«Mad Men», 7η σεζόν, 9ο επεισόδιο: Is that all there is?

TV 15 APR 2015  /  Θοδωρής Δημητρόπουλος

Στο επεισόδιο «New Business», ο Ντον χωρίζει τα περιουσιακά του στοιχεία με τη Μέγκαν και η φωτογράφος Πίμα Ράιαν έρχεται να αναστατώσει τον Σταν και την Πέγκι.

Παρακάτω σκέψεις, συσχετισμοί και κρίσεις για το επεισόδιο 709 του «Mad Men». Μην προχωρήσετε αν δεν το έχετε δει, για ν' αποφύγετε τα spoilers.

Διαβάστε εδώ το recap του επεισοδίου 708 του «Mad Men».


Δεν ξέρω για εσάς, αλλά δεν περνάει στιγμή που κάπου στις σκέψεις μου να μη βρίσκεται αυτή η ιδέα, αυτή η φρικτή, επίπονη, μα τόσο αναπόφευκτη ιδέα. «Κι αν έχω ζήσει την αποκορύφωσή μου;» Επειδή, ξέρεις, κανείς δεν πρόκειται να στο πει εκ των προτέρων. Δεν θα υπάρξουν προειδοποιητικά σημάδια. Δεν θα δεις την κατηφόρα. Απλά κάποια στιγμή θα κοιτάξεις γύρω σου και θα δεις περισσότερο έδαφος πίσω από ό,τι μπροστά. Θα διαπιστώσεις πως, απλώς, ‘τα παλιά σου ήταν καλύτερα’.

Μια μέρα απλά θα κοιτάξεις γύρω σου και θα δεις ένα άδειο χώρο.


Θυμηθείτε εδώ ό,τι είδαμε στο α' μέρος του 7ου κύκλου «Mad Men», στα εβδομαδιαία recaps του Flix και του Θοδωρή Δημητρόπουλου.

mm709_4

Ας συγχωρεθώ για τη χρήση της χαρακτηριστικής ατάκας του αμέσως προηγούμενου επεισοδίου ως εισαγωγική στον τίτλο ετούτου, μα είναι πραγματικά τόσο ταιριαστή. Μια αδιόρατη αίσθηση παραίτησης διαπνέει αυτά τα τελευταία επεισόδια, με την απαραίτητη, ελάχιστη ψευδαίσθηση εξέλιξης ώστε να μη νιώθουμε πως βρισκόμαστε παγιδευμένοι σε κινούμενη άμμο. Μα μάντεψε: Πάμε προς τα κάτω.

Πάρε τον Σταν, τον γραφίστα της εταιρείας που πρωταγωνιστεί στο πιο υποτιμημένο storyline του επεισοδίου. Το «Mad Men» έχει έτσι κι αλλιώς έναν τρόπο να μιλάει για τον Ντον (και, ξέρεις, για την Ιστορία) μέσα από τις ιστορίες δευτερευόντων χαρακτήτων. Ο Σταν γνωρίζει λοιπόν την Πίμα Ράιαν, την γυναίκα φωτογράφο με την οποία πρόκειται να συνεργαστεί η Πέγκι και η ομάδα της. Η Πίμα (μια φανταστική Μίμι Ρότζερς, αδυσώπητη, σκληρή, και όσο ψεύτικη χρειάζεται) αντιπροσωπεύει κάτι σαν την Μια Μεγάλη Ελπίδα ως γυναίκα επαγγελματίας μες στο συνονθύλευμα των Πιτ Κάμπελ του επαγγελματικού ορίζοντα.

Η Πέγκι αντιμετωπίζει τη συνάντηση μαζί της ως κάτι σαν άφιξη στη Γη της Επαγγελίας, ο Σταν χάνει τα λόγια του και η Πίμα τον ακτινογραφεί αμέσως: «μισεί τον εαυτό του», εξηγεί στην Πέγκι, πληροφορία που προχωρά να εκμεταλλευτεί άμεσα, επιτιθέμενη σε εκείνον, όσο και στην Πέγκι. Η Πέγκι αποκαλύπτει την αλήθεια στον Σταν για την Πίμα-αρπακτικό, όμως για τον καλλιτεχνικών ανησυχιών γραφίστα η ζημιά έχει ήδη γίνει.

