«Twin Peaks» #7 / Στα ίχνη του μονόκερω

TV 28 NOV 2014  /  Θοδωρής Δημητρόπουλος

Με αφορμή την επιστροφή της σειράς που άλλαξε την τηλεόραση, το Flix βλέπει ξανά τα κλασικά επεισόδια. Συνεχίζουμε με το «Episode 6» και τις έρευνες της Όντρεϊ Χορν.

Κάθε εβδομάδα στο Flix θα μιλάμε για ένα επεισόδιο της κλασικής σειράς «Twin Peaks». Εξυπακούεται πως ακολουθούν spoilers για το επεισόδιο. Αυτή την εβδομάδα, το 7ο επεισόδιο.

Το κείμενο γράφτηκε υπό τους ήχους του soundtrack του Άντζελο Μπανταλαμέντι.


Αυτό είναι το επεισόδιο όπου η Όντρεϊ εξελίσσεται σε κανονικότατη νουάρ ηρωίδα, με τον Λιντς και τον Φροστ (και εδώ τον σεναριογράφο Χάρλεϊ Πέιτον, του «Less Than Zero») να την τοποθετούν εξίσου στο ρόλο της femme fatale όσο και του καταραμένου ντετέκτιβ που λύνει το μυστήριο. Δεν είναι τυχαίο που σχεδόν όλες οι δημιουργικές φωνές της σειράς έχουν καταθέσει το θαυμασμό ή/και την προτίμησή τους για την ηρωίδα της Σέριλιν Φεν- ο χαρακτήρας μέσω της παρουσίας της Φεν αποπνέει μια σειρά από νουάρ στοιχεία πολλές φορές σε εσωτερική σύγκρουση. Η Όντρεϊ δεν είναι μόνο ένα πράγμα κι αυτό η σειρά έχει μόλις αρχίσει να το εξερευνά.

Στην αρχή του επεισοδίου, στη συνέχεια της σκηνής που μας άφησε το προηγούμενο, ο πράκτορας Κούπερ της ξεκαθαρίζει πως δε θα την εκμεταλλευτεί σε μια στιγμή εμφανούς αδυναμίας της. «Χρειάζεσαι ένα φίλο», της λέει, την ίδια στιγμή που παραδέχεται πως τον ελκύει. Ο δεσμός τους συνεχίζει να ισχυροποιείται όσο η Όντρεϊ αρχίζει να τον κοιτάζει ως πιθανό ίσο προς ίση, ξεπερνώντας την απλή του ερωτική διάσταση.

tp107_07

Η Όντρεϊ είναι αποφασισμένη να συνεχίσει την έρευνά της για τη Λόρα, ασχέτως του Κούπερ. Έχει ήδη ανακαλύψει πολλά και υποπτεύεται περισσότερα- έχει χωθεί μέσα σε ένα ζαλιστικό τούνελ από το οποίο δεν έχει διάθεση να δραπετεύσει. Στον πάγκο όπου έπιασε δουλειά με το έτσι θέλω, στο κατάστημα του πατέρα της, πιάνεται από κάτι που κρυφακούει (τον διευθυντή να καλεί μια συνάδελφό της στο γραφείο του) για να ακολουθήσει το νήμα που πιθανώς είχε ‘ψαρέψει’ νωρίτερα τη Λόρα και τη Ρονέτ.

Με στυλ απαράμιλλο και ηρεμία βετεράνου, η Όντρεϊ μπαίνει στο γραφείο, ανάβει τσιγάρο και κρύβεται στην ντουλάπα, μην αφήνοντας ούτε για μια στιγμή να φανεί άγχος ή δυσκολία. Τσιγάρο στο χέρι, βλέμμα στο νύχι και ύφος οριακής βαρεμάρας: «Άντε, πείτε αυτό που ήρθα να ακούσω, δε σκοπεύω να περάσω όλη τη μέρα εδώ μέσα», σα να λέει με το βλέμμα της στο σκοτάδι πίσω από τις γρίλιες.

tp107_05

Η κατασκοπεία αποδίδει καρπούς καθώς η Όντρεϊ μαθαίνει πως ο πάγκος αυτός είναι όντως το πέρασμα για κοπέλες προς το One-Eyed Jacks. Φεύγοντας από το γραφείο, αρπάζει ένα μικρό μονόκερο που ο διευθυντής είχε δώσει στη συνάδελφό της, και έπειτα τον χρησιμοποιεί ως αποδεικτικό στοιχείο για να της αποσπάσει το τηλέφωνο που θα τη φέρει σε επαφή με το αμαρτωλό καζίνο.

tp107_13

Φτάνοντας εκεί, σε ένα σκηνικό που μοιάζει να δραπέτευσε από το όνειρο του Ντέιλ Κούπερ (όπως εξάλλου και όλες οι, βουτηγμένες στο κόκκινο, στάσεις στη διαδρομή της Όντρεϊ) προσπαθεί να πουλήσει το παραμύθι πως είναι εκεί για ένα συγκεκριμένο λόγο, όμως η Μπλάκι καταλαβαίνει πως η μικρή απλά τη δουλεύει. Όταν της ζητά έναν λόγο γιατί να μη τη διαολοστείλει, η Όντρεϊ δε βγάζει λέξη, παρά προχωρά σε μια από τις πιο αξέχαστες κινήσεις χαρακτήρα σε όλη τη σειρά.

