Buzz

O Τζορτζ Κλούνεϊ ως έργο τέχνης για το W

στα 10

Το περιοδικό W αναθέτει σε 5 γυναίκες καλλιτέχνες να δουν τον Τζορτζ Κλούνεϊ ως έργο τέχνης. Με τη σειρά του, εκείνος εξομολογείται τι τον συνδέει με την τέχνη, γιατί έκανε το «Monuments Men» και με ποιες δύο γυναίκες θεωρεί απαράμιλλης ομορφιάς.

O Τζορτζ Κλούνεϊ ως έργο τέχνης για το W

Το τεύχος Δεκεμβρίου του πειροδικού W έχει εξώφυλλο και κεντρικό θέμα έναν άντρα που πολλές γυναίκες έχουν φανταστεί ως έργο τέχνης, αλλά πέντε μόνο artists είχαν την ευκαιρία να μετωσιώσουν τη φαντασίωση. Οχι όπως το σκέφτεστε. Η ιδέα φυσικά προκύπτει από την νέα ταινία του 52χρονου ηθοποιού, σκηνοθέτη και παραγωγού. Το «The Monuments Men» ακολουθεί ένα διαφορετικό στρατιωτικό τάγμα, μία ομάδα ιστορικών τέχνης, που κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου προσπαθούν να σώσουν έργα που η ναζιστική Γερμανία θέλει είτε να κλέψει για το μουσείο που ονειρευόταν να φτιάξει ο Χίτλερ, ή να καταστρέψει για πάντα. Τι ερμηνεία δίνει λοιπόν ο Τζορτζ Κλούνεϊ στην τέχνη, τι σημασία έχει στη ζωή του και επέλεξε η νέα του σκηνοθετική δουλειά να την έχει στο επίκεντρο του φακού του, ποιες είναι οι επιρροές του. Επίσης θα είχε αντίρρηση να φωτογραφηθεί όπως τον φαντάστηκε η Ιάπωνας καλλιτέχνης Γιαγιόι Κουσάμα - με λευκούς και μαύρους κόκκους; Κι εκείνος δέχεται τα πάντα κι απαντά τα πάντα.

Ποια είναι τα πρώτα σύμβολα τέχνης που θυμάται ως παιδί «Μεγάλωσα σε Καθολική οικογένεια οπότε ο σταυρός ήταν κάτι που σημάδεψε την παιδική μου ηλικία. Αλλά όταν ήμουν 10 ετών, ο πατέρας με πήγε στο Μνημείο του Λίνκολν στην Ουάσινγκτον. Θυμάμαι να ανεβαίνω τα σκαλιά και να κοιτάω αυτό το κομμάτι μάρμαρο που ήταν τόσα περισσότερα από ένα κομμάτι μάρμαρο. Αυτό το άγαλμα μου είπε πολλά πράγματα για τη χώρα μου. Στο «The Monuments Men» εξετάζουμε αν αξίζει να ρισκάρεις τη ζωή σου για να σώσεις την τέχνη. Εγώ αυτό το έχω εδώ και καιρό απαντήσει μέσα μου: η κουλτούρα των ανθρώπων, η τέχνη είναι η ιστορία τους και η ζωή τους. Οταν οι Ταλιμπάν καταστρέφουν έργα τέχνης, ή οι Αμερικανοί στρατιώτες δε σέβονται και βομβαρδίζουν μουσεία στο Ιράκ, τότε βλέπεις ότι ο λαός χάνει την κουλτούρα του. Στο τέλος του αιώνα θα έχει χάσει την ταυτότητά του. Είναι μία εξαιρετική απώλεια, σε χτυπάει συθέμελα...»

1

Ο Χίτλερ είχε μία τεράστια συλλογή τέχνης και σκόπευε να ανοίξει το δικό του μουσείο; «Ναι. Θα το ονόμαζε το Μουσείο του Φύρερ. Είχε την μακέτα του, φωτισμένη, στο καταφύγιο μαζί του. Ο στόχος του ήταν να κλέψει όλα τα σπουδαία τέχνης από όλο τον κόσμο. Και είχε καταφέρει να συγκεντρώσει αρκετά: κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου είχε "συλλέξει" 5 εκατομμύρια έργα! Ναι, ο Χίτλερ πραγματοποίησε την μεγαλύτερη ληστεία στην Ιστορία: έστελνε τους Ναζί του σε όλα τα μουσεία των χωρών της Ευρώπης για να κάνουν "μίτινγκς" με τους διευθυντές εκεί. Στην ουσία του ετοίμαζαν λίστες με τα έργα τέχνης. Οταν εκείνος κατακτούσε τις χώρες, λήστευε τα μουσεί σύμφωνα με τις λίστες του. Αλλά ευτυχώς αρκετά από αυτά τα έργα βρέθηκαν και επέστρεψαν στην πηγή τους. Επίσης κατέστρεφε όλες τις μορφές τέχνης που ο ίδιος θεωρούσε άσχημες, παρακατιανές. Οι Ναζί έκαψαν απίστευτα έργα του Πικάσο, του Κλιμτ, του Μιρό. Ηθελαν να αποδείξουν ότι αυτή η μορφή τέχνης δεν περνά στο ναζιστικό σύμπαν, είναι παράνομη.»

2

Ο ίδος ο Χίτλερ ήταν άλλωστε ζωγράφος. «Ηταν ένας αποτυχημένος καλλιτέχνης στη Βιέννη. Στην ταινία δείχνουμε κάποια έργα του. Αν ήταν επιτυχημένος ζωγράφος, ίσως η Ιστορία να ήταν πολύ διαφορετική σήμερα. Ο ίδιος πάντως λάτρευε τον Ντα Βίντσι.»

Το «The Monuments Men» έχει ένα αποθεωτικό φινάλε. Το «Argo», που ήταν παργωγή του, το ίδιο. Γιατί επιλέγει happy endings; «Δείτε ξανά το ''It's a Wonderful Life'' του Φρανκ Κάπρα. Δεν μπορείς πλέον να τελειώσεις μία ταινία με αυτή την αφελή αισιοδοξία. Κι όμως, σε πιάνει στο στομάχι και σε συγκινεί κάθε φορά που τη βλέπεις. Από τη δεκαετία του 70 και μετά, από το τέλος του ''Butch Cassidy and the Sundance Kid'' όπου ένα freeze frame μας τους δείχνει στον αέρα σκοτωμένους, το κοινό έχει συνηθίσει τα πιο σκοτεινά φινάλε. Εγώ στέκομαι κάπου ενδιάμεσα.

3

Οταν πρωταγωνιστεί σε μία ταινία είναι στο επίκεντρο του φακού και της προσοχής του σκηνοθέτη του. Σ' αυτό το τεύχος ήταν η μούσα 5 γυναικών καλλιτεχνών. Πώς αισθάνεται; «Η Γιαγιόι Κουσάμα με φαντάστηκε καλυμμένο στο πουά. Με μεταμόρφωσε στον Σνούπι. Αλλά πρέπει να το ομολογήσω: είμαι περήφανος που είμαι ο Σνούπι της. Αυτό προσπαθώ και με κάθε σκηνοθέτη: να υπηρετήσω το όραμα και την ιστορία τους...»

Ποιοι ήταν οι πρώτοι του κινηματογραφικοί έρωτες; «Οταν είδα για πρώτη φορά το ''Διακοπές στη Ρώμη'', ερωτεύτηκα την Οντρεϊ Χέπμπορν. Πίστευα ότι ήταν το πιο κλασάτο πλάσμα στον κόσμο. Την ερωτεύτηκα τρελά. Επίσης, πάντα αγαπούσα την Γκρέις Κέλι. Οταν βγήκε από τη θάλασσα μπροστά από το Carlton στο ''Κυνήγι του Κλέφτη'' είπα στον εαυτό μου ότι αυτή είναι η πιο ωραία γυναίκα στον κόσμο....»

Γιατί είναι single; «Γιατί δεν τη βρήκα ακόμα».

Δείτε το βίντεο του W και χαζέψτε όλη τη φωτογράφηση των «έργων Κλούνεϊ» στο gallery

.

Περισσότερος Τζορτζ Κλούνεϊ: