Από το «House» ως το Oσκαρ της Τζένιφερ Χάντσον: 15 πράγματα που δε θα υπήρχαν χωρίς τo «American Idol»

TV 19 FEB 2016  /  Θοδωρής Δημητρόπουλος

Το πάλαι ποτέ ανίκητο show της αμερικάνικης τηλεόρασης μπήκε στα live επεισόδια της τελευταίας του σεζόν κι εμείς το τιμούμε ξεχωρίζοντας όλα αυτά που αφήνει πίσω.

Για κάποια στιγμή, εκεί στα μέσα των 00s, το «American Idol» έμοιαζε πως δε θα σβήσει ποτέ. Εκεί στα μέσα των 00s βέβαια μπορεί κάπου όλοι να πιστεύαμε πως όλα θα διαρκέσουν για πάντα, αλλά για το «Idol» συγκεκριμένα η πίστη αυτή δεν ήταν παράλογη. Σεζόν μετά τη σεζόν, το «Idol» ξεπερνούσε τον εαυτό του και παρέδιδε τη μία μπλοκμπάστερ χρονιά μετά την άλλη. Στο τέλος της 5ης σεζόν η θεαματικότητα του τελευταίου live ξεπέρασε τα 30 εκατομμύρια θεατές. Στο peak του, το «American Idol» έκανε θεαματικότητες άλλων δεκαετιών, έμοιαζε με ένα event εκτός χρόνου, κάτι που απλά είναι άτρωτο.

Φυσικά τίποτα δεν κρατάει για πάντα, εκτός από τους ίδιους 10 εκατομμύρια θεατές του «Survivor», οπότε για μια σειρά από λόγους το «American Idol» έφτασε να προβάλλει φέτος την 15η και τελευταία σεζόν του. Οχι ότι πρόκειται για κανένα φιάσκο, παραμένει η πιο μεγάλη επιτυχία του Fox μετά το «Empire». Απλά είναι ένα γερασμένο franchise που δεν έχει πλέον καμία επαφή με το zeitgeist. Αυτό είναι που μοιάζει πιο αδιανόητο, γιατί για κοντά μια δεκαετία, το «American Idol» ήταν ο ήλιος στο κέντρο του pop culture γαλαξία.

Αυτό, by the way, δεν αφορά μόνο όσους το έβλεπαν. Ηταν ο ήλιος είτε το έβλεπες είτε όχι, είτε σε ενδιέφερε ή όχι. Το «American Idol» περισσότερο από σειρά, ήταν ένα ποπ φαινόμενο, ένα σημείο αναφοράς που επηρέασε όχι μόνο τη μουσική, όχι μόνο την τηλεόραση, όχι μόνο το μεγάλωμα ενός συγκεκριμένου τύπου κοινού, αλλά γενικότερα επηρέασε την κουλτούρα. Καθώς η σειρά ξεκινά τα live shows της αποχαιρετιστήριας σεζόν της, ξεχωρίζουμε 15 πράγματα που δε θα ήταν ίδια (ή πολύ απλά δε θα υπήρχαν) αν δεν ήταν το «American Idol».

House MD

Το «House» (και ό,τι άλλο έκανε επιτυχία στο δίκτυο την τελευταία δεκαετία)

Η ιατρική σειρά του Ντέιβιντ Σορ έκανε πρεμιέρα το Νοέμβρη του 2004 με νούμερα που αν και σταθερά, δεν βρίσκονταν πουθενά κοντά στα απαιτούμενα στάνταρ της εποχής. Τα 7 εκατομμύρια του πιλότου διατηρήθηκαν λίγο-πολύ ως και το 7ο επεισόδιο, δείχνοντας στο Fox πως όσοι βρήκαν τη σειρά δεν την εγκατέλειψαν, όμως το πρόβλημα παρέμεινε: Δεν είχαν βρει τη σειρά αρκετοί άνθρωποι. Το μέλλον του καλού δόκτορα θα ήταν σκοτεινό, αλλά το 8ο επεισόδιο ξαφνικά διπλάσίασε τα νούμερα, από τα 6,9 εκατομμύρια στα 12,4. Τι συνέβη; Εκανε πρεμιέρα η σεζόν του «American Idol». Το Fox αποφάσισε να βάλει το «House» μετά το talent show και πέτυχε διάνα. Μέχρι το το φινάλε της σεζόν τα νούμερα της σειράς είχαν φτάσει στα 19,5 εκατομμύρια. (Ακολουθώντας φυσικά τον τελικό του «American Idol».) Η 2η σεζόν ξεκίνησε πεσμένη, παίζοντας γύρω στα 14, μέχρι που πάλι η ίδια ιστορία, ξεκίνησε το «Idol», νέο ανέβασμα, το season finale έφτασε στα 25,5.

Μια σειρά αβέβαιου μέλλοντος έφτασε να είναι το #1 πρόγραμμα σεναρίου του Fox, το οποίο το δίκτυο χρησιμοποιούσε κατόπιν ώστε να σπρώξει άλλες σειρές του. Το ίδιο και με το «24» τα προηγούμενα χρόνια, το οποίο στηρίχτηκε από το «Idol» πριν πάει να στηρίξει εκείνο άλλες σειρές. Έτσι, με φροντίδα και υπομονή, το Fox ουσιαστικά καλλιέργησε ένα ολόκληρο scripted πρόγραμμα γύρω από το φαινομενικά ατελείωτο κοινό που τροφοδοτούσε στο κανάλι το «American Idol», για 5 μόλις μήνες κάθε σεζόν. Ήταν αρκετοί.

Διάβασε επίσης: Το αφιέρωμά μας στο «House»

24 Series

Τα προγράμματα ανά εποχές και όχι ανά σεζόν

Χάρη ακριβώς στην επίδραση της σειράς στο πρόγραμμα του καναλιού, το Fox άρχισε να βγάζει προγράμματα φθινοπώρου και χειμώνα προτού τα networks συμβιβαστούν με την ιδέα πως η παραδοσιακή τηλεοπτική σεζόν έχει πεθάνει. Oταν ακόμα τα ελεύθερα δίκτυα έπαιζαν 22 επεισόδια ανά σεζόν για κάθε σειρά, απλωμένα μες στη σεζόν, με τυχαίες επαναλήψεις κάθε 2 ή 3 βδομάδες, το Fox έριξε την αποφασιστική βολή. Το «American Idol» δεν είναι απλά ότι εμφανιζόταν στο πρόγραμμα από τον Γενάρη, αλλά κυριότερα τα αφεντικά του δικτύου επαναπρογραμμάτιζαν όλες τους τις σειρές βάσει αυτής της επανεισόδου. Αυτή η λογική ας πούμε σίγουρα βοήθησε στην απελευθέρωση του «24», το οποίο από την 4η σεζόν του συμπιέστηκε πλέον στο χειμωνιάτικο μόνο πρόγραμμα, γλιτώνοντας την κατάρα των επανηλήψεων. Σύντομα ακολούθησαν όλοι. Σήμερα πλέον τα εποχικά προγράμματα ή έστω τα blocks προβολών είναι κανόνας, ακόμα και για τα networks.


Το Oσκαρ της Τζένιφερ Χάντσον

Η Τζένιφερ Χάντσον είναι μάλλον η πιο πετυχημένη, αν και σίγουρα όχι η μόνη, από τους μη νικητές του «Idol». Βγήκε μόλις 7η στην 3η σεζόν αλλά αυτό δε τη σταμάτησε από το να κυνηγήσει μια εξαιρετικά πετυχημένη καριέρα όχι μόνο στη μουσική αλλά και στο σινεμά, που ξεκινά από το «Dreamgirls» και φτάνει ως τον πιο πρόσφατο Σπάικ Λι και το «Empire». Η Χάντσον τραγουδά τακτικά σε μεγάλες διοργανώσεις, από τελετές μέχρι Super Bowl, είναι φίλη του Μπαράκ Ομπάμα και ένα από τα δημόσια πρόσωπα που μιλά συχνά για κοινωνικά ζητήματα. Εχοντας ήδη στο όνομά της βραβεία Όσκαρ, Γκράμι, Χρυσή Σφαίρα, BAFTA, SAG, και πολλά ακόμα, είναι πιθανότατα το πιο σίγουρο στοίχημα για το πρώτο EGOT που θα κερδίσει στο μέλλον κάποια απόφοιτη του «American Idol».



Τα live του Κρις Ντότρι

Συνήθως ήταν συναρπαστικό να παρακολουθείς το ταξίδι συμμετεχόντων που γίνονταν καλύτεροι στην πορεία του show αλλά μερικές φορές κάποιοι εμφανίζονταν τόσο έτοιμοι που απορείς γιατί δε βγάζουν άλμπουμ όχι σε λίγους μήνες, αλλά στο επόμενο διαφημιστικό διάλειμμα. O Ντότρι είχε ένα πολύ συγκεκριμένο ροκ ύφος που ταίριαξε μετά κατευθείαν στο αμερικάνικο ραδιόφωνο μέσα σε αυτό τον Nickelback τύπου μουσικό χώρο. Είναι μακράν ο πιο πετυχημένος από τη σεζόν του, παρότι βγήκε 4ος, και άνοιξε το δρόμο για πολλούς μετέπειτα διαγωνιζόμενους που θέλησαν να κινηθούν έξω από τα παραδοσιακά ποπ, κάντρι και soul μονοπάτια του μουσικού καταλόγου.

American Idol 607

Diversity σε μουσική και εκπροσώπηση

Νικητές και φιναλίστ του «Idol» έχουν υπάρξει λευκοί, μαύροι, άντρες, γυναίκες, γκέι, στρέιτ, r’n’b, ροκ, ποπ, κάντρι, soul. Για διαγωνισμός ταλέντου που ξεκίνησε με μια αρκετά στενή λογική τύπου «μεγάλες φωνές τραγουδούν δυνατές μπαλάντες Μαράια Κάρεϊ και Σελίν Ντιόν», η πορεία του υπήρξε πολύ απρόσμενη και, εν τέλει, σημαντική. Ηταν ένα τηλεοπτικό μπλοκμπάστερ μεγαθήριο που απευθυνόταν όχι σε ειδικευμένο κοινό, όπως διάφορα άλλα στοχευμένα talent shows για ροκ ή για κάντρι, αλλά μιλούσε στον μέσο θεατή, κάθε ηλικίας, κάθε φύλου, κάθε κοινωνικής τάξης, από τις μητροπόλεις ως τη βαθιά Αμερική. Για πάνω από μια δεκατία το «Idol» βοήθησε στην εκπαίδευση ενός τηλεοπτικού κοινού, πως το entertainment προέρχεται από παντού και δεν μοιάζει μόνο με ένα πράγμα. Αν η τηλεόραση σήμερα μοιάζει με diverse παράδεισος σε σχέση με το mainstream σινεμά, το «American Idol» σίγουρα έβαλε το λιθαράκι του σε αυτή τη διαδικασία.

American Idol

Αυτό το τουίτ του Μπράιαν Ντάνκελμαν

Ο Ράιαν Σίκρεστ ήταν ο παρουσιαστής από την πρώτη ως την τελευταία στιγμή της σειράς όμως στην πρώτη σεζόν είχε μαζί του συμπαρουσιαστή τον Μπράιαν Ντάνκελμαν. Ο Ντανκ, που δεν επέστρεψε μετά την πρώτη σεζόν, έχει γίνει κάτι ανάμεσα σε running joke και χαριτωμένο trivia για τους θεατές του show, ο περίεργος εκείνος τυπάκος που έχασε το τρένο με τα άπειρα λεφτά, την ώρα που ο Σίκρεστ έχει χτίσει μια μικρή media αυτοκρατορία. To twitter bio του είναι «υποσημείωση τηλεοπτικής ιστορίας». Oταν ανακοινώθηκε ότι το «Idol» θα τελειώσει φέτος, ο Ντάνκελμαν πόσταρε ένα αυτοσαρκαστικό τουήτ με ένα αστείο που ειλικρινά νομίζω πως περίμενε μιάμιση δεκαετία για να μπορέσει να το πει.


Το «Battlefield» της Τζόρντιν Σπαρκς

Τι κομμάτι.

(Η Σπαρκς κέρδισε στα 18 της την 6η σεζόν της σειράς. Με τέτοιο όνομα είναι πραγματικά κρίμα που δεν έκανε μεγαλύτερη καριέρα.)

American Idol 607

O Σάιμον Κάουελ και ο θρίαμβος του τηλεοπτικού douchebag

Eνα ξεχωριστό παρακλάδι της ιστορίας του τηλεοπτικού αντι-ήρωα ανήκει σίγουρα στον Σάιμον Κάουελ (και σε όλο το κεφάλαιο Κακού Βρετανού Τύπου που γνώρισε μια μίνι έκρηξη), ο οποίος για όλους τους σωστούς και λάθος λόγους ήταν ο #1 λόγος να παρακολουθήσει κάποιος το show. Hταν ο Κακός Κριτής, εκείνος που όλοι έκραζαν αλλά όλοι ήθελαν να τον κάνουν να τους συμπαθήσει, εκείνος που πάντα έβλεπες στο ύφος και στα λόγια του τα δολάρια της επόμενης καριέρας που θα σχημάτιζε (ή τον τρόμο όταν έβλεπε μέτριους να προχωρούν ή να κερδίζουν). Δεκάδες εκατομμύρια συντονίζονταν κάθε βδομάδα για να ακούσουν τις καυστικό έχει πάλι να πει ο Σάιμον, ποιον διαγωνιζόμενο θα κάνει να κλάψει ή να θυμώσει, τι αλαζονικό show θα δώσει πάλι. Ο Κάουελ βασικά ΗΤΑΝ το «Idol». Oταν αποχώρησε για να φέρει στην Αμερική το «X Factor» σήμανε η αρχή του τέλους και για τα δύο franchise: Το προϊόν που τόσο καλά προστάτευε ως εκείνη τη στιγμή το Fox έπαψε να είναι event κι έγινε κάτι που παιζόταν ουσιαστικά δύο φορές το χρόνο. Το κοινό που ήθελε τον Σάιμον δεν τον έβλεπε στο γνώριμο «Idol» και το κοινό του «Idol» δεν έβλεπε τον Σάιμον, και κάπως έτσι, σε μια ιστορία πιο παλιά κι από τον χρόνο, η απληστία σκότωσε ακόμα και το μεγαλύτερο μεγαθήριο της μοντέρνας Αμερικάνικης prime time.

American Idol 607

Η χρυσή εποχή των talent shows και του mainstream τηλεοπτικού μιούζικαλ

Δεν τα γέννησε το «American Idol» φυσικά, όμως τους έδωσε μια βαρύτητα που δεν κουβαλούσαν στον παρελθόν, χάρη στην επιτυχία των ανθρώπων που βγήκαν από αυτό, από την Κέλι Κλάρκσον και την Κάρι Αντεργουντ ως τον Κρις Ντότρι και την Τζένιφερ Χάντσον. Από τις αρχές των 00s, παράλληλα με το mySpace και το YouTube, θεμελιώθηκε αυτή η ιδέα πως ο καθένας μπορεί να γίνει σταρ και να ζήσει το όνειρό του, αρκεί να βρει το κοινό του. Στο κατόπι του «Idol» ήρθαν shows όπως το «Voice» και το «X Factor», που με τη σειρά του έβγαλάν κι εκείνα τους σταρς του, από τη Λιόνα Λιούις ως τους One Direction. (Για να μην πιάσουμε τώρα και το λατρεμένο «So You Think You Can Dance» και καταλήξω όλη τη μέρα να ψάχνω βίντεο με αγαπημένες χορογραφίες.) Παράλληλα, βοηθώντας να στηθεί το φαινόμενο του «Glee» (ξεκάθαρος απόγονος του «Idol»), ουσιαστικά αποτέλεσε τη βάση πάνω στην οποία χτίστηκε, τόσο σε επίπεδο context κουλτούρας όσο και σε ‘ζέσταμα’ κοινού, η πλήρης σημερινή αναβίωση του mainstream τηλεοπτικού μιούζικαλ.

American Idol 607

Η απρόσμενα τίμια καριέρα της Κάθριν ΜακΦι

Η ΜακΦι ήταν φιναλίστ στην 5η σεζόν της σειράς, που προσωπικά θεωρώ το απόλυτο αποκορύφωμα του show. Eχει βγάλει 4 άλμπουμ μεταξύ των οποίων υπάρχει και το φανταστικό «Over It», το πιο «2000» κομμάτι του 2007. Αλλά πιο αξιοσημείωτη είναι η τηλεοπτική της προσπάθεια, καθώς ύστερα από μπόλικα αξιοσημείωτα guest (με πέρασμα κι από το «Community» ως κόρη του Πιρς) πρωταγωνίστησε στο «Smash» περνώντας τώρα στο πετυχημένο «Scorpion» του CBS. Δεν έχει το Οσκαρ της Χάντσον ή τα Γκράμι της Κάρι Αντεργουντ ή τη δισκογραφία της Κέλι Κλάρκσον, αλλά είναι σίγουρη μελλοντική «που την έχω δει αυτή» της Αμερικάνικης τηλεόρασης, μια κατηγορία ηθοποιών (ας τους λέμε Ζέλικο Ιβάνεκ) που πάντα τιμάμε.

American Idol 607

Οι ποπ σταρς ως Αληθινοί Ανθρωποι

Στην ιστορία της mainstream μουσικής οι αρχές του 21ού αιώνα θα καταγραφούν μάλλον ως η στιγμή που οι ποπ σταρς έγιναν αληθινοί άνθρωποι - ή, τελοσπάντων, η στιγμή που οι ποπ σταρς ντύθηκαν με ένα επιπλέον επίπεδο ψευδαίσθησης ώστε να μοιάζουν με αληθινοί άνθρωποι. Η Τέιλορ Σουίφτ αλληλεπιδρά με τους φανς, η Αριάνα Γκράντε κάνει retweet σε τυχαίους followers, ο Κάνιε Γουέστ έχει κάνει την προσωπική του ζωή ένα συνεχιζόμενο έργο τέχνης. Δύσκολα φαντάζεσαι τους μεγάλους σταρ περασμένων δεκαετιών να μοιάζουν τόσο, ας πούμε, γήινοι. Ηταν πάντα κάτι το άφταστο. Οχι πια, και σίγουρα αυτό είναι αποτέλεσμα πάρα πολλών παραγόντων, από την αμεσότητα των social media μέχρι την αυτοαναφορικότητα και τον κυρίαρχο μεταμοντερνισμό των 10s. Μα σίγουρα έπαιξε το ρόλο του κι ένα μαζικό φαινόμενο που για πάνω από μια δεκαετία γαλούχησε μια ολόκληρη γενιά θεατών και ακροατών στην ιδέα πως οι σταρς του αύριο είναι κανονικοί άνθρωποι, τώρα, μπροστά σου, να, δες τους καθώς γίνονται σταρς, δες έναν σταρ που γιγαντώνεται όντας ισότιμος με εσένα, που βλέπεις πώς είναι στη δουλειά του, που σε κοιτάει και σου ζητάει να τον ψηφίσεις.


Ο Ανταμ Λάμπερτ και οι Queen

Μια από τις μεγαλύτερες ενσαρκώσεις της παραπάνω ιδέας: Στην 8η σεζόν του «Idol» ο Aνταμ Λάμπερτ τραγούδησε στην οντισιόν του το «Bohemian Rhapsody» των Queen. Πέρασε στην επόμενη φάση, φυσικά. Στην πορεία έγινε εμφανές πως ήταν ένας από τους πιο ξεχωριστούς και έτοιμους διαγωνιζόμενους που είχε ποτέ το show. Σε ένα από τα live οι εναπομείναντες Queen εμφανίστηκαν ως μέντορες για τους διαγωνιζόμενους και εντυπωσιάστηκαν από τον Λάμπερτ, ο οποίος μετέπειτα έφτασε ως τον τελικό. Έχασε, αλλά δεν τον ενόχλησε ιδιαίτερα: Στη σόλο καριέρα που ακολούθησε έχει πουλήσει εκατομμύρια αντίτυπα και singles παγκοσμίως. Σήμερα είναι πλέον ο τραγουδιστής των Queen.


To κοριτσάκι που έκλαιγε

Ο Σαντζάια ήταν ο χειρότερος διαγωνιζόμενος στην ιστορία του show, και το αποκορύφωμα του τρόμου ήρθε σε αυτή την τελετουργική δολοφονία των Kinks σε ζωντανή μετάδοση.

American Idol 607

Στη διάρκεια αυτής της φρίκης η κάμερα έπιασε ένα μικρό κοριτσάκι να κλαίει, σε ένα από τα πιο αστεία, περίεργα, αμήχανα, αυθεντικά WTF moments των τηλεοπτικών ‘00s. Αν αυτό γινόταν σήμερα θα ήταν το απόλυτο meme, κανένας Crying Jordan.

American Idol 607

Το στρατευμένο social κοινό

Χρόνια πριν το twitter και τα hashtags και τους beliebers και τους arianators και τα little monsters και τα animals, υπήρχε απλά αυτό: Eνα όνομα και μια τηλεφωνική γραμμή. Το μεγαλύτερο μέρος του σημερινού στρατευμένου tumblr fandom πιθανότατα δεν πήγαινε καν σχολείο όταν το «American Idol» έστεψε τον πρώτο του νικητή ή όταν οι φανατικοί του Κλέι E:iκεν στη 2η σεζόν άρχισαν να αυτοαποκαλούνται claymates - κι ας μην είχαν ακόμα hashtag να βάλουν μπροστά.


Η Κέλι Κλάρκσον

Αν το Flix ήταν μουσικό σάιτ όλες αυτές οι 2,500 λέξεις θα ήταν αφιερωμένες στην Κέλι Κλάρκσον, οπότε ας πούμε ότι το ίντερνετ τη γλίτωσε αυτή τη φορά. Το «American Idol» ήταν πολύ τυχερό που βγήκε με το καλημέρα και έστεψε πρώτη νικήτρια μια μελλοντική κανονική, καθαρόαιμη ποπ σταρ. Η Κέλι Κλάρκσον ήταν μια σερβιτόρα κοκτέιλ στο Τέξας που μέσα σε έnα καλοκαίρι τραγούδησε Αρίθα Φράνκλιν και Μαράια Κάρεϊ και «Stuff Like That There» σα να μη συμβαίνει απολύτως τίποτα, και στην πορεία πούλησε εκατομμύρια δίσκους, κέρδισε Γκράμι, έβγαλε έναν από τους καλύτερους δίσκους των ‘00s, τραγούδησε ένα από τα Αθάνατα Ποπ Κομμάτια και άφησε το αποτύπωμά της στην σύγχρονη ποπ. Το Αμερικάνικο όνειρο σε μία πρόταση.

Οταν η Κέλι τραγούδησε το «Natural Woman» στο τοπ-8 της πρώτης σεζόν δίνοντας σε όλους μια πρώτη ιδέα της απίστευτης φωνής της, ο Ράντι Τζάκσον προσπαθώντας να βρει κάτι να πει


έβγαλε απλά ένα έκπληκτο «δεν ήξερα ότι το έχεις όλο αυτό». Από μέσα του μάλλον ήταν η στιγμή που συνειδητοποιούσε πως το «American Idol» δε θα ήταν απλά ένα γρήγορο καλοκαιρινό gig για όλους τους εμπλεκόμενους. Well, για όλους εκτός από τον Μπράιαν Ντάνκελμαν δηλαδή.

Διαβάστε και δείτε ακόμη:

Περισσότερη «καλή» τηλεόραση εδώ.

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.