
Η ταινία
Στο τέλος της τουριστικής σαιζόν, μια οικογένεια Νορβηγών καταφθάνει σε μια πανσιόν στην περιοχή της Γραμβούσας στην Κρήτη, διεκδικώντας από τους Έλληνες οικοδεσπότες μια αυθεντική εμπειρία πειρατικής βίας. Η σχέση του Μάνου και του Τάσου, πατέρα και γιου, δοκιμάζεται, καθώς δυσκολεύονται να ικανοποιήσουν τις συνεχώς αυξανόμενες απαιτήσεις των τουριστών. Όταν το παιχνίδι ξεπερνά τα όρια, οι δυο τους αναγκάζονται να αντιδράσουν.
Ο σκηνοθέτης
Ο Σταύρος Πετρόπουλος γεννήθηκε στη Ζάκυνθο το 1984. Είναι απόφοιτος του τμήματος Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης και του τμήματος Media and Communications του Goldsmiths College (University of London). Το 2013 ίδρυσε την εταιρία παραγωγής ALASKA FILMS με τον Λεωνίδα Κωνστανταράκο. Ως σκηνοθέτης και παραγωγός έχει δημιουργήσει ποικίλα είδη οπτικοακουστικών έργων, συμπεριλαμβανομένων ταινιών μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ και τηλεοπτικών παραγωγών. Έχει συμμετάσχει σε διεθνή και εγχώρια κινηματογραφικά φεστιβαλ αποσπώντας διακρίσεις και βραβεία.
Εξι ερωτήσεις για το «Pirateland»:
Πώς επιλέξατε το θέμα της ταινίας σας, ποια ήταν η αρχική ιδέα, ποια η ανάγκη να αφηγηθείτε αυτή την ιστορία;
Μεγάλωσα σε ένα ελληνικό νησί και είδα από κοντά τη σταδιακή του αλλοίωση από τον τουρισμό. Οι άλλοτε άδειες, όμορφες ακτογραμμές και τα βουνά γέμισαν ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα. Οι παραδόσεις και τα έθιμα μεταμορφώθηκαν σε κάτι εύπεπτο, σχεδιασμένο για να καταναλωθεί από επισκέπτες. Η φροντίδα και η φιλοξενία έδωσαν τη θέση τους σε μια πιο κερδοσκοπική λογική. Όσο ένιωθα να χάνεται κάτι οικείο, τόσο πιο έντονα γεννιόταν μέσα μου η ανάγκη να αναζητήσω ό,τι είχε απομείνει "ανέγγιχτο". Στην πορεία όμως συνειδητοποίησα ότι κι αυτή η αναζήτηση — για το αυθεντικό, το «πραγματικό» — μπορεί εύκολα να γίνει κι αυτή μια μορφή κατανάλωσης. Αντί να πηγαίνω στο νησί μου, άρχισα να επιλέγω για διακοπές τα λίγα νησιά που διατηρούσαν ακόμα κάτι αγνό. Και ύστερα τα έβλεπα κι αυτά να αλλάζουν. Σαν να συμμετείχα χωρίς να το θέλω σε αυτό που ήθελα να προστατεύσω. Αυτή η αντίφαση — ανάμεσα στην οικειότητα και τη συνενοχή — είναι το σημείο απ’ όπου ξεκίνησε το Pirateland.
Τι σας δυσκόλεψε στην πραγματοποίηση της ταινίας, τι σας έφερε μεγάλη χαρά, ή τι σας εξέπληξε - θετικά ή αρνητικά;
Μια από τις βασικές δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε ήταν ότι το κάστινγκ των Νορβηγών ηθοποιών ολοκληρώθηκε ελάχιστα πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα. Αυτό σήμαινε πως η γνωριμία μας και οι πρόβες έπρεπε να συμβούν σχεδόν ταυτόχρονα με τα γυρίσματα, κάτι που αναπόφευκτα δημιούργησε πίεση. Παρ’ όλα αυτά, στάθηκα πολύ τυχερός. Η προθυμία και ο επαγγελματισμός τους — αλλά και η αβίαστη, σχεδόν απρόσμενη χημεία που ανέπτυξαν με τους Έλληνες ηθοποιούς — οδήγησαν σε μια δυναμική που ξεπέρασε κάθε μου προσδοκία.
Η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα βρίσκεται σε αναβρασμό την τελευταία περίοδο. Πόσο αφορά αυτό τους/τις σκηνοθέτες της δικής σας γενιάς και ποια βήματα θα θεωρούσατε ως βελτίωση;
Ο αναβρασμός έρχεται ως αντίδραση στη βαθιά δυσλειτουργική κατάσταση στην οποία βρίσκεται η ελληνική κινηματογραφία αυτή τη στιγμή. Και, όπως είναι αυτονόητο, αφορά όλους τους δημιουργούς, ανεξαρτήτως ηλικίας ή εμπειρίας. Είναι γνωστό πως η Ελλάδα κατατάσσεται διαχρονικά στις τελευταίες θέσεις της Ευρώπης όσον αφορά τη δημόσια χρηματοδότηση για τον κινηματογράφο. Δεν το λέω από διάθεση σύγκρισης ή ανταγωνισμού με άλλες χώρες· απλώς δεν μπορώ να αγνοήσω την αντίφαση ανάμεσα σε αυτό το στατιστικό και το εθνικό αφήγημα που θέλει την Ελλάδα “χώρα του πολιτισμού”. Αν θέλουμε οι Έλληνες και οι Ελληνίδες σκηνοθέτες να συνεχίσουν να φτιάχνουν ελληνικές ταινίες, αυτό το τοπίο πρέπει να αλλάξει.
Είναι οι πλατφόρμες και το streaming μια ευκαιρία για τη διανομή και προβολή της μικρού μήκους ταινίας; Ποιες άλλες λύσεις θα βλέπατε προκειμένου η μικρού μήκους ταινία να φτάσει σε περισσότερο κόσμο;
Το streaming και οι πλατφόρμες προσφέρουν — χωρίς αμφιβολία — ευκαιρίες για τη μικρού μήκους ταινία, ειδικά, επειδή αποτελούν έναν από τους ελάχιστους τρόπους για να ζήσει το είδος έξω από το φεστιβαλικό κύκλωμα. Παρ’ όλα αυτά, δεν βλέπω γιατί να μη διεκδικούμε και μια μεγαλύτερη παρουσία στις κινηματογραφικές αίθουσες. Όχι μόνο ως συνοδευτικό υλικό πριν από ταινίες μεγάλου μήκους, αλλά και μέσα από επιμελημένα blocks μικρού μήκους — προγράμματα με θεματική συνοχή, σωστή προώθηση και την προβολή που τους αξίζει.
Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για εσάς, αλλά και για το σημερινό κινηματογραφικό τοπίο; Τι προσδοκίες έχετε από τη νέα καλλιτεχνική διεύθυνση;
Αυτή θα είναι η πρώτη μου συμμετοχή στο Φεστιβάλ Δράμας ως σκηνοθέτης, και ανυπομονώ πραγματικά. Νιώθω πως δεν είναι καθόλου τυχαίο που το Φεστιβάλ θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα για τη μικρού μήκους ταινία στην Ευρώπη. Με 48 χρόνια ιστορίας στην πλάτη του, έχει συμβάλλει ουσιαστικά στη χαρτογράφηση του σύγχρονου ελληνικού σινεμά και στη στήριξη νέων δημιουργών. Είμαι σίγουρος πως και η νέα καλλιτεχνική διεύθυνση θα κάνει ό,τι μπορεί για να συνεχίσει — και να εξελίξει — αυτό το έργο.
Τι κάνει μία ταινία μικρού μήκους... μεγάλη;
Όπως και στη μεγάλου μήκους, έτσι και στη μικρού μήκους ταινία, αυτό που με ενθουσιάζει περισσότερο είναι όταν νιώθω πως οι δημιουργοί της είχαν πραγματική ανάγκη να πουν κάτι — κάτι που, αν δεν το έλεγαν, θα “έσκαγαν”. Με άλλα λόγια, αυτό που κάνει μια ταινία «μεγάλη» δεν είναι ούτε η διάρκεια, ούτε το είδος, ούτε το budget, αλλά η αλήθεια που κουβαλά μέσα της. Η ειλικρίνεια και το βάθος της πρόθεσης.
Δείτε εδώ το τρέιλερ από το «Pirateland»:
Δείτε εδώ την προηγούμενη μικρού μήκους ταινία του Σταύρου Πετρόπουλου «Μικροβίωμα»:
Pirateland: Πρωταγωνιστούν: Κώστας Κορωναίος, Μαριάνθη Παντελοπούλου, Αστέρης Ριμαγμός Ρήγας, Aslag Guttormsgaard, Marian Ηole, Lea Meyer | Παραγωγός Λεωνίδας Κωνστανταράκος (Alaska Films, GR) | Συμπαραγωγοί Stephane Marchal (Yukunkun Productions, FR), Silje Baer (Ferdi Film, NOR) | Σκηνοθέτης Σταύρος Πετρόπουλος | Σεναριογράφος Γιώργος Τελτζίδης | Διευθ. Φωτογραφίας Γιώργος Κουτσαλιάρης | Μοντάζ Στάμος Δημητρόπουλος | Ηχητική Επεξ/σία & Μίξη Ήχου Στέλιος Κουπετώρης | Διευθ. Παραγωγής Μανόλης Κριτσωτάκης | Βοηθός Δ. Παραγωγής Γιώργος Τσακίρης | A' Βοηθός Σκηνοθέτη Γιώργος Μπόγδανος | Σκηνογράφοι (Rectifier) Μαίρη Μαρμαρινού, Ιωάννα Παπαδόγιαννη | Ενδυματολόγος Γεωργία Μπούρα | Βοηθός Ενδυματολόγου Κυράννα Γκιόκα | Focus Puller Βαγγέλης Κασαπάκης | Β' Βοηθός Οπερατέρ/DIT Ελένη Λόλα | Ηλεκτρολόγος Ηρακλής Μητρόπουλος | Βοηθός Ηλεκτρολόγου Χάρης Πουρνιάς | Μακενίστας Σταμάτης Καρναβάς | Ηχολήπτης Ιάσων Θεοφάνου | Boom Operator Γιώργος Αλεξανδρόπουλος | Make-up/Hair Stylist Ιωάννα Λυγίζου | Φροντιστής Χριστόφορος Καρτάλος | Location Scouting Πέτρος Χυτήρης, Μανώλης Κανδανολέων | Casting Σοφία Δημοπούλου | Βοηθοί Παραγωγής Κωνσταντίνος Παναγιωτόπουλος, Πέτρος Κουβούσης, Χριστόφορος Καραμπίνης | Διεύθυνση Παραγωγής 2nd Unit Σπύρος Καρακώστας | Β. Σκηνογράφου/Ενδυματολόγου 2nd Unit Νίκος Ρούβαλης | Βοηθός Παραγωγής 2nd Unit Νίκος Ρήγας | Βοηθός Παραγωγής 2nd Unit Νίκος Κουρομπίνας | Norwegian Delegate Eline Hegna | Συντονισμός Παραγωγής Ολυμπία Καλτσά | Συνεργάτες Παραγωγοί Σοφία Δημοπούλου, Στέλιος Κουπετώρης, Πέτρος Χυτήρης
Φεστιβάλ Δράμας 2025 | Γνωρίστε εδώ όλους τους δημιουργούς και τις ταινίες του Εθνικού Διαγωνιστικού Προγράμματος αλλά και τις ελληνικές ταινίες στα διεθνή προγράμματα του Φεστιβάλ.