Ο Ιλκέρ Τσατάκ γεννήθηκε το 1984 στο Βερολίνο. Μαζί με την οικογένειά του μετακόμισε στην Κωνσταντινούπολη όπου και τέλειωσε το σχολείο, για να επιστρέψει ξανά στο Βερολίνο για να σπουδάσει κινηματογράφο. Το 2011 έγραψε το σενάριο της πρώτης του ταινίας μεγάλου μήκους με υποτροφία της Βαυαρικής Ραδιοφωνίας ενώ παράλληλα εργαζόταν και ως σκηνοθέτης στο χώρο των διαφημίσεων. Από το 2012 έως το 2014 φοίτησε στην Ανώτατη Σχολή Hamburg Media School, ολοκληρώνοντας τις σπουδές του. Η μικρού μήκους ταινία του «Wo wir sind» («Εκεί που Είμαστε») τιμήθηκε με το Βραβείο του Ιδρύματος Murnau-Stiftung και το Βραβείο Max Ophüls ενώ είχε συμπεριληφθεί και στις 41 υποψήφιες ταινίες για τα φοιτητικά Oσκαρ 2014. H διπλωματική του για το μάστερ σκηνοθεσίας με τίτλο «Sadakat» κέρδισε το σπουδαστικό Οσκαρ του 2015, κάνοντας το όνομα του 21 ετών σκηνοθέτη μια από τις μεγάλες ελπίδες του σύγχρονου ευρωπαϊκού σινεμά.
Γυρισμένο το 2014 στην Κωνσταντινούπολη, κατά τη διάρκεια των άγριων συγκρούσεων μεταξύ διαδηλωτών και αστυνομίας στην πλατεία Ταξίμ, το «Sadakat», που χάρισε στον Τσατάκ το σπουδαστικό Οσκαρ αφηγείται την ιστορία της Ασλί, μιας νεαρής γυναίκας που αποφασίζει να κρύψει έναν πολιτικό ακτιβιστή, γλιτώνοντας τον έτσι από τη σύλληψη, θέτοντας όμως σε κίνδυνο την οικογένεια και την τακτοποιημένη ζωή της.
Kαλεσμένος του Goethe-Institut Athen και της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, o Ιλκέρ Τσατάκ έρχεται στην Αθήνα για να συμμετάσχει με ένα σεμινάριο στη φετινή εκπαιδευτική διοργάνωση της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου Film Factory. Στις 10/12 παρουσιάζει στο Goethe-Institut Athen το βραβευμένο με το σπουδαστικό Οσκαρ «Sadakat» και μαζί μια από τις αγαπημένες του γερμανικές ταινίες των τελευταίων χρόνων, το «Love Steaks» του 2013. Στις 12/12 στο σεμινάριο του Film Factory με τίτλο «Κινηματογραφικές σπουδές, διπλή ταυτότητα, οι ΄θεοί του σινεμά΄ – Ο δρόμος προς το Χρυσό Φοιτητικό Οσκαρ», ο Ιλκερ Κάτακ συναντιέται με Ελληνες φοιτητές, δημιουργούς και φίλους του κινηματογράφου, παρουσιάζει το «Sadakat» και μιλάει για την παραγωγή της ταινίας του ως διπλωματική εργασία για το master σκηνοθεσίας και τις εμπειρίες του με τη διεθνή διάκρισή της.
Διαβάστε αναλυτικά: Film Factory 2015: Οι βραβευμένοι της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου σε υπέροχα μαθήματα σινεμά!
Sadakat
Λίγο πριν έρθει στην Αθήνα ο 21χρονος σκηνοθέτης μίλησε στο Flix για την εμπειρία του Οσκαρ, τις δύο πατρίδες του και όλα όσα ορίζουν την πολιτιστική «ταυτότητα» ενός νέου δημιουργού σε ένα κόσμο που δεν θα σταματήσει ποτέ να βρίσκεται σε κρίση.
Πώς νιώθεις που είσαι κάτοχος ενός Οσκαρ;
Νιώθω υπέροχα. Για να είμαι ειλικρινής δεν το σκέφτομαι τόσο πολύ στην καθημερινή μου ζωή. Το καλύτερο πράγμα σχετικά με το Οσκαρ είναι η χαρά και η ευτυχία που σκόρπισε στους αγαπημένους μου ανθρώπους. Η ευτυχία τους είναι η δική μου ευτυχία.
Τι σημαίνει για σένα το Οσκαρ, όσον αφορά στην καριέρα σου και τα επόμενα βήματά σου στο σινεμά;
Το βραβείο ανοίγει πόρτες. Κάνει πιο εύκολη την χρηματοδότηση κινηματογραφικών σχεδών. Και μου δίνει την ευκαιρία να δουλέψω με ανθρώπους που πάντοτε ονειρευόμουν να συνεργαστώ.
