Eνα καστ λάμψης μεγατότων έφερε μαζί της η Τζόντι Φόστερ για την πρεμιέρα του «Money Monster» στο 69ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών. Οι παλιοί φίλοι Τζορτζ Κλούνεϊ και Τζούλια Ρόμπερτς φυσικά μονοπώλησαν τα φλας των φωτογράφων στο photocall, αλλά και την υστερία των πρωινών θαυμαστών που κατέκλυσαν τους γύρω δρόμους (φανταζόμαστε τι θα γίνει το βράδυ στην επίσημη πρεμιέρα και το κόκκινο χαλί). Μαζί τους όμως εμφανίστηκαν και οι υπόλοιποι πρωταγωνιστές της ταινίας: ο Τζακ Ο' Κόνελ, ο Ντόμινικ Κούπερ, η Κατρίνα Μπάλφι.
Μπορεί η ταινία να είναι ένα mainstream θρίλερ του εμπορικού αμερικανικού σινεμά, η πολιτική καρδιά της όμως (ποιοι ευθύνονται για την παγκόσμια ηθική και πολιτική και οικονομική κρίση) χτυπά δυνατά κι έδωσε αφορμές για 2-3 ενδιαφέρουσες στιγμές στη συνέντευξη Τύπου που ακολούθησε της δημοσιογραφικής προβολής.
Διαβάστε τα highlights:
Η Τζόντι Φόστερ βρέθηκε στις Κάννες πρώτη φορά με τον «Ταξιτζή»
Τζόντι Φόστερ: Οταν πρωτοήρθα στις Κάννες ήμουν 12 χρονών - είχαμε έρθει για τον «Ταξιτζή», ο οποίος έφυγε και με το Χρυσό Φοίνικα τότε. Δεν υπήρχε Palais, το κόκκινο χαλί ήταν στο Κάρλτον. Ηταν χαοτική εμπειρία για μένα. Το να επιστρέφω 40 χρόνια μετά ως σκηνοθέτης είναι μία μεγάλη τιμή. Γιατί οι Κάννες είναι ένα φεστιβάλ δημιουργών. Το ότι βρίσκεται το όνομά μου στο επίσημο πρόγραμμα ανάμεσα σε αυτά του Αλμοδόβαρ ή του Τζάρμους είναι κάτι που με συγκινεί πολύ.
Πρώτη φορά στις Κάννες η Τζούλια Ρόμπερτς. Πώς νιώθει;
Τζούλια Ρόμπερτς: Νιώθω ασφαλής ανάμεσα σε αυτή την παρέα. Δεν έχω ξανάρθει ποτέ. Ολα είναι υπέροχα και λαμπερά και θεότρελα και χαοτικά! Είμαι ευτυχισμένη που παίρνω μέρος στην μεγάλη γιορτή του σινεμά. Μου αρέσει που είμαι με τον κολλητό μου και την Κατρίνα που αγάπησα πολύ και τον Ντόμινικ που έπαιζε το αγόρι μου στο «Mona Lisa Smile» και τη Τζόντι που θα ακολουθούσε παντού. Οπότε, όχι. Δεν νιώθω φόβο. Απλά χαίρομαι που έχω δίπλα μου τον Τζακ, ο οποίος πρέπει να είναι λίγο πιο πανικοβλημένος από μένα (σκάει στα γέλια).
Τι ήταν το πιο ενδιαφέρον στοιχείο στο σενάριο του «Money Monster», αυτό που τους έπεισε να δεχτούν να κάνουν την ταινία;
Τζόντι Φόστερ: Υπάρχουν πολλά στοιχεία που αγαπώ στην ταινία. Βρίσκω πως έχει πολλά επίπεδα. Παρόλο που παρουσιάζεται ως genre movie, ένα θρίλερ, η ταινία είναι ιστορία χαρακτήρων, κι έχει να κάνει με τις ανθρώπινες σχέσεις. Τη σχέση του παρουσιαστή και της παραγωγού του, τη σχέση και των δύο με τον νεαρό απαγωγέα. Ολων οι ζωές αλλάζουν για πάντα μέσα σ' ένα απόγευμα. Νομίζω ότι παρατηρώντας και καταλαβαίνοντας τους ήρωες κατανοούμε και το μεγαλύτερο πλαίσιο της ιστορίες - τις πολλές πλευρές της σύγχρονης Αμερικής. Μπορεί λοιπόν να είναι μία mainstream ταινία, να έχει από πίσω της ένα στούνιο κι ένα μεσαίου μπάτζετ, δεν είμαι από τους καλλιτέχνες που πιστεύουν ότι το εμπορικό σινεμά είναι συνώνυμο του κακού σινεμά. Εκανα ένα θρίλερ που όμως έχει επίπεδα και θέλει τον θεατή να σκεφτεί, να αισθανθεί, δε θέλει τον εκμεταλλευτεί. Πιστεύω ότι ταιριάζει στο φεστιβάλ των Καννών γιατί τέτοιες ταινίες στο mainstream σινεμά δε γίνονται συχνά.
Τζορτζ Κλούνεϊ: Η Τζόντι μου έστειλε το σενάριο με ένα σημείωμα "διάβασέ το γρήγορα κι ας μιλήσουμε". Δε λες όχι σε αυτή τη γυναίκα μετά από ένα τέτοιο σημείωμα. Κοιτάξτε: όλοι όσοι εμπλεκόμαστε στην ταινία θέλαμε να πούμε τα ίδια πράγματα για την κατάσταση σήμερα. Το πιο αναγκαίο για μένα ήταν να επανεξετάσουμε ξανά τα media αυτή την εποχή. Νομίζω ότι το «Money Monster» μιλάει για το τι έχει συμβεί στα τηλεοπτικά νέα. Εχουν γίνει entertainment. Μάλλον έχουν συνηθίσει τόσο πολύ να βλέπουμε στις οθόνες μας έναν μαλάκα να μας λέει τι να κάνουμε τα λεφτά μας και να χορεύει και να κάνει πλάκα, που αποδεχόμαστε αυτό σα φυσιολογικό κι ακολουθούμε και τις συμβουλές του. Ελπίζω ότι κάποια στιγμή οι ειδήσεις θα ξαναγίνουν ειδήσεις. Με αξιοπιστία και σοβαρότητα.
Τζούλια Ρόμπερτς: Ο Τζορτζ μου έστειλε το σενάριο και ενθουσιάστηκα. Και όσο μιλούσαμε, ενθουσιαζόμουν ακόμα περισσότερο. Με σταμάτησε σε κάποια στιγμή και μου είπε "τώρα πρέπει να μιλήσεις με τη Τζόντι". Και τότε ενθουσιάστηκα περισσότερο. Γιατί ήμασταν ακριβώς στην ίδια σελίδα, διαβάσαμε το σενάριο ακριβώς με τον ίδιο τρόπο, θέλαμε να πούμε ακριβώς τα ίδια πράγματα με αυτή την ταινία. Για μένα αυτή η ταινία, η έρευνα, το γύρισμα, η διαδικασία της ήταν μία σπουδαία εμπειρία. Εμαθα πάρα πολλά και πολλά από αυτά δε βγήκαν ποτέ στην ταινία. Για να μην κρύβομαι άλλο: δικός μου σκοπός κάθε μέρα ήταν να μην απογοητεύσω την Τζόντι, γιατί τόσο πολύ τη θαυμάζω! Αν την εντυπωσιάσα λιγάκι, ο σκοπός μου επιτεύχθηκε!
Τζακ Ο' Κόνελ: Αρχικά έμαθα ότι ο Τζορτζ υπέγραψε, μετά η Τζούλια και μετά ότι θα τη σκηνοθετήσει η Τζόντι. Οπότε καταλαβαίνετε ότι είχα... μερικά επιχειρήματα που με έκαναν να δεχθώ. Ενθουσιάστηκα που έπρεπε να κρατήσω όμηρο τον Τζορτζ Κλούνεϊ με μια βόμβα δεμένη πάνω του. Επιτέλους! Κάποιος να το κάνει! (γέλια)
Ντόμινικ Κούπερ: Δεν έχω δει το Χόλιγουντ να κάνει πολλές ταινίες για την οικονομική κρίση. Ελάχιστα πράγματα. Αυτό με τράβηξε περισσότερο στην ιστορία. Βέβαια δεν ήθελα να είμαι ο κακός χρηματιστής, αλλά τι να γίνει;
Κατρίνα Μπάλφι: Κι εγώ πιστεύω ότι είναι εξαιρετικά επίκαιρη ταινία και είμαι πολύ χαρούμενη που είμαι κομμάτι της.
Πόσο πιο εύκολο ή πιο απαιτητικό είναι η σκηνοθέτης σου να είναι οσκαρική ηθοποιός;
Τζορτζ Κλούνεϊ: Το γεγόνς ότι η Τζόντι δεν είναι απλά μία καταπληκτική σκηνοθέτης, αλλά μία σκηνοθέτης που ταυτόχρονα είναι και καταπληκτική ηθοποιός, ήταν εξαιρετικό βοήθημα. Γιατί ξέρει πώς να μιλήσει σε ηθοποιούς. Ξέρετε, οι ηθοποιοί δεν μπορούν εύκολα να ακολουθήσουν σκηνοθετικές οδηγίες από κάποιον που δεν ξέρει τι σημαίνει να είσαι στην άλλη πλευρά της κάμερας. Η Τζόντι δε χρειαζόταν να πει πολλά. Λίγα και καλά. Το έκανε να μοιάζει τόσο εύκολο. Την παιδέψαμε βέβαια στις λίγες μέρες που κάναμε γύρισμα μαζί με τη Τζούλια. Βάλε και τους δυο μας μαζί και μεταμορφωνόμαστε σε «Χοντρό Λιγνό». Αλλά η Τζόντι ήξερε ακριβώς πώς να μας χειριστεί και να μας κάνει να διασκεδάσουμε την εμπειρία...
Τζόντι Φόστερ: Ταυτόχρονα όμως δεν υπάρχει μεγαλύτερη τύχη από το να σκηνοθετεί κανείς έναν υπέροχο ηθοποιό που είναι επίσης και σκηνοθέτης. Το κάνει πολύ πιο εύκολο να συζητάς με κάποιον που έχει μπει κι ο ίδιος στη φωτιά. Το κάστινγκ μιας ταινίας είναι το πιο δύσκολο κομμάτι της. Ελπίζεις ότι θα εμπνεύσεις τους ηθοποιούς σου για να γίνουν κομμάτι της διαδικασίας. Στην πρώτη ταινία που γύρισα προσπάθησα να βάλω χαλινάρι στους ηθοποιούς μου. Πολύ κακή ιδέα. Οσο μεγαλώνω μαθαίνω. Πρέπει να είμαι εκεί ως γονιός. Να τους καθοδηγώ αλλά να τους δίνω την ελευθερία να εκφράζονται και να παίρνουν πρωτοβουλίες. Ηταν υπέροχο να δουλεύω με μία μίξη έμπειρων σταρς και νέων ηθοποιών. Ο Τζακ για παράδειγμα ήταν αποκάλυψη.
Σκέφτεται και η Τζούλια Ρόμπερτς να σκηνοθετήσει;
Τζούλια Ρόμπερτς: Θεωρώ ότι είναι μεγάλο κοπλιμέντο που ο κόσμος με ρωτάει ή μου προτείνει να σκηνοθετήσω. Να σας μιλήσω σταράτα: δε θα το κάνω. Κι αυτό γιατί γνωρίζω τα όριά μου - και του ταλέντου μου και της υπομονής μου. Δεν μπορώ να έχω περισσότερο από 4 ανθρώπους τη φορά σ' ένα δωμάτιο να με ρωτάνε ερωτήσεις. Είναι αλήθεια! Δεν αντέχω! Εμένα η δουλειά μου είναι να υπηρετώ έναν σκηνοθέτη. Να δουλεύω το ρόλο κι αν τα καταφέρω να σας εντυπωσιάζω (υποκλίνεται). Μέχρι εκεί.
Πιστεύουν ότι ο κόσμος της ταινίας θα θριαμβεύσει όταν ο Ντόναλντ Τραμπ βγει Πρόεδρος της Αμερικής;
Τζορτζ Κλούνεϊ: Ας αρχίσουμε πιο απλά: δεν θα βγει ο Ντόναλντ Τραμπ Πρόεδρος. Κι αυτό γιατί δε θα αφήσουμε το φόβο να πάρει τα ηνία της χώρας μας. Δε θα φοβόμαστε τους μουσουλμάνους, δε θα υποβιβάσουμε τις γυναίκες. Ο Τραμπ ήταν αποτέλεσμα των media. Ολοι ήθελαν τα νούμερά τους να ανέβουν. Τον έβγαζαν συνέχεια 24 ώρες το 24ωρο γιατί έφερνε νούμερα. Τον έχτισαν. Ποιος μιλούσε για τους πρόσφυγες που είναι η μεγαλύτερη κρίση στον κόσμο αυτή τη στιγμή; Κανείς. Ολες οι κάμερες στον καραγκιόζη. Και κάπως όλα αυτά συνδέονται με την ταινία: έχουμε χάσει την πρόσβαση στα πραγματικά νέα. Στα γεγονότα.