Ενημέρωση

Μια ψήφο για τον πολιτισμό

στα 10

Ενόψει των βουλευτικών εκλογών της Κυριακής, αναζητήσαμε τις θέσεις των επικρατέστερων να μπουν στη Βουλή ελληνικών κομμάτων για τον πολιτισμό και ειδικά για τον κινηματογράφο. Τα συμπεράσματα δικά σας...

Μια ψήφο για τον πολιτισμό

Παραδοσιακά, ο πολιτισμός είναι μάλλον ο τελευταίος τροχός της αμάξης όταν μιλάμε για τις προγραμματικές θέσεις κομμάτων ενόψει εκλογών, οι οποίες εκ των πραγμάτων δίνουν έμφαση στην οικονομία και την κοινωνική πολιτική.

Δεν είναι λοιπόν παράξενο που το σινεμά απουσιάζει (σχεδόν) παντελώς απο οποιαδήποτε θέση ανάμεσα στα πέντε κόμματα που είναι και τα επικρατέστερα να μπουν στη Βουλή στις 8 Ιουλίου.

Διαβάστε αναλυτικά και θυμηθείτε πως, ακόμη κι αν τα κόμματα ενδιαφέρονται ελάχιστα γι' αυτόν, η δική σας ψήφος είναι θέμα... πολιτισμού.


ΣΥΡΙΖΑ | Οι θέσεις του Σύριζα για τον Πολιτισμό εξαντλούνται σε τρία σημεία που απαριθμούν τα σημαντικότερα - κατά το ίδιο το κόμμα - επιτεύγματα της τετραετίας που τελειώνει και ένα συνολικό στόχο για το μέλλον. Δεν αναφέρεται πουθενά ο κινηματογράφος, ούτε το μοναδικό άξιο επίτευγμα της απερχόμενης κυβέρνησης στον οπτικοακουστικό χώρο που ήταν το cash rebate, η δημιουργία και λειτουργία του ΕΚΟΜΕ και γενικότερα η θέσπιση του πλαισιού για την προσέλκυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα.

Τι κάναμε;

Στον Πολιτισμό

Αποκαταστήσαμε απολυμένους υπαλλήλους του ΥΠΟΑ, και προσλάβαμε νέους υπαλλήλους
Καταργήσαμε την ΑΕΠΙ και δημιουργήσαμε νέο φορέα για τη διαχείριση των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών
Εκσυγχρονίσαμε το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων

Τι σχεδιάζουμε;

Στον Πολιτισμό

Πολιτισμό για όλους χωρίς αποκλεισμούς και προστασία της καλλιτεχνικής δημιουργίας


ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ | Στις θέσεις της Νέας Δημοκρατίας για τον πολιτισμό, το σινεμά δεν αναφέρεται παρά μόνο ως προς το κομμάτι που αναφέρεται γενικά στις ιδιωτικές πολιτιστικές χορηγίες.

Η Ιστορία και ο Πολιτισμός αποτελούν πηγές ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος για την Ελλάδα. Η μεγαλύτερη και συστηματικότερη ανάδειξη τους μπορεί να αναβαθμίσει το διεθνές κύρος της χώρας, αλλά και να έχει σημαντική αναπτυξιακή συμβολή. Προκειμένου να γίνει αυτό, χρειάζεται μια νέα πολιτική για την προστασία, την προβολή και την ανάδειξη των μνημείων, των αρχαιολογικών χώρων και των μουσείων. Με παράλληλη διασύνδεση του Πολιτισμού με τον Τουρισμό, μέσα από την οποία θα δημιουργηθούν σημαντικές νέες ευκαιρίες, νέες θέσεις εργασίας και εισόδημα σε όλη την Επικράτεια.

Το μοντέλο του Μουσείου της Ακρόπολης χρειάζεται να επεκταθεί και σε άλλα μεγάλα μουσεία της χώρας. Ώστε να αποκτήσουν αυτονομία στη οργάνωση, τον τρόπο λειτουργίας και την αξιοποίηση των πόρων τους, αλλά και να συνεργάζονται στενότερα με τις τοπικές κοινωνίες, δημιουργώντας πολλαπλά κοινωνικά και οικονομικά οφέλη.

Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, που χρειάζεται να αναδιοργανωθεί, στο πλαίσιο ενός ευρύτερου σχεδίου ανάπλασης της περιοχής του ιστορικού κέντρου, που θα την αναβαθμίσει ουσιαστικά.

Η πλήρης καθιέρωση ηλεκτρονικού εισιτηρίου, η δυνατότητα ηλεκτρονικής κράτησης, το ωράριο λειτουργίας των αρχαιολογικών χώρων, η λειτουργία των πωλητηρίων, θα πρέπει να προσεγγιστούν μέσα από νέες αντιλήψεις. Το ίδιο ισχύει και για τη φύλαξη, την καθαριότητα και την προβολή των αρχαιολογικών χώρων των μνημείων και μουσείων.

Νέο πλαίσιο για τις ιδιωτικές πολιτιστικές χορηγίες, που θα επιτρέπει στους ιδιώτες να χρηματοδοτήσουν απευθείας τον πολιτιστικό οργανισμό ή τους δημιουργούς που επιθυμούν. Ώστε να αξιοποιηθούν τα ιδιωτικά κεφάλαια στην κατεύθυνση βελτίωσης της πολιτιστικής διαχείρισης, αλλά και στην υποστήριξη της σύγχρονης καλλιτεχνικής παραγωγής.

Για την ενθάρρυνση και τη στήριξη της σύγχρονης πολιτιστικής παραγωγής, χρειάζεται ο εκσυγχρονισμός του νομικού πλαισίου γύρω από τα πνευματικά δικαιώματα, ακολουθώντας τις κυρίαρχες διεθνείς τάσεις.

Παράλληλα, χρειάζεται μια πιο συστηματική πολιτική προβολής των πολιτιστικών χώρων και εκδηλώσεων, με τη συνεργασία δημόσιων, ιδιωτικών και αυτοδιοικητικών φορέων, μέσα από τη δημιουργία πολυθεματικών και διαδραστικών χαρτών και ημερολογίων και την πραγματοποίηση καινοτόμων εκστρατειών προώθησης στο διαδίκτυο.


ΚΙΝΑΛ | Οι πιο πλήρεις από τις προγραμματικές δηλώσεις των κομμάτων προέρχονται από το ΚΙΝΑΛ (διαβάστε εδώ αναλυτικά) και αναφέρονται ρητά στην οπτικοακουστική παραγωγή, τις ψηφιακές εφαρμογές, τις χρηματοδοτήσεις και την εκπαίδευεση (και) για το σινεμά. Στις θέσεις του αναφέρεται και η προσέκλυση των ξένων παραγωγών στην Ελλάδα με τη θέσπιση ουσιαστικών κινήτρων, προφανώς για να μειωθεί η ήδη επιτυχημένη θέσπιση κινήτρων από την απερχόμενη κυβέρνηση.

Ο πολιτισμός είναι δημόσιο, συλλογικό, αγαθό που πραγματώνεται σε συνθήκες ελευθερίας και διαλόγου. Αποτελεί μεγάλη αναπτυξιακή δύναμη της χώρας μας και ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Συγχρόνως ενισχύει την κοινωνική συνοχή, βελτιώνει την ποιότητα της ζωής και συμβάλλει στην αυτογνωσία των πολιτών. Η προστασία και η ανάδειξη του πολιτισμικού αποθέματος και η στήριξη και προβολή της σύγχρονης δημιουργίας αποτελούν βασικούς άξονες του μεταρρυθμιστικού εγχειρήματος των προοδευτικών πολιτικών δυνάμεων.


1. Η ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ

Η ανάδειξη και προβολή της υλικής και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς και η σύνδεσή της με την τοπική παραγωγή και οικονομία ισχυροποιεί και προβάλλει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε τόπου, ενώ παράλληλα συμβάλει στην ισόρροπη ανάπτυξη της τουριστικής βιομηχανίας. Σε αυτή την προοπτική έχουν ιδιαίτερη σημασία

• Η συνέχιση του προγράμματος του εκσυγχρονισμού και της βελτίωσης των υποδομών (μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία) και η ουσιαστική αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών

• Η δημιουργία και η διάθεση επώνυμων πολιτιστικών-τουριστικών προϊόντων

• Η ανάπτυξη των ψηφιακών εφαρμογών

• Οι συνέργειες στο πλαίσιο ολοκληρωμένων περιφερειακών προγραμμάτων

• Η διαμόρφωση του κατάλληλου θεσμικού και διαχειριστικού πλαισίου που να ενθαρρύνει και να στηρίξει την ολική προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και την ένταξή της στη σύγχρονη ζωή.


2. ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ

Η χρήση των νέων τεχνολογιών επιτρέπει τη δικτύωση και διάδραση πόλεων και περιφερειών μέσω ενός ψηφιακού Πολιτιστικού Χάρτη, ο οποίος θα έχει ρόλο στην διαμόρφωση συγκεκριμένων προγραμμάτων και δράσεων.

Η ανοικτή πρόσβαση στην πληροφορία επιτρέπει τη δημιουργία ψηφιακών πολιτιστικών εφαρμογών προς όφελος του τουρισμού, των πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών (στις οποίες περιλαμβάνονται και τα μουσεία, η παραγωγή πιστών αντιγράφων ή εμπνευσμένων προϊόντων κλπ) και της ελεύθερης καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Η ψηφιοποίηση περιεχομένου (ψηφιακές βιβλιοθήκες, πολιτιστικό απόθεμα) πρέπει να ενισχυθεί και να συνδυαστεί με την αποτελεσματική προβολή της σύγχρονης δημιουργίας.


3. ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ

Η στήριξη, η ενίσχυση και η προβολή της σύγχρονης δημιουργίας συνδέεται άμεσα με το νομικό πλαίσιο και τους φορείς που θα αναλάβουν αυτόν τον ρόλο. Ήδη έχουμε θέσει το ερώτημα και ο αναλυτικός και σε βάθος διάλογος για αυτό το θέμα πρέπει να γίνει. Ένα ζήτημα γύρω από το οποίο φαίνεται να υπάρχει ομοφωνία είναι ότι ανεξάρτητα από το ζήτημα των φορέων το σύστημα των επιχορηγήσεων και των οικονομικών ενισχύσεων στις τέχνες πρέπει να αλλάξει και να υιοθετηθεί μια διαδικασία ανάλογη με εκείνην των ανταγωνιστικών ευρωπαϊκών προγραμμάτων: οι αρχές της διαφάνειας, του απολογισμού και της αξιολόγησης, της καινοτομίας, όπως επίσης τα αυστηρά και συγκεκριμένα κριτήρια, πρέπει να διασφαλίζουν την αμεροληψία και το κύρος αυτών των πολιτικών.

Η οπτικοακουστική παραγωγή πρέπει να αντιμετωπιστεί ως παράγοντας καλλιέργειας του κοινού σύμφωνα με τις αρχές της ελευθερίας, της ισότητας και της πολυπολιτισμικότητας. Ως προς την προσέλκυση διεθνών κινηματογραφικών παραγωγών στην Ελλάδα, το κράτος πρέπει να προχωρήσει άμεσα σε μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων και θέσπιση ουσιαστικών κινήτρων.

• Η διεθνής προβολή του πολιτιστικού αποθέματος και της σύγχρονης δημιουργίας, δηλαδή η αναβάθμιση του ρόλου της πολιτιστικής διπλωματίας, μπορεί να αποφέρει πολλαπλά οφέλη για την χώρα και τους δημιουργούς. Ένα από τα μέσα που πρέπει να αξιοποιηθεί περισσότερο είναι οι μορφωτικές και πολιτιστικές συμφωνίες που μπορούν να ενθαρρύνουν και να πολλαπλασιάσουν τις ανταλλαγές, τις υποτροφίες και την προβολή της σύγχρονης δημιουργίας κάθε χώρας στο κοινό της άλλης.

• Η συνεργασία των δημόσιων φορέων με τους ιδιωτικούς πολιτιστικούς φορείς, τα ιδρύματα και τις συλλογικότητες της κοινωνίας των πολιτών, ο ρόλος των οποίων γίνεται όλο και πιο σημαντικός, πρέπει να αναπτυχθεί και να στηριχθεί με τη διαμόρφωση κατάλληλου θεσμικού πλαισίου.


4. ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η πολιτική για τον πολιτισμό είναι άμεσα συναρτημένη με την παιδεία και την πολιτιστική λειτουργία όλων των βαθμίδων του εκπαιδευτικού συστήματος.

Πολιτιστική αποστολή της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης πρέπει να είναι η καλλιέργεια των νέων, η εξοικείωσή τους με την παράδοση και την ιστορία των τεχνών, με τα μνημεία και τα έργα της πολιτιστικής κληρονομιάς, με τα σύγχρονα έργα και τις γλώσσες κάθε τέχνης. Η ευαισθησία, η κατανόηση και η κριτική αποτίμηση των έργων τέχνης διευρύνει τη φαντασία και αναπτύσσει τις μαθησιακές ικανότητες των νέων ανθρώπων, την προσωπική έκφραση, τη δημιουργικότητα και την καινοτομία.

• Δημιουργία Ακαδημίας Τεχνών με Σχολές Θεατρικών Σπουδών, Μουσικών Σπουδών, Χορού, Κινηματογράφου / Οπτικοακουστικών Μέσων.


5. ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Η πολιτιστική πολιτική σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο και η σύνδεσή της με τη βιώσιμη ανάπτυξη είναι συγχρόνως μια πρόκληση και ένα πεδίο πρωτοβουλιών και δράσεων για τις προοδευτικές πολιτικές δυνάμεις. Σε αυτή την προοπτική έχουν ιδιαίτερη σημασία:

• η ένταξη της πολιτιστικής κληρονομιάς στη σύγχρονη ζωή της κοινότητας και η άρθρωσή της με τη σύγχρονη δημιουργία,

• η επεξεργασία και εφαρμογή ολοκληρωμένων πολιτιστικών – αναπτυξιακών σχεδίων που θα συνδέουν τον πολιτισμό και τον τουρισμό με την τοπική παραγωγή, την οικονομία και το περιβάλλον

• οι συνέργειες φορέων του δημοσίου με φορείς της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης και του ιδιωτικού τομέα

• η συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών και των επιχειρήσεων σε αυτή την προσπάθεια και η αποδοχή του επιδιωκόμενου αναπτυξιακού αποτελέσματος το οποίο θα θεωρούν δικό τους.

Συγχρόνως, η περαιτέρω ανάπτυξη και μετεξέλιξη του θεσμού των Δημοτικών Περιφερειακών Θεάτρων, η δημιουργία εργαστηρίων τεχνών και η στήριξη δημοτικών εκπαιδευτικών θεσμών (ωδεία, σχολές χορού, κλπ.), αλλά και η ενίσχυση της ερασιτεχνικής δημιουργίας μπορούν να έχουν καθοριστική συμβολή στην βιώσιμη τοπική-περιφερειακή πολιτιστική ανάπτυξη.


6. ΠΟΡΟΙ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ

Η χρηματοδότηση των ολοκληρωμένων σχεδίων πολιτιστικής ανάπτυξης μπορεί να συνδυάζει εθνικούς πόρους με:

• Ευρωπαϊκά προγράμματα (π.χ. Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις, Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη Τοπική Ανάπτυξη με Πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων, πόρους από τους δημοτικούς – περιφερειακούς προϋπολογισμούς

• χορηγίες (ο ισχύων -αλλά στην πράξη ανενεργός- νόμος περί χορηγιών χρήζει άμεσης αλλαγής)

• χρηματοδότηση από τους πολίτες (crowd funding) (ο ισχύων απαρχαιωμένος νόμος περί εράνων πρέπει να επικαιροποιηθεί).

• Επίσης είναι αναγκαία η δημιουργία νέων τραπεζικών χρηματοδοτικών εργαλείων προκειμένου να τεθούν στη διάθεση των μικρών και ευέλικτων πολιτιστικών δημιουργικών βιομηχανιών (μόδα, design, οπτικοακουστικά κλπ) που αυξάνουν την απασχόληση και τις εξαγωγές.


ΚΚΕ | Οι αναφορές στον πολιτισμό και την τέχνη από το 20ό Συνέδριο του ΚΚΕ αφορούν το ίδιο το κόμμα και την κοινωνική αλλαγή. Ο κινηματογράφος δεν αναφέρεται κι εδώ πουθενά.

Κόµµα ικανό µε τη δύναµη των κοµµουνιστικών ιδεώνκαι της πρωτοπόρας τέχνης να συνεγείρει και να κινητοποιεί το λαό

Σήµερα έχουν δηµιουργηθεί κάποια σηµαντικά δεδοµένα στην παρέµβαση του Κόµµατος στον πολιτισµό. Τα επιστηµονικά Συνέδρια, τα Φεστιβάλ της ΚΝΕ - Οδηγητή, τα αφιερώµατα, οι εκθέσεις, οι καλλιτεχνικές παραγωγές, αναβαθµίζουν αισθητά την πολιτιστική στάθµη του Κόµµατος και τηςΚΝΕ. Ένα σηµαντικό τµήµα ανθρώπων που εξειδικεύονται σε µια σειρά τοµείςσυµµετείχε ή συνέβαλε σε όλη αυτή τη δραστηριότητα.Ωστόσο, παρά τα βήµατα που έγιναν τα τελευταία χρόνια και σε κεντρικό καισε τοπικό επίπεδο για την ανάπτυξη της κοµµατικής πολιτιστικής παρέµβασης,δεν έχει ακόµα κατακτηθεί ενιαία αντίληψη για τη σηµασία της, ως αναπόσπαστης οργανικής πλευράς της λειτουργίας και δράσης όλου του Κόµµατος. Η πιοδιαδεδοµένη αντίληψη στις γραµµές µας είναι ότι η πολιτιστική δουλειά χρειάζεται απλώς συµπληρωµατικά για να κάνει πιο ελκυστική την πολιτική κοµµατικήδραστηριότητα σε πλατύτερες λαϊκές δυνάµεις. Η πιο σπουδαία όµως ιδιότητα,ειδικά της στρατευµένης στο σοσιαλιστικό-κοµµουνιστικό σκοπό τέχνης, είναι ότισυµβάλλει στην ολόπλευρη διαµόρφωση της προσωπικότητας, πρώτα-πρώτατων ίδιων των κοµµουνιστών.Η τέχνη αποτελεί σηµαντικό παράγοντα καλλιέργειας του ανθρώπινου συναισθήµατος, της φαντασίας, της ευαισθησίας, της έξαρσης, αλλά και της θέλησηςνα πραγµατοποιηθεί η κοινωνική αλλαγή. Πρόκειται για χαρακτηριστικά αναγκαίαστη διαµόρφωση της επαναστατικής πολιτικής πρωτοπορίας, της ικανότητά τηςνα συνεγείρει και να εµπνέει στον αγώνα για την κατάργηση της εκµεταλλευτικής κοινωνίας. ∆εν είναι τυχαίο ότι σε όλη την ιστορία του –στις φυλακές, στιςεξορίες, στην παρανοµία και ακόµα περισσότερο σε περιόδους όξυνσης της ταξικής πάλης, όπως στην ΕΑΜική και ΕΛΑΣίτικη αντίσταση και προπαντός στις πολύ µεγάλες και σκληρές συνθήκες του αγώνα του ∆ΣΕ– το ΚΚΕ έδωσε µεγάλοβάρος στην τέχνη ως µέσο ψυχικής ανάτασης και οργάνωσης του κοινωνικού συναισθήµατος, ως µέσο πολιτικής και ηθικής διαπαιδαγώγησης.Η ηρωική πάλη του ΚΚΕ ενέπνευσε µια πληθώρα λογοτεχνών και καλλιτεχνών,δηµιούργησε µια πολύτιµη παρακαταθήκη που στον ένα ή τον άλλο βαθµό βρήκετη συνέχειά της στις µετέπειτα συνθήκες.Στις σηµερινές συνθήκες, µετά τις ανατροπές της σοσιαλιστικής οικοδόµησης,γίνεται πιο επιτακτική η ανάγκη το Κόµµα να εµπνεύσει –µε την ανάπτυξη τηςεπαναστατικής κοµµουνιστικής ιδεολογίας του και τη δυναµική της ταξικής πάλης για το σοσιαλισµό– διανοούµενους και καλλιτέχνες, να αναπτύξει αγωνιστικούς δεσµούς µαζί τους, να συνεγείρει όλους εκείνους που νοιάζονται για τις λαϊκές ανάγκες, αντιστέκονται στον ατοµισµό, στη σήψη του καπιταλισµού, πιστεύουν στη δυνατότητα ενός ανθρώπινου, ανώτερου τύπου οργάνωσης της κοινωνικής παραγωγής και γενικότερα της κοινωνικής ζωής.Ο στόχος αυτός προϋποθέτει πιο συστηµατική και απαιτητική δουλειά για µεγαλύτερη αξιοποίηση των επιστηµόνων, διανοουµένων και καλλιτεχνών, µελώνκαι φίλων του Κόµµατος, που θα τους παροτρύνει να θέτουν τη δηµιουργική εργασία τους στην υπηρεσία της εργατικής τάξης και των υψηλών επιδιώξεων τουεπαναστατικού µετασχηµατισµού της κοινωνίας.


ΜΕΡΑ 25 | Το Μέρα 25 φιλοδοξεί, όπως υποστηρίζει στις θέσεις του, να θεσπίσει συμβούλια άμεσης δημοκρατίας για τα θέματα της Παιδείας και του Πολιτισμού, να ενισχύσει και την «ερασιτεχνική» τέχνη, ενώ ο κινηματογράφος αναφέρεται τόσο στα θέματα εκπαίδευσης, εξαγωγής πολιτιστικών προϊόντων και μεταφοράς φόρων εν είδει χορηγιών σε ένα μάλλον περίεργο σύστημα ανταλλαγής που μπορείτε να διαβάσετε πιο αναλυτικά παρακάτω.

Το ΜέΡΑ25 εστιάζει όχι μόνο στον «επίσημο» πολιτισμό (ποιοτική μουσική, εικαστικές τέχνες, θέατρο, όπερα, χορός, κινηματογράφος), ο οποίος βέβαια πρέπει να στηριχθεί, αλλά και σε πολιτιστικά έργα «ερασιτεχνών» καλλιτεχνών και κοινωνικών κινημάτων που συνήθως παραβλέπονται και υποτιμούνται.

Κόντρα στην κατεστημένη άποψη ότι ο πολιτισμός είναι «βιομηχανία», το ΜέΡΑ25 θεωρεί ότι το πολιτιστικό έργο δεν μπορεί να ιδωθεί μέσα από το πρίσμα της αγοράς εργασίας ή εμπορευμάτων. Κόντρα στα στερεότυπα, η πολιτιστική παραγωγή, όπως και η επιστήμη, δεν μπορεί να γίνει δημοκρατικά: για να υπηρετεί την δημοκρατία ο καλλιτέχνης, ο μουσικός, ο συγγραφέας πρέπει να λειτουργεί ανεξέλεγκτα, ως άτομο, ως αδέσμευτος δημιουργός. Κόντρα στον πολιτιστικό εθνικισμό, ο ελληνικός πολιτισμός δεν ανήκει στους έλληνες, καθώς κάθε πολιτισμικό αγαθό είναι οικουμενικό: Ο ευρωπαϊκός διεθνισμός (που αποτελεί μέρος του τρίπτυχου του ΜέΡΑ25) βρίσκει την αποθέωσή του στον πολιτισμό.

Ζούμε σε εποχές που η γενικευμένη, συστημική κρίση εξαφάνισε τις δυνατότητες των πολιτιστικών δημιουργών να επιβιώνουν από το έργο τους. Η τέχνη, ο πολιτισμός, τα μουσεία ακόμα, ιδιωτικοποιούνται. Πλούσιοι συλλέκτες αγοράζουν τα πάντα και τα κλειδώνουν σε τεράστιες αποθήκες. Οι μουσικοί βλέπουν τα νέα μεγαθήρια που δραστηριοποιούνται στο Διαδίκτυο να τους πετάνε μερικά ψίχουλα κάθε φορά που κάποιος «χρήστης» ακούει το τραγούδι τους ή βλέπει το έργο τους. Τα κράτη περικόπτουν τις χορηγίες και στρέφονται στην γενναιοδωρία των ιδιωτών. Σε όλη την Ευρώπη, κι όχι μόνο, η τέχνη, η μουσική, ο πολιτισμός, τόσο του παρελθόντος όσο και ο σύγχρονος, κινδυνεύουν.

Το ΜέΡΑ25, υπό αυτές τις ασφυκτικές συνθήκες, πιστεύει στην ενίσχυση των δημόσιων πόρων για την διασφάλιση «χώρου» δημιουργίας έργων πολιτισμού αλλά και στην απεμπλοκή των κομμάτων και των οργανωμένων συμφερόντων από τον χώρο του πολιτισμού. Οι δημιουργοί δεν μπορούν ούτε να δημιουργούν δωρεάν ούτε και να άγονται και να φέρονται είτε από τους, ως επί το πλείστον, απολίτιστους ολιγάρχες είτε από τους επιτήδειους του «χώρου».


Το ΜέΡΑ25 θα θεσμοθετήσει το ΔΙΑΣΚΕΠ (ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΛΗΡΩΤΩΝ & ΕΚΛΕΓΜΕΝΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ) ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Το ΔΙΑΣΚΕΠ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ θα χαράσσει την πολιτική για τον πολιτισμό (όπως το ΕΣΜΕ την πολιτική για την παιδεία)Για να εξασφαλιστεί η ακηδεμόνευτη λειτουργία του ΔΙΑΣΚΕΠ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, τα μέλη του θα αποτελούνται (στο μοντέλο του ΕΣΜΕ) από 90 πολίτες εκ των οποίων: 30 θα επιλέγονται μετά από κλήρωση μεταξύ των καταξιωμένων δημιουργών, 30 θα επιλέγονται με κλήρωση από τον συνολικό πληθυσμό της χώρας, ενώ οι υπόλοιποι 30 θα ορίζονται από τα κοινοβουλευτικά κόμματα ανάλογα με την εκλογική τους δύναμη (όλοι με κυλιόμενες διετείς θητείες). Οι 90 θα εκλέγουν το 9μελές Προεδρείο του ΔΙΑΣΚΕΠ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ αποτελούμενο από 3 μέλη της κάθε μίας των τριών ομάδων.
Το ΕΣΠ θα έχει δικό του προϋπολογισμό, ανεξάρτητο από εκείνο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και των αρχαιολογικών μουσείων, και θα αποφασίζει για την διάθεση των δημόσιων πόρων σε έργα πολιτισμού.
Το ΜέΡΑ25 θα θεσμοθετήσει, επίσης, το ΤΑΜΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ (ΤαΠΑΔ)
Οι δημιουργοί θα έχουν την δυνατότητα να προωθούν τους φόρους που καταβάλουν στο κράτος ως χορηγία σε δημιουργούς άλλου τομέα. Π.χ. μία ή ένας μουσικός θα μπορεί, εφόσον το θελήσει, να ζητήσει την μετατροπή του φόρου εισοδήματός του, υπό την μορφή χορηγίας, σε μια, π.χ., θεατρική ομάδα ή έναν κινηματογραφικό σκηνοθέτη (εφόσον οι χορηγούμενοι, με αυτό τον τρόπο, δεν είχαν εισοδήματα το προηγούμενο φορολογικό έτος)
Το ΤαΠΑΔ θα διοικείται από δημιουργούς, αμισθί, που αναλαμβάνουν την διαχείριση των χορηγιών αυτών χωρίς την ανάμειξη του κράτους
Το ΜέΡΑ25 θα ιδρύσει ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ στο εξωτερικό καθώς και την εξασφάλιση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα μέσω οικονομιών κλίμακας και παροχής υπηρεσιών one-stop-shop σε ξένους παραγωγούς
Το ΜέΡΑ25 θα προστατεύσει την εγχώρια πολιτιστική και καλλιτεχνική παραγωγή εισάγοντας ποσοστώσεις εγχώριου περιεχομένου στα ΜΜΕ όχι μόνο με ποσοτικά αλλά και με ποιοτικά κριτήρια (τα οποία θα προσδιορίσει το ΔΙΑΣΚΕΠ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ – βλ. πιο πάνω). Ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί θα καταβάλουν ειδικό φόρο εάν δεν μεταδίδουν συγκεκριμένες ποσότητες/ποιότητες ελληνικών έργων μουσικής, κινηματογράφου, σίριαλ, ντοκιμαντέρ κλπ.
Το ΜέΡΑ25 θα εισάγει ειδικό φόρο 2% επί της τιμής πώλησης smartphones, tablets, υπολογιστών ως αντιστάθμισμα της τερατώδους πειρατείας που γίνεται μέσω Διαδικτύου στα πολιτιστικά προϊόντα μουσικής και εικόνας.
Το ΜέΡΑ25 θα επαναφέρει την ενιαία τιμή βιβλίου (στα γερμανικά πρότυπα) ώστε να αναπνεύσουν όσα μικρά, ποιοτικά βιβλιοπωλεία παραμένουν εν ζωή ενώ θα επαναφέρει τον ΦΠΑ στο 6% την παραγωγή βιβλίων, θεατρικές παραστάσεις και παραστάσεις χορού, όπερα και ποιοτικές μουσικές συναυλίες (που θα κρίνει το ΕΣΠ – βλ. πιο πάνω).
Το ΜέΡΑ25 θα ιδρύσει καλλιτεχνικά και μουσικά Γυμνάσια και Λύκεια σε όλη την επικράτεια ενώ θα θεσμοθετήσει Ανώτατες Σχολές Μουσικών Σπουδών – Ωδείων και Ακαδημίες Παραστατικών Τεχνών (Θεάτρου-Κινηματογράφου-Χορού), ως ΑΕΙ, με στόχο την ταυτόχρονη εκπαίδευση όλων των εμπλεκομένων στις παραστατικές τέχνες, από τον ηθοποιό, τον μουσικό και τον σκηνοθέτη μέχρι τον τεχνικό που θα εκπαιδευτεί στην υποστήριξη των παραστάσεων-έργων αλλά και στην παραγωγή εμπορικών υπο-προϊόντων.


Καλή ψήφο.

Ωοτε