Φεστιβάλ Δράμας 2016: «Aurora» της Δέσποινας Οικονομοπούλου

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ 28 AUG 2016  /  Πόλυ Λυκούργου

Εν αναμονή του 39ου Φεστιβάλ Ελληνικών ταινιών μικρού μήκους Δράμας, γνωρίζουμε καλύτερα τις ταινίες του ελληνικού διαγωνιστικού τμήματος και τους δημιουργούς τους.

Η ταινία

Το «Aurora» είναι μια ψιθυριστή κραυγή που καλεί στο ξεκίνημα μιας νέας εποχής χωρίς πλαστικό, αναπαριστάνοντας τη μακρά σχέση μας μαζί του - μέσα από το συνδυασμό της κινηματογραφικής βιντεοτέχνης, του χορού και της επιστημονικής τεκμηρίωσης. Το δέρμα μιας γυναίκας εγκλώβιζεται μέσα σε ένα δεύτερο δέρμα κατασκευασμένο από πλαστικό, σπρώχνωντας τα όριά μας ως ανθρωπότητα, μέσα από την καταναλωτική υστερία, η οποία μας καταβροχθίζει αβυσσαλέα.

Η σκηνοθέτης

Η Δέσποινα Οικονομοπούλου είναι κινηματογραφίστρια ελληνικής καταγωγής, η οποία ζει και εργάζεται στη Βαρκελώνη, αλλά δραστηριοποιείται και στην Αθήνα, το Λονδίνο, την Ουρουγουάη, τη Βραζιλία και άλλες χώρες της Λατινικής Αμερικής. Εργάζεται ως ανεξάρτητη κινηματογραφίστρια και μοντέζ σε παραγωγές μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ, οπτικοακουστικες εγκαταστάσεις, θέατρο και χορό, ενώ δημιουργεί και δικά έργα της ως σκηνοθέτης και οπτικοακουστική καλλιτέχνης. Βραβευμένα έργα της έχουν προβληθεί σε πληθώρα κινηματογραφικών φεστιβάλ και γκαλερί ανά τον κόσμο.

Aurora 607 1

5 ερωτήσεις για το «Aurora»

Γιατί κάνατε αυτήν την ταινία τώρα; Τι ήταν αυτό που σας έκανε να θελήσετε να αφηγηθείτε αυτήν την ιστορία;

Κάθε μέρα γίνεται όλο και πιο επιτακτική η ανάγκη να μειώσουμε τη χρήση και την κατανάλωση πλαστικού, που έχει πάρει διαστάσεις επιδημίας. Η τοξικότητά του είναι πολύ μεγάλη, όπως και η άγνοια και η αδιαφορία μας για το πόσο δηλητηριάζουμε τη ζωή μας και το περιβάλλον μας, επίσης. Η ανατριχιαστική μου εμπειρία στις ακτές του Ατλαντικού (στην Ουρουγουάη το 2013) μετά από μία έντονη τριήμερη καταιγίδα που ξέβρασε το πλαστικό όλου του «ανεπτυγμένου» κόσμου, μου δημιούργησε την ανάγκη να καταναλώνω λιγότερο, αλλά και να αφηγηθώ αυτή την ιστορία για να παρακινήσω/εμπνεύσω κι άλλους να κάνουν το ίδιο. Αντίκρισα ζώα νεκρά και χιλιόμετρα από αμμόλοφους σκεπασμένους από πλαστικό διαλυμμένο σε απειροελάχιστα κομματάκια (φαινόμενο που ονομάζεται «τα δάκρυα της γοργόνας»), μαζί με χιλιάδες αντικείμενα καθημερινής χρήσης - μία εικόνα που μετάλλαξε ένα παραδεισένιο μέρος σε κρανίου τόπο.

Aurora 607 2

Πώς θα περιγράφατε την ταινία σας σ’ έναν υποψήφιο θεατή;

Τροφή για σκέψη και δράση. Οπως πολύ εύστοχα σημείωσε η συνεργάτης και επιστημονική σύμβουλος του έργου Δάνια Βάλβη «Θα το παρομοίαζα με ένα εύηχο πρωινό ξυπνητήρι. Οταν το ακούμε κάποιες φορές δε θελουμε να παραδεχτούμε πως ήρθε η ώρα να σηκωθούμε και να κάνουμε κάτι, είτε γιατί δε θελουμε, είτε γιατί νιώθουμε πως δεν μπορούμε. Κι αυτό μας συμβαίνει πολύ συχνά για διάφορα πράγματα στην καθημερινότητά μας. Πόσα από αυτά όμως πραγματικά δεν μπορούμε να αλλάξουμε;»

Τι θα θέλατε να σας ρωτήσει ή να συζητήσετε με κάποιον αφού τη δει;

Τι με ώθησε να κάνω αυτήν την ταινία και τι θα μπορούσε ο ίδιος να κάνει για την καλυτέρευση της κατάστασης - για παράδειγμα, με τι υλικά θα μπορούσε να αντικαταστήσει το πλαστικό στη ζωή του.

Aurora 607 3

Πώς είναι να κάνεις σινεμά (στην Ελλάδα) σήμερα; Τι σας δίδαξε ή τι κρατάτε από την εμπειρία;

Η εν λόγω ταινία πραγματοποιήθηκε εκτός Ελλάδος.

Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας, αλλά και για το σημερινό ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο;

To φεστιβάλ Δράμας είναι αναμφισβήτητα μία μοναδική πλατφόρμα έκφρασης, συνάντησης και όσμωσης κινηματογραφιστών, θεατών και παραγόντων που συνθέτουν το σύγχρονο κινηματογραφικό τοπίο. Υπήρξε πάντα, και συνεχίζει να είναι, ένα διεθνές σημείο αναφοράς για τον ελληνικό κινηματογράφο και τις ταινίες μικρού μήκους. Κατά την προσωπική μου άποψη αποτελεί έναν πολιτισμικό φάρο στη νύχτα και καταχνιά που επικρατεί σε πολιτικό επίπεδο στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια.

Aurora poster 607

info

Η ταινία γυρίστηκε στη Βαρκελώνη, σε συνεργασία με μια θεατρική ομάδα απο την Λατινική Αμερική. Είναι χορογραφημένη και ερμηνευμένη από την μόνιμη συνεργάτιδα της σκηνοθέτιδας, τη χορεύτρια/ερμηνεύτρια και χορογράφο Meritxcell Checa (η οποία μαθήτευσε και δούλεψε για χρόνια στο πλευρό της Pina Bausch). Τη διεύθυνση φωτογραφίας υπογράφει ο στενός συνεργάτης από τη Μαδρίτη Αντόνιο Μπεχεράνο, ενώ τα στατιστικά στοιχεία που συνοδεύουν την ταινία έχουν προκύψει από την έρευνα της γιατρού-επιστήμονα του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, Δάνιας Βάλβη, η οποία ειδικεύεται σε θέματα επιδημιολογίας και δημόσιας υγείας (και ειδικά την επίδραση της βησφαινόλης και των πλαστικοειδών).

Mάθετε περισσότερα στην επίσημη ιστοσελίδα της ταινίας

Δείτε το trailer του «Aurora»

Μάθετε πληροφορίες και δείτε υλικό των ταινιών όλων των φετινών υποψηφίων του Φεστιβάλ Δράμας εδώ. Κάθε μέρα το Flix θα παρουσιάζει κι από μία ταινία.

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.