Ενημέρωση

Φεστιβάλ Δράμας 2024: «Pave Paradise» του Αλκαίου Σπύρου

στα 10

Εν αναμονή του 47ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, γνωρίζουμε καλύτερα τις ταινίες του Εθνικού Διαγωνιστικού Προγράμματος και τους δημιουργούς τους.

Φεστιβάλ Δράμας 2024: «Pave Paradise» του Αλκαίου Σπύρου

Η ταινία

Αθήνα. Το δημοτικό συμβούλιο ανακοινώνει την ανακατασκευή της Ομόνοιας: μιας υποβαθμισμένης πλατείας στην καρδιά της πρωτεύουσας. Μέσα σε λίγους μήνες, ξεσπούν βίαια επεισόδια γύρω από την πλατεία. Καταγράφοντας με μια φορητή κάμερα, ο σκηνοθέτης ακολουθεί τρεις κατοίκους της περιοχής που απειλείται από τη σκιά της ανάπλασης.

Ο σκηνοθέτης

Ο Αλκαίος Σπύρου γεννήθηκε στο Ελμπασάν, Αλβανίας το 1991 και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Διεθνής Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο την Βιέννης αλλά σύντομα αποφάσισε να εξερευνήσει τον χώρο του δημιουργικού ντοκιμαντέρ. Συνέχισε τις σπουδές του για Καλλιτεχνική Ερευνα στη Βασιλική Ακαδημία Τεχνών της Χάγης με την υποτροφία του ιδρύματος ΝΕΟΝ και Mondriaan Fonds. Ο φακός του καταγράφει εργατικά τοπία και χαρακτήρες, συνήθως κατά την διάρκεια μιας σημαντικής μετάβασης. Η πρώτη του ταινία μικρού μήκους «Ανίνα» (2018) προβλήθηκε σε διεθνή φεστιβάλ κινηματογράφου. Το «Pave Paradise» είναι η δεύτερη ταινία μικρού μήκους που έχει σκηνοθετήσει.

pave paradise

Πέντε ερωτήσεις για το «Pave Paradise»:

Πώς επιλέξατε το θέμα της ταινίας σας, ποια ήταν η αρχική ιδέα, ποια η ανάγκη να αφηγηθείτε αυτή την ιστορία;

Στην Ομόνοια έχω μεγαλώσει και περάσει τα παιδικά μου χρονιά, όταν μεταναστεύσανε οι γονείς μου το 1991 από την Αλβανία. Ήτανε ένα πολύπλοκο σπίτι μέχρι την στιγμή που το εγκατέλειψα το 2009 για το εξωτερικό. Για πολύ καιρό έβρισκα δύσκολο να εξηγήσω την περιοχή και την ιδιαίτερη θέση που κατέχει στο υποσυνείδητο της πόλης: καθώς είναι μια ζώνη που υπάρχει και επιβιώνει “το άλλο”. Με αφορμή την 2018 ανάπλαση της πλατείας και την παράλληλη βία που συνόδεψε το γεγονός, μου δημιουργήθηκε η ανάγκη να καταγράψω το προηγούμενο στάδιο της πλατείας, πριν ξεχαστεί από το συνειδήτο της πόλης. Αποφάσισα να καταγράψω ένα πορτραίτο της πλατείας φιλτραρισμένο από τις σύνηθες εικόνες βίας και εξευτελισμού της ανθρώπινης ζωής, έτσι ώστε ο θεατής να έχει την πιθανότητα να δημιουργήσει μια νέα εντύπωση για την περιοχή και τους κάτοικους της.

Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση του να είσαι σκηνοθέτης στην Ελλάδα σήμερα; Τι σας δυσκόλεψε στην πραγματοποίηση της ταινίας, τι σας έφερε μεγάλη χαρά, ή τι σας εξέπληξε - θετικά ή αρνητικά;

Μου φαίνεται σχεδόν αδύνατο να βιοποριστεί κανείς φτιάχνοντας ντοκιμαντέρ, ποσό μάλλον όταν εξερεύνα πειραματικές μεθόδους αφήγησης. Αυτό όμως είναι μια πραγματικότητα για κάθε σχεδόν χωρά. Για αυτόν τον λόγο έχω παράξει τα έργα μου κυρίως αυτόνομα και ανεξάρτητα. Φτιάχνοντας την ταινία μου στην Ελλάδα μου έκανε εντύπωση η κοινότητα που υπάρχει για να καλύψει αυτά τα κενά. Αυτή η ταινία θα ήτανε αδύνατη χωρίς αυτήν.

Είναι οι πλατφόρμες και η νέα πραγματικότητα του streaming μια ευκαιρία για τη διανομή και προβολή της μικρού μήκους ταινίας; Πού στέκεστε στο δίλημμα αίθουσες ή πλατφόρμες;

Σιγουρά οι πλατφόρμες streaming βοηθάνε στην προώθηση ενός έργου. αλλά σαν δυο θεατές από διαφορετικές οπτικές γωνίες ενός συμβάντος έχουνε δυο διαφορετικές εμπειρίες του γεγονότος. Έτσι και η αίθουσα με τις πλατφόρμες καθιστούν δυο διαφορετικές εμπειρίες του ιδίου έργου. Την εμπειρία του Σινεμά μπορείς να την αγγίξεις στον “ναό” της αίθουσας. Στις πλατφόρμες μπορείς να δεις όσες ταινίες θέλεις, αλλά σε διαφορετικές καταστάσεις προσοχής.

Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας, αλλά και για το σημερινό ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο; Τι σημαίνουν οι συνεχείς επιτυχίες της ελληνικής ταινίας μικρού μήκους στο διεθνές τοπίο;

Συμμετέχω για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ και έχω μία βαθιά συγκίνηση που υπάρχει αυτός ο θεσμός που είναι ανοιχτός στο να προωθεί πειραματικές εμπειρίες κινηματογράφου στο κοινό του. Πιστεύω ότι οι νέες τολμηρές αφηγήσεις και επιτυχίες από την Έλλαδα στο διεθνές τοπίο είναι άμεσα συνδεδεμένες με τα εκπαιδευτικά προγράμματα από θεσμούς σαν το Φεστιβάλ Δράμας.

Οτι κι αν γίνει το σινεμά θα επιβιώσει γιατί...

Καταγράφει την ανθρώπινη επιβίωση με τα μέσα που έχει η ίδια δημιουργηθεί: το φώς και τον χρόνο.

Δείτε εδώ το τρέιλερ του «Pave Paradise»:

Δείτε εδώ το «Anina» του Αλκαίου Σπύρου από το 2018.

Pave Paradise | Σκηνοθεσία, Φωτογραφία & Μοντάζ: Αλκαίος Σπύρου. Πρωτότυπη Μουσική: Κωνσταντίνος Σκουρλής. Ηχοληψία & Σχεδιασμός Ήχου: Κυριάκος Χαραλαμπίδης. | Συμμετέχουν: Μαϊλίντα Σπύρου, Αριστοτέλης Σπύρου, Θαλής Μπάνος. Παραγωγός: Αλκαίος Σπύρου Εταιρεία Παραγωγής: Arzeit Films

pave paradise

Φεστιβάλ Δράμας 2024 | Γνωρίστε εδώ όλους τους δημιουργούς και τις ταινίες του Εθνικού Διαγωνιστικού Προγράμματος αλλά και τις ελληνικές ταινίες στα διεθνή προγράμματα του Φεστιβάλ