Θεσσαλονίκη 2013 / «Eastern Boys»: Οταν ο πληρωμένος έρωτας είναι η μόνη οδός για την επιβίωση

ΦΕΣΤΙΒΑΛ / ΒΡΑΒΕΙΑ 04 NOV 2013  /  Μανώλης Κρανάκης

Τολμηρό, ρεαλιστικό, τρυφερό, αφοπλιστικό, το «Eastern Boys» του Ρομπέν Καμπιγιό δεν είναι (μόνο) μια ταινία για τους μετανάστες ή τον πληρωμένο έρωτα, αλλά ένας οδηγός επιβίωσης που ίπταται πάνω από τα ταμπού και την εύκολη κριτική.

Για τα πρώτα λεπτά της ταινίας, η κάμερα περιπλανιέται στην καθημερινότητα νεαρών αγοριών από τις ανατολικές χώρες που ζουν, περιφέρονται και ενηλικιώνονται στο Παρίσι του σήμερα.

Μιλάνε μεταξύ τους, αλλά δεν καταλαβαίνουμε τι λένε, όμως στη μικρή γωνιά που καταλαμβάνουν έξω από τον σταθμό Gare du Nord η ζωή τους απλώνεται διάφανη, σαν ένα διαρκές rollercoaster που τρέχει με ανεξέλεγχτες ταχύτητες διασχίζοντας την ορμή της νεότητάς τους, την αγωνία που προκαλεί η παράνομη διαμονή τους σε μια ξένη χώρα, τη βία των τρόπων που έχουν μάθει να επιβιώνουν φτιάχνοντας εγκληματικές συμμορίες ή απλά πουλώντας το κορμί τους για 50 ευρώ τη φορά.

Ο Καμπιγιό παρατηρεί, σχεδόν σαν να γυρίζει ένα ντοκιμαντέρ, πριν η μεγάλη εικόνα μιας ομάδας απόκληρων Ανατολικών στο κέντρο της Δύσης δώσει τη θέση της στη μικρή ιστορία δύο αντρών που υπό κανονικές συνθήκες δεν θα είχαν να μοιραστούν τίποτα κοινό, εκτός από το γεγονός πως ο ευκατάστατος μεσήλικας Γάλλος Ντανιέλ γοητεύεται από τον νεαρό - σχεδόν ανήλικο; - Μάρεκ και τον «ψωνίζει» δίνοντας του ραντεβού στο σπίτι του για την επομένη.

Στο ραντεβού ο Μάρεκ δεν θα έρθει μόνος του, αλλά μαζί με όλη τη συμμορία του, που θα εισβάλλουν στο σπίτι του Ντανιέλ, βεβηλώνοντας τα πάντα με το θράσος των παιδιών που πιστεύουν ότι τους ανήκουν τα πάντα, συμπαρασύροντας τον τρομαγμένο ιδιοκτήτη σε ένα ξέφρενο και ταυτόχρονα τρομακτικό πάρτι που θα τον βρει ταυτόχρονα μέτοχο και αμέτοχο παρατηρητή της παραβίασης της ζωής του.

Ο Ντανιέλ δεν θα καλέσει την αστυνομία, θα αφήσει τους νεαρούς να καταστρέψουν το τακτοποιήμένο σπίτι του, δεν θα τους σταματήσει όταν αυτοί θα κλέψουν τα πολύτιμα υπάρχοντά του, θα χορέψει μαζί τους με δυνατή μουσική και θα συνεχίσει κανονικά τη ρουτίνα της ζωής του, καταχωρώντας το περιστατικό ως μια τρελή στιγμή ή ως ένα χρέος που για μια φορά στη ζωή σου οφείλεις να ξεπληρώσεις σε όσους δεν είχαν ποτέ τις ίδιες ευκαιρίες με σένα.

Μέχρι τη στιγμή που το κουδούνι θα χτυπήσει ξανά και ο Μάρεκ θα έρθει, μόνος του αυτή τη φορά, για να εκπληρώσει τη σεξουαλική συμφωνία που ήταν η αρχή όλων...

2

Ο,τι θα ακολουθήσει στη δεύτερη ταινία του μόνιμου συνεργάτη - σεναριογράφου του Λοράν Καντέ («Ανάμεσα στους Τοίχους», «Ελεύθερος Ωραρίου») και σκηνοθέτη του «Les Revenants» του 2004 που το 2012 έγινε τηλεοπτική σειρά στη Γαλλία και ετοιμάζεται για την αγγλόφωνη εκδοχή της, είναι απλά... αναπάντεχο.

Η σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στον Ντανιέλ και τον Μάρεκ είναι από μόνη της μια από τις ωραιότερες, πιο παράξενες και συγκινητικές ιστορίες αγάπης που έχει αφηγηθεί κανείς τα τελευταία χρόνια. Μακριά από κλισέ που ελλοχεύουν αναπόφευκτα στην επί χρήμασι επαφή τους, ο Καμπιγιό κινηματογραφεί τους ήρωες του χωρίς να εξηγεί τις αντιδράσεις τους, χωρίς να κρίνει τις επιλογές τους, χωρίς να αναζητά απαντήσεις στο ποια ανάγκη οδηγεί και τους δύο στο να μοιράζονται ουσιαστικά μια ζωή ενός ζευγαριού χτισμένη πάνω στο σεξ και τα ευρώ που του αναλογούν, χωρίς να φοβάται να κατηγορηθεί πως προωθεί την παιδεραστία - ακριβώς γιατί δεν το κάνει. Και τους κινηματογραφεί τολμηρά, με τρυφερότητα, ένταση και χιούμορ αφήνοντας την κάμερα να γίνει μάρτυρας ενός δεσμού που τελικά θα αποδειχθει σωτήριος και για τους δύο.

Μέχρι που η πραγματικότητα του Μάρεκ θα εισβάλλει ξανά στη ζωή τους και σε ένα κύκλο που κλείνει ιδανικά θα φέρει τον Ντανιέλ αυτή τη φορά, αποφασισμένο να μην αφήσει μια κοσμική αδικία να τον χωρίσει από το αγόρι που έχει ερωτευτεί, να εισβάλλει στις κακόφημες γειτονιές που ζει η συμμορία της αρχής ως ένας «ξένος». Ετοιμος για τον δικό του βανδαλισμό της όχι τακτοποιημένης ζωής τους.

Σε μια ταινία που δεν φοβάται να αναμετρηθεί με το δύσκολο θέμα της, που δίνει άπλετο χώρο και χρόνο για να νιώσεις τα συναισθήματα των ηρώων της, που αρνείται να πέσει στην παγίδα της καταγγελίας και που δοκιμάζει συνεχώς τις αντοχές του θεατή πάνω στη εξωτερική και εσωτερική βία που οδηγεί δύο ανθρώπους να είναι μαζί με οποιονδήποτε τρόπο, ακόμη κι αν σε έναν φαινομενικά πολιτισμένο κόσμο η σχέση του Ντανιέλ με τον νεαρό Ανατολικό θα είναι για πάντα ένα «ταμπού».


Διαβάστε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το 54ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στο ειδικό τμήμα του Flix που ανανεώνεται συνεχώς.

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας.