Φεστιβάλ / Βραβεία

Νύχτες Πρεμιέρας 2013: Είδαμε το «Το Δέντρο και η Κούνια» της Μαρίας Ντούζα

στα 10

Μετά την πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ του Μόντρεαλ, η ταινία προβλήθηκε για το ελληνικό κοινό, παρουσιάζοντας ένα γυναικείο δράμα ανοχής και εξιλέωσης, φτιαγμένο περισσότερο για πολυτελή τηλεοπτική σειρά.

Νύχτες Πρεμιέρας 2013: Είδαμε το «Το Δέντρο και η Κούνια» της Μαρίας Ντούζα

Η Ελένη, μια ελληνικής καταγωγής αναγνωρισμένη γιατρός ζει και δουλεύει στο Λονδίνο. Αναγκασμένη, για οικογενειακούς λόγους, να ξεριζωθεί, επιστρέφει στην Ελλάδα, στο σπίτι του πατέρα της, Κυριάκου, σε μια προσπάθεια αφ’ ενός να συμφιλιωθεί μαζί του και, αφ’ετέρου, να δοκιμάσει να προσφέρει στην κόρη της και στην ίδια μια πατρίδα. Μόνο που ο Κυριάκος ζει ήδη με τη Νίνα, μια γυναίκα από τη Σερβία και τη δική της κόρη. Πόσα τετραγωνικά μέτρα χρειάζονται για να χωρέσει η ανθρώπινη αξιοπρέπεια και σε πόσο μικρά μέρη φυλάγονται τα μεγάλα μυστικά;

Η Μαρία Ντούζα κάνει την πρώτη, ουσιαστικά, μεγάλου μήκους ταινία της μετά το 50λεπτο «Από ‘δω και Πέρα» του 1994. Η ποιότητα της παραγωγής είναι κάτι που εμφανώς την ενδιαφέρει: οι επιλογές στη σκηνογραφία και, κυρίως, της φωτογραφίας, στήνουν ένα φιλμ όμορφο, καλογυαλισμένο, φροντισμένο, σε μια κλασική luxe γραφή, που συχνά δημιουργεί ατμόσφαιρα θρίλερ.

douza01

Το ύφος αυτό επεκτείνεται και στο σενάριο: τόσο αισθητικά όσο και πολιτικά, η καρδιά της ιστορίας, η δράση και οι ίδιοι οι διάλογοι, παρά το επίκαιρο θέμα της μετανάστευσης και του ρατσισμού, μοιάζουν ν’ανήκουν σε μια παλιότερη δεκαετία, χρωματισμένα κατά στιγμές κι από μια συμπλεγματική συγκατάβαση για την ελληνική ιδιοσυγκρασία.

Πέρα από τον Ηλία Λογοθέτη, που πάντα επιβάλει το κύρος και τη φαντασία του στην οθόνη, οι δυο γυναίκες πρωταγωνίστριες, η Μυρτώ Αλικάκη και η Μιρζάνα Καράζοβιτς χαρίζουν στην ταινία τη ζωντάνια, την αίσθηση του κατεπείγοντος και το πάθος που τόσο έχει ανάγκη.

douza02

Χωρίς έντονα παραπτώματα – η αγάπη για το κλισέ δεν είναι τέτοιο – αλλά και χωρίς κινηματογραφική έμπνευση, το «Δέντρο και η Κούνια» λικνίζεται με τη βραδύτητα και το συμβατικό σκηνοθετικό ύφος που θα ακουμπούσε πιο γερά σ’ ένα αστικό τηλεοπτικό κοινό.

To Δέντρο και η Κούνια / Σκηνοθεσία: Μαρία Ντούζα / Σενάριο: Μαρία Ντούζα (βασισμένο σε μια ιδέα της Ελένης Ατσίκμπαση) / Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ζαφείρης Επαμεινώνδας / Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Τζιοβάνι Τζανέτης / Μουσική: Αννα Στερεοπούλου / Μοντάζ: Γιάννης Κωσταβάρας / Ηχος: Στέφανος Ευθυμίου / Κοστούμια: Νικόλ Παναγιώτου / Μακιγιάζ: Ελενα Παπαζόγλου / Παραγωγός: Μιχάλης Σαραντινός / Executive Producer: Ρούλα Νικολάου / Μια παραγωγή της Steficon σε συμπαραγωγή του ΕΚΚ, της ΕΡΤ, της Nova και του Intermedia Network / Πρωταγωνιστούν: Μυρτώ Αλικάκη, Ηλίας Λογοθέτης, Μιρζάνα Καράζοβιτς, Νίκος Ορφανός, Αϊρις Μίτα, Ελένη Κουλέτης, Μελίνα Λιάλιου, Γεννάδιος Πάτστης, Γιώργος Σουξές, Τζον Μπίκνελ, Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη, Ειρήνη Στρατηγοπούλου, Στάθης Κατσαρός, Βερόνικα Μπιέλιτσα

Διαβάστε εδώ περισσότερα για την ταινία «Το Δέντρο και η Κούνια» και τη συνέντευξη της Μαρίας Ντούζα στο Flix

Διαβάστε και δείτε ό,τι πρέπει να ξέρετε για τις Νύχτες Πρεμιέρας 2013