Το «Black Panther», μια υπερηρωική περιπέτεια παλλόμενης πολιτικής συνείδησης που σπάει, χωρίς εξυπνακίστικη φασαρία την μαρβελική ρουτίνα των τελευταίων χρόνων, είναι βέβαιο ότι θα μείνει στην ιστορία κι όχι μόνο επειδή έβαλε δύο από τους αγαπημένους μας νέους ηθοποιούς, τον Τσάντγουικ Μπόουζμαν και τον Μάικλ Μπι Τζόρνταν (βραβεία καλύτερου «Ηρωα» και καλύτερου «Κακού» στα MTV Awards), να παλέψουν σώμα με σώμα.
Γι’ αυτό, τον Ιούνιο, βλέπουμε το «Black Panther» στο Vodafone TV και μετράμε τα ατού της ταινίας, από τις στιλιστικές επιλογές, ως το ανθρωπιστικό της μήνυμα!
©2017 MARVEL
Στο «Black Panther», την πρώτη κινηματογραφική μεταφορά των περιπετειών του Αφρικανού υπερήρωα που πρωτοεμφανίστηκε στο χαρτί το 1966, δια χειρός Σταν Λι και Τζακ Κέρμπι, και στην οθόνη το 2016, στο «Captain America: Εμφύλιος Πόλεμος», ούτε εξυπνάδες εκτοξεύονται την πιο άκυρη στιγμή, ούτε και πολιτείες ολόκληρες ισοπεδώνονται εν μέσω διασταυρούμενων υπερδυνάμεων ή υπερόπλων. Υπ’ αυτή την έννοια, του πήχη του καλαμπουριού, δηλαδή, και του πολυθεάματος καταστροφής, η ταινία του Ράιαν Κούγκλερ είναι ίσως η πιο φιλόδοξη περιπέτεια κόμικς στην ιστορία του είδους – σίγουρα με το καλύτερο soundtrack, από τον Κέντρικ Λαμάρ.
Oμως ακόμη πιο φιλόδοξη είναι με την έννοια την πολιτική: αν η «Wonder Woman» (της DC) ήταν το γυναικείο «μανιφέστο» των φιλμαρισμένων κόμικς για το 2017, ο «Black Panther» (της Marvel) μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί το αντίστοιχο αντιφυλετικό για φέτος. Κι όχι απλά επειδή φιλοξενεί σχεδόν αποκλειστικά έγχρωμους χαρακτήρες και διαδραματίζεται σχεδόν εξολοκλήρου σε ένα αφρικανικό βασίλειο, αλλά κυρίως γιατί δείχνει να στοχάζεται σοβαρά –τουλάχιστον πολύ σοβαρότερα από κάθε άλλο υπερηρωικό φιλμ στο μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν - πάνω στις τρέχουσες διεθνείς σχέσεις με κάποια αίσθηση ιστορικότητας και μια διάθεση χειρισμού του μύθου ως προσχήματος για να τεθούν ζητήματα, κι όχι το αντίστροφο, όπως συμβαίνει με διασκευές που «τρέμουν» μη και απογοητεύσουν τους φαν της σκιτσαρισμένης πηγής ή το κυλικείο του πολυσινεμά.
©2017 MARVEL
Oχι πως το φιλμ αποκλίνει από τις γραμμές του μύθου ή της συνυφασμένης σε αυτόν δράσης, όπως άλλωστε θα διαπιστώσουν οι γνώστες του. Ούτε πως του λείπουν τα τυπικά στο φιλμικό σύμπαν της Marvel «τσιμπήματα» -συμπεριλαμβανομένων της φευγαλέας εμφάνισης του (95χρονου πλέον) Σταν Λι ή των συνδετικών με το εν λόγω σύμπαν post credits. Απλά, τόσο σεναριακά όσο και σκηνοθετικά, έχει χαμηλωμένο τον «συντελεστή δόμησης» στο κάθε επίπεδο και του μύθου και της δράσης, ώστε να αποφεύγεται η τριβή με οτιδήποτε ανεξέλεγκτα ίπταται.
Η Γουακάντα, λοιπόν, είναι αφρικανικό κράτος, θεωρητικά και μόνο τριτοκοσμικό. Η τεχνολογία που ανέπτυξε ανά τους αιώνες με το πολύτιμο βιμπράνιο (γνωστό μαρβελικό μέταλλο, από το οποίο φτιάχτηκε και η ασπίδα του Κάπτεν Αμέρικα) και η μόνιμη αυτοαπομόνωση την προφύλαξαν από αποίκους και σκλαβιά, της εξασφάλισαν ειρήνη και ευημερία. Που αυτόματα σημαίνει πως στέκει μόνη της σε μια ήπειρο ολικά παραδομένη στην κυριαρχία των δυτικών, που ανέκαθεν εισέβαλαν οπουδήποτε τους γυάλιζε σε πρώτη ύλη (μηδέ της ανθρώπινης εξαιρουμένης) με πρόφαση κατά κανόνα τον «εκπολιτισμό» (τους προηγούμενους αιώνες) και τη «σταθερότητα» (μέχρι τώρα). Όμως για πόσο ακόμη να συντηρηθεί τούτη η περίκλειστη μακαριότητα;
Ο μετριοπαθής πρίγκιπας Τα Τσάλα, μετά το θάνατο του πατέρα του (στο «Captain America: Εμφύλιος Πόλεμος»), τον διαδέχεται στο θρόνο και αποκτά τις υπερδυνάμεις του με το θαυματουργό βότανο των βασιλέων (δύναμη, ταχύτητα, αντοχή, υπερανεπτυγμένες αισθήσεις, θεραπευτική ισχύ, κλπ.), αφού αναχαιτίζει σε μονομαχία τον αντίζηλο αρχηγό μιας γειτονικής φυλής. Θα μπορέσει όμως να συνεχίσει να κρατά την Γουακάντα στην παραδεισένια εντροπία της; Και πόσο θεμιτή είναι αλήθεια αυτή η αντιδραστικότητα; Ο Ερικ Κιλμόνγκερ, Αφροαμερικανός λούμπεν μεγαλωμένος στο Όκλαντ, πιστεύει πως δεν είναι καθόλου. Πως δεν μπορεί ένα αφρικανικό κράτος με τέτοια προηγμένη τεχνολογία να σφυρίζει αδιάφορα την ώρα που εκατομμύρια Μαύροι σε όλο τον κόσμο υποφέρουν. Γι’ αυτό και εποφθαλμιά το στέμμα του.
©2017 MARVEL
Μπορεί ο Κιλμόνγκερ να έχει λόγους επίσης προσωπικούς που εχθρεύεται τον Τα Τσάλα (θα γίνουν αναδρομικά γνωστοί, δίνοντας στην πλοκή και μια σαιξπηρική διάσταση τύπου «Θορ»). Ωστόσο, έχουν κι αυτοί τη ρίζα τους στην ιδεολογία, όπως θα δούμε. Eχει βάσεις… βιμπρανένιες η οργή του Κιλμόνγκερ, ο οποίος, με όλη την ιστορία που κουβαλά, όχι απλά δεν είναι ο τυπικός μαρβελικός «κακός», δεν είναι καν χαρακτήρας αρνητικός. «Κακός» είναι μονάχα ο ψυχωτικός οπλέμπορος Οδυσσέας Κλάου (ο Aντι Σέρκις, εδώ… αυτοπροσώπως) –κι αυτός για παραπλανητικά περιορισμένο φιλμικό χρόνο.
Η επιτυχία του Ράιαν Κούγκλερ (εδώ στο τρίτο ραντεβού του με τον Μάικλ Μπι Τζόρνταν/Κιλμόνγκερ μετά τα «Fruitvale Station» και «Creed») είναι πως δένει όλα τα παραπάνω, τα ηθικό-ιδεολογικά διλήμματα με τη μετρημένη δράση (μονάχα δύο μεγάλα set pieces έχει το φιλμ) με σεβασμό τόσο στην μετριοπάθεια του Black Panther, όσο και την τραγικότητα του αντιπάλου του. Επίσης, με μια ψυχραιμία στη διάθεση και μια έθνικ συνέπεια στο στιλ που ενισχύουν την πειστικότητα όσων ξετυλίγονται. Ακόμη, με μια ιδιαίτερη φροντίδα στους γυναικείους χαρακτήρες – μεγαλύτερη ίσως κι από εκείνη της Πάτι Τζένκινς στο «Wonder Woman». Αν πίσω από έναν σπουδαίο άντρα κρύβεται πάντα μια γυναίκα, πίσω από τούτο τον βασιλιά κρύβονται πολλές, ικανές η καθεμιά να αποκτήσει το δικό της spin-off κάποια στιγμή προσεχώς.
Δείτε εδώ το trailer του «Black Panther»
Vodafone TV. Αγαπάς τον κινηματογράφο; Με το Vodafone TV θα νιώσεις σαν να σου έχουν χαρίσει το χρυσό εισιτήριο που δίνει πρόσβαση σε μια τεράστια ταινιοθήκη με χιλιάδες τίτλους ταινιών και τηλεοπτικών σειρών που μπορείς να απολαύσεις τη στιγμή που θες. Ταινίες από τα μεγαλύτερα studios του Χόλιγουντ. Ταινίες που έσπασαν ταμεία. Ταινίες που κέρδισαν τα βραβεία. Ελληνικές ταινίες που έγραψαν τη δική τους ιστορία. Κλασικές ταινίες που έχεις χάσει ή δεν πρόλαβες ακόμα να δεις. Και φυσικά οι μεγαλύτερες πρεμιέρες νέων ταινιών αμέσως μετά την προβολή τους στις αίθουσες είναι όλες εδώ, στο Vodafone TV για να τις απολαύσεις με την οικογένεια και τους φίλους σου τη στιγμή που εσύ θες.