TV

«Mad Men», 7η σεζόν, 10ο επεισόδιο: No Future

στα 10

Στο επεισόδιο «The Forecast», ο Ντον προσπαθεί να πουλήσει το διαμέρισμά του, η Τζόαν γνωρίζει έναν άντρα που αλλάζει τα δεδομένα, και ο άβολος Γκλεν επισκέπτεται τη Μπέτι.

«Mad Men», 7η σεζόν, 10ο επεισόδιο: No Future

Παρακάτω σκέψεις, συσχετισμοί και κρίσεις για το επεισόδιο 710 του «Mad Men». Μην προχωρήσετε αν δεν το έχετε δει, για ν' αποφύγετε τα spoilers.


Υπάρχει στο «30 Rock» ένα από τα καλύτερα και εγκυρότερα αστεία που έχω δει ποτέ στην τηλεόραση. Η ιδέα ήταν πως υπήρχε εκείνος ο χαρακτήρας που ήταν τόσο όμορφος, τόσο γοητευτικός, τόσο αβίαστα εμβληματικός στην καθημερινή ύπαρξή του, που δημιουργούσε χωρίς καμία προσπάθεια (ή επίγνωση) μια φούσκα γύρω του, που έλεγε ‘μην πειραχτεί’. Όλοι ξέρουμε κάποιον τέτοιον, όλοι έχουμε αυτό το είδος ανθρώπου κάπου στον κοινωνικό μας περίγυρο. Ο άνθρωπος αυτός δεν ήξερε να κάνει τίποτα σωστά, ήταν βλάκας, μα κανείς δεν του το έλεγε, κανείς δε χάλαγε την ψευδαίσθηση. Παραήταν όμορφος για να είναι αληθινός, οπότε θέλοντάς και μη, όλη του τη ζωή πρωταγωνιστούσε στο δικό του παραμύθι.

Τον χαρακτήρα εκείνον ερμήνευε ο Τζον Χαμ.

(Ο οποίος όποτε έχει δοκιμάσει να κάνει κάτι αστείο είναι φοβερός, και αποτελεί σταθερά ένα εκπληκτικό κωμικό συνταίριασμα με την Τίνα Φέι.)

Τα λέω όλα αυτά επειδή στο επεισόδιο αυτής της βδομάδας η σειρά μεταξύ αστείου και σοβαρού αποκαλύφθηκε ως μια πιο σοβαρή και πολύ πιο μακρά εκδοχή του ίδιου μαύρου αστείου, όταν ένας διαφημιστής ξεσπά πάνω στον Ντον, φωνάζοντάς του πως δεν έχει χαρακτήρα, είναι απλά όμορφος. Πως οι μεγάλες του επιτυχίες, πως οι θρυλικές ιστορίες που του αρέσει να λέει για την καριέρα του, δεν είναι παρά επεισόδια του παραμυθιού που εκτυλίσσεται στη δική του φούσκα.

Διαβάστε ακόμη:

mm710_13

Σε ένα από τα μπόλικα πολύ αστεία στιγμιότυπα ενός κατά τα άλλα πολύ νηφάλιου επεισοδίου, ο νέος προσπαθεί να αντιγράψει κάτι από το στυλ του παλιού: Επαναλαμβάνει μια επιθετική τακτική του Ντον («δεν το πιστεύω πως έχετε τα αρχίδια...») που μας οδηγεί σε μια σκηνή άβολη όσο και αστεία, μα τον ίδιο σε κάτι μεταξύ απόλυσης και παραίτησης. Φεύγοντας αδειάζει με θυμό αλήθειες πάνω στον Ντον. «Τύποι σαν εσένα δε χρειάζεται ποτέ να ζητήσουν συγγνώμη», του λέει.

«Αγάπη σημαίνει ποτέ να μη χρειάζεται να ζητήσεις συγγνώμη», λέει η γνωστή ατάκα, αλλά η αγάπη μοιάζει πια με concept που κουράζει τον Ντρέιπερ, ο οποίος, εν μέσω της όλης «Is That All There Is» αυτο-ανάλυσής του, μοιάζει να αφήνει πίσω του σταδιακά κάθε τι γήινο, κάθε τι υπαρκτό. Όταν η ομάδα της Πέγκι του πιτσάρει μια ιδέα για μπισκότα που περιστρέφεται γύρω από την ιδέα πως ‘κανένα μποσκότο δεν αγαπάω όπως αυτό’, η αντίδρασή του είναι ένα facepalm κι ένα ξερό «Jesus, love again?» Is that all there is?

mm710_05

Το γεγονός πως η αύρα του και το στυλ του, ευθύνονται και καθορίζουν για το ποιόν του περισσότερο από όσο αντιλαμβάνεται, δεν είναι το μόνο πράγμα που ο Ντον αγνοεί για τον εαυτό του. Όλη η σειρά είναι βασισμένη πάνω στην αναζήτηση εαυτού για τον Ντον (και την Αμερική, κατ’επέκταση) μα τώρα, έχοντας βγει από την άλλη πλευρά της πάλης (της πάλης που ήταν τα καθοριστικά ‘60s, της πάλης που τα ασπρόμαυρα ‘50s έχασαν), είναι λιγότερο self-aware από ποτέ.

Ο Ντον Ντρέιπερ είναι πιο μοναχικός από ό,τι καταλαβαίνει, σε σημείο σχεδόν κωμικό. Η σεζόν ως τώρα αυτό είναι φτιαγμένη για να υποστηρίξει, και ετούτο το επεισόδιο δεν είναι εξαίρεση. Ανοίγει με τη μεσίτρια που προσπαθεί να τον διώξει από το ίδιο του διαμέρισμα (το οποίο «ξεχειλίζει αποτυχία») προκειμένου να μπορέσει να το πουλήσει. Δεν της αρέσει που είναι άδειο, που είναι τόσο «μοναχικό».

Διαβάστε ακόμη: Από τον Αλφρεντ Χίτσκοκ στον Ντέιβιντ Λιντς, αυτές είναι οι 10 ταινίες που ενέπνευσαν το «Mad Men»

mm710_02

«Καλύτερα», απαντά ο Ντον. «Μπορούνε να φανταστούν τα δικά τους πράγματα μέσα σε αυτό». Το ότι το διαμέρισμα συμβολίζει τον ίδιο τον Ντον δεν είναι κάποια αποκάλυψη, γιατί και στην πραγματικότητα το σπίτι όλων είναι ένας αντικατοπτρισμός του εαυτού μας. Το δικό μου είναι φισκαρισμένο στα αντικείμενα και στην πληροφορία, μα συχνά ακατάστατο και με πράγματα που δεν έχουν μπει ακόμα στη θέση τους επειδή ‘κάποτε θα ασχοληθώ και με αυτά’. Well, αυτός είμαι εγώ. Το ίδιο ισχύει και για εσένα, το ίδιο ισχύει άρα και για τον Ντον.

Ο Ντον είναι άδειος, πάντα ήταν, ένας άνθρωπος επάνω στον οποίον ο καθένας μπορεί να φανταστεί τα δικά του πράγματα. Ένα μυστηριώδες πορτρέτο που κάθε άνθρωπος βλέπει διαφορετικά. Ο ίδιος όμως, μέσα του, είναι άδειος. Προσπαθεί, όλο και πιο απεγνωσμένα, να αναμετρηθεί με την ιδέα του μέλλοντος. Είναι ένας άνθρωπος που πάντα ζούσε στο παρελθόν, οπότε έξαφνα το μέλλον (που, για τη γενιά του, είναι στην ουσία ήδη εκεί) του φαντάζει λίγο-πολύ ως εφιάλτης.

mm710_07

Όταν ο Ρότζερ του ζητά να φτιάξει μια παρουσίαση για το μέλλον της εταιρείας, ο Ντον ξαπλώνει και κοιτάζει με τρόμο το ταβάνι. «Ξέρουμε πού ήμασταν, ξέρουμε πού είμαστε. Αλλά πρέπει να γίνουν όλα καλύτερα», ξεφυσά. Όταν η Πέγκι του ζητά να βαθμολογήσει την απόδοσή της, εκείνος αρχίζει να ρωτά, πιεστικά, για το μέλλον. Τι θες να πετύχεις; Και μετά; Και γιατί; Τι άλλο; «Να δημιουργήσω κάτι που θα αντέξει», καταλήγει η Πέγκι. Ο Ντον γελά. Τίποτα δεν αντέχει (στη διαφήμιση), σα να της λέει, κι εκείνη φεύγει θυμωμένη. Όταν προς το τέλος του επεισοδίου δειπνεί με την κόρη του και τις φίλες της πριν φύγουν για ταξίδι, η ερώτησή του είναι πάλι ίδια. Τι θέλετε να γίνετε; Τι θέλετε να πετύχετε;

Διαβάστε ακόμη: Αν οι ήρωες του «Mad Men» είχαν Facebook!

mm710_09

«Θέλω να τελειώσει αυτό το δείπνο», πετά στεγνά η Σάλι, στην πιο αστεία στιγμή του επεισοδίου, η οποία στο μεταξύ βιώνει μια δική της φρίκη, περιτριγυρισμένη από δύο γονείς δέσμιους φαντασμάτων. Όσο ο πατέρας του αποδέχεται το φλερτ της 17χρονης φίλης της (η αποδοχή από τα νιάτα κάνουν τον Ντον να αισθάνεται, πιθανώς, λιγότερο χαμένος μπροστά στον τρόμο του αγνώστου μέλλοντός του), η Σάλι κοιτά απηυδησμένη.

mm710_16

Λίγο νωρίτερα, έχει βρεθεί ανάμεσα στη μητέρα της και στον 18χρονο Γκλεν (τον creepy Γκλεν! που μεγάλωσε! που φεύγει για το βιετνάμ!), νιώθωντας μια σεξουαλική ένταση που έχει για καύσιμο την αθωότητα του παρελθόντος.

mm710_15

Η Κίερναν Σίπκα παραμένει ο κρυφός θησαυρός της σειράς, και μόνο για τις αντιδράσεις της θα έπρεπε να υπάρχει tumblr αφιερωμένο στην Σάλι Ντρέιπερ Να Αντιδρά Σε Πράγματα. Αλλά το ζήτημα δεν είναι μόνο η επιφανειακή της αποστροφή, πάει βαθύτερα. «Ο οποιοσδήποτε να σας δώσει σημασία εσένα και της μαμάς, και πάντα σας δίνουν, ξεχειλίζετε παντού», λέει ευθέως στον πατέρα της η Σάλι, επαναλαμβάνοντας στην ουσία την ιδέα του διαφημιστή. Ο Ντον εκείνον τον απέλυσε, την κόρη του είναι αναγκασμένος να την ακούσει, ειδικά όταν του λέει πως δε θέλει να γίνει τίποτα σαν εκείνον ή την Μπέτι. Λες και μπορούμε ποτέ να γίνουμε κάτι διαφορετικό από τους γονείς μας.

mm710_06

Η Τζόαν στο μεταξύ ως μητέρα, βλέπει τη ζωή της να καθορίζεται από το παιδί της ή, όπως λέει σε μια στιγμή πονεμένου ξεσπάματος, βλέπει τη ζωή της να καταστρέφεται από αυτό. (Τεχνικά η άδικη επίθεση απευθύνεται στη babysitter αλλά απλώς ήταν εκείνη που έτυχε να βρίσκεται δίπλα στο παιδί. Δε μπορούσε η Τζόαν να το πει αυτό σε ένα 4χρονο.) Γνωρίζει τον Ρίτσαρντ του Μπρους Γκρίνγουντ, που μοιάζει γοητευτικός με όλους τους σωστούς τρόπους, και οι δυο τους έχουν τέτοια άμεση χημεία που ξεκινούν λέγοντας ψέμματα μεταξύ τους για να κρατήσουν την ψευδαίσθηση ζωντανή.

(Σε άλλη μια αναπάντεχα αστεία σκηνή, η Τζόαν λαμβάνει τηλεφώνημα από το σπίτι καθώς βρίσκεται μακριά για δουλειές. Με το που ακούει το παιδί της στο τηλέφωνο για μια στιγμή, η ύνδεση κόβεται κι η Τζόαν αρχίζει κατευθείαν να ασχηματίζει έναν αριθμό. Φυσικά είναι στη ρεσεψιόν, για να παραγγείλει πρωινό.)

Πάλι αυτή η ψευδαίσθηση, αυτή η φούσκα του παραμυθιού. Φυσικά η φούσκα γρήγορα σπάει: Η Τζόαν ομολογεί πως έχει παιδί, Ρίτσαρντ ομολογεί πως δε θέλει να ξαναβρεθεί δέσμιος μιας οικογένειας όταν μόλις δραπέτευσε από τη δική του. Η φούσκα σπάει, και οι δυο τους προσγειώνονται στον πραγματικό κόσμο. Όμως, ίσως και να τα καταφέρουν να προσγειωθούν μαζί. Την επισκέπεται για να της ζητήσει συγγνώμη- ίσως και να υπάρχει ελπίδα.

Την ίδια ώρα ο Ντον φτάνει στο άδειο διαμερισμά του για να το βρει, όχι ακριβώς γεμάτο, μα σίγουρα ξανά ζωντανό, καθώς ένα ζευγάρι το αγόρασε. Φυσικά, κλείνεται απ’έξω. Απομακρυσμένος, μόνος, με το μέλλον να του φαίνεται απειλητικό όσο ο διάδρομος μοιάζει έξαφνα να μακραίνει προς το άγνωστο. Το forecast του τίτλου; Αυτό αναρωτιέται κι ο Ντον, επεισόδιο μετά το επεισόδιο. Πόση μοναξιά μπορεί να χωράει στα επόμενα 4 επεισόδια;

Διαβάστε ακόμη:

Θυμηθείτε εδώ ό,τι είδαμε στο α' μέρος του 7ου κύκλου «Mad Men», στα εβδομαδιαία recaps του Flix και του Θοδωρή Δημητρόπουλου.