Το να κάνεις καλές ταινίες δεν αρκεί. Πίσω από την επιτυχία και την παγκόσμια διασπορά του Γαλλικού σινεμά, βρίσκεται μια συνεχής και στοχευμένη δουλεία, το μεγαλύτερο κομμάτι της οποίας γίνεται από τη Unifrance. Η Ιζαμπέλ Τζιορντανό ανέλαβε τον περασμένο Απρίλιο την διεύθυνση της και είναι πλέον από τους βασικούς ανθρώπους που δίνουν τις κατευθυντήριες γραμμές στην εκστρατεία εξωστρέφειας και διάδοσης του Γαλλικού σινεμά ανά τον κόσμο. Η Τζιορντανό, δημοσιογράφος, κριτικός και για χρόνια παρουσιάστρια τηλεοπτικών εκπομπών με θέμα το σινεμά, ανέλαβε μαζί με τον καινούριο πρόεδρο της Unifrance, τον σκηνοθέτη Ζαν-Πιερ Σαλόμ, ένα έργο αληθινά σημαντικό, σε μια θέση που έχει πίσω της μια μακρά ιστορία.
Η Unifrance, το επίσημο όργανο της Γαλλίας για την προώθηση του σινεμά της χώρας στο εξωτερικό βλέπετε, δεν είναι μια υπόθεση μερικών χρόνων ή έστω λίγων δεκαετιών. Ιδρύθηκε πίσω στα 1949 κι από τότε μέχρι σήμερα προασπίζεται και διαδίδει με πάθος, κάτι που κατέληξε να αποτελεί ένα από τα βασικά στοιχεία της γαλλικής πολιτισμικής ταυτότητας: το σινεμά. Από τότε μέχρι σήμερα βεβαίως, πολλά έχουν αλλάξει, αλλά όπως λέει η Τζιορντανό, υπάρχουν μερικά πράγματα που παραμένουν σταθερά. «Ενα από τα βασικότερα είναι ότι με περηφάνια και χαρά, βλέπουμε πως οι γαλλικές ταινίες εξακολουθούν να είναι δημοφιλείς ακόμη σε ολόκληρο τον κόσμο. Πριν λίγο καιρό βρισκόμουν στην Κορέα και οι άνθρωποι εκεί μου μιλούσαν με πάθος για τον Τριφό, τον Ρομπέρ Μπρεσόν, την Ρόμι Σνάιντερ, αλλά και για ταινίες πολύ σύγχρονες, σημερινές, όπως τη «Ζωή της Αντελ». Πέρα από την προφανή ικανοποίηση που γεννά κάτι τέτοιο, φέρνει επίσης μιας διαπίστωση: ότι υπάρχει μια συνέχεια, μια παράδοση που εξακολουθεί να παραμένει δυνατή και μια ικανοποίηση από το γαλλικό σινεμά σε ολόκληρο τον κόσμο».
Τίποτα απ΄ όλα αυτά δεν θα ήταν δυνατό αν το σινεμά της Γαλλίας δεν είχε την δυνατότητα να φτάσει στους θεατές του πλανήτη όμως, κάτι που εν πολλοίς είναι αποτέλεσμα μιας συντονισμένης προσπάθειας από την Unifrance. Ο οργανισμός που λειτουργεί κάτω από την ομπρέλα του Γαλλικού Κέντρου Κινηματογράφου, έχει ένα ετήσιο μπάτζετ εννιά εκατομμυρίων Ευρώ κι απασχολεί τριανταπέντε υπαλλήλους. Μπορεί οι αριθμοί να ακούγονται εντυπωσιακοί, αλλά εξίσου εντυπωσιακά είναι και τα αποτελέσματα που παράγει. Η Γαλλία είναι αυτή τη στιγμή η δεύτερη χώρα σε «εξαγωγή» κινηματογραφικών προϊόντων μετά τις Η.Π.Α. με τα δύο τρίτα της ετήσιας παραγωγής της να βρίσκουν διανομή σε τουλάχιστον μία άλλη χώρα του κόσμου, 65 εκατομμύρια θεατές σε ολόκληρο τον κόσμο και εισπράξεις της τάξης των 350 εκατομμυρίων ευρώ εκτός της Γαλλίας. «Πρόκειται για το εμφανές αποτέλεσμα μιας σκληρής, συνεχιζόμενης δουλειάς αλλά και της ποικιλότητας του ίδιου του “προϊόντος”» λέει η Τζιορντανό. «Εκεί βρίσκεται ένα από τα μυστικά της επιτυχίας του Γαλλικού κινηματογράφου διεθνώς, ότι δεν περιορίζεται μόνο στο σινεμά των δημιουργών, αλλά χωρά και ταινίες δράσης, κωμωδίες, animation, ντοκιμαντέρ. Αυτό είναι ένα προφανές πλεονέκτημα. Και είναι μαζί και μια πρόκληση. Είναι αδύνατον να προωθήσεις με τον ίδιο τρόπο όλο το Γαλλικό σινεμά, αλλά οφείλεις να αντιμετωπίσεις το κάθε είδος με διαφορετικό τρόπο, σε διαφορετικές αγορές, με μια διαφορετική λογική».
Ανάμεσα στις δραστηριότητες της Unifrance είναι να ακολουθεί την πορεία των γαλλικών ταινιών στις διαφορετικές χώρες και να συνεργάζεται με τους κατά τόπους διανομείς για να βρει καλύτερους τρόπους για την προώθησή τους. Εχει παρουσία σε περισσότερα από 60 φεστιβάλ και κινηματογραφικές αγορές ανά τον κόσμο, βοηθά στην διοργάνωση 80 φεστιβάλ γαλλικών ταινιών, υποστηρίζει άλλα εξήντα διεθνή φεστιβάλ που προβάλλουν γαλλικές ταινίες και είναι υπεύθυνη για τριακόσια τουλάχιστον ταξίδια ανθρώπων του σινεμά σε κάθε γωνιά του πλανήτη για την προώθηση των ταινιών τους. Κι αν αυτά δεν είναι αρκετά κάθε Ιανουάριο διοργανώνει μια ετήσια συνάντηση στο Παρίσι, το Rendez-vous with French Cinema στην οποία όπως λέει η Τζιορντανό «400 αγοραστές προσκαλούνται να δουν πρώτοι σχεδόν όλη τη Γαλλική παραγωγή και, 150 δημοσιογράφοι από όλο τον τον κόσμο να συναντηθούν με περισσότερους από 170 σκηνοθέτες και ηθοποιούς για συνεντεύξεις».
Αν όμως το Γαλλικό σινεμά εξακολουθεί να διατηρεί το γοητευτικό je ne sait quoi του που το κάνει ελκυστικό παγκοσμίως, είναι η ίδια η Τζιορντανό που θα ξεκαθαρίσει πρώτη πως «τα τελευταία χρόνια, τεράστιες αλλαγές έχουν συμβεί στον χώρο του σινεμά. Ο κόσμος προχωρά και οι θεατές δεν βλέπουν πια ταινίες μόνο στο σινεμά, ή στην τηλεόραση, αλλά και στον υπολογιστή ή το κινητό τους. Κι αυτές οι εξελίξεις δημιουργούν τους επόμενους στόχους μας, που είναι να προσαρμόσουμε την επικοινωνία μας σε αυτά τα δεδομένα και να φέρουμε την Unifrance και το γαλλικό σινεμά στον ψηφιακό κόσμο».
Ενα από τα μέσα προς αυτή την κατεύθυνση, είναι και το διαδικτυακό φεστιβάλ Γαλλόφωνου κινηματογράφου MyFrenchFilmFestival που διοργανώνεται για τέταρτη συνεχή χρονιά φέτος από τις 17 Ιανουαρίου μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου στις οθόνες των υπολογιστών σας σε ολόκληρο τον κόσμο. «Είναι κάτι στο οποίο πιστεύουμε πολύ και προσπαθούμε σκληρά να το εξελίξουμε, αφού όλοι νομίζω αντιλαμβανόμαστε την σημασία του internet, του video on demand και του να διεκδικήσεις ένα σημαντικό μερίδιο στις ψηφιακές πλατφόρμες. Υπάρχουν πολλά ακόμη εμπόδια που πρέπει να ξεπεράσουμε όπως για παράδειγμα την πολύπλοκη κατάσταση με τα πνευματικά δικαιώματα σε διαφορετικές χώρες, αλλά είναι κάτι που μας ενδιαφέρει πολύ».
Ο τρόπος που η Unifrance λειτουργεί, τα αποτελέσματα που φέρνει, την έχουν μεταμορφώσει σε παράδειγμα προς μίμηση, ακόμη κι αν δεν υπάρχουν πολλές χώρες που να αναγνωρίζουν την σημασία που έχει η προώθηση ενός «προϊόντος» όπως το σινεμά με τόσο συνεπή τρόπο. Ομως πέρα από την οικονομική διάσταση που μπορεί να έχει το κόστος της προώθησης ενός εθνικού σινεμά εκτός των συνόρων, το παράδειγμα της γαλλικής κινηματογραφίας και της δουλειάς της Unifrance, δείχνει ότι μπορεί τα χρήματα να είναι απαραίτητα, αλλά από μόνα τους δεν αρκούν. Οπως λέει η Τζιορντανό αν κάτι διδάσκει το success story του γαλλικού σινεμά ανά τον κόσμο, αυτό δεν είναι άλλο από το ότι θα πρέπει «να σκέφτεσαι τόσο εμπορικά όσο και καλλιτεχνικά αν θέλεις να πουλήσεις το προϊόν σου με επιτυχία και να προτείνεις κάτι που να είναι διαφορετικό από το σινεμά του Χόλιγουντ. Και κυρίως να είσαι περήφανος για τις ταινίες που κάνεις και για τον κινηματογράφο της χώρας σου».