Νιώθεις περισσότερο ένας Τούρκος που ζει στη Γερμανία ή ένας Γερμανός με τουρκική καταγωγή;
Αυτή είναι μια ερώτηση που δεν τη θέτω στον εαυτό μου. Δεν το σκέφτομαι καν, γιατί και οι δύο ταυτότητες συνυπάρχουν φυσικά μέσα μου. Είμαι πολύ τυχερός που έχω κληρονομήσει και τις δύο κουλτούρες. Και όσο αφορά το επαγγελμά μου, το σινεμά είναι ένα πολύ ενδιαφέρον πεδίο εργασίας: πρέπει να είσαι ποιητής, ονειροπόλος, στρατιώτης και μερικές φορές παράνομος. Να σπας τους κανόνες. Σε πολλά σημεία νιώθω Γερμανός - όσον αφορά την ακρίβεια ή την πειθαρχεία για παράδειγμα. Αλλά όταν χρειάζεται να σπάσω τους κανόνες, να αναζητήσω έμπνευση, να είμαι διασκεδαστικός και δημιουργικός, η τουρκική κουλτούρα μου προσφέρει πολλά.
Εχεις αποφασίσει ποια είναι τα πράγματα που ορίζουν την «πολιτιστική ταυτότητα» ενός ανθρώπου;
Η οικογένεια, οι φίλοι, οι δάσκαλοι, οι μέντορες. Επίσης οι τέχνες που καταναλώνεις. Το πολιτικό περιβάλλον στο οποίο έχεις μεγαλώσει. Η ταυτότητά σου διαμορφώνεται σε συνάρτηση με όλους αυτούς τους παράγοντες.
Sadakat
Η Τουρκία μοιάζει να βρίσκεται στο κέντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος εδώ και πολύ καιρό. Είναι μια εποχή κρίσης ή μια εποχή αλλαγής;
Μια εποχή κρίσης. Σίγουρα. Μιλάμε για ένα ολοκληρωτικό καθεστώς, αν όχι για μια δικτατορία. Αλλά αν είμαστε τυχεροί η κρίση φέρνει μαζί της την αλλαγή.
Πόσο δύσκολο ήταν να κινηματογραφήσεις στην Κωνσταντινούπολή την εποχή των μαζικών συλαλλητηρίων;
Η Τουρκία είναι η νούμερο ένα χώρα, όσον αφορά δημοσιογράφους που βρίσκονται στη φυλακή. Παγκοσμίως. Οπότε ήμασταν πολύ προσεκτικοί όταν γυρίζαμε την ταινία. Προσέχαμε να μην λέμε σε κανέναν πως γυρίζαμε μια πολιτική ταινία. Πάντοτε λέγαμε ότι είναι μια ταινία για τις οικογενειακές αξίες. Που δεν είναι ψέμα, μεταξύ μας.
Τι περιμένεις από την επισκεψή σου στην Ελλάδα;
Δεν έχω έρθει ποτέ στην Ελλάδα. Αλλά είμαι σίγουρος πως θα νιώσω πολύ άνετα, γιατί ξέρω πως οι Ελληνες είναι το ίδιο ζεστοί όσο και οι Τούρκοι. Ανυπομονώ.
Διαβάστε περισσότερα για τον Ιλκέρ Τσατάκ στο επίσημο site του Ινστιτούτου Γκέτε
Η συνεργασία του Goethe-Institut Athen με το Film Factory περιλαμβάνει και άλλα γερμανικά Οσκαρ ή παραλίγο Οσκαρ Μικρού Μήκους καθώς και την πολυβραβευμένη φοιτητική ταινία του Φίλιππου Τσίτου. Θα προβληθούν οι ταινίες «BALANCE» των Κριστόφ και Βόλφγκανγκ Λάουενσταϊν (Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους το 1990), «SCHWARZFAHRER» του Πέπε Ντακάρτ (Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους 1994), «GREGORS GRÖSSTE ERFINDUNG» του Γιοχάνες Κίφερ (Υποψήφια για Οσκαρ Μικρού Μήκους 2002), «RABBIT À LA BERLIN» των Μπάρτεκ Κονόπκα και Πιοτρ Ροσολόφσκι (Υποψήφια για Οσκαρ Μικρού Μήκους 2010) και το «PARLEZ- MOI D'AMOUR» του Φίλιππου Τσίτου που γυρίστηκε στη Γερμανία το 1994 (Χρυσό Κρατικό Γερμανικό Βραβείο 1994, Βραβείο της Κρατικής Επιτροπής στο Διεθνές Φεστιβάλ Ανώτατων Σχολών Κινηματογράφου, Μόναχο 1994, Βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ του Lünen 1994).
Tags: Film Factory 2015