Φεστιβάλ / Βραβεία

Αλεξάντερ Πέιν, Φαίδων Παπαμιχαήλ: στη συνέντευξη Τύπου των «Απογόνων»

στα 10

Ο σκηνοθέτης και ο διευθυντής φωτογραφίας, του «οι Απόγονοι», μίλησαν για την ταινία, τον Τζορτζ Κλούνεϊ, την κρίση, την τρίτη ταινία που ετοιμάζουν μαζί και τα επόμενα (και ελληνικά) σχέδια τους.

Flix Team
Αλεξάντερ Πέιν, Φαίδων Παπαμιχαήλ: στη συνέντευξη Τύπου των «Απογόνων»
φωτό: Βασίλης Βερβερίδης / motion team

Γιατί χρειάστηκαν επτά χρόνια για την επόμενη ταινία μετά το «Πλαγίως»

Αλεξάντερ Πέιν: Αυτή η ερώτηση με βασανίζει λίγο, γιατί ποτέ δεν ήθελα να μου πάρει τόσα χρόνια. Η αλήθεια είναι ότι πέρασα τρία χρόνια γράφοντας ένα διαφορετικό φιλμ, το οποίο δεν έχω γυρίσει ακόμη. Το έχω στα σχέδια μου, αλλά τουλάχιστον για τρεις ταινίες μετά.

Φαίδων Παπαμιχαήλ: Η αλήθεια γιατί δεν έκανε άλλη ταινία, είναι ότι συνεργάστηκε μαζί μου στο «Πλαγίως». Του πήρε όλα αυτά τα χρόνια για να συνέλθει από εκείνη τη συνεργασία μας.

Για την γνωριμία και την συνεργασία τους

Αλεξάντερ Πέιν: Είχαμε γνωριστεί το 1986, όταν εξετάζαμε την πιθανότητα να δουλεύαμε μαζί στην πτυχιακή μου ταινία από το UCLA.

Φαίδων Παπαμιχαήλ: Συναντηθήκαμε τότε, αλλά δεν με χρησιμοποίησε. Μετά από είκοσι σχεδόν χρόνια, ενώ βρισκόμουν στην Ελλάδα για διακοπές, μου τηλεφώνησε για το «Πλαγίως». Εν τω μεταξύ βεβαίως είχαμε γνωριστεί πολύ καλύτερα, ζούσαμε στην ίδια γειτονιά, βλεπόμασταν στα ίδια μέρη.

Για το «Nebraska», την τρίτη ταινία που ετοιμάζονται να γυρίσουν μαζί

Αλεξάντερ Πέιν: Ετοιμαζόμαστε να ξεκινήσουμε γυρίσματα για την επόμενη ταινία μου τον Μάιο. Είναι μια μικρού βεληνεκούς κωμωδία. Αλλά αυτό που βρίσκω ενδιαφέρον είναι ότι θα τη γυρίσουμε ασπρόμαυρη κάτι που ήθελα να κάνω εδώ και πολύ καιρό. Θα έχουμε και μια έγχρωμη εκδοχή για την τηλεόραση, αλλά ποιος νοιάζεται; Θα τη γυρίσουμε ψηφιακά, οπότε θα μας επιτρέψει να δείχνει υπέροχα ασπρόμαυρη στο φιλμ και μετά να κάνουμε μια ελαφρώς έγχρωμη εκδοχή για την τηλεόραση.

Για το τι τον τράβηξε στους «Απογόνους».

Αλεξάντερ Πέιν: Eχω μια μικρή εταιρία παραγωγής στο Λος Αντζελες και είχαμε αγοράσει τα δικαιώματα του βιβλίου δυο χρόνια πριν αποφασίσω να την γυρίσω, καθώς είναι ακριβώς το είδος της ταινίας που θέλουμε να κάνουμε την παραγωγή: ανθρώπινη, χωρίς υπερβολές και χολιγουντιανό ύφος. Τότε όμως δεν ήθελα να τη γυρίσω ο ίδιος, γιατί ήμουν απασχολημένος με το σενάριο που έγραφα. Οταν είδα ότι ήταν πολύ δύσκολο να βρω τα χρήματα, αποφάσισα να κάνω τους «Απόγονους».

Για το πως έδωσε τον ρόλο στον Τζορτζ Κλούνεϊ, παρ' ότι, αν και ο ηθοποιός το ήθελε, δεν τον είχε επιλέξει για το «Πλαγίως»

Αλεξάντερ Πέιν: Δεν ήταν κατάλληλος για το «Πλαγίως», αλλά ήταν ο ιδανικός άνθρωπος για αυτόν το ρόλο. Ο Κλούνεϊ είναι όμορφος, αλλά αναρωτιέμαι: αν δεν ήταν αστέρας του σινεμά, αν δούλευε σε ένα βενζινάδικο, θα τον βρίσκαμε το ίδιο όμορφο; Η αλήθεια βέβαια είναι ότι στη Χαβάη, οι άνθρωποι της τάξης του είναι κάπως σαν τον Κλούνεϊ. Σκεφτείτε ότι από μικροί κάνουν σερφ, παίζουν βόλεί. Κολυμπούν περνούν χρόνο στον ήλιο.

Φαίδων Παπαμιχαήλ: Αν τον δείτε στην ταινία όμως δεν είναι ποτέ αληθινά γοητευτικός - με μια «χολιγουντιανή ομορφιά». Φορά το παντελόνι του ψηλά στη μέση, είναι ατημέλητος. Και αυτό είναι κάτι που προσπαθήσαμε να επιτύχουμε με όλα τα πράγματα στο φιλμ. Και με την ίδια την εικόνα της Χαβάης.

Αλεξάντερ Πέιν: Επίσης όταν μιλάτε για τον Κλούνεϊ, καλώς ή κακώς σκέφτεστε την εικόνα του από άλλες ταινίες. Αλλά μιας κι εγώ είμαι ένας επαρμένος σκηνοθέτης, θέλω να βλέπετε τον Κλούνεϊ και να τον σκέφτεστε μόνο στη δική μου ταινία. Πολλοί σκηνοθέτες που είχαν δουλέψει μαζί του μου έλεγαν: «Α, θα δουλέψεις με τον Τζορτζ, τι ευτυχία. Θα περάσετε καταπληκτικά». Και είχαν δίκιο. Είναι ένας θαυμάσιος συνεργάτης, πολύ ευρηματικός, γεμάτος ιδέες, πολύ συνεργάσιμος, λέει ναι σε όλα. Δεν θα μπορούσα να φανταστώ μια καλύτερη εμπειρία από έναν τόσο διάσημο ηθοποιό. Και κάτι ανάλογο είχε συμβεί και με τη συνεργασία μου με τον Τζακ Νίκολσον. Ως σκηνοθέτης μαθαίνω πολλά από αυτούς τους μεγάλους σταρ. Εχουν κάνει τόσες περισσότερες ταινίες από μένα, οπότε ό,τι κι αν τους ζητήσω να κάνουν, ξέρουν ακριβώς πώς να το κάνουν. Είναι σαν να οδηγείς Maserati μετά από χρόνια που οδηγούσες Fiat.

Για τις νεαρές ηθοποιούς που υποδύονται τις κόρες του

Αλεξάντερ Πέιν: Τα δυο κορίτσια έχουν τελείως διαφορετική προϋπηρεσία. Η μεγάλη κόρη είναι επαγγελματίας ηθοποιός με χρόνια εμπειρίας. Η μικρή ήταν η πρώτη φορά που έπαιζε σε ταινία και νομίζω ότι το μεγαλύτερο ταλέντο της είναι ότι... είναι ο εαυτός της! Είναι σαν γάτα, ή σκυλάκι. Είχα δει τριακόσια κορίτσια για το ρόλο και κανένα δεν ήταν κατάλληλο. Συνήθως όταν έχεις να κάνεις με μικρά κορίτσια, οι μητέρες τους τούς κάνουν τόσες πολλές πρόβες όταν είναι να έρθουν για την οντισιόν, ώστε έχουν στο μυαλό τους κάτι απόλυτα συγκεκριμένο. Δεν σε ακούν όταν τους ζητάς να κάνουν κάτι, κάνουν ακριβώς αυτό που τους έχει πει η μητέρα τους. Ετσι τρεις εβδομάδες πριν τα γυρίσματα, βρισκόμουν στο Λος Αντζελες και πέρασα από το σπίτι του Ράνταν Πόποβιτς, ενός φίλου μου Σέρβου διευθυντή φωτογραφίας και η γυναίκα του με ρώτησε πώς πάει η ταινία. Της εξήγησα ότι δεν έχουμε βρει ακόμη το κορίτσι που θα παίζει την μικρή κόρη και με ρώτησε πώς την φανταζόμουν. Το ίδιο βράδυ, το είπε σε μια φίλη της, που το είπε σε μια άλλη φίλη της, που το είπε στην αδελφή της και τρεις μέρες αργότερα ήρθε στο μέιλ μου μια οντισιόν σε βίντεο. Αυτό ήταν!

Αν υπάρχει χώρος στο Χόλιγουντ για το είδος του σινεμά που κάνει

Αλεξάντερ Πέιν: Δεν ξέρω την απάντηση, αλλά νιώθω πολύ τυχερός που μπορώ να κάνω τις μικρές ανθρώπινες ταινίες που κάνω. Αλλά καταλαβαίνω ότι το είδος μου είναι σπάνιο. Δεν υπάρχουν πολλοί σκηνοθέτες στο τοπίο του αμερικανικού σινεμά που να κάνουν μικρά δράματα σε μια ανθρώπινη κλίμακα. Για μένα κομμάτι του μυστικού είναι να κρατάω το κόστος όσο χαμηλό μπορώ. Εύχομαι να υπήρχαν κι άλλοι σκηνοθέτες που να είχαν την ίδια φιλοδοξία.

Φαίδων Παπαμιχαήλ: Τα στούντιο θα συνεχίσουν να βγάζουν τα κέρδη τους από μεγάλα γιγαντιαία blockbuster. Αλλά έτσι όμως θα υπάρχει χώρος και για ταινίες μικρότερες - και χάρη στην ψηφιακή τεχνολογία, το ανεξάρτητο σινεμά, οι πιο ανθρώπινες ταινίες θα συνεχίσουν να υπάρχουν.

Αλεξάντερ Πέιν: Αλλωστε τα στούντιο και οι παραγωγοί δεν πάνε στα Οσκαρ με ταινίες σαν τους «Transformers».

Φαίδων Παπαμιχαήλ: Και το ίδιο ισχύει και για τους ηθοποιούς. Ο Ρόμπερτ Νταόυνι Τζούνιορ μπορεί να κάνει μια ταινία σαν τον «Iron Man» για τα χρήματα, αλλά αναζητούν ρόλους που πιθανότατα θα τους οδηγήσουν και στα βραβεία.

Αλεξάντερ Πέιν: Από την άλλη, εγώ βλέπω μόνο παλιές αμερικανικές και ξενόγλωσσες ταινίες. Κάθε χρόνο στην Αμερική υπάρχουν περίπου πέντε ταινίες που μου αρέσουν. Δεν βλέπω πολλές σύγχρονες αμερικανικές ταινίες. Αν δω πέντε ταινίες την εβδομάδα, θα έλεγα ότι οι τέσσερις είναι παλιές. Εχουν χαρακτήρες, σενάριο, ανθρωπιά, εγγύτητα στην αληθινή ζωή. Αλλά κάθε χρόνο γυρίζονται υπέροχες ταινίες που πολύ απλά δεν μιλούν την αγγλική γλώσσα. Φέτος για παράδειγμα ξετρελάθηκα με το «Ενας Χωρισμός». Νομίζω ότι είναι σχεδόν τέλεια.

Για τα Οσκαρ

Δεν τα σκέφτομαι ποτέ. Παρά μόνο όταν οι άνθρωποι με ρωτάνε γι αυτά.

Για την πιθανότητα να κάνει μια ταινία στην Ελλάδα

Αλεξάντερ Πέιν: Θέλω να κάνω μια ελληνική ταινία. Το έλεγα για χρόνια και σιγά σιγά αρχίζει να γίνεται πραγματικότητα. Θέλω μετά από μερικές αμερικανικές ταινίες να μετακομίσω στην Ελλάδα, να μάθω καλά ελληνικά επιτέλους και να κάνω μια ελληνική ταινία. Θέλω να έρθω στην Ελλάδα, να μελετήσω ελληνικά και να είμαι ανοιχτός σε ιδέες που μπορεί να μου έρθουν. Αλλά υπάρχει στο πίσω μέρος του μυαλού μου κάτι που θέλω να κάνω, αλλά που δεν μπορώ να πω περισσότερα προς το παρόν.

Για την οικονομική κρίση και την κατάστση της χώρας μας

Αλεξάντερ Πέιν: Τι άλλο μπορώ να νιώσω; Είναι κάτι τρομακτικό, στενάχωρο και απογοητευτικό και δεν μοιάζει να υπάρχει κάποια εύκολη λύση στο κοντινό μέλλον. Είναι τραγικό. Αλλά είμαι συγκινημένος που ήρθα στην Ελλάδα, έστω και για τρεις μέρες μόνο, έχει σημασία για μένα να είμαι εδώ, να μιλάω στους ανθρώπους, να νιώσω τι συμβαίνει.Εμείς οι Ελληνες της διασποράς, διαβάζουμε κάθε μέρα τα νέα στην εφημερίδα, ξύνουμε το κεφάλι μας πληγωμένοι, αλλά νιώθουμε αλληλεγγύη. Και μπορεί να είμαι Αμερικανός, να έχω μια διαφορετική ζωή –δεν λέω καλύτερη ή χειρότερη- , αλλά σε περιπτώσεις σαν αυτές το ελληνικό DNA μου και η ελληνική μου καρδιά, ξυπνούν. Χτυπούν πιο δυνατά.

Φαίδων Παπαμιχαήλ: Πρέπει να έχουμε θετική διάθεση, να συνεχίσουμε να δουλεύουμε. Ναι θα χρειαστεί να κάνουμε κάποιες θυσίες, αλλά θα πρέπει να συνεχίσουμε να δουλεύουμε σκληρά. Ολοι θα πρέπει να σφίξουν τις ζώνες τους. Και σε ό,τι αφορά στο σινεμά, θα πρέπει η χώρα να γίνει ανταγωνιστική, ελκυστική σε ενα πρακτικό επίπεδο, για να προσελκύσει ανθρώπους που θα θέλουν να γυρίσουν μια ταινία εδώ, να αφηγηθούν στην Ελλάδα τις ιστορίες τους.

Διαβάστε περισσότερα για τον Αλεξάντερ Πέιν: