«Ολη μου τη ζωή κακοποιήθηκα από ανθρώπους που ήθελαν απαντήσεις: "Γιατί είναι κάτι έτσι και όχι αλλιώς;" "Ποια είναι η ερμηνεία σου για αυτό;" Αυτή η οργή του να καταλάβεις, να γεμίσεις τα κενά, το μόνο που κάνει είναι τη ζωή αφόρητα μπανάλ. Αν μπορούσαμε να αφήσουμε τη ζωή μας στα χέρια της μοίρας, να δεχθούμε το θεμελιώδες μυστήριο της ύπαρξής μας, τότε μπορεί να βρισκόμασταν πιο κοντά σε αυτό το είδος της ευτυχίας που έρχεται με την αθωότητα.»
Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που ο Λουίς Μπουνιουέλ αντιμετώπιζε τη ζωή, τη μοίρα, το θάνατο και την Τέχνη, οφείλει κανείς να βλέπει και τη φιλμογραφία του: σαν ένα μωσαϊκό από μυστήρια και αναπάντητες ερωτήσεις που δεν έχει καμία σημασία να αποκρυπτογραφήσεις, παρά μόνο να ζήσεις.
Από την πρώτη σουρεαλιστική του περίοδο στην Ευρώπη, μέχρι την παραγωγική αυτοεξορία του στο Μεξικό, την επιστροφή του στην Ισπανία και από εκεί στο τελευταίο κομμάτι της γαλλικής του περιόδου, οι ταινίες του Λουίς Μπουνιουέλ φέρουν τη σφραγίδα ενός βαθιά αντισυμβατικού δημιουργού που χρησιμοποίησε το σινεμά ακριβώς για να αναδείξει το μυστήριο της ανθρώπινης ύπαρξης σε όλο του το μεγαλείο.
Οι εννιά ταινίες του που θα προβληθούν στο 14ήμερο αφιέρωμα που οργανώνει η AMA Films στον κινηματογράφο ΑΣΤΥ από τις 29 Αυγούστου έως και τις 11 Σεπτεμβρίου καλύπτουν σχεδόν όλες τις περιόδους της καριέρας του, μερικά από τα αριστουργήματά του αλλά και λιγότερο γνωστές ταινίες που αξίζει να ανακαλύψετε.
Αναλυτικά το πρόγραμμα προβολών:
29 και 30 Αυγούστου
Εξολοθρευτής Αγγελος (El Angel Extreminador - 1962) / Οι καλεσμένοι σε ένα δείπνο της υψηλής αριστοκρατίας νιώθουν ξαφνικά ότι δεν μπορούν να φύγουν από την τραπεζαρία, παρότι η πόρτα είναι ορθάνοιχτη. Το φαινόμενο προσελκύει την προσοχή των αρχών και των περίοικων, κανείς όμως απέξω δεν τολμά να δρασκελίσει την πόρτα ή να επικοινωνήσει με τους «έγκλειστους». Η πιο αυθεντικά σουρεαλιστική δημιουργία του Μπουνιουέλ.
Ναζαρέν (Nazarin - 1958) / Στο Μεξικό του δικτάτορα Ντιάζ, ένας ιερέας που προσπαθεί να ζήσει με τις διδαχές του Ιησού, διώκεται από τις αρχές γιατί έχει στην ακολουθία του δυο γυναίκες, εκ των οποίων η μια είναι πόρνη. Διασκευή ενός βιβλίου του Γκαλδός κάτω από την αθεϊστική, αλλά καθόλου υβριστική οπτική του Μπουνιουέλ, ο οποίος περιγράφει την άδοξη τύχη ενός δονκιχωτικού ιερέα. Ειδικό Βραβείο στο Φεστιβάλ Καννών.
31 Αυγούστου - 1 Σεπτεμβρίου
Los Olvidados (1950) / O Χάιμπο, δραπέτης του αναμορφωτηρίου, ηγείται, μαζί με το φίλο του Πέδρο, μιας συμμορίας ανηλίκων σε φτωχογειτονιά της Πόλης του Μεξικού. Δεν διστάζει να φτάσει μέχρι το έγκλημα, ενώ γίνεται εραστής της μητέρας του Πέδρο, η οποία με τη σειρά της παραδίδει το παιδί της στις αρχές για να το ξεφορτωθεί. Βραβείο σκηνοθεσίας Φεστιβάλ Καννών 1951. Η ταινία που έκανε διεθνώς γνωστό τον Λουίς Μπουνιουέλ.
Ανέβασμα στον Ουρανό (Subida al Cielo - 1952) / Ενας νεαρός άνδρας ταξιδεύει με το λεωφορείο προς το μέρος από όπου κατάγεται η ετοιμοθάνατη μητέρα του, όπου και βρίσκεται η διαθήκη της. Εάν δεν καταφέρει να την ανακαλύψει ο άπληστος μεγαλύτερος αδελφός θα έχει το δικαίωμα να μοιράσει εκείνος την περιουσία στην οικογένεια.
2 Σεπτεμβρίου - 3 Σεπτεμβρίου - 4 Σεπτεμβρίου
Το Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου (Cet Obscur Objet du Désir - 1977) / Βρισκόμαστε σε ένα βαγόνι της αμαξοστοιχίας με προορισμό από το Παρίσι προς τη Μαδρίτη. Ο επιχειρηματίας Ματιού καταβρέχει με ένα ποτήρι νερό το πρόσωπο της νεαρής Κοντσίτα. Οι συνεπιβάτες του βαγονιού, μια κυρία με την θυγατέρα της, ένας δικαστής, και ένας νάνος, ψυχολόγος το επάγγελμα, ζητούν να τους εξηγήσει την αιτία αυτής της πράξης του. Ο Ματιού εξιστορεί την οδύνη του από τον ακόρεστο έρωτα που τρέφει για την νεαρή αλλά ψυχρή Κοντσίτα, η οποία προτιμάει να κυκλοφορεί με τρομοκράτες. Η τελευταία ταινία του Λουίς Μπουνιουέλ, υποψήφια για Οσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας.
Γαλαξίας (Le Voie Lactee - 1969) / Ο Πιέρ και ο Ζαν είναι δύο προσκυνητές, καθ’ οδόν προς τον Άγιο Ιάκωβο της Κομποστέλα. Το ταξίδι τους στο χώρο εξελίσσεται σ’ ένα παράλληλο ταξίδι και στο χρόνο, που τους επιτρέπει να διατρέξουν τα μεγάλα δόγματα τα οποία άφησαν το (συχνά οδυνηρό) στίγμα τους στην ιστορία του καθολοκισμού.
5 Σεπτεμβρίου - 6 Σεπτεμβρίου
Ο Πυρετός Ανεβαίνει στο Ελ Πάο (La Fièvre Monte à El Pao - 1959) / Αγανακτισμένοι πολίτες δολοφονούν έναν μη δημοφιλή άρχοντα στην Καραϊβική. Ενας επαναστάτης καταλαμβάνει το θρόνο και αποφασίζει να εξοντώσει τον ερωτικό του αντίπαλο, ενώ ακόμη μια επανάσταση για την εκθρόνιση του νέου κυβερνήση ξεκινάει. Από τις λιγότερο γνωστές ταινίες του Λουίς Μπουνιουέλ με τον Ζεράρ Φιλίπ στον τελευταίο ρόλο της καριέρας του.
Ανέβασμα στον Ουρανό (Subida al Cielo - 1952) / Ενας νεαρός άνδρας ταξιδεύει με το λεωφορείο προς το μέρος από όπου κατάγεται η ετοιμοθάνατη μητέρα του, όπου και βρίσκεται η διαθήκη της. Εάν δεν καταφέρει να την ανακαλύψει ο άπληστος μεγαλύτερος αδελφός θα έχει το δικαίωμα να μοιράσει εκείνος την περιουσία στην οικογένεια.
7 Σεπτεμβρίου - 8 Σεπτεμβρίου
Γαλαξίας (Le Voie Lactee - 1969) / Ο Πιέρ και ο Ζαν είναι δύο προσκυνητές, καθ’ οδόν προς τον Άγιο Ιάκωβο της Κομποστέλα. Το ταξίδι τους στο χώρο εξελίσσεται σ’ ένα παράλληλο ταξίδι και στο χρόνο, που τους επιτρέπει να διατρέξουν τα μεγάλα δόγματα τα οποία άφησαν το (συχνά οδυνηρό) στίγμα τους στην ιστορία του καθολοκισμού.
Los Olvidados (1950) / O Χάιμπο, δραπέτης του αναμορφωτηρίου, ηγείται, μαζί με το φίλο του Πέδρο, μιας συμμορίας ανηλίκων σε φτωχογειτονιά της Πόλης του Μεξικού. Δεν διστάζει να φτάσει μέχρι το έγκλημα, ενώ γίνεται εραστής της μητέρας του Πέδρο, η οποία με τη σειρά της παραδίδει το παιδί της στις αρχές για να το ξεφορτωθεί. Βραβείο σκηνοθεσίας Φεστιβάλ Καννών 1951. Η ταινία που έκανε διεθνώς γνωστό τον Λουίς Μπουνιουέλ.
9 Σεπτεμβρίου - 10 Σεπτεμβρίου - 11 Σεπτεμβρίου
Βιριδιάνα (Viridiana - 1961) / H δόκιμη μοναχή Βιριδιάνα, κατ' επιθυμίαν της ηγουμένης, έρχεται να επισκεφθεί το χήρο θείο της. Θαμπωμένος από την ομορφιά της ανιψιάς του, η οποία του θυμίζει τη γυναίκα του, ο δον Χάιμε προσπαθεί μάταια να την πείσει να μείνει κοντά του. Πριν επιστρέψει όμως στη μονή της δίνει υπνωτικό, αλλά τελικά αντί να την κάνει δική του, αυτοκτονεί...
Τριστάνα (Tristana - 1970) / Η μητέρα της Τριστάνας πεθαίνει. Ο φτωχός Δον Λόπε, πρότυπο Δον Ζουάν αποφασίζει να την υιοθετήσει, και μετακομίζει στην κυρία Σατούρνα. Πουλάει όλα τα υπάρχοντα της μητέρας της Τριστάνας, για να τα εξαργυρώσει. Η Τριστάνα στον ύπνο της ονειρεύεται τον αποκεφαλισμό του Δον Λόπε. Ονειρεύεται επίσης, ότι ο Δον Λόπε την θέλει για ερωμένη του. Του δίνεται. Ο Δον Λόπε όμως την θέλει να είναι «ελεύθερη γυναίκα». Υποψηφιότητα για Οσκαρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας.
Κάθε μέρα θα προβάλλονται δύο ταινίες με ενιαίο εισιτήριο 6 ευρώ. Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στην επίσημη σελίδα στο Facebook του κινηματογράφου ΑΣΤΥ.