Η ταινία
Ο Σαμάν έφτασε στην Ελλάδα ως πρόσφυγας πολέμου. Ανήκει στην εξαφανισμένη φυλή Γιαζίντι του Βόρειου Ιράκ. Στην Ελλάδα επιβιώνει κάνοντας το μοναδικό πράγμα που γνωρίζει, παλεύοντας. Παρακολουθούμε την τελευταία μέρα του στις πολύ χαμηλές στημένες κατηγορίες πυγμαχίας πριν συνεχίσει το ταξίδι του για την κεντρική Ευρώπη. Το ταξίδι του δε θα κυλίσει όπως το περιμένει, γνωρίζοντας νέους χαρακτήρες και φανερώνοντας πτυχές του σκοτεινού παρελθόντος του.
Ο σκηνοθέτης
Ο Εκτωρ Σακαλόγλου αποτελεί τον νεότερο Ελληνα βραβευμένο σκηνοθέτη (Φεστιβάλ Αλεξάνδρειας 2017, βραβείο κοινού για την ταινία ''15 Φερβουαρίου'' 19 ετών), η ταινία «Γιαζίντι» αποτελεί την πτυχιακή του ταινία. Είναι η 5η του ταινία μικρού μήκους. Στο παρελθόν έχει σκηνοθετήσει το ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ, «Οταν οι Ελληνες Εφτασαν στο Darwin» που γυρίστηκε στην Αυστραλία, πληθώρα μουσικών βίντεο κλιπ και διαφημιστικά για μεγάλες εταιρίες όπως τα Public Stores. Εργάστηκε στο Μεσαγειακό Ινστιτούτο Κινηματογράφου (ΜΙΚ) και στο μουσικό κανάλι MAD TV. Γεννημένος το 1998 στην Αθήνα, σπουδάζει Ιστορία και Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο Πατρών παράλληλα με την ολοκλήρωση των σπουδών σκηνοθεσίας στο Μητροπολιτικό Κολλέγιο με bachelor από το Queen Margaret University του Εδιμβούργου. Πριν από όλα αυτά φυσικά όπως έχει δηλώσει στις τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές συνεντεύξεις, μοίραζε φυλλάδια στους δρόμους, καθάριζε και δούλευε σε σουπερμάρκετ για να πληρώσει την σχολή σκηνοθεσίας καθώς οι δικηγόροι γονείς του επέλεξαν να μην τον βοηθήσουν καθόλου.
5 ερωτήσεις για τον «Γιαζίντι»
Γιατί κάνατε αυτήν την ταινία τώρα; Τι ήταν αυτό που σας έκανε να θελήσετε να αφηγηθείτε αυτήν την ιστορία;
Ξεχασμένοι άνθρωποι και χαμένοι λαοί. Διαβάζουμε καθημερινά ιστορικά κείμενα που αναφέρουν λαούς και χώρες πλέον εξαφανισμένες. Οι Γιαζίντι αποτελούν την πιο πρόσφατη φυλή που βίωσε τον αφανισμό. Είναι ένα χαστούκι στον θεατή ότι ζούμε στις σελίδες που διαβάζουμε. Ακόμα και σήμερα γίνονται εγκλήματα πολέμου, εθνοκαθάρσεις και γενοκτονίες. Οταν το άκουσα για πρώτη φορά με στιγμάτισε και σύμφωνα με τις παροντικές κοινωνικές συνθήκες δεν μπορούσα να παραλείψω τέτοια θεματολογία. Οσον αφορά το τεχνικό κομμάτι της υπόθεσης, πράγματι είναι η πτυχιακή και άρα έπρεπε να παραδώσω μία ολοκληρωμένη ταινία φέτος. Αυτό που υπήρξε υπέρβαση ήταν η κατάθεση και στη συνέχεια πρόκριση της ταινίας στη Δράμα. Η ταινία ολοκληρώθηκε μία μέρα πριν τη λήξη των αιτήσεων. Ολοι συμβούλευαν να την κρατήσω και να τη στείλω του χρόνου. Ωστόσο όπως και το νεαρό της ηλικίας έχει αποδείξει δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο.
Πώς θα περιγράφατε την ταινία σας σ' έναν υποψήφιο θεατή;
Βαλκάνια.
Τι θα θέλατε να σας ρωτήσει ή να συζητήσετε με κάποιον αφού τη δει;
Είναι μία ταινία γεμάτη κρυφά σκηνοθετικά και σεναριακά μηνύματα. Θα ήθελα να τα αναλύσω χωρίς να τα αναδείξω συγκεκριμένα. Ο,τι έλαβε και ο,τι έβγαλε ο καθένας. Εν κατακλείδι μια ντεμί φιλοσοφική συζήτηση περί των συμβολισμών την ταινίας.
Πώς είναι να κάνεις σινεμά (στην Ελλάδα) σήμερα; Τι σας δίδαξε ή τι κρατάτε από την εμπειρία;
Το σινεμά στην Ελλάδα είναι ένα ανέκδοτο που δεν ήθελα να ακούσω αλλά με ανάγκασαν να γελάσω.
Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας, αλλά και για το σημερινό ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο;
Ενα κλειδί που θα ανοίξει μεγαλύτερες πόρτες. Τα τελευταία 4 χρόνια περίμενα την πρόκριση σχεδόν εμμονικά. Νιώθω πολύ τυχερός που με την πρώτη απόπειρα η αποστολή εξετελέσθη γιατί πραγματικά το μήνα πριν την δημοσίευση των αποτελεσμάτων δεν μπορούσα να κοιμηθώ.
Info
Σενάριο | Σκηνοθεσία: Εκτωρ Σακαλόγλου / Ηθοποιοί: Γιάννης Κωσταράς, Νίκος Ζωιόπουλος, Γιάννης Παπασωτηρίου, Αντονέλλο Κολάνι, Βασίλης Σαμαριτάκης, Σαρμπάστ Σικχού, Ιωάννα Χλόη Βούλγαρη, Μάρθα Μουτσάκη / Φωτογραφία: Βασίλης Κασβικης / Μοντάζ: Βασίλης Κουμουλας / Mουσική: Aρβο Παρτ / Ηχος: Βασίλης Γκιωνάκης / Σχεδιασμός Ηχου: Δημήτρης Βαλαγεωργίου / Κολοριστ: Γιάννης Ζαχαρογιάννης / Βοηθός Κόλοριστ: Μαρία Τζωρτζάτου / Βοηθοί Σκηνοθέτη: Τζόν Κονίνι, Ορφέας Χριστοδούλου, Κωνσταντίνος Πλότας / Φροντιστής: Φώτης Χριστόπουλος / Χωρογράφος: Αντονέλλο Κολάνι
Δείτε εδώ την παλιότερη ταινία του Εκτορα Σακαλόγλου «15 Φεβρουαρίου»: