Ενημέρωση

Τα νούμερα του γαλλικού σινεμά για το 2011

στα 10

Στην διάρκεια του ετήσιου «Ραντεβού με το γαλλικό σινεμά» που διοργανώνει στο Παρίσι η Unifrance, οι υπεύθυνοι προώθησης του στο εξωτερικό, παρουσίασαν με αριθμούς την εικόνα της απήχησής του εκτός της Γαλλίας.

Τα νούμερα του γαλλικού σινεμά για το 2011
H αφίσα του φετινού Rendez-vous with French Cinema in Paris

Στην συνέντευξη τύπου που έδωσαν την Παρασκευή στο Grand Hotel του Παρισιού, οι υπεύθυνοι της Unifrance φάνηκαν συγκρατημένα αισιόδοξοι για την πορεία τους γαλλικού σινεμά διεθνώς. Παρουσιάζοντας τα στοιχεία για το 2011, ο πρόεδρος της Unifrance Αντουάν ντε Κλεμόν-Τονέρ εξήγησε πως μέσα στον χρόνο που πέρασε, 450 γαλλικές ταινίες προβλήθηκαν σε ολόκληρο τον κόσμο, κάνοντας εισπράξεις 405 εκατομμυρίων ευρώ και φέρνοντας 65,7 εκατομμύρια θεατές στις αίθουσες.

Τα νούμερα δείχνουν μια ανοδική πορεία σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά στην οποία 415 γαλλικά φιλμ είχαν διανεμηθεί παγκοσμίως και οι εισπράξεις τους ήταν κατά 19% χαμηλότερες.Αν όμως η συνολική εικόνα μοιάζει ενθουσιαστική, κοιτάζοντας τις λεπτομέρειες τα πράγματα είναι μάλλον λιγότερο θριαμβευτικά. Διότι υπάρχει μια σημαντική διαφορά ανάμεσα στις γαλλικές ταινίες (διαβάστε παραγωγές) και τα γαλλόφωνα φιλμ, των οποίων τα εισιτήρια σε παγκόσμιο επίπεδο άγγιξαν τα 52, εκατομμύρια, 28% κάτω σε σχέση με τον αριθμό των θεατών της προηγούμενης χρονιάς.

Μερικές από τις μεγαλύτερες επιτυχίες διεθνώς του γαλλικού σινεμά ήταν αγγλόφωνες ταινίες όπως ο «Αγνωστος», ή οι «Τρεις Σωματοφύλακες» των οποίων η παραγωγή ήταν στο μεγαλύτερο μέρος της γαλλική. Επίσης στο σύνολο των εισιτηρίων των γαλλικών ταινιών, η Unifrance υπολογίζει ταινίες που με μια πρώτη ματιά δεν θα χαρακτήριζες «γαλλικές», όπως «το Αλογο του Τορίνο» ή την «Πίνα», που επίσης στηρίχτηκαν πρωτίστως σε γαλλικά κεφάλαια.

Παρ ότι τα νούμερα είναι όντως θετικά και η εμπορική πλευρά του γαλλικού σινεμά δείχνει ανθηρή, είναι σαφές ότι υπάρχει απόσταση ανάμεσα στο οικονομικό κομμάτι της εξίσωσης και στο «πολιτισμικό», με τις αμιγώς γαλλικές, ή αν προτιμάτε γαλλόφωνες ταινίες να δείχνουν μια μικρή οπισθοχώρηση σε σχέση με το 2010.

Σύμφωνα με τον κ. Κλεμόν-Τονέρ η μείωση της απήχησης του γαλλικού σινεμά, έχει να κάνει κυρίως με τον πολλαπλασιασμό των multiplex παγκοσμίως και το είδος των ταινιών που προτιμούν να προβάλλουν, που είναι συνήθως είτε αμερικάνικα blockbusters είτε τοπικές κωμωδίες. Το πρόβλημα βεβαίως δεν αφορά μόνο το γαλλικό σινεμά αλλά ολόκληρο το σινεμά της Ευρώπης και είναι ένα πρόβλημα που η Unifrance προσπαθεί να αντιμετωπίσει με διάφορους τρόπους όπως εξήγησε η γενική διευθύντρια της Unifrance Ρεζίν Χατσοντό.

Για την ίδια, αυτό που έχει σημασία, είναι το κοινό παγκοσμίως να δει τις γαλλικές ταινίες, πρωτίστως στο σινεμά, αλλά όχι μόνο. Θέλοντας να προσεγγίσει μικρότερες ηλικίες καθώς και θεατές που δεν έχουν πρόσβαση γεωγραφικά σε αίθουσες που να προβάλλουν arthouse φιλμ, στα οποία καλώς οι κακώς συμπεριλαμβάνονται σε κάθε χώρα και οι ξενόγλωσσες ταινίες, η unifrance, έχει ξεκινήσει μια σειρά από ενδιαφέρουσες ενέργειες.

Ισως η πιο σημαντική είναι το online φεστιβάλ My French Film festival, μια συλλογή ταινιών, διαθέσιμη στους θεατές του διαδικτύου παγκοσμίως, οι οποίοι ψηφίζουν και για τα βραβεία του φεστιβάλ. Η φετινή, δεύτερη διοργάνωση είναι ήδη online και στην πρώτη μέρα των «προβολών της» στις 12 Ιανουαρίου, είχε ήδη 20.000 θεάσεις ταινιών, όταν πέρσι σε ολόκληρη την διάρκειά της, οι ταινίες του φεστιβάλ είχαν συνολικά 40.000 θεατές.

Πέρα από το My French Film festival, όμως η Unifrance έχει ήδη ενεργοποιήσει συνεργασίες με μεγάλες Video on Demand πλατφόρμες σε χώρες όπως η Αμερική, ή Κίνα ή η Ισπανία, ενώ ετοιμάζει κι ένα site που θα ονομάζεται Short Film Gallery, στο οποίο όλες οι μικρού μήκους των τελευταίων χρόνων θα είναι διαθέσιμες, αρχικά στους επαγγελματίες και σε προγραμματιστές φεστιβάλ.

Ακόμη ένα app για το iphone και το ipad, το «Le Cinema Francais» θα φέρνει την επικαιρότητα του γαλλικού σινεμά, με νέα γυρίσματα, συνεντεύξεις και τρέιλερ κυριολεκτικά στην παλάμη σας.

Οσο για το 2012, οι προβλέψεις είναι μάλλον θετικές. Με το «Intouchables» των Ερίκ Τολεντανό και Ολιβιέ Νακάς, να ετοιμάζεται για να διεθνή του καριέρα μετά από μια αληθινά απίστευτη πορεία στα ταμεία της Γαλλίας, και τον καινούριο Αστερίξ να αναμένεται στο τέλος του χρόνου, είναι βέβαιο πως περισσότεροι θεατές θα δουν γαλλικό (και γαλλόφωνο) σινεμά τους επόμενους δώδεκα μήνες.