Είναι άδικο να ταυτίζουμε για πάντα την Μαρτίνα Γκέντεκ με τις «Ζωές των Αλλων», ακόμη και αν η συμμετοχή της στην τεράστια επιτυχία της ταινίας του Φλόριαν Χένκελ φον Ντόνερσμακ ήταν αυτή που έκανε το όνομά της γνωστό εκτός Γερμανίας και της έδωσε την ευκαιρία να συλλέξει μερικούς από τους πιο σπουδαίους ρόλους στη σύγχρονη ιστορία του γερμανικού σινεμά - αναφέρουμε μόνο ενδεικτικά το «Τhe Baader Meinhof Complex» του 2008 και το «The Wall» του 2012.
Στην «Παράδοξη Ευτυχία» του Σβεν Ταντίκεν, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο της Σκωτσέζας Α. Λ. Κέννεντυ (κυκλοφορεί στην Ελλάδα με τον τίτλο «Αρχέγονη Ευτυχία» από τις εκδόσεις Οδυσσέας), η Μαρτίνα Γκέντεκ υποδύεται την Ελένε η οποία, εγκλωβισμένη σε έναν αποτυχημένο και βίαιο γάμο, χάνει όλη της την ελπίδα όταν νιώθει ότι έχει εγκαταλειφθεί και από τον Θεό. Ψάχνοντας για βοήθεια, βλέπει το κλειδί της απελευθέρωσής της στο πρόσωπο ενός ψυχολόγου, του Εντουαρντ Γκλουκ (Γκλουκ στα γερμανικά σημαίνει «ευτυχία») με τον οποίο θα πορευτεί προς την έξοδο...
Στο Flix, η Μαρτίνα Γκέντεκ μιλάει για το που βρίσκεται η ευτυχία, την ηρωίδα που τη γοήτευσε, το θέμα της ενδοοικογενειακής βίας στο σινεμά, τους γυναικείους ρόλους που δεν αρκούν για μια καλή ταινία και το νέο γερμανικό σινεμά που παραμένει ένα από τα πιο ενδιαφέροντα τα τελευταία χρόνια.
© Copyright Egbert Krupp
Τι ήταν αυτό που σας γοήτευσε στο χαρακτήρα της Ελένε;
Η Ελένε Μπρίντελ έχει χάσει την πίστη της στη ζωή (Θεό;), είναι κάπως απούσα από την ίδια της τη ζωή, όταν ξαφνικά βρίσκεται στο επίκεντρο μιας πολύ ασυνήθιστης κατάστασης σαν το μοναδικό τρόπο για να ξανανιώσει ζωντανή. Δείχενι ήσυχη και ήρεμη στην καθημερινότητά της στα προάστια, δίπλα σε έναν αγροίκο σύζυγο, αλλά γνωρίζει βαθιά μέσα της πως το να καταφέρει να ξεφύγει είναι ζήτημα ζωής και θανάτου. Και παίρνει το ρίσκο. Αυτό που βρήκα τρομερά ενδιαφέρον είναι ότι στο πρώτο μισό της ταινίας είναι σχεδόν κατατονική, αλλά την ίδια στιγμή έπρεπε να δείξω το εν δυνάμει εσωτερικό της σθένος, την επιθυμία της, την εξυπνάδα της, την ικανότητα της να αγαπήσει... Επρεπε να δείξω και τη μάσκα της αλλά και ό,τι κρύβεται από πίσω.
Τι νιώθετε ότι έχετε κοινό με το χαρακτήρα της Ελένε στην ταινία;
Την περιέργειά της. Σε κάθε της πράξη και σκέψη, παίρνει υπόψη της τον κόσμο γύρω της, σαν αυτό να ήταν το σπίτι της.
Και ποια είναι η σχέση της με το Θεό;
Τη στιγμή που τη συναντάμε, η σχέση της με το Θεό είναι σκεπασμένη από μερικά σύννεφα. Αλλά δεν έχει εξαφανιστεί. Απλά η Ελένε ανακαλύπτει πως ο Θεός έχει και άλλους τρόπος να παρουσιάζεται στους ανθρώπους, αρκεί μονάχα να μην διακόψουμε ποτέ το διάλογο.
Πόσο σημαντικό είναι για τις ταινίες να μιλάνε ανοιχτά για το θέμα της ενδοοικογενειακής βίας;
Πολύ σημαντικό. Δεν νομίζω ότι επιτρέπεται σε κανέναν να πληγώνει τον άλλον με αυτόν τον τρόπο και πρέπει όλοι να ασχοληθούμε με το πρόβλημα μιλώντας γι' αυτό με κάθε τρόπο. Οι ταινίες έχουν μεγάλη επίδραση, γιατί επιτρέπουν στο θεατή να αφήσει τα συναισθήματά του ελεύθερα μέσα στη σκοτεινή αίθουσα, εκεί όπου ξέρει ότι κανείς δεν τον παρακολουθεί. Είναι σημαντικό να προτείνουμε λύσεις.
© Copyright Egbert Krupp
Στο Χόλιγουντ υπάρχει μια ανοιχτή συζήτηση για τη θέση των γυναικών στη βιομηχανία και την έλλειψη ενδιαφέροντων γυναικείων ρόλων. Πιστεύετε ότι αυτή η συζήτηση έχει νόημα και στο ευρωπαϊκό σινεμά;
Υπάρχουν σπουδαίοι ρόλοι για τις γυναίκες ηθοποιούς στο ευρωπαϊκό σινεμά. Φυσικά είναι πάντα δύσκολο να κάνεις έξυπνες, ώριμες ταινίες που έχουν κάποιο νόημα και εμπνέουν τον κόσμο. Κι αυτό αφορά τόσο τους ανδρικούς όσο και τους γυναικείους χαρακτήρες. Πριν απ' οτιδήποτε χρειάζεσαι μια σπουδαία ιστορία και στη συνέχεια έναν ικανό, έξυπνο, με κατανόηση σκηνοθέτη και μαζί έναν αψεγάδιαστο ερμηνευτή. Το να έχεις και τα τρία αυτά στοιχεία την ίδια στιγμή είναι πολύ δύσκολο κατόρθωμα.
Είστε σημαντικό κομμάτι του νέου γερμανικού σινεμά που γίνεται ολοένα και πιο ενδιαφέρον μέσα στα χρόνια. Που νομίζετε ότι οφείλεται αυτή η ορμή της νέας γενιάς δημιουργών, παραγωγών και ηθοποιών;
Η ταυτότητα του γερμανικού σινεμά έχει εξελιχθεί. Οι δημιουργοί νίωθουν περισσότερο υπεύθυνοι, είναι περισσότερο ανταγωνιστικοί μέσα στην κοινότητα του ευρωπαϊκού σινεμά, η πολιτική αφύπνιση είναι πιο έντονη και η εμπειρία, αλλά και το γεγονός ότι όλοι στηριζόμαστε ο ένας στον άλλον και είμαστε ενωμένοι.
Εχετε αποφασίσει τελικά που βρίσκεται η πραγματική ευτυχία;
Βρίσκεται στη χαρά τη ζωής.
© Copyright Egbert Krupp