Ενημέρωση

Φεστιβάλ Δράμας 2020: «Dakar» του Στέλιου Μωραϊτίδη

στα 10

Εν αναμονή του 43ου Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, γνωρίζουμε καλύτερα τις ταινίες του ελληνικού διαγωνιστικού τμήματος και τους δημιουργούς τους.

Flix Team
Φεστιβάλ Δράμας 2020: «Dakar» του Στέλιου Μωραϊτίδη

Η ταινία


1978. Τη μέρα των γενεθλίων του ο Σταύρος θα αρραβωνιαζόταν τη Ματούλα. Αντ' αυτού έφυγε στο πρώτο του μπάρκο. 2020. Τη μέρα των γενεθλίων του ο Σταύρος περιπλανιέται στην πόλη μόνος. Είναι η μέρα που δε του αρέσει να μιλάει. Είναι η μέρα που του αρέσει να σκέφτεται πώς θα ήταν η ζωή του αν είχε πάρει άλλες αποφάσεις.

Ο σκηνοθέτης

Ο Στέλιος Μωραϊτίδης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1990. Σπούδασε Κινηματογράφο στο πανεπιστήμιο Paris 1 της Σορβόννης. Το 2014 σκηνοθέτησε την πρώτη του μικρού μήκους ταινία με τίτλο «Θαυμα», που συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Balkan Beyond Borders. Το 2016 ολοκλήρωσε το ντοκιμαντέρ «Deconstructing Interruption», το οποίο προβλήθηκε στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Τα τελευταία χρόνια εργάζεται σε κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές με έδρα την Αθήνα.

Dakar 607

4 ερωτήσεις για το «Dakar»

Γιατί κάνατε αυτήν την ταινία τώρα; Τι ήταν αυτό που σας έκανε να θελήσετε να αφηγηθείτε αυτήν την ιστορία; Πώς θα περιγράφατε την ταινία σας σ' έναν υποψήφιο θεατή;

Η ιδέα για την ταινία προέκυψε από ένα κουσούρι να μαζεύω παλιά γράμματα από το παζάρι. Ανάμεσα σε όλες τις ιστορίες που διάβασα πέτυχα το γράμμα ενός ναυτικού που εξηγούσε σε μία παλιά του αγάπη τι συνέβη και την παράτησε για να μπαρκάρει.
Γεννήθηκε έτσι η εικόνα αυτού του ανθρώπου, του Σταύρου και μαζί η απορία του πώς στέκει στο σήμερα, ποια είναι η κατάληξή του. Η απάντηση βρισκόταν σε δύο λέξεις, μοναξιά και παραίτηση.
Πάντα προσπαθούσα να καταλάβω τί κρύβεται πίσω από έναν άνθρωπο που κάθεται μόνος. Σε ποιο παράλληλο σύμπαν έζησε μέχρι να βρεθεί απέναντι μου με ένα ύφος που δηλώνει μια απόλυτη αδιαφορία για τη ζωή. Σε ένα τέτοιο σύμπαν κινείται ο Σταύρος στην ταινία.
Ο θεατής μπορεί να κοιτάξει το Σταύρο όπως αυτός θέλει, εστιάζοντας και βιώνοντας την προσωπική του ιστορία από όποια απόσταση θέλει.
Η επιλογή σε εσάς, στην τελική το «Dakar» είναι ένα τσιγάρο δρόμος.

Πώς είναι να κάνεις σινεμά (στην Ελλάδα) σήμερα; Τι σας δίδαξε ή τι κρατάτε από την εμπειρία;

Το σινεμά στην Ελλάδα νομίζω στην πραγματικότητα είναι απλά ένα δύσκολο χόμπι. Μπορεί η εποχή τεχνολογικά να μας βοηθάει να κάνουμε ταινίες με λίγα χρήματα, αλλά αυτό δε σημαίνει πως έτσι πρέπει να λειτουργούμε. Η βιομηχανία του κινηματογράφου είναι ένας επαγγελματικός χώρος από τον οποίο βιοπορίζεται κόσμος, οπότε θα ήταν ωραία αν στη χώρα υπήρχε μεγαλύτερη και πιο ουσιαστική βοήθεια ώστε οι ταινίες μικρού μήκους (και όχι μόνο) να γίνονται με επαγγελματικά standard και στο επίπεδο των πληρωμών.
Αυτό που κρατάω λοιπόν είναι η υπέροχη συνεργασία με όλους όσους συμμετείχαν στην ταινία. Με όρεξη και μεράκι, δούλεψαν και στήριξαν την ταινία με όλο τους το είναι, συνδυάζοντας τον επαγγελματισμό με την καλή τους διάθεση με αποτέλεσμα να υπάρξει ένα πολύ ωραίο κλίμα σε όλη τη διαδικασία.

Η ταινία σας θα κάνει «πρεμιέρα» εν μέσω μιας πρωτόγνωρης συνθήκης για τον κόσμο του σινεμά αλλά και ολόκληρο τον πλανήτη. Ποιες είναι οι σκέψεις σας για την κατάσταση αυτή τη στιγμή αλλά και το μέλλον του σινεμά και πώς θα μπορούσε κανείς να διαβάσει την ταινία σας υπό το πρίσμα της υγειονομικής κρίσης;

Εχοντας ως αφετηρία ένα παλιό του γράμμα, προσπάθησα να πλησιάσω τον Σταύρο.
Επιχείρησα να δώσω μια ματιά της ανθρώπινης κατάστασης αφιερώνοντας την ταινία σε κάθε Σταύρο που θα περάσει δίπλα σου ή θα φάει το φαΐ του σιωπηλός στο διπλανό τραπέζι κι ούτε θα τον παρατηρήσεις, αλλά που κοιτώντας από λίγο πιο κοντά μπορεί να ξεδιπλώσεις άλλη μια ανθρώπινη ιστορία. Τι θέση έχει ένα τέτοιο πλησίασμα σε έναν κόσμο που ολοένα και απομακρύνεται, που αραιώνει, χαλαρώνοντας τους δεσμούς του για να επιβιώσει;
Τους τελευταίους μήνες βιώνουμε μια γενικευμένη κατάσταση κοινωνικής απομόνωσης που ένας βήχας ή ένα φτέρνισμα του διπλανού είναι αρκετό για να αλλάξεις πεζοδρόμιο.
Αυτό μπορώ να πω ότι με φοβίζει. Δε νομίζω ότι το αποτύπωμα που θα αφήσει αυτή η συλλογική εμπειρία και αυτή η ακούσια ανοχή στην καταπάτηση των ατομικών ελευθεριών αφήνει περιθώρια για αισιόδοξα σενάρια. Ελπίζω να διαψευστώ.
Οσο για το σινεμά ούτως ή άλλως η παραδοσιακή μορφή του να συνευρίσκεσαι με ανθρώπους μπροστά από το μεγάλο πανί για να απολαύσεις μία ταινία είχε βρεθεί σε κρίση πριν τον ιό και δυστυχώς πιστεύω ότι αυτή η κατάσταση που βιώνουμε δυσχεραίνει τα πράγματα και απομακρύνει ακόμη περισσότερο το κοινό από τη φυσική του θέση στην κινηματογραφική αίθουσα. Διατηρώ μία κρυφή ελπίδα ότι με κάποιο μαγικό τρόπο ο κόσμος θα επιστρέψει μαζικά στην αίθουσα στο μέλλον αλλά δεν μπορώ να πω ότι το πιστεύω μέσα μου πραγματικά.

Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας, αλλά και για το σημερινό ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο; Τι περιμένετε από τη νέα διεύθυνσή του και τι έχετε να προτείνετε για την βελτίωσή του;

Το φεστιβάλ αποτελεί τον κυριότερο θεσμό για τις ταινίες μικρού μήκους στην Ελλάδα και είναι πολύ σημαντικό για τους νέους δημιουργούς. Δεν έχω βρεθεί ποτέ στο φεστιβάλ και χαίρομαι πολύ για αυτή την πρώτη ευκαιρία που μου δίνεται. Από τη νέα διοίκηση περιμένω φρέσκες ιδέες και όρεξη για ανανέωση του φεστιβάλ ώστε να συνάδει με την εποχή μας και τις ανάγκες του κινηματογραφικού τοπίου σήμερα. Με χαρά διαπιστώνω ότι ήδη οι πρώτες αλλαγές που έφερε στην φετινή διοργάνωση κινούνται σε αυτή την κατεύθυνση και τους εύχομαι τα καλύτερα για το μέλλον.

Δείτε εδώ το τρέιλερ του «Dakar»:

Dakar | Ηθοποιοί - Γιάννης Κοκιασμένος, Νίκος Ντάλλας | Σκηνοθεσία, Σενάριο, Μοντάζ, Παραγωγή - Στέλιος Μωραϊτίδης | Διεύθυνση Φωτογραφίας – Πέτρος Γκορίτσας | Σκηνογράφος, Eνδυματολόγος – Δανάη Ελευσινιώτη | Ήχος – Βασίλης Ηπειρώτης | Σχεδιασμός ήχου – Στέλιος Κουπετώρης | Μίξη Ήχου – Γιάννης Σκανδάμης / Χρωματική Επεξεργασία – Μάνθος Σάρδης | Διεύθυνση Παραγωγής – Πολύμνια Παπαδοπούλου-Σαρδέλη | Βοηθός Σκηνοθέτη – Γιώργος Κορακιανίτης | Α’ Βοηθός Κάμερας – Βαγγέλης Τζιφάκης | Β’ Βοηθός Κάμερας – Δημήτρης Κόσσυβας | Ηλεκτρολόγος – Γιάννης Μαραγκουδάκης | Βοηθός Ενδυματολόγου – Maria Knafl | Βοηθός Παραγωγής – Φοίβος Θάνος

Μάθετε πληροφορίες και δείτε υλικό των ταινιών όλων των φετινών υποψηφίων του Φεστιβάλ Δράμας εδώ. Κάθε μέρα το Flix θα παρουσιάζει κι από μία ταινία.

Darka Αφίσα 607

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.