Εορταστικά recaps: «Ιησούς από τη Ναζαρέτ», Μέρος 4ο

TV 04 MAY 2013  /  Θοδωρής Δημητρόπουλος

Παρακολουθούμε ξανά, πιο προσεκτικά από ποτέ, τον «Ιησού από τη Ναζαρέτ» του Φράνκο Τζεφιρέλι και κρατάμε σημειώσεις και εικόνες. Σήμερα λόγω της διπλης χθεσινής δόσης, δύο μέρη. Πρώτα το τέταρτο.

Η μίνι σειρά του Φράνκο Τζεφιρέλι με το καστ που θα ζήλευαν ο Γούντι Άλεν κι ο Ρόμπερτ Άλτμαν μαζί έχει λάβει διαστάσεις σχεδόν «Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης» στην Ελλάδα, με την υποχρεωτική προβολή της κάθε Μεγάλη Εβδομάδα να έχει σώσει άπειρους από εμάς στα σχολικά χρόνια. Τότε που το να παρακολουθήσουμε μια καλογυρισμένη ταινία για έναν θαυματουργό ήρωα ήταν απείρως προτιμότερο από το να ανοίξουμε και να διαβάσουμε ένα κακογραμμένο σχολικό βιβλίο. Υποθέτω δεν είναι τυχαίο που η εικόνα του Ρόμπερτ Πάουελ έχει καθορίσει το ίματζ του Χριστού σε απόλυτο βαθμό και η ιταλοβρετανική συμπαραγωγή του Τζεφιρέλι έχει γίνει πιο Κανόνας κι από την ίδια την Καινή Διαθήκη.

Κάθε μέρα λοιπόν βλέπουμε κι από ένα μέρος του «Ιησού από τη Ναζαρέτ» και κρατάμε σημειώσεις, βίντεο και εικόνες. Επειδή γιατί όχι. Ακολουθούν, εχμ, spoilers υποθέτω...;

Διαβάστε επίσης:

Τέταρτο μέρος

peter

Τι βλέπουμε

Την επί του Όρους ομιλία, τη συγχώρεση των αμαρτιών της Μαρίας της Μαγδαληνής, τη συνάντηση με τον Ιωσήφ της Αριμαθαίας, τον Αντύπα να γίνεται αντικείμενο επίθεσης πιστών και να γίνεται έξαλλος με τον Ιησού, την ανάσταση του Λαζάρου, την είσοδο στην Ιερουσαλήμ, το γκρέμισμα των πάγκων των εμπόρων στο ναό.

Τι κρατάμε

anne

*Μεγάλη overacting στιγμή από Οσκαρικό μέλος του καστ: Η πρώτη μας γνωριμία με τη Μαρία Μαγδαληνή της Αν Μπάνκροφτ, όταν βάζει στη θέση τους τα πιτσιρίκια του γείτονα, φωνάζοντας και χαστουκίζοντας. Κάθε άνθρωπος που είχε ποτέ του ενοχλητικούς γείτονες δε θα μπορούσε παρά να κάνει ένα μικρό ατομικό κύμα προς τιμήν της.

avengers

*Είμαστε στο σημείο της κάθε genre saga που έχει συγκεντρωθεί η ομάδα και είναι έτοιμη να τα βάλει με τον μεγάλο εχθρό. Όλο αυτό το μεσαίο κομμάτι με τη συγκέντρωση των μελών και την αρχική επίδειξη δύναμης κορυφώνεται ξεκάθαρα και ταιριαστά με την ανάσταση του Λαζάρου. Όχι μόνο το διασημότερο θαύμα, αλλά και το πιο σημαντικό όλων στην οικονομία της ιστορίας: Αν μπορεί να κάνει κι αυτό, τότε είναι έτοιμος για να τα βάλει με τον Μεγάλο Κακό / την Αυτοκρατορία / τον εξωγήινο στρατό / ό,τι παρανοϊκά ιδιοφυές έχει σκαρώσει ο Λεξ Λούθορ.

lazarus

*Αυτό που λείπει ως τώρα είναι η σύγκρουση. (Ότι συγχώρεσε τη Μαγδαληνή δεν είναι αρκετό.) Ευτυχώς κάθε μετέπειτα ιστορία που δανείστηκε στοιχεία, εμπλούτισε δραματουργικά αυτή την πράξη ώστε να μη μοιάζει απλώς με λίστα σούπερ μάρκετ.

*Θα πρέπει να υπήρχε ένας ασφαλέστερος τρόπος να μετακινούνται οι βασιλιάδες, σίγουρα;

antypas

*Υποψία eye-liner από Ιούδα.

judas

*Πόζες!

jesus

*Και πάλι με το πώς ο Τζεφιρέλι δημιουργεί ζωγραφικούς πίνακες κι όχι τηλεοπτικά κάδρα.

painting

*Καθώς εξηγεί στους μαθητές τι θα του συμβεί στην Ιερουσαλήμ, ο λόγος του Ιησού έξαφνα και άγαρμπα γυρίζει σε τρίτο ενικό («θα τον λοιδωρήσουν, θα τον θανατώσουν... τότε, μετά από τρεις μέρες, θα αναστηθεί ξανά»). Κάτι τέτοια βλέπει ο Ιωάννης Μελισσανίδης και παίρνει θάρρος.

*Η σκηνή που διαλύει τους πάγκους έξω από το ναό είναι εμβληματική, ίσως εκείνη που θυμόμουν περισσότερο έχοντας δει τη σειρά πριν χρόνια.

jerusalem

*Εδώ γνωρίζουμε πρώτη φορά και τον Ζέρα του Ίαν Χολμ, χαρακτήρα που δεν υπάρχει στη Βίβλο παρά εισάγεται από τον Τζεφιρέλι ώστε να βγάζει νόημα μια μικρή διαφοροποίηση πάνω στον χαρακτήρα του Ιούδα που θα επιχειρηθεί στη συνέχεια.

ashΠιο ψεύτικος κι από τον Ας του «Άλιεν».

*H αυτοεκπληρούμενη προφητεία, που προφανώς εδώ έχει την τιμητική της, παραμένει ένα από τα διασημότερα tropes στο σινεμα, την τηλεόραση, τα βιβλία και τα κόμικς του φανταστικού. Αυτό που θα συμβεί στον Ιησού στην Ιερουσαλήμ, θα συμβεί επειδή εκείνος ξέρει ότι θα συμβεί και άρα ξεκινάει να πάει εκεί.

*Πάντα έχει ενδιαφέρον το να παρατηρούμε αν μια ιστορία ανατρέπει σε κάποιο επίπεδο αυτή τη βασική αφηγηματική ευκολία ή αν απλά την αναπαράγει ως έχει. 6 χαρακτηριστικά παραδείγματα: (πολλαπλά spoiler alerts)

prophecy

  • Όλη η μυθολογία του «Χάρι Πότερ» βασίζεται σε μια τέτοια προφητεία (ο Βόλντεμορτ επιτίθεται στους Πότερς επειδή η προφητεία έλεγε πως ο γιος τους... μαλλον;... θα τον σκότωνε), με τη Ρόουλινγκ να πετάει μια φανταστική ανατροπή στο τέλος του 5ου βιβλίου πάνω στην όλη ιδέα του πώς φτιάχνουμε εμείς το πεπρωμένο μας κι όχι ένα κομμάτι από πάπυρο.
  • Το «Heroes» (το θυμάστε;) ήταν προσβλητικό: τις χρησιμοποιούσε αφειδώς μέχρι τη στιγμή που αποφάσισε ότι δε λειτουργούν, επειδή... ξέρωγώ; Επειδή φτάσαμε στο season finale.
  • Στο τέλος της 1ης σεζόν «Buffy», η Μπάφι κυριολεκτικά πάει να πολεμήσει τον Μάστερ επειδή η προφητεία λέει ότι θα πεθάνει κάνοντάς το(!), αλλά στο «Angel» μερικά χρόνια αργότερα ο Γουήντον θα διέλυε δεσμούς κεντρικών χαρακτήρων πετώντας μια προφητεία-μπλόφα στο μείγμα.
  • Στην «Εκδίκηση των Σιθ» ο Άνακιν ονειρεύεται το θάνατο της γυναίκας του, γίνεται Σιθ για να τη σώσει, κι αυτό είνα που οδηγεί, βασικά, στα πάντα. (Και στο θάνατό της.) Επειδή φυσικά ο Τζορτζ Λούκας έπρεπε να κρατήσει τη μεγαλύτερη ευκολία για το τέλος.
  • Το «Matrix» είναι ξεπατίκωμα πολλών πραγμάτων, οπότε η ιστορία του Ιησού δε θα έμενε φυσικά απ’έξω. Ο Νίο γίνεται εκλεκτός ηγέτης επειδή η προφητεία το είπε. Συγχωρείται γιατί καταλήγει στην έξυπνη ιδέα του τρίτου μέρους όπου ο σαφέστατα Μεσσιανικός χαρακτήρας αποδεικνύεται πιόνι του συστήματος ελέγχου, με πολλούς πριν από αυτόν ως δημιουργήματα αντίστοιχων προφητειών.
  • Ο Τζον Λοκ γίνεται ‘Ο Τζον Λοκ’ στο «Lost» επειδή όλοι γύρω του συμπεριφερόντουσαν σαν είναι ‘Ο Τζον Λοκ’ αντί απλώς ο Τζον Λοκ. Διαβάστε και λίγο ρε παιδιά.

*Αντί για trivia, η απίθανη φωτογραφία που κυκλοφορεί αυτές τις μέρες στα social media και είναι ό,τι ωραιότερο:

tsigaraki

Ακολουθεί -πριν την Ανάσταση- το 5ο μέρος.

Διαβάστε ακόμη:

Τα (κινηματογραφικά) Πάθη του Χριστού

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.