Για πολλές γενιές, ένας φιλήσυχος λαός ζει σε ένα νησί του Ειρηνικού. Πέρα από τον ύφαλο όμως παραμονεύει ένα μεγάλο κακό. Ο θρύλος μιλάει για έναν ήρωα που θα ταξιδέψει για να βρει τον ημίθεο Μάουι. Αυτή είναι η ιστορία της Βαϊάνα που θα αναλάβει την επικίνδυνη απο- στολή για να σώσει τον λαό της.
Είναι περίεργο αυτό που συμβαίνει με την Disney. Εδώ και καιρό έμοιαζε να βρίσκεται κάτω από την σκιά της Pixar, έχοντας χάσει την όποια αίγλη και το στάτους που είχε αποκτήσει με τις παλιότερες ταινίες της, κάτι που ταινία με την ταινία μοιάζει να αλλάζει τον τελευταίο καιρό. Μόνο φέτος, κατάφερε να κυκλοφορήσει δυο ταινίες οι οποίες απέδειξαν πως η Disney όχι μόνο έχει ακόμα την μαγεία να δημιουργεί αγαπημένους χαρακτήρες με δυνατές και ενδιαφέροντες ιστορίες, αλλά και μάλιστα χωρίς να χρειάζεται να έχει το όνομα της Pixar δίπλα της για να αναδειχθεί.
Ετσι, μετά το, σχεδόν εξαιρετικό, «Ζωούπολη» η Disney επιστρέφει με τη νέα της προσθήκη στην, ατελείωτη από ότι φαίνεται, λίστα με τις πριγκίπισσές της με την «Βαϊάνα» του Νότιου Ειρηνικού. Ενα μέρος όπου είχε καιρό να μας ξεναγήσει, ειδικά μετά το «Λίλο και Στιτς» του 2002, και με ένα όνομα το οποίο άλλαξε στην ευρωπαϊκή έκδοση της ταινίας από Μοάνα (που σημαίνει «ωκεανός» και «μπλε» στην γλώσσα των Μάορι) σε Βαϊάνα (που σημαίνει «φρέσκο νερό») λόγω του ότι η Disney δεν ήθελε να το συγχέουν με το όνομα της Ιταλίδας πορνοστάρ Μοάνα Πότσι αλλά και γιατί το Μοάνα είχε γίνει ήδη trademark από μια ευρωπαϊκή εταιρεία καλλυντικών.
H Disney χρησιμοποιεί για άλλη μια φορά την κλασική της συνταγή δημιουργώντας μια πριγκίπισσα πρότυπο, δυναμική, έξυπνη αλλά και αστεία. Σε όλα αυτά βοηθάει και η υπέροχη ερμηνεία της Μαρίνα Σάττι, ή της Αουλι' ι Κραβάλο ανάλογα σε τι γλώσσα θα ακούσετε το φιλμ, η οποία κάνει από την αρχή κιόλας τον χαρακτήρα της Βαϊάνα αξιαγάπητο και δίνει έναν αέρα αποφασιστικότητας και δυναμισμού που της χρειάζεται. Είδικα όταν συνοδεύεται από την πιο αστεία (!) κότα που έχουμε δει πότε σε ταινία, την Χέι Χέι, η οποία κλέβει αμέσως την παράσταση και, φυσικά, αποσπά όλα τα γέλια.
Το μόνο αρνητικό στην ελληνική μεταγλώττιση είναι ο Μιχάλης «Σταβέντο» Κουινέλης, ο οποίος δανείζει την φωνή του στον ημίθεο Μάουι. Χρησιμοποιεί μια χροιά στην φωνή του που παραμένει σε ένα επίπεδο από την αρχή ως τέλος κάνοντας τον χαρακτήρα του να μοιάζει τελείως χάρτινος και αφύσικός, σε αντίθεση με τον Ντουέιν «The Rock» Τζόνσον ο οποίος, στην αυθεντική γλώσσα της ταινίας, θα σας εκπλήξει θετικά με τις ικανότητές του στο τραγούδι.
Και μιας και μιλάμε για τραγούδια, η «Βαϊάνα» ζωντανεύει ως το μιούζικαλ που οφείλει να είναι, πλημμυρίζοντας από τα τραγούδια και την μουσική του Λιν-Μάνουελ Μιράντα, της φήμης του επιτυχημένου μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ «Χάμιλτον», ο οποίος συνεργάζεται με τον επί χρόνια συνθέτη της Disney, Μαρκ Μαντσίνα. Ο Μιράντα όχι μόνο φαίνεται πως έχει πάρει σαφείς επιρροές από μελωδίες του Νοτίου Ειρηνικού, αλλά και τις συνδέει υπέροχα στα τραγούδια του με πιο δυτικούς ρυθμούς, συνθέτοντας έτσι τραγούδια που σου αφήνουν ένα χαμόγελο στα χείλι καθώς τα σιγοτραγουδάς.
Μπορεί αυτή να είναι η πρώτη CGI ταινία κινουμένων σχεδίων για τους Ρον Κλέμεντς και Τζον Μάσκερ, οι βετεράνοι, όμως, της εταιρίας (από τη «Μικρή Γοργόνα» μέχρι τον «Aλαντίν» και τον «Ηρακλή») καταφέρνουν μέσω του υπέροχου animation και της πολύχρωμης παλέτας χρωμάτων που χρησιμοποιούν να ζωγραφίσουν στην κυριολεξία έναν κόσμο που μοιάζει να είναι ζωντανός με πανέμορφα τοπία και ζωηρούς, σχεδόν ανθρώπινους, χαρακτήρες.
Σεναριακά τουλάχιστον, υπάρχουν στιγμές που η «Βαϊάνα» φαίνεται να παίζει το παιχνίδι εκ του ασφαλούς, χωρίς να προσπαθεί να περάσει κάποιο ηχηρό και τολμηρό μήνυμα, όπως έκανε η Disney με την προηγούμενή της ταινία «Ζωούπολη» και σίγουρα δεν είναι αυτή η ταινία που επανεφευρίσκει τον τροχό των ταινιών κινουμένων σχεδίων. Αυτό όμως που καταφέρνει να κάνει, και το κάνει σχεδόν τέλεια, είναι να προσφέρει αβίαστα δύο ώρες σχεδόν απόλυτης διασκέδασης με τραγούδια και χαρακτήρες που μένουν μαζί σου για αρκετές μέρες μετά την προβολή. Και ίσως αυτό είναι το καλύτερο δώρο που χρειάζεσαι για αυτές τις μέρες των Χριστουγέννων.