«Δεν πιστεύω ότι η φύση έχει σκοτεινή πλευρά,
Πιστεύω ότι βρίσκει ευρηματικές λύσεις για να αντέξει..»

Αυτό πιστεύει η Κάθριν Ντάνιελ Κλαρκ, που οι δικοί της τη φωνάζουν «Κάια» και όλο το Μπάρκλεϊ Κόουβ στη Βόρεια Καρολίνα τη γνωρίζει ως «το κορίτσι του βάλτου». Εγκαταλελειμμένη από τη μητέρα και τα αδέρφια της, η Κάια μεγαλώνει μαζί με τον βίαιο, μέθυσο πατέρα της στο σπίτι τους μέσα στο βάλτο, γνωρίζοντας από μικρή τη μοναξιά, την κακοποίηση, την προκατάληψη μιας ολόκληρης «καθωσπρέπει» κοινωνίας. Οταν την εγκαταλείπει και ο πατέρας της, αποφασίζει να πάρει την κατάσταση στα χέρια της και να βρει «ευρηματικές λύσεις» για να επιβιώσει. Η γνωριμία της με τον Τέιτ, ένα αγόρι που θα ενδιαφερθεί για το αγριοκόριτσο των βάλτων, της μαθαίνει γράμματα και την κινητοποιεί να αναπτύξει το ταλέντο της στην αποτύπωση των ειδών της πανίδας και της χλωρίδας του βάλτου, θα είναι καθοριστική. Μόνο που και ο Τέιτ θα την εγκαταλείψει, επιλέγοντας ένα μέλλον στο Πανεπιστήμιο και έτσι η Κάια βρίσκει πάλι καταφύγιο μέσα στο βάλτο και τον εαυτό της. Μέχρι που θα γνωρίζει τον Τσέις, ένα από τα «καθωσπρέπει» αγόρια της πόλης, ο οποίος υποστηρίζει ότι την αγαπάει και θέλει να την παντρευτεί.

Τώρα, βρισκόμαστε στα τέλη των 60s και η Κάια είναι κατηγορούμενη για τη δολοφονία του Τσέις, η οποία έχει προαποφασιστεί φυσικά από τους γονείς του και την υποκριτική κοινωνία της μικρής πόλης που δεν έχουν καμία αμφιβολία πως «το κορίτσι του βάλτου» διαθέτει τα ταπεινά ένστικτα που κάνουν κάποιο δολοφόνο. Ο συνηγορός της θα είναι ένας συνταξιούχος δικηγόρος που θα αναλάβει εθελοντικά την υπεράσπισή της, ο ίδιος που κάποτε της είχε φερθεί φιλικά, διαφορετικά από τους… άλλους. Σιωπηλή, σχεδόν κλεισμένη στον εαυτό της, η Κάια θα ζήσει την ακροαματική διαδικασία αρνούμενη να μειώσει την ποινή της ομολογώντας την ενοχή της. Πιστεύει ακράδαντα στην αθωότητα της και είναι διατεθειμένη να υποστεί μέχρι και την θανατική ποινή για να παραμείνει επίσημα αθώα.

Το μελόδραμα ξεχειλίζει ήδη από την περιγραφή της υπόθεσης της ταινίας που βασίζεται στο best-seller της Ντέλια Οουενς, ζωολόγου και συγγραφέα, που έχει πουλήσει ήδη περισσότερα από 15 εκατομμύρια αντίτυπα σε όλον τον κόσμο, πείθοντας μέχρι και την Ρις Γουίδερσπουν να αναδείξει το βιβλίο και να ηγηθεί στο ρόλο της παραγωγού για τη μεταφορά του στο σινεμά. Το βιβλίο, που εκτυλίσσεται σε δύο χρόνους (όπως και η ταινία) - μέσα στην αίθουσα του δικαστήριου και στη ζωή της Κάια μέχρι την ημέρα του «φόνου» - φιλοδοξεί να καταδείξει το σκοτάδι της ανθρώπινης φύσης, με θεματικές που εκτείνονται από την παιδική εγκατάλειψη και την ενδοοικογενειακή βία μέχρι τον ρατσισμό και την προκατάληψη απέναντι σε ανθρωπους που είναι «διαφορετικοί» από το σύνολο, μια ωδή στο girl power και μια, τουλάχιστον θεματικά, σύνθετη ματιά στην αγριότητα της Αμερικής μέσα στις δεκαετίες και τους αιώνες.

Κρατήστε το μελόδραμα και πετάξτε όλα τα υπόλοιπα, αφού η μεταφορά της Ολίβια Νιούμαν (το ντεμπούτο της «First Match» του 2018, βασισμένο στην ομότιτλη μικρού μήκους ταινία της, έκανε αίσθηση στο SXSW που έκανε πρεμιέρα και στη συνέχεια στο Netflix) είναι τόσο προσανατολισμένη στην υπογράμμιση των «μηνυμάτων» της που σε συνδυασμό με το περιτύλιγμα μιας mainstream ταινίας για όλη την οικογένεια, καταλήγει ασθενική, εκνευριστική, ανιαρή τόσο στο δικαστικό της κομμάτι όσο και στην μελοδραματική εξιστόρηση της ζωής της Κάια, που μοιάζει συνεχώς «παγιδευμένη» είτε μέσα σε στενάχωρες κακοποιήσεις διαφορετικών ειδών, είτε μέσα σε εξαντλητικές «τουριστικές» ρομαντζάδες με φόντο το βάλτο και τα ηλιοβασιλέματα της Βόρειας Καρολίνας.

Εκλιπαρόντας τη συμπάθεια και τον οίκτο του θεατή - κάτι που η ίδια η ηρωίδα της ταινίας αρνείται πεισματικά να κάνει - η ταινία αντιμετωπίζει την Κάια ως ένα θύμα της κοινωνίας και δεν σταματάει να το δείχνει με κάθε τρόπο, αφαιρώντας της δύναμη ως μια «θεωρητικά» μοντέρνα γυναίκα που αξιοποιεί τη Φύση που γνωρίζει καλά για να «διδαχθεί» τρόπους για να επιβιώσει. Μετά από λίγη ώρα, γνωρίζεις ακριβώς ποια θα είναι η επόμενη δυστυχία που θα έρθει στο δρόμο της, έχεις εμπεδώσει με το παραπάνω πως οι συμπολίτες της την κουτσομπολεύουν, με τα πολλά και τα λίγα έχεις παγιδευτεί σε ένα τηλεοπτικής υφής φιλμ - σε μια ανορθόδοξη μείξη του «Notebook» με το «To Kill a Mockingbird» - που μοιάζει σαν να διαβάζει χωρίς καμία αίσθηση κινηματογραφικής ματιάς σελίδα-σελίδα το βιβλίο στο οποίο βασίζεται.

Σε οριακό miscast - κυρίως λόγω της θεώρησης για το πώς είναι, πώς μιλάει και πώς φέρεται η Κάια, η οποία και στο βιβλίο και στην ταινία απέχει πολύ από ένα white trash κορίτσι - η Ντέιζι Εντγκαρ - Τζόουνς (του «Normal People» που ενηλικιώνεται υπέροχα ως ηθοποιός στο «Under the Banner of Heaven» του Disney+) προσπαθεί να σηκώσει στους ώμους της μια ταινία που τη θέλει να τρέχει, να κλαίει, να φιλιέται και να πεισμώνει με αυτή τη σειρά σε λούπα, πιο «περιποιημένη» από ένα αμόρφωτο κορίτσι που έχει μεγαλώσει ξυπόλυτο μέσα στους βάλτους και ήδη λογοτέχνη, πριν καν μάθει να διαβάζει το αλφάβητο!

Δυνατή στις σιωπηλές της στιγμές, σε κάθε περίπτωση, η Εντγκαρ-Τζόουνς παραμένει η μοναδική καρδιά μιας ταινίας που αργοπεθαίνει μέσα στην μετριότητα (και πιο κάτω), εκμεταλλευόμενη λογοτεχνικά τερτίπια και φτηνούς αισθησιασμούς για να καλύψει το κενό που κρύβεται πίσω από την κλασικίζουσα (βλ. παλιομοδίτικη) all american, τελικά αντιδραστική επιφάνεια της.

Η ταινία «Εκεί που Τραγουδάνε οι Καραβίδες» βγαίνει στις ελληνικές αίθουσες την Πέμπτη 1η Σεπτεμβρίου. Το Σάββατο 27 Αυγούστου προβάλλεται σε preview στους εξής κινηματογράφους:

ΑΘΗΝΑ

VILLAGE SHOPPING AND MORE, 21.50
CINE ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ, 22.00
ΕΛΛΗΝΙΣ CINEMAX, 22.20
ΡΙΑ DIGITAL CINEMAS, 21.45
TOWN CINEMAS, 21.30
ΑΡΙΑΝ, 21.40
NANA CINEMΑΧ, 21.30
ODEON ESCAPE, 20.50
ΧΛΟΗ, 20.30
ΑΕΛΛΩ CINEMAX 5+1. 21.30
COOL ΤΥΜΒΟΣ CINEMAS. 20.30
VILLAGE 15 CINEMAS @ THE MALL, 21.10
VILLAGE CINEMAS ΠΑΓΚΡΑΤΙ, 21.50
ΣΙΝΕ ΠΕΡΑΝ (ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΟΥ), 22.00
ΚΟΡΑΛΙ CINEMAX, 20.30
ΑΙΓΛΗ 3D DIGITAL, 21.50

ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΛΛΑΔΑ

ΤΕΧΝΟΠΟΛΙΣ, 21.00
VILLAGE WORLD @ MEDITERRANEAN COSMOS, 21.00
ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ, 21.30
ODEON ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, 21.30
CINEPLEXX ONE SALONICA, 21.30
ODEON PARALIMNIO, 19.30
ODEON ΞΑΝΘΗ COSMOS, 19.30
ODEON VESO MARE, 21.30
ΠΑΛΛΑΣ ΡΟΔΟΣ, 20.30
ODEON METROPOL, 21.30