Βενετία 2012, «Τίτλοι Τέλους» του Γιώργου Ζώη: Ελλάδα... κενή!

ΦΕΣΤΙΒΑΛ / ΒΡΑΒΕΙΑ 07 SEP 2012  /  Μανώλης Κρανάκης

Το «Tίτλοι Τέλους» του Γιώργου Ζώη που διαγωνίζεται ανάμεσα σε 13 ταινίες μικρού μήκους στο 69ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας διαρκεί 11 λεπτά. Και αποτελείται από πλάνα άδειων υπαίθριων διαφημιστικών πινακίδων στην Αθήνα της κρίσης. Σημάδι και σημαινόμενο μιας χώρας...κενής!

Με έμπνευση τις υπαίθριες διαφημίσεις που απαγορεύτηκαν σύμφωνα με νόμο, μετά από αιτήσεις πολιτών για την επικινδυνότητα τους στο να προκαλέσουν δυστυχήματα, ο Γιώργος Ζώης συνθέτει με τους «Τίτλους Τέλους» κάτι περισσότερο από ένα εικαστικό πρότζεκτ που αποτελείται μια απλή διαδοχή πλάνων της Αθήνας στα οποία πρωταγωνιστούν τα άδεια κάδρα των διαφημιστικών πινακίδων.

Επιλεγμένο με προσοχή, το κάθε πλάνο διαρκεί όσο χρειάζεται μέχρι το βλέμμα σου να ξεκολλήσει από την πινακίδα και να κινηθεί στο γύρω χώρο, είτε αυτός είναι ένα χωράφι κατά μήκος της Αττικής Οδού, είτε ένας πολυσύχναστος δρόμος στο κέντρο της πόλης.

Χωρίς λόγια, το κάθε πλάνο μοιάζει να έχει το δικό του soundtrack, μια μείξη αστικών θορύβων και ήχων της φύσης σε μια ενιαία σύνθεση που κάνει τις άδειες πινακίδες να μοιάζουν σχεδόν ζωντανές, σύμβολα μιας απόκοσμης μοναξιάς και ησυχίας.

Στη σειρά, όλα μαζί τα πλάνα, όλα όμοια και όμως όλα διαφορετικά, συνθέτουν αυτό που είναι τελικά οι «Τίτλοι Τέλους»: μια διαδοχή άδειων κάδρων, όπου, εκεί που κάποτε ήταν κολημμένες υπερμεγέθεις διαφημίσεις, αντανακλάται σήμερα το κενό μιας ολόκληρης χώρας.

Δεν είναι μόνο οι ελληνικές σημαίες που κυματίζουν σε τρία από αυτά τα πλάνα που προδίδουν ότι, ενώ οι «Τίτλοι Τέλους» θα μπορούσαν να είχαν γυριστεί οπουδήποτε στον κόσμο, στην πραγματικότητα μεταφέρουν εικόνες ενός απτού ελληνικού σήμερα με φόντο την οικονομική (και όχι) μόνο κρίση.

Ούτε μόνο το γεγονός πως ο Ζώης μοιάζει εδώ πιο ελεύθερος από την κατασκευή του «Casus Belli», αφήνοντας την όποια αίσθηση λαμβάνει κανείς να δυναμώνει υπόγεια, επιλέγοντας επιπλέον να μην εξηγήσει τι είναι οι πινακίδες που βλέπουμε αφήνοντας τις ανοιχτές σε ερμηνείες και αίσθηση.

Αλλά είναι κυρίως η σχεδόν ambient ατμόσφαιρα μιας παρακμής, όπου, καθώς η μια εικόνα διαδέχεται την άλλη αρχίζει να σχηματίζεται η εικόνα μιας πόλης που αδειάζει από πράγματα που θα μπορούσε να «διαφημίσει» αλλά ταυτόχρονα αρνείται να γκρεμίσει τα απομεινάρια της ψεύτικης ευδαιμονίας της.

2

Διαβάστε εδώ όσα είπε στο Flix ο Γιώργος Ζώης για τους «Τίτλους Τέλους» και τη δεύτερη συμμετοχή του στο διαγωνιστικό τμήμα των ταινιών μικρού μήκους του Φεστιβάλ Βενετίας, δύο χρόνια μετά το «Casus Belli».

Δείτε παρακάτω ένα τρέιλερ από το «Τίτλοι Τέλους» και διαβάστε περισσότερα για την ταινία στο επίσημο site της.

Διαβάστε τα πάντα για το 69ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο ειδικό τμήμα του Flix!


Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας.