Συνέντευξη

Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας: «Κινητά Στοιχεία» του Ανδρέα Σιαδήμα

στα 10

Κάθε μέρα, τo FLIX γνωρίζει λίγο καλύτερα έναν από τους σκηνοθέτες που διαγωνίζονται φέτος στο Φεστιβάλ Δράμας.

Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας: «Κινητά Στοιχεία» του Ανδρέα Σιαδήμα

Ο Ανδρέας Σιαδήμας συμμετέχει στο Διαγωνιστικό Τμήμα του 34ου Φεστιβάλ Ελληνικών Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, στο τμήμα Μυθοπλασίας, με την ταινία «Κινητά Στοιχεία». Ο Ανδρέας γεννήθηκε στο Θέρμο Αιτωλοκαρνανίας. Από το 1990 ζει κυρίως στη Θεσσαλονίκη, όπου σπούδασε Οικονομικές Επιστήμες στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και ασχολήθηκε με τη φωτογραφία, συμμετέχοντας σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Από το 2001 συνεργάζεται σε παραγωγές τηλεοπτικών εκπομπών ταξιδιωτικού περιεχομένου, ενώ το 2005 ίδρυσε την εταιρία παραγωγής "Dangerous Productions". Για περισσότερες πληροφορίες για τις δραστηριότητες της εταιρίας, επισκεφθείτε το website της Dangerous Productions.

Φιλμογραφία / 2001 «Εκτός Χρόνου», 2007 «Editize This», 2008 «Rosmarinus Officinalis ή Δεντρολίβανος ο Φαρμακευτής», 2011 «Κινητά Στοιχεία»

Γνωριμία με τον Ανδρέα Σιαδήμα

Περίγραψέ μας με 25 λέξεις την ταινία σου.

Αρχές 1982. Κατάργηση του πολυτονικού. Μετάβαση στο μονοτονικό σύστημα γραφής. Η ταινία «Κινητά Στοιχεία» πραγματεύεται τις συνέπειες της μετάβασης στις σχέσεις των ανθρώπων ενός τυπογραφείου.

Πόσο σημαντικό είναι το φεστιβάλ της Δράμας για το ξεκίνημα ενός σκηνοθέτη;

Το φεστιβάλ Δράμας, όπως και κάθε φεστιβάλ, παρέχει βήμα στο δημιουργό και δίαυλο επικοινωνίας της ταινίας με το κοινό. Ως εθνικό φεστιβάλ για τη μικρού μήκους και με θεσμούς όπως «Το Φεστιβάλ Δράμας Ταξιδεύει», αλλά και ως μέλος του ευρωπαϊκού δικτύου, φέρνει την ταινία και τη δημιουργική της ομάδα σε επαφή με ένα πιο ευρύ κοινό θεατών και ειδικών. Κρίμα που μετά από τόσες εξαγγελίες ακόμα δεν έχει αποκτήσει μια σωστή αίθουσα προβολής και χρόνο με το χρόνο το κοινό του μειώνεται.

Η έκθεση της ταινίας και του κινηματογραφιστή στο κοινό, η διάδραση και το feedback που λαμβάνεται, είναι αυτά που χτίζουν την εμπειρία, απαντούν και θέτουν ερωτήματα, διαμορφώνουν απόψεις. Θεωρώ ότι ειδικά στις πρώτες μας ταινίες μαθαίνουμε πράγματα τόσο για τον εαυτό μας, όσο και για τον κινηματογράφο ως γνωστικό αντικείμενο.

Πώς θα βαθμολογούσες την κρατική υποστήριξη στους νέους κινηματογραφιστές;

Ποιά βαθμολογία και σε ποια κλίμακα… Αυτή τη στιγμή μόνο η ΕΡΤ υπάρχει, με το «μικροφίλμ»» για τη μικρού μήκους και κάποια προγράμματα ντοκιμαντέρ. Το Ε.Κ.Κ. ουσιαστικά δε λειτουργεί και περιμένουμε να πάρει μπρος.

Για τους νέους κινηματογραφιστές τα πράγματα είναι ακόμα πιο δύσκολα. Παλεύεις να βρεις πόρους για να ολοκληρωθεί η παραγωγή και πολλές φορές εισπράττεις και ειρωνικά σχόλια. Ο κινηματογράφος είναι ένας τομέας με πολλές ειδικότητες που έχει τη δυνατότητα να απασχολεί πολύ κόσμο. Κρατική υποστήριξη ειδικά στους νέους κινηματογραφιστές σημαίνει ανάπτυξη σε ένα ευρύ οικονομικό πεδίο και καλλιέργεια μιας πολιτιστικής ταυτότητας σε μια εποχή πολλαπλών κρίσεων.

Κι όμως γίνονται πράγματα, αλλά η κρατική βοήθεια ακόμα και σε επίπεδο προώθησης είναι πενιχρή ως ανύπαρκτη.

Τι ρόλο πιστεύεις ότι μπορεί να παίξει η μικρού μήκους ταινία στην πρόσφατη «άνθιση» του ελληνικού κινηματογράφου;

Οταν το εθνικό σινεμά μιας χώρας πάει καλά, σημαίνει πως όλοι οι τομείς της κινηματογραφίας ανθίζουν. Η επαφή με τις ελληνικές και ξένες ταινίες-συμμετοχές σε μεγάλα και αναγνωρισμένα φεστιβάλ διευρύνει τον τρόπο σκέψης, κατασκευής και αντιμετώπισης δημιουργικών εκφραστικών μέσων, με αποτέλεσμα την ποιότητα. Η προσιτή ψηφιακή τεχνολογία, τα ερεθίσματα μέσω διαδυκτίου, η δυναμική που αναπτύσσεται σε σχολές αλλά και παρέες νέων κινηματογραφιστών, δημιουργούν μια νέα πραγματικότητα που σίγουρα θα κεφαλαιοποιηθεί. Με απαραίτητη προϋπόθεση βέβαια τη στήριξη και την ουσιαστική βοήθεια από τους φορείς, η μικρού μήκους ως πεδίο κατοχύρωσης κινηματογραφικής παιδείας και πειραματισμού μπορεί να αναδείξει νέους κινηματογραφιστές που θα εδραιώσουν την άνθιση του ελληνικού σινεμά.

Ποιοι είναι οι τρόποι για να φτάσει η μικρού μήκους ταινία στο κοινό της;

Η μικρού μήκους, όπως και κάθε ταινία, δεν τελειώνει στην πρώτη προβολή της. Με γνώμονα πως δεν κάνεις μια ταινία για να τη δείξεις μόνο στους φίλους σου, τίθεται ένα πολύ σημαντικό θέμα. Το να βγει η ταινία στο κοινό. Τα φεστιβάλ είναι βέβαια ένας τρόπος. Αυτό σημαίνει τρέξιμο για όσο περισσότερες συμμετοχές μπορεί κανείς να πετύχει. Η κινηματογραφική προβολή είναι ευτυχής συγκυρία που μπορεί να έχει και κάποια έσοδα ώστε να αποσβέσει η ταινία κι ένα μέρος των εξόδων της. Μάλλον κι αυτό είναι ένα όχι τόσο οικονομικό, όσο ψυχολογικό άλλοθι για την επόμενη ταινία... Η τηλεοπτική προβολή επίσης φέρνει την ταινία στο ευρύ κοινό. Και βέβαια το internet που μπορεί κι αυτό να μη διασφαλίζει κινηματογραφικές συνθήκες προβολής αλλά είναι ένας ευέλικτος τρόπος να επικοινωνήσει κανείς τη δουλειά του.

Το μέγεθος μετράει;

Μπορεί η μικρού να χαρακτηρίζεται από μικρότερο μέγεθος παραγωγής σε σχέση με τη μεγάλου μήκους, έχει όμως μια έξτρα δυσκολία. Να είναι (σε σχέση με το σενάριό της βέβαια), μικρή, να έχει δηλαδή οικονομία στη γραφή της, σωστή διαχείριση φιλμικού χρόνου και ρυθμού, έλλειψη περιττών στοιχείων. Είναι πλεονέκτημα για μια μικρού μήκους να είναι πραγματικά μικρή και είναι ευχάριστο ν’ ακούς ότι... τέλειωσε γρήγορα. Και όπως έχω ακουστά, πρέπει να ’σαι μάστορας για να δώσεις ευχαρίστηση με μικρό μέγεθος...

Η ταινία

«Κινητά Στοιχεία»

Σύνοψη / Θεσσαλονίκη, αρχές της δεκαετίας του ’80. Ο κυρ-Αντρέας ο Μάστορας, στοιχειοθέτης τυπογραφείου, ζει τη μετάβαση από το πολυτονικό στο μονοτονικό, μαζί με τον παραγκωνισμό και το σταδιακό τέλος της παραδοσιακής τυπογραφίας. Τα παλιά κινητά τυπογραφικά στοιχεία πωλούνται με το κιλό για να λιωθούν για μολύβι. Ο κυρ-Αντρέας, μπροστά στην καταστροφή της συναισθηματικής αυτής περιουσίας, αποφασίζει να κλέψει ό,τι μπορεί για να το σώσει. Συνεργός στην κολπή αυτή, χωρίς να το ξέρει, είναι ο Θανάσης, ένας νεαρός μαθητευόμενος τυπογράφος. Η κλοπή θα αποκαλυφθεί και ο κυρ-Αντρέας θα βρεθεί αντιμέτωπος με μία απροσδόκητη εξέλιξη.

Η Ιστορία / Νύχτα 11ης ιανουαρίου 1982. Η βουλή των Ελλήνων, με ένα νόμο για την εγγραφή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αποφασίζει να αλλάξει δραστικά τη γραφή της ελληνικής γλώσσας. Η δασεία, η ψιλή και η περισπωμένη περνούν στην ιστορία μετά από την πρώτη τους χρήση το 2ο αιώνα μ. Χ. Η ελληνική γλώσσα απομένει με έναν τόνο, την οξεία. Μέσα σε λίγες βδομάδες, τα ελληνικά τυπογραφεία, που χρησιμοποιούν κινητά στοιχεία, αποφασίζουν να απαλλαγούν από το περιττό πλέον βάρος των τόνων. Τα κινητά στοιχεία που απεικονίζουν τα φωνήεντα με τόνους και πνεύματα πιάνουν πλέον περιττό χώρο. Ενα μέρος της ελληνικής τυπογραφίας πουλιέται με το κιλό και χάνεται για πάντα. Με την έλευση της off-set τυπογραφίας, τα μολυβένια στοιχεία περνούν στο παρελθόν. Ωστόσο, το πνεύμα των πνευμάτων και των χαμένων τόνων παραμένει, φτιαγμένο από μολύβι, στα στοιχεία που οι πιο ρομαντικοί κρατούν για να τα διασώσουν.

Info / Σκηνοθεσία Ανδρέας Σιαδήμας Σενάριο Χ. Α. Γούσιος Φωτογραφία Δημήτρης Θεοδωρόπουλος Μοντάζ Γιάννης Καράμπελας Μουσική The Prefabricated Quartet Πρωταγωνιστούν Φούλης Μπουντούρογλου, Αλέξανδρος Τσακίρης, Γιάννης Ζουγανέλης, Γιάννης Καραούλης Διάρκεια 17’

Δείτε φωτογραφίες από την ταινία «Κινητά Στοιχεία» στο gallery, πάρτε μια γεύση βλέποντας το trailer παρακάτω, αλλά παρακολουθήστε και ολόκληρη τη σεκάνς τίτλων της ταινίας.

Ενα βήμα πίσω...Τρία χρόνια νωρίτερα, το 2008, ο Ανδρέας Σιαδήμας συμμετείχε και πάλι στο Φεστιβάλ Δράμας με την ταινία «Rosmarinus Officinalis ή Δεντρολίβανος ο Φαρμακευτής», με πρωταγωνιστές τους Πέτρο Φυσσούν, Νίκο Γεωργάκη και Αθηνά Μαξίμου. Στην ταινία, η καταλυτική παρουσία ενός γέροντα βοηθά ένα ζευγάρι να δει πιο καθαρά, να πάρει αποφάσεις και να ορίσει τις προτεραιότητές του.

Γνωρίστε καλύτερα τη σκηνοθετική δουλειά του Ανδρέα Σιαδήμα, βλέποντας και το τρέιλερ του «Rosmarinus Officinalis ή Δεντρολίβανος ο Φαρμακευτής» και την αφίσα της ταινίας στο gallery.

Μάθετε πληροφορίες και δείτε υλικό των ταινιών όλων των φετινών υποψηφίων του Φεστιβάλ Δράμας εδώ.