κινηματογράφου του 20ού αιώνα. Μία φιλόδοξη δράση της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, υπό την αιγίδα της Επιτροπής «Ελλάδα 2021», με μεγάλο χορηγό το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ), χορηγους το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και με υποστήριξη της Ταινιοθήκης της Ελλάδος και της Finos Films.

Το πρόγραμμα προβολών του «Χώρα, Σε Βλέπω» επιστρέφει από την Πέμπτη 31 Μαρτίου μέχρι και τη Δευτέρα 4 Απριλίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Διαβάστε εδώ περισσότερα για τις ταινίες που θα προβληθούν και το πρόγραμμα.

(φωτογραφίες: Πηνελόπη Γερασίμου)


Χώρα

Απόπειρα

Μία προσπάθεια να ανοίξει ένας ευρύτερος διάλογος για την φιλμική κληρονομιά μας, μέσα από την διάσωση, αποκατάσταση και μελέτη του ελληνικού σινεμά του 20ου αιώνα.

Βαλίτσα

Εκπαιδευτική βαλίτσα που θα περιέχει ταινίες της δράσης και έναν τόμο για το ελληνικό σινεμά θα κατατεθεί σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Ελλάδας και του εξωτερικού, με στόχο τη διευκόλυνση της διδασκαλίας και προώθησης της ελληνικής κινηματογραφικής ιστορίας.

Γειτονιές

Οπως ήταν κάποτε, κλεισμένες σε χρονοκάψουλα μέσα στις ταινίες της Δράσης. Τα Πετράλωνα στο «Οικόπεδο», το Γαλάτσι στα «Τουρκοβούνια», το κέντρο της Αθήνας στο «Αλλο Γράμμα», το Κερατσίνι στην «Ευδοκία», η Κοκκινιά στο «Μπλόκο», ο Σταθμός Λαρίσης στο «Αθήναι», το Μενίδι στο «Από την Ακρη της Πόλης».

Διαδρομές

Εντός μιας χώρας σε μεταβολή («Το Προξενιό της Αννας» ή «Η 7η μέρα της Δημιουργίας»), σε γύψο («Λούφα και Παραλλαγή») και σε φαντασιακά τοπία («Πρωινή Περίπολος»). Διαδρομές στην καρδιά της πρωτεύουσας («Ακρόπολις των Αθηνών»), στις παρυφές της («Οι Τεμπέληδες της Εύφορης Κοιλάδας»), στην ύπαιθρο («Μακεδονικός Γάμος»), αλλά και ακόμη πιο μακρινές («Γράμματα από την Αμερική»). ΅να ταξίδι που σε κάθε θέαση έχει κάτι να αποκαλύψει.

Εξωτερικό

Οι δεσμοί του ελληνικού σινεμά με το εξωτερικό ήταν πάντα στενοί και αυτό αποτυπώνεται και στην εδώ επιλογή. Το Χώρα, σε Βλέπω περιλαμβάνει δύο ταινίες που είναι γυρισμένες στα γαλλικά («Ζ» και «Idees Fixes: Παραλλαγές στο Ιδιο Θέμα») και άλλη μία που είναι γαλλική παραγωγή («Οι Βοσκοί»). Ο «Τελευταίος Σταθμός, Κρόιτσμπεργκ» λαμβάνει χώρα στην ομώνυμη γειτονιά του Βερολίνου, όπως και ένα κομμάτι από το «Αλλο Γράμμα» στο Σαρλερουά, ενώ η «Δοκιμή» είναι μια ταινία για την ελληνική δικτατορία γυρισμένη στην Αμερική και στα αγγλικά, από έναν Αμερικάνο, τον Ζιλ Ντασέν.Η Έλλη Λαμπέτη στο «Τελευταίο Ψέμα» ήταν υποψήφια για BAFTA, o Μιχάλης Κακογιάννης είχε ήδη διεκδικήσει 4 φορές τον Χρυσό Φοίνικα και ο φωτογράφος Γουόλτερ Λάσαλι ήταν στον δρόμο για τα Οσκαρ.

Ζ

Ο τίτλος της ομώνυμης ταινίας του Γαβρά δεν προφέρεται “Ζήτα” αλλά “Ζει”, εννοώντας τον δολοφονημένο από το φασιστικό παρακράτος βουλευτή Γρηγόρη Λαμπράκη.

