TV & STREAMING

Υποψηφιότητες Emmy 2013: Καλύτερη Σκηνοθεσία

στα 10

Αναλύοντας όλες τις κατηγορίες των τηλεοπτικών βραβείων Emmy που απονέμονται την Κυριακή: Ξεκινάμε με τις κατηγορίες σκηνοθεσίας όπου ξεχωρίζει η παρουσία δύο πολύ μεγάλων ονομάτων του σινεμά.

Υποψηφιότητες Emmy 2013: Καλύτερη Σκηνοθεσία

Ας ξεκινήσουμε τη διαδρομή μας μέσα από τις μεγάλες κατηγορίας των βραβείων Έμμυ αυτής της Κυριακής, ξεκινώντας από τις κατηγορίες της σκηνοθεσίας, ως εκείνες που εξάλλου θεωρούνται οι λιγότερο σημαντικές - είναι τηλεόραση, όχι σινεμά.

Αυτό που παρατηρούμε στο πεδίο του δράματος (και θα φανεί καθώς εξετάζουμε και τις υπόλοιπες δραματικές κατηγορίες στην πορεία) είναι πως η Ακαδημία μοιάζει να έχει καταλήξει στις 5-6 τωρινές σειρές που αγαπά, καθώς οι υποψηφιότητες φέτος με πέρσι φέρουν τεράστιες ομοιότητες. Σε γενικές γραμμές, σκέψου ένα ευρύτερο άδειασμα του «Mad Men» (από όλες τις σειρές… συγχαρητήρια στην Ακαδημία) με την εν μέρει αντικατάστασή του από το «House of Cards» και την ενίσχυση των «Breaking Bad» και «Game of Thrones», και έχεις την γενική ιδέα.

Στην κωμωδία τα πράγματα είναι πιο περίεργα, καθώς ο διχασμός ανάμεσα στα πιο βαριά (ολοένα και περισσότερο μάλιστα) auteur-ίστικα «Girls» και «Louie» και σε οτιδήποτε άλλο προσφέρει το πεδίο, κάνουν την όποια προσπάθεια εκτίμησης και πρόβλεψης καταδικασμένη στην ανουσιότητα. Με τι μέτρο και σταθμό ζυγίζεις το «Modern Family» δίπλα στις φιλοσοφικές αναζητήσεις δυο one-creator-shows με βάση τη Νέα Υόρκη και παλέτα τον εσωτερικό μας κόσμο; Τελοσπάντων, αυτές είναι οι συνέπειες του διαχωρισμού δράματος-κωμωδίας (εν γένει, πόσο δε τόσο λανθασμένα εφαρμοσμένου όσο στα Έμμυ), οπότε έτσι θα παίξουμε κι εμείς.

Να λοιπόν οι κατηγορίες σκηνοθεσίας των φετινών Έμμυ.

Σκηνοθεσία σε Δράμα

fincher

  • Λέσλι Λίνκα Γκλάτερ («Homeland» / «Q&A»)
  • Μισέλ Μακλάρεν («Breaking Bad» / «Gliding Over All»)
  • Τζέρεμι Γουέμπ («Downton Abbey» / «Episode Four»)
  • Τιμ βαν Πάτεν («Boardwalk Empire» / «Margate Sands»)
  • Ντέιβιντ Φίντσερ («House of Cards» / «Chapter 1»)

Η κατηγορία έχει την ίδια σύνθεση σειρών με πέρσι, με μόνη αλλαγή την αντικατάσταση του «Mad Men» με το νεοεισελθόν «House of Cards», το οποίο και είναι φαβορί για να κερδίσει - ας μη γελιόμαστε.

Συνήθως στα Έμμυ, ειδικά στην κατηγορία της σκηνοθεσίας, τείνουν να επιβραβεύονται οι Πολύ Μγεάλοι Σκηνοθέτες απλώς και μόνο επειδή τίμησαν το μέσο με την παρουσία τους. Στην περίπτωση του Φίντσερ, αυτό έρχεται παρέα με την ούτως ή άλλως υπάρχουσα δυναμική του Netflix και της αφήγησής του. Δίνοντας το Έμμυ στον Φίντσερ, η Ακαδημία όχι μόνο θα έχει βραβεύσει έναν σημαντικό σκηνοθέτη, αλλά ενισχύει και την ιδέα του νέου μοντέλου της ιντερνετικής τηλεόρασης. Είναι δύο σε ένα και, επιπλέον, πρόκειται και περί φανταστικής δουλειάς. Τι μείον να βρει κανείς;

Ε, κατά πρώτον, ότι ενδέχεται όλα τα παραπάνω να λειτουργήσουν και αρνητικά. Αφενός το μέσο έχει ωριμάσει αρκετά ώστε να μη νιώθει πλέον υπόδουλο του ‘μπαμπά’ κινηματογράφου, αφετέρου ίσως να μην είναι όλο το σώμα ψηφοφόρων τόσο έτοιμο να παραδώσει τα κλειδιά της μηχανής στο Netflix. Αν το «House of Cards» συναντήσει αντίσταση, ίσως το νιώσει κι ο Φίντσερ.

Αναμφίβολα πάντως είναι το φαβορί. Το «Boardwalk Empire» παρουσιάζει τάση εξαφάνισης από τις μεγάλες κατηγορίες οπότε θα είναι δύσκολο να πάρει τρίτο σερί βραβείο σκηνοθεσίας, το «Downton Abbey» μοιάζει υπερβολικά χλιαρή επιλογή απέναντι σε τόσες νευρώδεις ώρες τηλεόρασης, το «Homeland» ακόμα κι αν επαναλάβει την περσινή του μεγάλη νίκη, είναι δύσκολο να έχει θριαμβευτικότερη παρουσία. Αν υπάρχει κάποια έκπληξη που δε θα μας, εχμ, εξέπληττε, είναι η πιθανή βράβευση της Μισέλ Μακλάρεν. Είναι η καλύτερη σκηνοθέτις μιας σειράς που αυτή τη στιγμή έχει γιγαντωθεί, και το ρολόι μετρά αντίστροφα για την Ακαδημία: Δε θα έχει πολλές ακόμα ευκαιρίες να λούσει το «Breaking Bad» με βραβεία. Το αξέχαστο mid-season φινάλε του από πέρσι, είναι μια καλή αφορμή.

Πρέπει να κερδίσει: «House of Cards» / Θα κερδίσει: «House of Cards»

Σκηνοθεσία σε Κωμωδία

rock

  • Λούις Σι Κέι («Louie» / «New Year’s Eve»)
  • Λένα Ντάναμ («Girls» / «On All Fours»)
  • Γκέιλ Μανκούζο («Modern Family» / «Arrested»)
  • Μπεθ Μακάρθι-Μίλερ («30 Rock» / «Hogcock! / Last Lunch»)
  • Πάρις Μπάρκλεϊ («Glee» / «Diva»)

Ό,τι είπαμε στην εισαγωγή. Αυτή η κατηγορία δε βγάζει νόημα ως σύνθεση, ως λογική, ως ύπαρξη. Έχω βαρεθεί να ελπίζω πως κάποια στιγμή τα Έμμυ θα βαρεθούν να βραβεύουν το «Modern Family», ειδικά όσο παραμένουν μπερδεμένοι απέναντι σε απαιτητικότατες ώρες τηλεόρασης, όπως αυτές των Ντάναμ και Σι Κέι, που είναι ξεκάθαρα ό,τι καλύτερο υπάρχει σε αυτές τις υποψηφιότητες (κι αυτό συμπεριλαμβάνει και την κατηγορία σκηνοθεσίας σε δράμα).

Η επιστροφή του «Glee» στις υποψηφιότητες δεν κατάλαβα από πού προήλθε οπότε δε την υπολογίζω (αν κι ο βετεράνος Πάρις Μπάρκλεϊ έχει τεράστια αναγνωριστιμότητα ανάμεσα στα μέλη, σίγουρα αυτό θα είχε σχέση), και υποθέτω πως μια πιθανή κατεύθυνση των βραβείων είναι το «30 Rock» να σαρώσει, με αυτή την τελευταία σεζόν του. Δε μας φαίνεται απίθανο. Καλλιτεχνικά μιλώντας, αυτό που έκανε ο Λούι στο επεισόδιο με την Κίνα (το οποίο είχαμε υμνήσει καταλλήλως όταν επιλέξαμε τη σειρά ως #1 μας για το 2012) είναι σε άλλο επίπεδο, και το βάθος στο οποίο κατεβαίνει η Ντάναμ επίσης θα άξιζε βράβευσης, όμως έχω την αίσθηση πως η 2η σεζόν της σειράς δεν ενθουσίασε τόσο. Από την άλλη ο Λούι είναι σε τρελό high αυτή τη στιγμή, παρά την απουσία της σειράς για ένα χρόνο. Ανάμεσα στο ‘πάμε φουλ με τον Λούι’ ή το ‘λούζουμε με αποχαιρετηστήρια βραβεία το «30 Rock»’, θα είναι τρελή απογοήτευση αν η Ακαδημία παίξει και φέτος συντηρητικά με το «Modern Family».

Πρέπει να κερδίσει: «Louie» / Θα κερδίσει: «30 Rock»

Σκηνοθεσία σε Μίνι Σειρά ή Τηλεταινία

soderbergh

  • Στίβεν Σόντερμπεργκ («Behind the Candelabra»)
  • Τζούλιαν Τζάρολντ («The Girl»)
  • Ντέιβιντ Μάμετ («Phil Spector»)
  • Άλισον Άντερς («Ring of Fire»)
  • Τζέιν Κάμπιον & Γκαρθ Ντέιβις («Top of the Lake»)

Στο πεδίο μίνι σειράς/τηλεταινίας η τάση είναι, περισσότερο από οπουδήποτε αλλού, η επιλογή της Μίας Εκείνης Παραγωγής που θα σαρώσει παντού επειδή τικάρει όλα τα πιθανά κουτάκια. Αναλογίσου το «Behind the Candelabra»: Είναι η τελευταία ταινία του Στίβεν Σόντερμπεργκ, και είναι στην τηλεόραση. Είναι ΗΒΟ. Είναι εποχής. Βιογραφία. Με μεγάλους σταρ. Σε ερμηνείες ζωής. Και είναι και πολύ καλό κιόλας- δεν το χάνεις από πουθενά.

Θα είχαμε στο νου μας την προσπάθεια της Κάμπιον που μάζεψε επικές κριτικές με το «Top of the Lake», όμως ακόμα κι αυτό παραείναι χαμηλών τόνων για να επικρατήσει ενός μεγαθηρίου. Η κατηγορία γενικά είναι φέτος πολύ-πολύ πιο δυνατή από κάθε άλλη πρόσφατη χρονιά που θυμόμαστε, αλλά ταυτόχρονα το «Candelabra» είναι στα χαρτιά και πολύ πιο δυνατή υποψηφιότητα από κάθε άλλη, πρόσφατης χρονιάς.

Πρέπει να κερδίσει: «Behind the Candelabra» / Θα κερδίσει: «Behind the Candelabra»

Διαβάστε εδώ όλες τις υποψηφιότητες των φετινών Emmy.