«Mad Men»: Το σκοτεινό μου είδωλο

TV 16 APR 2013  /  Θοδωρής Δημητρόπουλος

Στο επεισόδιο «The Collaborators», τρίτο του έκτου κύκλου του «Mad Men», ο Ντον κι ο Πιτ μοιράζονται μια ανησυχητική συμμετρία.

Παρακάτω σκέψεις, συσχετισμοί και κρίσεις για το επεισόδιο 603 του «Mad Men». Μην προχωρήσετε αν δεν το έχετε δει, για ν' αποφύγετε τα spoilers.

Όλο το επεισόδιο είναι χτισμένο πάνω σε συμμετρίες και αντικατοπτρισμούς, μιας κι έτσι κι αλλιώς ο Πιτ πάντοτε ήθελε να γίνει Ντον. (Όχι απαραιτήτως στη θέση του Ντον, αν και αυτό δε θα χάλαγε τη συμφωνία.) Ανοίγει με τον Πιτ λίγο πριν την πόρτα της εξόδου του διαμερίσματός του και κλείνει με τον Ντον σωριασμένο έξω από το δικό του. Ανοίγει με τον Πιτ να φλερτάρει δύο παντρεμένες γυναίκες την ώρα που η γυναίκα του φλερτάρεται από τους συζύγους τους. Κλείνει με τον Ντον κλεισμένο έξω από μια πόρτα σε αντιπαραβολή με το φλασμπάκ του νεαρού εαυτού του να κοιτάει μέσα από μία- και να βλέπει κάτι που θα τον στιγμάτιζε για πάντα.

Στην καρδιά του επεισοδίου, οι δύο άντρες βλέπουν τους γάμους τους να καταρρέουν, με εμφανείς ή λιγότερο εμφανείς τρόπους: Ο Ντον συνεχίζει την κρυφή σχέση του με τη γυναίκα του γείτονα και φίλου του, την ώρα που πίσω στο σπίτι η Μέγκαν τον νιώθει τόσο απόμακρο που δεν του μιλάει όχι απλώς για την αποβολή της, αλλά ότι είχε μείνει καν έγγυος.

Συμβολικά, η Μέγκαν είναι απούσα από την κεντρική δραματική σκηνή που την αφορά σε αυτό το επεισόδιο, το δείπνο του Ντον με τη Σύλβια και τον άντρα της. Σταδιακά, όλοι εξαφανίζονται από αυτό το τραπέζι, αφήνοντας τον Ντον μόνο του. Σε μια από τις τελευταίες σκηνές, απλώνει τη μία, μεγάλη του αλήθεια στην Σύλβια: “Σε θέλω. Σε θέλω όλη την ώρα. Αν ξαφνικά ανακάλυψες πως θες κάτι παραπάνω, τότε αυτό είναι ένα νέο, έτσι δεν είναι;” Φυσικά, το κάνει ξανά. Οι άνθρωποι πάντα το κάνουν ξανά.

Το νέο δεν είναι πως κι ο Πιτ Κάμπελ το κάνει ξανά, αυτός ο νέος, ατσούμπαλος Ντον Ντρέιπερ. Το νέο είναι πως η υπομονή της Τρούντι εξαντλήθηκε. Μοιάζει αρκετά ψύχραιμη απέναντι στην έλευση της αποκάλυψης πως ο άντρας της την απατά, σχεδόν συνειδητοποιημένη πως αυτό είναι ‘ένα πράγμα που συμβαίνει’. Όμως όχι έτσι, όχι τόσο ξεδιάντροπα: Ο Πιτ έχει κοιμηθεί με τη γειτόνισσά του, την γυναίκα από την αρχή του επεισοδίου, που του έλεγε πως δεν ξέρει από τη μεγάλη πόλη κι εκείνος φρόντισε να της δείξει.

Τώρα βρίσκεται στην κουζίνα του σπιτιού του μες στα αίματα, και η Τρούντι τραβά τη γραμμή.

Στα επαγγελματικά, ο αηδιαστικός εκπρόσωπος της Τζάγκουαρ από την περασμένη σεζόν επιστρέφει και ζητά από την διαφημιστική να προωθήσουν την ατζέντα του, όμως η πρόταση στο μίτινγκ γίνεται με τέτοιο τρόπο από τον Ντον που δεν αφήνει περιθώριο νίκης. Οι βρετανοί της Τζάγκουαρ αντιδρούν απολύτως αρνητικά στα λόγια που βγαίνουν από το στόμα του Ντον, ο οποίος μοιάζει να λέει τα απολύτως λάθος πράγματα που είναι δυνατόν να πει κανείς σε μια τέτοια περίπτωση: Λίγο πολύ, τους λέει, αφήστε την ιδέα πως το προϊόν είναι premium και προωθήστε το στον απλό κόσμο.

Όπως σημειώνει αμέσως μετά ένας πάντα χαλαρός Ρότζερ Στέρλινγκ, ήταν μια άκρως αυτοκαταστροφική παρουσίαση, τόσο αυτοκαταστροφική είχε να δει από τον πόλεμο, λέει, σχεδόν διασκεδάζοντας τον εαυτό του με την κατάσταση. Δεν είναι το μόνο αυτοκαταστροφικό πράγμα που βλέπουμε σε αυτό το επεισόδιο, από τον Ντον και όχι μόνο. Ένας γάμος διαλύεται, ένας άλλος πνέει τα λοίσθια, η αποκάλυψη της Μέγκαν φέρνει την απαραίτητη δόση θανάτου στα γεγονότα, καθώς ο Ντον επιστρέφει στα ίδια μοτίβα του παρελθόντος του.

Έμαθε να είναι απόμακρος τη στιγμή που είδε τη μητέρα του μέσα από την κλειδαρότρυπα; Έτσι μοιάζει να προτείνει το επεισόδιο. Πάντως το βέβαιο είναι πως κάθε σχέση του παγώνει μέχρι εξαϋλωσης.

Εικόνες

visual

Όταν ο γλοιώδης Χερμπ φτάνει στα γραφεία της εταιρείας για να προτείνει/επιβάλλει μια νέα τακτική, το πρώτο του ένστικτο είναι να πάει να βρει τη Τζόαν, σίγουρος πως κάτι υπάρχει ανάμεσά τους. Εκείνη αντικρούει τους παρανοϊκούς ισχυρισμούς του όμως γνωρίζει πως έχει κι η ίδια, όπως και όλοι οι συνάδελφοί της, ίδιο μερίδιο ενοχής σε αυτή την ιστορία, η οποία όπως είναι εμφανές δεν πρόκειται να γίνει παρελθόν σύντομα.

Όταν η Τζόαν πάει να ενημερώσει τον Ντον για την άφιξη του Χερμπ, κατευθεύνεται στο μίνι μπαρ, βάζει κάτι να πει όσο ο Ντον στρίβει για να φορέσει το σακάκι του. Η στιγμή που δεν κοιτάζονται καν, δημιουργεί ένα ακόμα κάδρο δυσβάσταχτης γοητείας, σε μια σειρά γεμάτη από αυτά. Η σιωπή και τα βλέμματα δεν ανταλλάζονται, λένε τα πάντα. Οι δυο τους δεν ανταλλάζουν άλλη λέξη.

Λόγια

quote

Αν αυτή ήταν η τελευταία εμφάνιση της Άλισον Μπρι ως Τρούντι στη σειρά, τότε αποχώρησε σαν αληθινή σταρ, με αριστερό κροσέ και μετά δεξί κροσέ και τον Πιτ Κάμπελ ζαλισμένο στη γωνία του. Αν και κάτι μας λέει πως θα την ξαναδούμε, αυτό που υπογραμμίζεται εδώ είναι πως από τις αντίστοιχες παρασπονδίες του Ντον εις βάρος της Μπέτι, έχουν περάσει 5 σεζόν (και μια δεκαετία). Η Τρούντι σίγουρα δεν είναι Μπέτι Ντρέιπερ.

Πρόσωπα

face

Ο Μπράντον Κίλαμ, αυτός ο έφηβος με το μαλλί σαν μανιτάρι που έπαιξε τον νεαρό Ντον Ντρέιπερ, έχει αρχίσει να χτίζει μια εντυπωσιακή καριέρα για τον εαυτό του ως Νεαρός [Όνομα Χαρακτήρα]. Είναι η τρίτη φορά που τον συναντάμε. Πριν 7 χρόνια, πιτσιρικάς ακόμα, ήταν ο μικρός Μπράιαν / Ρούντι / Ice Truck Killer στην πρώτη σεζόν του «Dexter», λίγο αργότερα τον είδαμε στην 3η σεζόν του «Arrested Development» (σύντομα και στο flix!) και τώρα, ώριμος πλέον, είναι έτοιμος να γλιστρήσει στα εφηβικά παπούτσια του νεαρού Ντικ Γουίτμαν πριν γίνει Ντον Ντρέιερ, Esquire.

Να του ευχηθούμε κάποια μέρα να μεγαλώσει και να γίνει αληθινό αγόρι.

Διαβάστε επίσης:

«Mad Men» 601-602: Στο τέλος θα πεθάνουμε όλοι

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.