Η ταινία
Ενας κτηνίατρος καλείται σε απομονωμένο αγρόκτημα της ελληνικής επαρχίας για να εξετάσει τον μυστηριώδη θάνατο ενός κριαριού. Μετά την προσεκτική εξέταση του ζώου ενημερώνει, χωρίς δεύτερη σκέψη, τον ιδιοκτήτη του αγροκτήματος πως τα ζώα του θα πρέπει να θανατωθούν καθώς η ασθένεια φαίνεται μολυσματική. Καθώς ο κτηνίατρος ετοιμάζεται να φύγει, μια δυνατή καταιγίδα τον αναγκάζει να περάσει τη νύχτα στο αγρόκτημα.
Ο σκηνοθέτης
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1984. Αποφοίτησε από το τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών και πήρε το Master του στον κινηματογράφο από το London Film School. Εχει σκηνοθετήσει τις βραβευμένες μικρού μήκους ταινίες «Παγόβουνο» και «Αόρατος», οι οποίες συμμετείχαν σε διεθνή φεστιβάλ. Εργάζεται ως σκηνοθέτης/σεναριογράφος για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Εχει συγγράψει την αστυνομική σειρά «10 Σφαίρες» με τον Παύλο Μεθενίτη. Το πρώτο ελληνικό τηλεοπτικό project το οποίο πήρε μέρος σε διεθνές εκπαιδευτικό πρόγραμμα (MIDPOINT TV Launch 2017), σε διεθνές τηλεοπτικό market (MIPTV Canneseries In Development 2019), και το πρώτο που πήρε χρηματοδότηση ανάπτυξης από το πρόγραμμα Creative Europe Media.
4 ερωτήσεις για το «Ισκιωμα»
Πώς θα περιγράφατε την ταινία σας σ' έναν υποψήφιο θεατή;
Θα την περιέγραφα ως ένα ατμοσφαιρικό θρίλερ μυστηρίου, τοποθετημένο σε βουκολικό τοπίο.
Πώς είναι να κάνεις σινεμά (στην Ελλάδα) σήμερα; Τι σας δίδαξε ή τι κρατάτε από την εμπειρία;
Στην Ελλάδα ήταν, είναι και θα είναι μία επικίνδυνη αποστολή το να κάνεις σινεμά. Παρ' όλα αυτά είναι ο λόγος που με σηκώνει κάθε πρωί από το κρεβάτι εδώ και δεκατρία χρόνια. Νιώθω πολύ τυχερός κάθε φορά που καταφέρνω να ολοκληρώσω μία ταινία. Πλέον τα πράγματα είναι τόσο ρευστά που ένας κινηματογραφιστής δεν ξέρει πότε θα το ξανακάνει ή αν θα καταφέρει να το ξανακάνει γενικά. Παραδόξως αυτό δεν συμβαίνει μόνο στην ιδιαίτερη κατάσταση της χώρας μας, αλλά παγκοσμίως. Τουλάχιστον τώρα δεν νιώθουμε μόνοι. Γενικά οι ταινίες που σκηνοθετώ αποτελούν ορόσημα για τη ζωή μου και τα χρόνια που περνάνε τα μετράω βάσει αυτών. Η συγκεκριμένη ταινία με έκανε να συνειδητοποιήσω πολλά πράγματα και γνωρίζω ότι στο μέλλον θα εξέχει από τις άλλες ως βίωμα.
Η ταινία σας θα κάνει πρεμιέρα εν μέσω μιας πρωτόγνωρης συνθήκης για τον κόσμο του σινεμά αλλά και ολόκληρο τον πλανήτη. Ποιες είναι οι σκέψεις σας για την κατάσταση αυτή τη στιγμή αλλά και το μέλλον του σινεμά και πώς θα μπορούσε κανείς να διαβάσει την ταινία σας υπό το πρίσμα της υγειονομικής κρίσης;
Το σινεμά έχει βρεθεί σε μία δίνη πολύ καιρό πριν την υγειονομική κρίση. Βλέπω εδώ και χρόνια ανθρώπους που μεγάλωσα θαυμάζοντας να μην μπορούν να βρουν χρηματοδότηση για την ταινία τους, ακόμα και σε εύρωστες οικονομικά χώρες. Αυτό από μόνο του είναι απόδειξη πως τα πράγματα έχουν πάρει κακή τροπή. Σίγουρα έχει παίξει ρόλο το ότι το κοινό κατά ένα -πολύ- μεγάλο ποσοστό έχει γοητευτεί από τη χρυσή εποχή της τηλεόρασης. Αυτό το φαινόμενο ενισχύθηκε και με τις διάφορες καραντίνες που επιβλήθηκαν παγκοσμίως, ο κόσμος κατανάλωσε ατελείωτες ώρες οπτικοακουστικού υλικού. Μπορεί να παράγονται ταινίες για αυτές τις πλατφόρμες που ευνοήθηκαν λόγω της κατάστασης αλλά δεν είναι το ίδιο. Το σινεμά όπως το ξέρουμε δεν μπορεί να μετακομίσει στη μικρή οθόνη.
Στο «Ισκιωμα» ένας κτηνίατρος εξετάζει ένα νεκρό κριάρι το οποίο φαίνεται να έχει προσβληθεί από μολυσματική ασθένεια. Το πρωτόκολλο επιβάλλει να θανατωθούν όλα τα ζώα του αγροκτήματος προληπτικά, το οποίο σημαίνει οικονομική ζημία για τον βοσκό. Η αντιστοιχία με αυτό που συμβαίνει στην πραγματικότητα είναι προφανής μιας και με το ξέσπασμα της πανδημίας η ανθρωπότητα ζυγίζει τον υγειονομικό κίνδυνο με την οικονομική καταστροφή σε καθημερινό επίπεδο. Πέρα όμως από το προφανές, με ενδιαφέρει να δω πώς ο κάθε θεατής θα διαβάσει την ταινία, γιατί πάντα φέρνει κάτι φρέσκο. Κάτι που δεν μπορώ να δω εγώ γιατί είμαι πολύ κοντά σε αυτήν.
Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας, αλλά και για το σημερινό ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο; Τι περιμένετε από τη νέα διεύθυνσή του και τι έχετε να προτείνετε για τη βελτίωσή του;
Το Φεστιβάλ Δράμας είναι το σημείο αναφοράς για την ελληνική μικρού μήκους. Προσωπικά είμαι συνδεδεμένος με το φεστιβάλ αυτό μιας και έχω κάνει φιλίες και συνεργασίες μέσω αυτού που μετράνε κοντά μία δεκαετία. Εχω την εντύπωση πως η νέα διεύθυνση του φεστιβάλ έχει διάθεση να το εκσυγχρονίσει και να το κάνει καλύτερο. Είναι πολλά πράγματα που περιμένω να γίνουν, τα οποία είχαν τεθεί στο τραπέζι και τα προηγούμενα χρόνια. Αυτό που ιδανικά θα ήθελα είναι σε μερικά χρόνια οι συνάδελφοί μου από το εξωτερικό να επιζητούν να κάνει πρεμιέρα η ταινία τους στο διεθνές διαγωνιστικό της Δράμας.
«Ισκιωμα» | Hθοποιοί: Γιώργος Κισσανδράκης, Κίμων Κουρής, Μαρία Σκουλά | Σκηνοθεσία: Κώστας Γεραμπίνης | Σενάριο: Δημοσθένης Παπαμάρκος, Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Michael Παλαιοδήμος | Production Design: Γιώργος Γούσης | Μοντάζ: Χρήστος Γιαννακόπουλος | Σχεδιασμός Hχου: Λέανδρος Ντούνης | Παραγωγός: Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος | Παραγωγή: Faliro House Productions
Δείτε εδώ την ταινία «Παγόβουνο» που σκηνοθέτησε ο Κώστας Γεραμπίνης το 2012: