Βρείτε εδώ αναλυτικά το πλήρες πρόγραμμα του αφιερώματος και δείτε εδώ το masterclass που έδωσε ο Κώστας Γαβράς στην κάμερα του Flix


ΤΡΙΤΗ 29/01

20.00 Βαγόνι Δολοφόνων (1965, Ασπρόμαυρο, 95’) / Προλογίζει ο σκηνοθέτης [είσοδος μόνο με προσκλήσεις]

Μια νεαρή κοπέλα βρίσκεται νεκρή στο βαγόνι ενός τρένου που εκτελεί το νυχτερινό δρομολόγιο Μασσαλία-Παρίσι. Ακολουθεί μια σειρά διαδοχικών φόνων τους οποίους αναλαμβάνει να εξιχνιάσει ένας αστυνομικός από το Παρίσι. Το Βαγόνι δολοφόνων φανερώνει την αγάπη του Κώστα Γαβρά για τα αμερικανικά φιλμ νουάρ και τον κινηματογράφο του Ζαν-Πιερ Μελβίλ.


ΤΕΤΑΡΤΗ 30/01

19.30 Συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με θέμα «Ταινιοθήκες: Το μέλλον του παρελθόντος μας;

22.00 Κατάσταση Πολιορκίας (Γαλλία-Ιταλία-Ισπανία-Δυτ. Γερμανία, 1973, 115’) [Προλογίζει ο σκηνοθέτης]

Στις αρχές του 1970, ένας μυστικός πράκτορας των ΗΠΑ εξειδικευμένος σε πρακτικές βασανιστηρίων, ο οποίος προσφέρει τις υπηρεσίες του σε μια στρατιωτική δικτατορία κάπου στη Λατινική Αμερική, απάγεται από ακραίους αριστεριστές και ανακρίνεται. Μια ταινία για το δικαίωμα στην εθνική ανεξαρτησία κόντρα στις ιμπεριαλιστικές δυνάμεις, βασισμένη στην αληθινή ιστορία της δράσης του Νταν Μιτριόνε στην Ουρουγουάη.


ΠΕΜΠΤΗ 31/01

19.45 Η λάμψη μιας Γυναίκας (Γαλλία-Ιταλία-Δυτ. Γερμανία, 1979, 105’)

Ο Κώστας Γαβράς στρέφεται στη συνάντηση δυο τραγικών προσώπων, η οποία για πρώτη φορά δεν έχει καμία πολιτική διάσταση. Ο Μισέλ προσπαθεί να συνέλθει από το θάνατο της γυναίκας του. Με αφορμή μια τυχαία γνωριμία, θα συνδεθεί ερωτικά με την Λύντια η οποία πενθεί την κόρη της. Επικεντρωμένος στο προσωπικό δράμα των χαρακτήρων, ο Γαβράς επιχειρεί να εξερευνήσει πόσο μοιραίο είναι το τυχαίο.

21.45 Αμήν (Γαλλία-Γερμανία-Ρουμανία-ΗΠΑ, 2002, 132’)

Ο ναζισμός, ένας πανίσχυρος μηχανισμός ολοκληρωτισμού που στιγμάτισε την ανθρωπότητα με την γενοκτονία στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, χρησιμοποιώντας τα μέσα της βιομηχανίας. Το Βατικανό, το απόλυτο σύμβολο θρησκευτικής και πολιτικής εξουσίας, που αρνείται να καταγγείλει τη γενοκτονία φοβούμενο την ρήξη με τους ναζί. Μια ταινία για το Ολοκαύτωμα που σκανδάλισε στη νέα χιλιετία με τον καταγγελτικό της τόνο απέναντι στην ιστορική ευθύνη εκκλησιαστικών και διπλωματικών κύκλων.


ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 01/02

19.45 Ειδικό Δικαστήριο (Γαλλία-Ιταλία-Δυτ. Γερμανία, 1975, 118’)

Ο Κώστας Γαβράς στρέφεται για πρώτη φορά θεματικά στην Γαλλία, με μια ιστορία (βασισμένη σε αληθινά γεγονότα) πολιτικής δίωξης τεσσάρων νεαρών Γάλλων ιδεολόγων, οι οποίοι κατηγορούνται για την δολοφονία ενός Γερμανού αξιωματικού του ναυτικού στο κατεχόμενο Παρίσι. Μια ακόμη ταινία για το αίτημα της προσωπικής ελευθερίας και τους ύπουλους μηχανισμούς του ολοκληρωτισμού με φόντο το δικαστικό σύστημα του Βισύ.

22.00 Χάννα Κ. (Γαλλία, 1983, 111’)

Μια αμερικανοεβραία δικηγόρος αναλαμβάνει τη νομική εκπροσώπηση ενός νεαρού Παλαιστίνιου, ο οποίος έχει κάνει αγωγή κατά του κράτους του Ισραήλ και ζητά να του αναγνωριστεί το δικαίωμα να ζήσει στα πατρογονικά του εδάφη της Δυτικής Όχθης. Ο δικηγόρος υπεράσπισης του Ισραήλ, ένας ξιπασμένος Εβραίος, είναι εραστής της Χάννα. Το παλαιστινιακό ζήτημα ιδωμένο μέσα από το σύμπλεγμα ενός ερωτικού τριγώνου.


ΣΑΒΒΑΤΟ 02/02

18.00 Παράδεισος στη Δύση (Γαλλία-Ελλάδα-Ιταλία, 2009,110’)

Ο μετανάστης στη σύγχρονη Ευρώπη είναι βουβός, εφόσον δεν μπορεί να μιλήσει την μητρική του γλώσσα. Είναι καταδικασμένος σε μια ατέρμονη περιπλάνηση σε διαφορετικές χώρες όπου ποτέ δεν θα ενσωματωθεί. Το ταξίδι του έχει ως σημείο εκκίνησης το ζήτημα της συσσωρευμένης παράνομης μετανάστευσης στην Ευρώπη, για να δείξει τελικά πόσο επίπλαστο και ουτοπικό είναι το όνειρο της Δύσης.

20.00 Οι Αποτυχημένοι (Γαλλία, 1958, Ασπρόμαυρο, 5’)

«Πρόκειται για την πτυχιακή μου ταινία ως φοιτητής στην IDHEC (Institut des Ηautes Εtudes Cinématographiques). Έχοντας στη διάθεσή μου μια μπομπίνα γύρω στα 300 μέτρα και τα τρία μόνο σκηνικά που διέθετε η σχολή, το σαλόνι, το μπιστρό και ένα υπνοδωμάτιο, έπρεπε να στήσω ένα σενάριο. Έτσι αναγκάστηκα να φτιάξω ένα τραπέζι από τις επίπεδες επιφάνειες που χρησίμευαν ως στημένα σκηνικά στο χώρο.» Κώστας Γαβράς

20.00 Βαγόνι Δολοφόνων (1965, Ασπρόμαυρο, 95’) / Προλογίζει ο σκηνοθέτης [είσοδος μόνο με προσκλήσεις]

Μια νεαρή κοπέλα βρίσκεται νεκρή στο βαγόνι ενός τρένου που εκτελεί το νυχτερινό δρομολόγιο Μασσαλία-Παρίσι. Ακολουθεί μια σειρά διαδοχικών φόνων τους οποίους αναλαμβάνει να εξιχνιάσει ένας αστυνομικός από το Παρίσι. Το Βαγόνι δολοφόνων φανερώνει την αγάπη του Κώστα Γαβρά για τα αμερικανικά φιλμ νουάρ και τον κινηματογράφο του Ζαν-Πιερ Μελβίλ.

21.50 Η Oμολογία (Γαλλία- Ιταλία, 1970, 139’)

Ένας αξιωματούχος στην Ανατολική Ευρώπη συλλαμβάνεται από το κομμουνιστικό καθεστώς και, ύστερα από βασανισμούς και σκληρές ανακρίσεις, οδηγείται σε μια στημένη δίκη από τους σταλινικούς. Η σύλληψη, η ανάκριση και η δίκη του, αντανακλούν τους σκοτεινούς μηχανισμούς ενός ακραίου απολυταρχικού καθεστώτος. Βασισμένη στην αληθινή ιστορία του Άρθουρ Λόντον, υψηλόβαθμου κυβερνητικού στην Τσεχοσλοβακία, που έπεσε θύμα σε δίκη εκκαθάρισης το 1951.


ΚΥΡΙΑΚΗ 03/02

17.45 Οικογενειακή Yπόθεση (Γαλλία, 1986, 117’)

Μετά την αποφυλάκισή του, ένας αμετανόητος οικογενειάρχης συνεχίζει να κυνηγάει το εύκολο κέρδος οργανώνοντας διαρρήξεις με τον παλιό συνέταιρό του. Σύντομα μπαίνει στο κόλπο και ο γιος του. Η πρώτη απόπειρα του Γαβρά να στραφεί στην κωμωδία, όπου επιστρατεύει το ιδιόρρυθμο γαλλικό χιούμορ και στοιχεία του παραλόγου.

19.45 Z (Γαλλία-Αλγερία, 1969, 127’)

Ταινία-ορόσημο στη φιλμογραφία του Κώστα Γαβρά. Του χάρισε το πρώτο Όσκαρ και κινητοποίησε την παγκόσμια κοινότητα εναντίον της χούντας των συνταγματαρχών. Ένας επιστήμονας έχει προγραμματίσει μια ομιλία για να υποστηρίξει το φιλειρηνικό κίνημα της πόλης. Λίγο πριν την ομιλία, δέχεται την επίθεση μιας ομάδας ακροδεξιών εξτρεμιστών που συνδέονται πολιτικά με παρακρατικούς μηχανισμούς. Ένας αδέκαστος δικαστής αναλαμβάνει την υπόθεση πηγαίνοντας κόντρα στις δυνάμεις εξουσίας. Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Βασίλη Βασιλικού για την δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη. Οσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας.

22.00 Το Τσεκούρι (Βέλγιο-Γαλλία-Ισπανία, 2005, 122’)

Ενα υψηλόβαθμο στέλεχος σε μία χαρτοβιομηχανία, απολύεται λόγω περικοπών. Δεν αναφέρει τίποτα στην οικογένειά του. Η απόγνωση στο ενδεχόμενο της ανεργίας τον μεταμορφώνει σταδιακά σε έναν μεθοδικό δολοφόνο. Σπουδή πάνω στην ψυχο-κοινωνική παράνοια στην οποία οδηγείται ο σύγχρονος Ευρωπαίος, θύμα του καπιταλιστικού ολοκληρωτισμού και του ανελέητου οικονομικού ανταγωνισμού.


ΔΕΥΤΕΡΑ 04/02

20.00 Μικρή Αποκάλυψη (Γαλλία-Ιταλία-Πολωνία, 1993, 110’)

Στη δεύτερη απόπειρά του σε κωμωδία, με πολύ κυνισμό αυτή τη φορά, ο Γαβράς επιστρατεύει τον Τσέχο σκηνοθέτη Γίρι Μένζελ στον ρόλο ενός παράνομου συγγραφέα από την πρώην κομμουνιστική Πολωνία, ο ποίος προσπαθεί απεγνωσμένα να δημοσιεύσει τα ανέκδοτα έργα του. Η κατάσταση θα φτάσει στα άκρα όταν, η πρώην σύζυγός του με τον νυν άντρα της θα προσπαθήσουν να εκμεταλλευτούν τις αυτοκτονικές του τάσεις εκθέτοντάς τες στη δημοσιότητα.

22.00 Mad City (ΗΠΑ, 1997, 115’)

Ο Ντάστιν Χόφμαν ως ασήμαντος, μέχρι τότε, τηλεοπτικός ρεπόρτερ βρίσκεται στο επίκεντρο μιας συναρπαστικής ομηρίας μαθητών από έναν απολυμένο φύλακα στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας κάπου στην Καλιφόρνια. Καλύπτοντας το γεγονός σε ζωντανή τηλεοπτική σύνδεση, γίνεται ο σύνδεσμος του φύλακα με τον έξω κόσμο, καταφέρνοντας να στρέψει τα βλέμματα ολόκληρης της χώρας στο συμβάν. Επιτυχημένο σχόλιο στο αβυσσαλέο κυνήγι της θεαματικότητας από τα μίντια στα χρυσά 90’ς.


ΤΡΙΤΗ 05/02

19.45 Οι Αποτυχημένοι (Γαλλία, 1958, Ασπρόμαυρο, 5’)

«Πρόκειται για την πτυχιακή μου ταινία ως φοιτητής στην IDHEC (Institut des Ηautes Εtudes Cinématographiques). Έχοντας στη διάθεσή μου μια μπομπίνα γύρω στα 300 μέτρα και τα τρία μόνο σκηνικά που διέθετε η σχολή, το σαλόνι, το μπιστρό και ένα υπνοδωμάτιο, έπρεπε να στήσω ένα σενάριο. Έτσι αναγκάστηκα να φτιάξω ένα τραπέζι από τις επίπεδες επιφάνειες που χρησίμευαν ως στημένα σκηνικά στο χώρο.» Κώστας Γαβράς

19.45 Μακί, Τα Λιοντάρια της Κολάσεως (Γαλλία- Ιταλία, 1967, 110’)

Δώδεκα Γάλλοι στρατιώτες περιμένουν την εκτέλεσή τους σ’ ένα γερμανικό στρατόπεδο αιχμαλώτων. Μια ομάδα ανταρτών καταφέρνει να τους διασώσει. Όταν όμως διαπιστώνουν ότι, εκτός από τους δώδεκα, τούς έχει ακολουθήσει και ένας ακόμα φυλακισμένος, οι αγωνιστές πρέπει να αποφασίσουν αν θα τον εκτελέσουν ή αν θα συνεχίσει μαζί τους. Με ένα καστ λαμπρών ηθοποιών, ο Κώστας Γαβράς συνθέτει ένα δίλημμα για τα όρια της προδοσίας σε συνθήκες αντίστασης.

22.00 Μουσικό Κουτί (ΗΠΑ, 1989. 124’)

Μια δικηγόρος εξαναγκάζεται να υπερασπιστεί τον Ούγγρο μετανάστη πατέρα της, ο οποίος συλλαμβάνεται και απειλείται με απέλαση με την κατηγορία συνεργασίας με του Ναζί στο β΄ παγκόσμιο πόλεμο. Το οικογενειακό δράμα μετατρέπεται σε δικαστικό θρίλερ όταν η έρευνά της τής αποκαλύπτει αλήθειες που δεν γνώριζε για την ταυτότητα και τις δράσεις του πατερά της.


ΤΕΤΑΡΤΗ 06/02

19.45 Το Στίγμα της Προδοσίας (ΗΠΑ, 1988, 127’)

Μια μυστική πράκτορας του FBI, προκειμένου να ερευνήσει την δολοφονία ενός αριστερού τηλεοπτικού παρουσιαστή, διεισδύσει κρυφά σε μια αγροτική οικογένεια, ο πατέρας της οποίας εμπλέκεται σε μια ακραία ρατσιστική οργάνωση. Το επαγγελματικό καθήκον και η εμπιστοσύνη θα κλονιστούν όταν οι δυο τους αναπτύξουν ερωτική σχέση.

22.00 Αγνοούμενος (ΗΠΑ, 1982, 122’)

Η «εξαφάνιση» ενός Αμερικανού ακτιβιστή, υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες, σε κάποια χώρα της Λατινικής Αμερικής με καθεστώς δικτατορίας. Ο αφοσιωμένος πατριώτης πατέρας του και η σύζυγος του αγνοούμενου, αναζητούν τα ίχνη του, ερχόμενοι αντιμέτωποι με σκοτεινά σχέδια συνωμοσίας καθώς και την εμπλοκή της CIA. Βασισμένο στην αληθινή ιστορία του Τσαρλς Χόρμαν. Η πρώτη ταινία του Γαβρά στο Χόλιγουντ, επαναφέρει τον Έλληνα σκηνοθέτη στην πρώτη γραμμή των κορυφαίων διεθνών βραβεύσεων, δεκατρία χρόνια μετά το Ζ.


Masterclass: Κώστας Γαβράς

Στο πλαίσιο του αφιερώματος ο Κώστας Γαβράς θα πραγματοποιήσει masterclass με τίτλο «Η τέχνη του σκηνοθέτη», το οποίο θα γίνει την Πέμπτη 31 Ιανουαρίου στις 10.30 π.μ. στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών. Το masterclass απευθύνεται σε σπουδαστές κινηματογράφου & επικοινωνίας και επαγγελματίες του χώρου.


Το πλήρες αναδρομικό αφιέρωμα στον Κώστα Γαβρά, το οποίο θα γίνει στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος στις 29 Ιανουαρίου έως 6 Φεβρουαρίου, πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, το Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και το Τμήμα Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.


Διαβάστε περισσότερα για τον Κώστα Γαβρά εδώ.