tp107_16

Η διαβόητη σκηνή με το κοτσάνι του κερασιού είναι κάτι το οποίο ο σεναριογράφος Χάρλεϊ Πέιτον πρόσθεσε λίγο αφού του συνέβη κάτι παρόμοιο. Το λέω αυτό επειδή, παρότι στον τρόπο που είναι γυρισμένη η σκηνή είναι εμφανές πως η Σέριλιν Φεν δεν στρίβει όντως το κοτσάνι μες στο στόμα της, είναι εντυπωσιακή πληροφορία πως είναι κάτι που όντως συμβαίνει.

Η ουσία είναι πως η Μπλάκι εντυπωσιάζεται αρκετά ώστε να αφήσει την Όντρεϊ να γίνει μέλος της ομάδας της. Και φυσικά όλα αυτά θα συνέβαιναν αυτό το βράδυ:

Το βράδυ όπου στο καζίνο βρίσκονται ο Κούπερ κι ο Εντ, ξεκαρδιστικά καμουφλαρισμένοι (ο smooth Big Ed είναι από τα πιο αστεία πράγματα της σειράς), ώστε να πιάσουν τον Ζακ Ρενώ και να ανταλλάξουν μερικές κουβεντούλες μαζί του, μιας και το καζίνο όντας πέρα από τα σύνορα δε τους δίνει επίσημη δικαιοδοσία.

tp107_06

Και το βράδυ όπου για το καζίνο έχουν ήδη ξεκινήσει ο πατέρας και ο θείος της, ύστερα από απαίτηση των υπερβολικά κεφάτων Ισλανδών επενδυτών. Κοίτα τον Μπεν και τον Τζέρι Χορν. Δε θα μπορούσε άνετα αυτό να είναι πρόμο φωτογραφία μιας spin-off αδελφικής κωμωδίας απροόπτων με τους δυο τους;

tp107_14

Η ουσία είναι πως η έρευνα της Όντρεϊ την έχει φέρει σε ένα μακρινό μέρος βγαλμένο από κάποιο απειλητικό όνειρο, στο επίκεντρο ενός τεράστιου παιχνιδιού ταυτοτήτων όπου κανείς δεν είναι αυτό που λέει πως είναι. Και στα όνειρα εξάλλου αυτό συμβαίνει πάντα.


Παιχνίδι ταυτοτήτων κυριαρχεί και στο παράλληλο ήμισυ του επεισοδίου όπου κυριαρχεί μια άλλη έρευνα. Αυτή της Ντόνα και του Τζέιμς, που με τη συνδρομή της Μάντι βρίσκουν τις κασέτες της Λόρα προς τον Δρ. Τζακόμπι, γεμάτες μονολόγους που αφήνουν να εννοηθούν πολλές αρρωστημένες λεπτομέρειες για το είδους σύνδεση είχαν ακριβώς οι δυο τους. Όμως από το κουτί λείπει η κασέτα από τη νύχτα του φόνου, που έχουμε νωρίτερα δει τον Τζακόμπι να ακούει πίνοντας την κοκτεϊλάρα του.

tp107_09

Τα παιδιά αποφγασίζουν να μπουκάρουν στο γραφείο του για να την κλέψουν, και γι’αυτό το λόγο σκέφτονται να βάλουν την Μάντι να υποδυθεί τη Λόρα, ώστε να τον τραβήξουν έξω από το γραφείο του. Η Μάντι φορά μια ξανθιά περούκα και ανεβάζει τη φωνή της λίγο τόνο, και ξαφνικά είναι η Λόρα.

Σε προηγούμενα κείμενα μιλήσαμε για τον τρόπο με τον οποίο ο Λίλαντ Πάλμερ και έπειτα ο Τζέιμς (δύο άνθρωποι με δεδομένη σύνδεση και αγάπη για τη Λόρα) βλέπουν στο πρόσωπο της Μάντελιν τη Λόρα (τους). Σταδιακά, αυτός ο συμβολισμός καταλαμβάνει το ρεαλιστικό πεδίο όλης της πόλης- αν μπορούμε να μιλήσουμε φυσικά για ρεαλισμό μέσα στο ονειρικό τερέν αυτής της σειράς. Σε αυτό το πλαίσιο, η Μάντελιν είναι η Λόρα για όλους, γιατί όλοι προκύπτει σταδιακά πως έβλεπαν τη Λόρα ως σημείο εμμονής. Η Λόρα ήταν η ερωμένη της πόλης του Τουίν Πικς: Η μεταμόρφωση της Μάντελιν σε Λόρα είναι η χειροπιαστή κατάθεση περί αυτού.

tp107_12

Στην τελευταία σκηνή του επεισοδίου ο Τζακόμπι βλέπει τη ‘Λόρα’ στη βιντεοκασέτα να κρατά τη σημερινή εφημερίδα και πετάγεται από την καρέκλα του σαν ελατήριο να πάει να τη συναντήσει. Ο Τζέιμς μπαίνει στο γραφείο του για να βρει την κασέτα, και την ίδια ώρα ο Μπόμπι του φορτώνει στη μηχανή του λίγη από την ενοχοποιητική κοκαϊνη. Πίσω στο κιόσκι, δυο άγνωστα ζευγάρια μάτια (τα δικά μας) παρακολουθούν τη ‘Λόρα’ περιμένοντας να δουν πώς θα εξελιχθεί αυτή η βραδιά.

Είναι μαεστρικό το πώς αυτό το γαϊτανάκι έχει φέρει τα πάντα σε αυτό το σημείο, αυτή τη νύχτα. Κανείς δεν είναι αυτός που λέει πως είναι, και όλες οι πόρτες είναι ανοιχτές σε κάθε είδους ψέμα μασκαρεμένου ως αλήθεια. Είναι λες κι οι πάντες κυνηγούν ένα μυθικό πλάσμα που βαθιά μέσα τους ξέρουν πως δεν υπάρχει. Μια πόλη σε απεγνωσμένη ανάγκη για άφεση αμαρτιών.


tp107_10

Μερικές ακόμα σημειώσεις πλοκής για αυτό το επεισόδιο:

  • Είναι ενδιαφέρον πόσα πολλά συμβαίνουν παρά το πόσο αραιά γραμμένο είναι το σενάριο. Μεγάλες εξελίξεις υπάρχουν και στο τρίγωνο Τζόζι-Χορν-Μαρτέλ: Σε συνέχεια της μυστηριώδους συνάντησης του Μπεν με την Τζόζι στο προηγούμενο επεισόδιο, μαθαίνουμε εδώ πως οι δυο τους έχουν βγάλει νέα ασφάλεια στο όνομα της Κάθριν με τους ίδιους να παίρνουν τα λεφτά. Το μαθαίνει κι η Κάθριν και προφανώς υποπτεύεται ό,τι υποπτευόμαστε κι εμείς, μέχρι που επιβεβαιωνόμαστε. Όταν η Τζόζι λέει στον Μπεν στο τηλέφωνο πως σκοπεύει η Κάθριν να είναι μέσα στο εργοστάσιο όταν αυτό πάρει φωτιά. Και επειδή ποτέ τίποτα στο «Twin Peaks» δε μπορεί να είναι απλό και γραμμικό, δίπλα στη Τζόζι ενώ συμβαίνει αυτός ο τηλεφωνικός διάλογος, στέκεται ο Χανκ.
  • Νωρίτερα, ο Κούπερ κι ο Τρούμαν έχουν φέρει στο αστυνομικό τμήμα τη μάινα του Ρενώ, ως πιθανό μάρτυρα. Αφήνουν το κασετοφωνάκι να γράφει και φεύγουν, με τον Λίο να το εκμεταλλεύεται και να σκοτώνει το πουλί από μακριά(!). Όχι όμως προτού η μάινα αφήσει πίσω τη μαρτυρία της: Την Λόρα να φωνάζει «Λίο, όχι».
  • Η Σέλι εξομολογείται στον Μπόμπι ό,τι συνέβη ανάμεσα σε αυτή και τον Λίο στο προηγούμενο επεισόδιο και ο Μπόμπι ορκίζεται πως θα την προστατεύει και πως όλοι αυτοί οι τύποι που δημιουργούν τα προβλήματα θα γίνουν παρελθόν. Τώρα, πώς συνδέεται αυτό με την κοκαϊνη στο ντεπόζιτο του Τζέιμς, θα το δούμε σύντομα.
  • Ο Χανκ μονολογεί απειλητικά το όνομα του Εντ. Χμμμμμ.
  • Ο Κούπερ προσφέρει δωρεάν μαθήματα ζωής στον Τρούμαν. Θα μπορούσε απλά να πει «θέλω να πιω έναν καφέ ρε Χάρι», δηλαδή εγώ τον καταλαβαίνω απόλυτα.
  • Το επόμενο επεισόδιο είναι το φινάλε της 1ης σεζόν της σειράς.

tp107_17

Στοιχεία

  • Τίτλος: «Realization Time»
  • Σενάριο: Χάρλεϊ Πέιτον
  • Σκηνοθεσία: Κέιλεμπ Ντεσανέλ
  • Πρεμιέρα: 17 Μαΐου 1990
  • Θεαματικότητα: 15.6 εκατομμύρια

Perfect Shots

tp107_11

tp107_01

tp107_08

tp107_02

tp107_15

tp107_03

tp107_04


tp102_11

O πρώτος κύκλος του «Twin Peaks»

Περισσότερο «Twin Peaks»:

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας.