One From the Heart: κινηματογραφική διανομή από...καρδιάς!

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 24 APR 2012  /  Μανώλης Κρανάκης

Η Σοφία Αγγελίδου και ο Λευτέρης Αδαμίδης, ιδρυτές της νεοσύστατης εταιρείας κινηματογραφικής διανομής και προγραμματισμού «One From the Heart», ομολογούν στο Flix ότι η οικονομική κρίση σε πεισμώνει.

Σοφία Αγγελίδου, Λευτέρης Αδαμίδης: One From the Heart

Το σινεμά για τη Σοφία Αγγελίδου και τον Λευτέρη Αδαμίδη υπήρξε πάντα κάτι παραπάνω από σπουδές ή εργασιακή απασχόληση. Πριν φτάσουν να ενώσουν τις δυνάμεις τους για να γίνουν το πιο νέο τμήμα της ελληνικής διανομής κινηματογραφικών ταινιών είχε διανύσει ο καθένας με τον δικό του τρόπο την κινηματογραφική του πορεία.

Η Σοφία Αγγελίδου εργάστηκε ανάμεσα σε άλλα στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, στην κινηματογραφική παραγωγή και υπήρξε για περισσότερα από πέντε χρόνια κάτι σαν την καρδιά του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, υπεύθυνη για περισσότερους από έναν νευραλγικούς τομείς του. Ο Λευτέρης Αδαμίδης ξεκίνησε γράφοντας κριτική στο Περιοδικό Σινεμά, υπήρξε διευθυντής προγράμματος στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας και από το 2005 έως και το 2010 υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής του τμήματος «Μέρες Ανεξαρτησίας» στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Στο πίσω μέρος του κεφαλιού τους, όμως, υπήρχε πάντοτε μια δική τους δουλειά που θα μπορούσε να συνδυάζει το πάθος τους για το σινεμά, την εμπειρία που απέκτησαν μέσα στα χρόνια και την ανάγκη τους να μοιράζονται με άλλους τις ταινίες που αγαπούν.

Οι ίδιοι μας εξηγούν παρακάτω πώς αποφάσισαν να ιδρύσουν μια εταιρεία διανομής εν μέσω κρίσης, το συναίσθημα του να βλέπουν να γεμίζει μια αίθουσα που προβάλλει την ταινία που οι ίδιοι έχουν διαλέξει, τις πολλαπλές δραστηριότητες στις οποίες ενδιαφέρονται να επενδύσουν στο μέλλον και την ευχή του Φράνσις Φορντ Κόπολα που τους «δάνεισε» τον τίτλο της θαρραλέας προσπάθειας τους.

Πώς ξεκίνησε η ιδέα της One From the Heart;

Από την ανάγκη να βρούμε ένα τρόπο να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε στο αντικείμενο που αγαπάμε και στο οποίο έχουμε εμπειρία, στον κινηματογράφο. Πάντα θέλαμε να έχουμε τη δική μας δουλειά και την ανεξαρτησία μας και να που μέσα από αντίξοες συνθήκες προέκυψε αυτή η ιδέα.

Γιατί κάποιος θέλει να φτιάξει μια εταιρεία διανομής;

Σ: Για να έχει την ευκαιρία να αναδείξει ταλέντα και να προτείνει ταινίες που πιστεύει ότι αξίζουν στο κοινό. Το πιο ωραίο συναίσθημα είναι να βλέπεις τον κόσμο να μπαίνει στην αίθουσα για να δει μια ταινία που έχεις επιλέξει. Είναι βεβαίως δουλειά υψηλού ρίσκου, αλλά ελπίζουμε ότι δεν θα το μετανιώσουμε στην πορεία.

Λ: Θα μπορούσες να πεις ότι διανομή, όπως τη φαντάζομαι, είναι η συνέχιση της κριτικής με άλλα μέσα. Από το να γράφεις για μια ταινία που αγαπάς (κάτι που συνεχίζω να κάνω) να περνάς στο οικονομικό ρίσκο να την φέρεις σε επαφή με το κοινό. Σημαίνει επίσης πίστη στην κινηματογραφική εμπειρία μέσα από την αίθουσα.

Ποια είναι η φιλοσοφία της One From the Heart;

Σ: Να φροντίσει μικρά ιδιαίτερα σχέδια από όλο τον κόσμο, αλλά και την Ελλάδα που μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα. Στοχεύουμε να δημιουργήσουμε αυτό που στο εξωτερικό ονομάζεται “niche”, το μικρό δικό μας χώρο. Εχοντας την φεστιβαλική εμπειρία τόσο στις Νύχτες Πρεμιέρας όσο και στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, είμαστε σε επαφή με ένα κοινό που ψάχνει για καινούριες φωνές και ιστορίες που παρουσιάζονται με πρωτότυπο τρόπο. Ξεκινάμε με πολύ μικρά και σταθερά βήματα συνδυάζοντας την προώθηση νέων παραγωγών, αλλά και επανεκτιμημένων παλαιότερων ταινιών.

Λ: Εκτός από τη διανομή, θέλουμε να συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε με κινηματογραφικά φεστιβάλ στους τομείς του προγράμματος και της διοργάνωσης καθώς και να προσφέρουμε συμβουλευτικές υπηρεσίες σε νέους δημιουργούς που ενδιαφέρονται να προωθήσουν το έργο τους στα φεστιβάλ και τις αγορές του εξωτερικού.

Πόσο σας αποθάρρυνε η οικονομική κρίση στην ίδρυση της εταιρείας; Με ποιους τρόπους «αντιστέκεστε» στην κρίση;

Εννοείται ότι η οικονομική κρίση μας απογοητεύει πολλαπλώς καθημερινά. Ωστόσο, όσες φορές αποθαρρυνόμαστε, άλλες τόσες οφείλουμε στον εαυτό μας να αισιοδοξούμε και να πιστεύουμε ότι με σκληρή δουλειά θα τα καταφέρουμε. Εχουμε περάσει πολλές αντίξοες και άδικες καταστάσεις τα τελευταία δύο χρόνια και πλέον έχουμε πεισμώσει. Η ασταθής κατάσταση της χώρας δεν επιτρέπει ενθουσιασμούς, ούτε μεγάλες επενδύσεις, αλλά δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να αισιοδοξούμε και να δουλεύουμε όπως μπορούμε καλύτερα. Και βέβαια εφαρμόζουμε μια καθαρά DIY φιλοσοφία αφού τα πάντα γίνονται από δύο ανθρώπους και μια φίλη γραφίστρια.

Ποια είναι τα σημαντικότερα λάθη που διακρίνετε να γίνονται στο επίπεδο της διανομής στην Ελλάδα;

Είμαστε πολύ καινούριοι στον συγκεκριμένο χώρο για να μπορούμε να κρίνουμε, μαθαίνουμε κάθε μέρα, και εκτιμούμε ιδιαίτερα τους έμπειρους συναδέλφους μας.

amnestia Αμνηστία του Μπουγιάρ Αλιμάνι

Πώς ακριβώς διαλέγετε τις ταινίες που διανέμετε;

Αυτό είναι πολύ δύσκολο να απαντηθεί και να περιγραφεί. Είναι ένας παράξενος συνδυασμός από γνώση, αγάπη για μια ταινία, ένστικτο και βέβαια αριθμητική.

Ποιο είναι το πιο δύσκολο πράγμα στη διανομή μιας ταινίας στην Ελλάδα;

Το πιο δύσκολο κομμάτι είναι η εξασφάλιση καλής αίθουσας και η διατήρηση μιας ταινίας για ένα ικανό χρονικό διάστημα. Η πίεση από τα εισιτήρια του πρώτου 4ήμερου είναι ασφυκτική, ειδικά για ταινίες όπως οι δικές μας που χρειάζονται χρόνο και δεν έχουν πίσω τους μια μεγάλη δαπάνη προώθησης. Φυσικά κατανοούμε απόλυτα την αγωνία των αιθουσών που πρέπει να επιβιώσουν σε ένα τόσο άσχημο οικονομικό περιβάλλον. Οι μονές αίθουσες είναι λίγες. Χαρήκαμε πολύ που άνοιξε το Gazarte, μια εξαιρετική αίθουσα που έχει κερδίσει τον κόσμο. Σήμερα μάθαμε ότι δυστυχώς κλείνει το Αστορ, μια είδηση τουλάχιστον αποκαρδιωτική. Οι ταινίες που βγαίνουν κάθε εβδομάδα είναι πολλές και ο ανταγωνισμός σκληρός, συνεπώς για μια μικρή εταιρεία όπως εμείς που δεν έχουμε μεγάλο αριθμό ταινιών είναι πολύ δύσκολο να κλείσουμε την αίθουσα που επιθυμούμε και πιστεύουμε ότι ταιριάζει στην εκάστοτε ταινία. Συγχρόνως, ο κόσμος που πηγαίνει σινεμά έχει μειωθεί πολύ, ωστόσο πιστεύουμε ότι σιγά-σιγά μέσω νέων επαγγελματιών και νέων ιδεών στον κινηματογραφικό χώρο συνολικά, και στην παραγωγή και στη διανομή και στις αίθουσες, αλλά και στην κινηματογραφική κάλυψη ειδικά μέσω των δυνατοτήτων που προσφέρει το διαδίκτυο, θα καταφέρουμε να ανανεώσουμε το ενδιαφέρον του κόσμου και την ίδια την εμπειρία της κινηματογραφικής αίθουσας. Πλέον δεν αρκεί απλά η ταινία, ο κινηματογράφος πρέπει να προσφέρει και κάτι παραπάνω που δεν μπορεί να το βρει ο θεατής στο σπίτι του. Ο Δαναός είναι σίγουρα ένα καλό παράδειγμα εξωστρέφειας και δραστηριοποίησης προς μια τέτοια κατεύθυνση.

Τι θεωρείτε επιτυχία μιας εταιρείας διανομής;

Πάνω από όλα τη βιωσιμότητά της, μέσα όμως από την κατάρτιση ενός καταλόγου με ταινίες για τις οποίες θα είμαστε περήφανοι και μετά από χρόνια. Η αίσθηση ότι το ένστικτο βάσει του οποίου επέλεξες μια ταινία βγαίνει αληθινό και η πρότασή σου γνωρίζει την ανταπόκριση του κοινού που έχεις φανταστεί ότι υπάρχει.

Ποιες ταινίες θα θέλατε να έχετε στον κατάλογο σας;

Πολλές! Το «Meek’s Cutoff» της Κέλι Ράιχαρντ, το «Everyone Else» της Μάρεν Αντε, τη «Lola» του Μπριγιάντε Μεντόζα, το «Mother» του Μπονγκ Τζουν Χο, το «The Deep Blue Sea» του Τέρενς Ντέιβις για παράδειγμα. Από επανεκδόσεις το «Meet Me in St Louis» του Βινσέντε Μινέλι!

acacias Ακακίες του Πάμπλο Τζιορτζέλι

Τι να περιμένουμε από την One From the Heart στο μέλλον;

Το καλοκαίρι ετοιμαζόμαστε για τη διανομή της γαλλικής ταινίας «17 Κορίτσια» των Ντελφίν & Μυριέλ Κουλέν που ξεκίνησε την πορεία της από την Εβδομάδα Κριτικής (Semaine de la Critique) στις Κάννες το 2011 και κέρδισε και την Ειδική Μνεία της Κριτικής Επιτροπής στο 13ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου που πραγματοποιήθηκε τον Μάρτιο που μας πέρασε. Αυτά για το κοντινό μέλλον, ελπίζουμε ότι το φθινόπωρο θα είμαστε σε θέση να σας ανακοινώσουμε περισσότερα για την επόμενη κινηματογραφική χρονιά. Δεν πιστεύουμε πάντως σε εντυπωσιακές κινήσεις αλλά σε μικρά, επιτυχημένα, βήματα.

Πώς κρίνετε μέχρι τώρα, μετά την κυκλοφορία δύο ταινιών, την πορεία της One From the Heart;

Η εμπειρία από τη διανομή της «Αμνηστίας» του Μπουγιάρ Αλιμάνι και από τις «Ακακίες» του Πάμπλο Τζιορτζέλι είναι πολύ σημαντική και χαιρόμαστε πολύ που μας εμπιστεύτηκαν το έργο τους. Μας συγκίνησαν πολύ τα καλά λόγια που ακούσαμε από απλούς θεατές, αλλά και επαγγελματίες για την προσπάθειά μας να βγάλουμε αυτές τις ταινίες στην αίθουσα. Είμαστε ευχαριστημένοι, έχουμε ήδη μάθει πολλά και πιστεύουμε ότι σιγά-σιγά θα καταφέρουμε να κερδίσουμε και την εμπιστοσύνη όλων των επαγγελματιών με τους οποίους θέλουμε να συνεργαστούμε. Θα βοηθούσε πολύ αν ζούσαμε σε ένα πιο σταθερό περιβάλλον, αλλά δυστυχώς πρέπει να προσαρμοστούμε μέσα σε αυτές τις πολύ αρνητικές και απρόβλεπτες συνθήκες στις όποιες ζούμε όλοι.

Τι σχέση έχει η εταιρεία σας με την ομώνυμη ταινία του Φράνσις Φορντ Κόπολα;

Λ: Πήραμε το όνομα από την ταινία φυσικά. Είναι μια από τις αγαπημένες μας. Στην εποχή ακόμη που υπήρχαν κασέτες έγραφα συλλογές για φίλους και γνωστούς και τις υπέγραφα ως «Οne from the Heart». Οταν αποφασίσαμε να κάνουμε την εταιρεία δεν είχαμε δεύτερη σκέψη. Η ταινία του Κόπολα είναι ο ορισμός του κινηματογραφικού ονείρου, μια ταινία ύμνος στην ψευδαίσθηση και το καλλιτεχνικό ρίσκο, αλλά και ο λόγος που πτώχευσε η εταιρεία παραγωγής του Κόπολα, Zoetrope!

Σ: Για μας «One from the Heart» σημαίνει αθωότητα και αγάπη για το σινεμά και κάτι που βγαίνει πραγματικά από μέσα μας. Αρέσει όμως πολύ σαν όνομα και παραδόξως ανακαλύψαμε ότι η ταινία έχει και πολλούς φανατικούς θαυμαστές. Κάποιοι βέβαια αναρωτιούνται «πώς σας ήρθε να πάρετε το όνομα σας από μια αποτυχημένη εμπορικά ταινία;»! Το βλέπουμε λοιπόν εντελώς ανάποδα. Μια ευκαιρία αναγέννησης για όλους μας μέσα από νέες δραστηριότητες. Χρόνια πολλά Flix!

Επισκεφθείτε το επίσημο site της One From the Heart για περισσότερες πληροφορίες

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.