«Ό,τι καλό έχω κάνει ποτέ είναι παλιό», μοιρολογεί το ταλέντο και τη δουλειά του ο Σταν ένα βράδυ στο κρεβάτι, καθώς διαπιστώνει πως μάλλον τίποτα από όσα έχει κάνει δεν είναι αρκετό για να της δείξει Όλα Όσα Είναι Ο Σταν. Ανικανοποίητος από το παρόν του, θολωμένος μπροστά στο ιδεατό των παρελθοντικών μνημείων, ο Σταν χάνει κάθε πιθανή μάχη, με την Πέγκι, με την Πίμα, με τον ίδιο του τον δημιουργικό εαυτό.

Διαβάστε ακόμη: Από τον Αλφρεντ Χίτσκοκ στον Ντέιβιντ Λιντς, αυτές είναι οι 10 ταινίες που ενέπνευσαν το «Mad Men»

mm709_2

Η ιδέα αυτή, η βαθιά παραδοχή του Σταν, διαπερνά όλο το επεισόδιο σαν βέλος που βρίσκει στόχο και καίρι κάθε στρώμα αντίστασης που βρίσκει μπροστά του. «Ποτέ δεν ισχυρίστηκε πως χαράμισες την νεότητα και την ομορφιά της;» αναρωτιέται ο Ρότζερ χωρίς να πολυπιστεύει τις ειρηνικές διαθέσεις του Ντον. Ο Ρότζερ απέχει πολύ από το να μπορεί να χαρακτηριστεί θύμα του οποιουδήποτε, εκτός της ίδιας της εποχής του. Όταν λέει πως η Τζέιν τον κατηγόρησε ότι της χαράμισε τα χρόνια, κάπου μέσα στην πίκρα που εκτοξεύει μιλάει φυσικά και για τον εαυτό του. Είναι και τα δικά του χρόνια που χαραμίστηκαν, είναι τα καλύτερά του χρόνια, και είναι στο παρελθόν του. Ό,τι καλό έχει κάνει είναι παλιό, και το καταλαβαίνει. Κι ας μην το καταλαβαίνει.

Η παραδοχή περικυκλώνει τον Ντον από παντού καθώς εκείνος αφήνεται σε ένα ακόμη εξωσυζυγικό ρομάντζο, το οποίο ετούτη ωστόσο τη φορά μοιάζει πιο ώριμο από ποτέ. Η Νταϊάνα η σερβιτόρα του αποκαλύπτει αλήθειες για τον εαυτό της (για το παρελθόν της, για όσα άφησε ή προσπαθεί να αφήσει πίσω) που θα μπορούσε κι ο ίδιος ο Ντον να κρύβει από άλλους. Που προφανώς και κρύβει από άλλους. Η Μπέτι δεν ήταν ποτέ περίπλοκη- τώρα θέλει να γίνει ψυχολόγος! Η Μέγκαν δεν έμοιαζε περίπλοκη- τώρα θέλει να ανοίξει τα φτερά της και να γράψει τη δική της καριέρα! Η Νταϊάνα δεν προσποιείται πως είναι κάτι απλό και χαλαρό.

Διαβάστε ακόμη: Αν οι ήρωες του «Mad Men» είχαν Facebook!

mm709_3

(Και, στα φαντάσματα των ερωμένων από το παρελθόν, αυτή τη βδομάδα είναι η Σύλβια της Λίντα Καρντελίνι που επισκέπτεται τον Ντον περνώντας από το ασανσέρ. Την Καρντελίνι απολαμβάνουμε και στο «Bloodline» του Netflix, για το οποίο θα τα πούμε σύντομα. Αναρωτιέμαι, ποια θα είναι η επόμενη; Ακόμα κι η Μπέτι σαν Σύζυγος Των Παρελθοντικών Χριστουγέννων εμφανίζεται. Θα παρελάσει άραγε μέχρι και το φάντασμα της Μιτζ από τη σειρά;)

Η Μέγκαν προσπαθεί να καθορίσει τον εαυτό της, επαγγελματικά. Ζητά ένα καθαρά επαγγελματικής φύσεως ραντεβού με τον Χάρι, ο οποίος από τότε που ανέλαβε τον τηλεοπτικό τομέα της εταιρείας προσεγγίζει όλο και περισσότερο την nerd rage κουλτούρα του μέσου καταναλωτή της. Εδώ απλώνεται σαν αρπακτικό, επιτιθέμενος στη Μέγκαν με κάθε υπονοούμενο, κάθε εκατοστό χώρου που εκείνη του αφήνει- αλλά και μπόλικα ακόμα που δεν του αφήνει. Έχει κι ένα δωμάτιο στο ξενοδοχείο, Μέγκαν, πάμε μια βόλτα; Εκείνη σηκώνεται να φύγει εξοργισμένη με τη συμπεριφορά απέναντί της (ο Χάρι σταμάτησε μερικές λέξεις πριν της πει ευθέως πως πρέπει να εκπορνεύσει τον εαυτό της σε εκείνον για να πάει μπροστά), εκείνος επιχειρεί να κάνει damage control στον Ντον («η κοπέλα είναι ΤΡΕΛΗ!», του λέει βασικά) μα είναι εμφανές πως εκείνος δεν πιστεύει λέξη.

mm709_6

Στο μεταξύ, σε μια διαδρομή προς ενα εμπορικό μίτινγκ παρέα με τον Πιτ Κάμπελ (που ολο και περισσότερο μοιάζει με βετεράνο διαφημιστή που κάποιος σαν τον Πιτ Κάμπελ θα εξαφάνιζε από προσώπου γης για να του πάρει τη θέση), ο Ντον αναγκάζεται να ακούσει άλλη μια εκδοχή της ‘τα είχαμε όλα και τα χάσαμε’ κοσμοθεωρίας του Ματ Γουάινερ.

Δες το βλέμμα του:

mm709_5

Αρκετά, ε;

Ο Ντον δίνει στη Μέγκαν ό,τι ζητά και λίγο παραπάνω. Είναι «γερασμένος, εγωιστής ψεύτης» όπως τον κατηγορεί, μα καθώς οι πάντες γύρω του (από τον Ρότζερ ως τον Χάρι κι από τον Πιτ Κάμπελ ως τα φαντάσματα των πρώην του) σπεύδουν να προβάλλουν πάνω του τη δική τους αδυναμία εξέλιξης, είναι ο Ντον που επιλέγει να κλείσει μια ανοιχτή πληγή.

Δίνει στη Μέγκαν χρήματα λύνοντας τη διχογνωμία των δικηγόρων. Νωρίτερα στο επεισόδιο έχει αφήσει το διαμέρισμά του ανοιχτό σε εκείνην, να πάρει ό,τι θέλει από τα έπιπλα. («Θέλω να το πουλήσω», εκμυστηρεύεται στη Νταϊάνα, όταν εκείνη έρχεται εκεί ύστερα από ένα μεταμεσονύχτιο τηλεφώνημα από τη δουλειά.) Η Μέγκαν αφήνει με τη σειρά της τη μητέρα της να το κανονίσει, κι εκείνη επιστρέφει στην ανάγκη του Ρότζερ Στέρλινγκ, εκεί, στο άδειο διαμέρισμα. Είναι σαν ένα χαλασμένο τηλέφωνο ερωτικών φαντασμάτων.

Στο τέλος του επεισοδίου, ο Ντον στέκεται μόνος, στο μέσον ενός άδειου σπιτιού.

Διαβάστε ακόμη: Ο Τζον Χαμ αποχαιρετά τον Ντον Ντρέιπερ.

mm709_7

45’ νωρίτερα, στο ξεκίνημα του επεισοδίου, φτιάχνει μίλκσεϊκ για μια οικογένεια που είναι κάπως δική του, μα όχι στα αλήθεια, αφού την κρυφοκοιτάζει -πλήρη, ολοκληρωμένη- καθώς φεύγει από το σπίτι τους.

Πώς το έλεγε ο Σταν; Ό,τι καλό έχω κάνει ποτέ είναι παλιό.

Διαβάστε ακόμη:

Θυμηθείτε εδώ ό,τι είδαμε στο α' μέρος του 7ου κύκλου «Mad Men», στα εβδομαδιαία recaps του Flix και του Θοδωρή Δημητρόπουλου.

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.