Ηλιος

Ο Ελληνικός, σαν αυτόν που πρωταγωνιστεί στις ταινίες των ελληνικών νησιών: τη «Μανταλένα» στην Αντίπαρο, τον «Θηραϊκό Ορθρο» στη Σαντορίνη, τη «Γυναικεία Κοινωνία» στους Φούρνους, το «Δέντρο που Πληγώναμε» στη Χίο.

Θίασος

Η εμβληματική ελληνική ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου που ψηφιοποιήθηκε στα πλαίσια της Δράσης συγκινώντας εκατοντάδες θεατές στην παγκόσμια πρεμιέρα της νέας ψηφιακής κόπιας τον περασμένο Σεπτέμβριο στην Πειραιώς 260.

Ιστορία

Με Ι κεφαλαίο, από αυτή που γράφεται από τους ισχυρούς και ξαναγράφεται μέσα από τον φακό του σινεμά - όπως στο «Κιέριον» ή τις «100 Ωρες του Μάη/ ή τα «Μέγαρα» ή το «Μπλόκο».

χώρα

Κόπια

Περισσότερες από 150 μπομπίνες χρειάστηκε να βρεθούν και να μεταφερθούν στα εργαστήρια εικόνας και ήχου για να πραγματοποιηθεί όλο το έργο της ψηφιοποίησης και ψηφιακής αποκατάστασης.

Λείπει

Η Τόνια Μαρκετάκη, η σκηνοθέτρια που άνοιξε τον δρόμο για ένα πολιτικό σινεμα ποιητικών αξιώσεων και που έφυγε πολύ νέα. Ο Ιωάννης ο Βίαιος είναι sold-out κάθε φορά που προβάλλεται στα πλαίσια της Δράσης.

Μουσική

Πρωτότυπη ηλεκτρονική μουσική έγραψε η Nalyssa Green για την βωβή ταινία του 1929 «Αστέρω». Το τυχερό κοινό που παρακολούθησε τις προβολές σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα μιλάει ακόμη για μια μαγική εμπειρία.

Ντέτεκτιβ

Η ιδιότητα που χρειάζεται να υιοθετείς από καιρό σε καιρό αν ψάχνεις δικαιώματα ή υλικά από ελληνικές ταινίες χαμένες στα βάθη του χρόνου. Για τίτλους άσημους όσο και διάσημους.

χωρα

Ξέρουν

Τον κόπο και την αγάπη που χρειάζεται. Οι συνεργάτες που δούλεψαν νυχθημερόν για την πραγματοποίηση αυτού του πρότζεκτ: οι τεχνικοί της εικόνας και του ήχου, οι καλλιτεχνικοί συντελεστές, οι άνθρωποι των υποτίτλων και των deliverables, οι άνθρωποι που κουβάλησαν τις κόπιες, εκείνοι που βρήκαν και έδωσαν τα δικαιώματα, τα άτομα που υποστήριξαν τις νομικές διαδικασίες, όσα είδαν τις αποκατεστημένες ταινίες καρέ-καρέ για να βεβαιώσουν την ποιότητα των εργασιών, καθώς και να εγγυηθούν πως τα νέα υλικά θα παραμείνουν προσβάσιμα.

Ορόσημα

Μπορεί να είναι και άνθρωποι - όπως ο Γιώργος Πανουσόπουλος που απαντάται περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο συντελεστή σε ταινίες της Δράσης, είτε ως σκηνοθέτης με τη «Μανία» του, είτε ως φωτογράφος, αλλά και με άλλες ιδιότητες.

Πρόσωπα

Που μαγεύουν με το πέρασμά τους από τη μεγάλη οθόνη: Από τον Γιώργο Παππά και την Έλλη Λαμπέτη, την Μαρία Βασιλείου (με τη φωνή της Ελένης Ροδά) και την Όλγα Καρλάτου μέχρι τους αγρότες των Μεγάρων, τους κατοίκους των Φούρνων, τους καταληψίες του Οίκου των Τυφλών.

Ρέι Τσαρλς

Είδε τον «Αγώνα των Τυφλών» και υπέγραψε για τη δικαίωση των μαχών τους, συμβάλλοντας στην κοινωνική αλλαγή που η ταινία στο πλευρό ενός κινήματος προσπαθούσε να πετύχει.

χώρα

Στούντιο

Την εποχή της δόξας του ελληνικού σινεμά τα στούντιο μεσουρανούσαν και ένα από αυτά διατηρεί την αίγλη και το πιστό κοινό του μέχρι σήμερα - αυτό της Finos Films, που υποστήριξε τη Δράση στο σύνολο της και επιπλέον παραχώρησε τις ταινίες: «Πρόσωπα Λησμονημένα», «Μικρός Δραπέτης», «Μανταλένα», «Κορίτσια για Φίλημα».

Τόμοι

Ενας ελληνικός και ένας αγγλικός τόμος θα εκδοθούν με αφορμή τη Δράση από τις εκδόσεις Νεφέλη, με κείμενα ακαδημαϊκών και κινηματογραφιστών γύρω από σημαντικές ημερομηνίες του εικοστού αιώνα για το ελληνικό σινεμά.

Υπερηφάνεια

Για την κουήρ κληρονομιά του ελληνικού σινεμά, τότε που σε καιρούς χαλεπούς γυρίζονταν ταινίες όπως «Η Λίζα και η Άλλη» ή η «Μπέττυ» ή ο «…Λιποτάκτης».

Φεστιβάλ

11 Φεστιβάλ έχουν πραγματοποιήσει προβολές στα πλαίσια του Χώρα, σε Βλέπω και άλλα τόσα αναμένεται να λάβουν χώρα μέχρι το τέλος του έτους.

Χαρτογράφηση

Αγνωστων ιστοριών, προσωπικών διαδρομών και ιστορικών αποκαταστάσεων, σαν αυτή που συμβαίνει στο επίκαιρο τριάντα χρόνια μετά την δημιουργία του, «ROM».

χώρα

Ψηφιοποίηση

26 ελληνικές ταινίες από τον 20 αιώνα του ελληνικού σινεμά ψηφιοποιήθηκαν στα πλαίσια της Δράσης Χώρα, σε Βλέπω.

Ωρα

Για δράση. Η προσέλευση του κοινού στις προβολές του Χώρα, σε Βλέπω μαρτυρά ότι το κοινό - και προς μεγάλη χαρά και έκπληξη, και το νεανικό κοινό - έχει ανάγκη να έρθει σε επαφή με την κινηματογραφική (και όχι μόνο) ιστορία του. Τώρα είναι χρέος της πολιτείας και των θεσμών να δράσουν, να διασώσουν, να ψηφιοποιήσουν, να αποκαταστήσουν, και τελικά να καταστήσουν το Ελληνικό Σινεμά προσβάσιμο στο κοινό!


ΧΩΡΑ, ΣΕ ΒΛΕΠΩ – Ο ΕΙΚΟΣΤΟΣ ΑΙΩΝΑΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΙΝΕΜΑ / επιμέλεια δράσης (ΕΑΚ): Σύλλας Τζουμέρκας, Ελίνα Ψύκου / συνεπιμέλεια προγράμματος, επιμέλεια έκδοσης και εκπαιδευτικού υλικού: Αφροδίτη Νικολαΐδου, Δημήτρης Παπανικολάου / γενικός συντονισμός δράσης (ΕΑΚ): Φαίδρα Βόκαλη / επιμέλεια ψηφιοποίησης και αποκατάστασης: Γιάννης Βεσλεμές / εργαστήρια εικόνας: ANMAR FILM LAB, STEFILM, AUTHORWAVE / εργαστήριο ήχου: KVARYBOSOUND MFC / συντονισμός παραγωγής: Ιωάννα Ραμπαούνη / βοηθός συντονισμού: Βάιος Γαλάνης / νομική σύμβουλος: Μαρίνα Μαρκέλλου / γραφιστικά: Νίκος Πάστρας, TALC / υπεύθυνη επικοινωνίας: Νατάσσα Πανδή / social media manager: Γιώργος Παππάς, Δημήτρης Τσακαλέας / συνόψεις ταινιών: Θοδωρής Δημητρόπουλος / συντονισμός φεστιβάλ: Σταύρος Μαρκουλάκης / συντονισμός έκδοσης: Ασπασία-Μαρία Αλεξίου / μεταφράσεις έκδοσης: Ασπασία-Μαρία Αλεξίου, Michael Eleftheriou, Δέσποινα Παυλάκη, Κώστας Σκορδύλης / υποτιτλισμός & μεταφράσεις ταινιών: AUTHORWAVE / έξτρα μεταφράσεις ταινιών: ΝΕΑΝΙΚΟ ΠΛΑΝΟ, STORYTELLER

χώρα σε βλέπω