Buzz

Tώρα ποιος θα φωτογραφίζει πιο όμορφα απ' όλους το τέλος του αμερικανικού ονείρου; Πέθανε σε ηλικία 55 ετών ο διευθυντής φωτογραφίας Χάρι Σαββίδης

στα 10

Στα 55 του χρόνια έφυγε από τη ζωή ο Χάρι Σαββίδης, ένας από τους σπουδαιότερους διευθυντές φωτογραφίας του σύγχρονου αμερικανικού κινηματογράφου, ο άνθρωπος που ευθύνεται ανάμεσα σε άλλα για το απαστράπτον «σκοτάδι» του «Elephant» του Γκας Βαν Σαντ, του «Zodiac» του Ντείβιντ Φίντσερ και του «Somewhere» της Σοφία Κόπολα.

Tώρα ποιος θα φωτογραφίζει πιο όμορφα απ' όλους το τέλος του αμερικανικού ονείρου; Πέθανε σε ηλικία 55 ετών ο διευθυντής φωτογραφίας Χάρι Σαββίδης

«Κινηματογράφησε όσο πιο πολύ μπορείς, μην φοβάσαι και μην κολακεύεις τον εαυτό σου. Απλά κινηματογράφησε, μάθε και εμφάνισε φιλμ. Κινηματογράφησε με φιλμ. Ετσι έμαθα ως βοηθός. Μόνο αν μάθεις να εμφανίζεις φιλμ γνωρίζεις πως να φωτίσεις μια ταινία. Μην ασχοληθείς με την τεχνική πλευρά της διεύθυνσης φωτογραφίας. Μάθε την και μετά πέτα την στα σκουπίδια».

Αν αναλογιστεί κανείς τις ταινίες που έκαναν τον Χάρι Σαββίδη, αμερικάνο ελληνοκυπριακής καταγωγής, έναν από τους σπουδαιότερους διευθυντές φωτογραφίες στο σύγχρονο αμερικάνικο σινεμά, τότε είναι πολύ εύκολο να διαπιστώσει το κενό που αφήνει πίσω του με τον αιφνίδιο θάνατό του, σήμερα Πέμπτη 11 Οκτωβρίου του 2012 σε ηλικία μόλις 55 ετών, από αδιευκρίνιστα ακόμη αίτια.

2

Φανταστείτε το «Elephant» του Γκας Βαν Σαντ χωρίς τα αριστοτεχνικά νατουραλιστικά κάδρα του Χάρι Σαββίδη, το «Zodiac» του Ντέιβιντ Φίντσερ χωρίς την απόλυτα αυθεντική 70s ατμόσφαιρα της φωτογραφίας του, το «Milk» του Γκας Βαν Σαντ χωρίς την vintage χροιά της κάμεράς του, το «Somewhere» της Σοφία Κόπολα χωρίς να είναι λουσμένο στο πλαστικό φως που το διακόσμησε με τους φωτισμούς του.

Και για όσους θεωρούν το «The Game» του Ντέιβιντ Φίντσερ ένα υποτιμημένο αριστούργημα, προσπαθήστε να το σκεφτείτε χωρίς το άγγιγμα του Σαββίδη ακριβώς στο σημείο όπου ο ρεαλισμός συναντά το «ψέμα» του σινεμά.

Φανταστείτε που θα βρισκόταν σήμερα η εικόνα του αμερικάνικου σινεμά (και όχι μόνο), αν ο Σαββίδης δεν είχε συνεργαστεί με τον Τζέιμς Γκρέι στο αριστουργηματικό «The Yards», αν δεν είχε πιστέψει στο όραμα του Γκας Βαν Σαντ για ένα οδοιπορικό στην έρημο με δύο άντρες με το όνομα «Gerry», αν δεν είχε φωτίσει ο ίδιος το «Last Days», το «Εverybody Hurts» των R.E.M. και μια σειρά διαφημιστικών και video clips που απέδειξαν πως υπάρχει και ένας άλλος τρόπος για να αντιμετωπίσεις το φως και το σκοτάδι.

1 Με την Σοφία Κόπολα στα γυρίσματ του «Somewhere»

Τώρα ξέρετε ποιος είναι ο Χάρης Σαββίδης και μπορείτε να καταλάβετε την απώλεια ενός καλλιτέχνη που πίστευε πάντοτε σε κάτι πιο απλό από το να προσπαθείς να κάνεις σπουδαίο σινεμά: να κάνεις σπουδαίο σινεμά.

«Οταν ήμουν μικρότερος, μου άρεσαν ταινίες που ήταν πολύ έντονα φωτισμένες, όπως το "Blade Runner". Τώρα θέλω τα πράγματα να είναι πιο φυσικά. Δεν ξέρω γιατί. Ο κόσμος δεν μπορεί να μπει στο σινεμά και να δει κάτι που είναι "φωτισμένο". Μοιάζει σαν να βγάζεις φωτογραφίες. Δεν μπορείς ποτέ να κάνεις μια ταινία να μοιάζει υπέροχη, αν προσπαθεις να την κάνεις να μοιάζει υπέροχη».

Ο Χάρι Σαββίδης γεννήθηκε το 1957 στη Νέα Υόρκη και η τελευταία ταινία στην οποία δούλεψε ως διευθυντής φωτογραφίας ήταν το «The Bling Ring» της Σοφία Κόπολα.

Δείτε παρακάτω ένα βίντεο στο οποίο ο Σαββίδης επιλέγει μέσα από μια ταινιοθήκη τις «επιρροές» του: