«Twin Peaks» #3 / Ξύπνημα στον εφιάλτη

TV 02 NOV 2014  /  Θοδωρής Δημητρόπουλος

Με αφορμή την επιστροφή της σειράς που άλλαξε την τηλεόραση, το Flix βλέπει ξανά τα κλασικά επεισόδια. Συνεχίζουμε με το «Episode 2», ένα από τα διασημότερα της σειράς.

Κάθε εβδομάδα στο Flix θα μιλάμε για ένα επεισόδιο της κλασικής σειράς «Twin Peaks». Εξυπακούεται πως ακολουθούν spoilers για το επεισόδιο. Αυτή την εβδομάδα, το 3ο επεισόδιο.

Το κείμενο γράφτηκε υπό τους ήχους του soundtrack του Αντζελο Μπανταλαμέντι._


Ας μιλήσουμε για την πρώτη σκηνή. Ο αδερφός του Μπεν Χορν, ο Τζέρι, καταφθάνει ενώ η οικογένεια τρώει δείπνο. (Και αυτό θα πει οικογενειακό πορτρέτο, με μπόνους Ινδιάνο.)

tp103_01

Ο Τζέρι λοιπόν έρχεται και δίνει στον αδερφό του ένα τεράστιο σάντουιτς την ώρα που η οικογένεια κοιτάει με ένα ‘αχ, ανώριμοι, τι να τους κάνουμε’ ύφος και έπειτα ο Μπεν κι ο Τζέρι πάνε παραδίπλα για να μοιραστούν μια χαλαρή στιγμή μπαγκετοφαγίας με την ησυχία τους, όσο ο Μπεν λέει εν τάχει στον Τζέρι τι έχει συμβεί κατά την απουσία του.

Είναι ένα αστείο που έχουμε δει 15+ χρόνια αργότερα να επαναλαμβάνει το «How I Met Your Mother» επειδή, ξεκάθαρα, ο Μπεν κι ο Τζέρι καπνίζουν μαριχουάνα εκείνη τη στιγμή- το ύφος τους ενώ μιλάνε τα λέει όλα.

tp103_02

Είναι εξάλλου κι ένας ταιριαστός τρόπος για να ξεκινήσει το επεισόδιο, στο οποίο βλέπουμε τον Ντέιβιντ Λιντς να επιστρέφει στην καρέκλα του σκηνοθέτη, μιας και είναι όλο, από την αρχή ως το τέλος, μια εμπειρία που σε φέρνει μόλις και μετά βίας να πατάς τα πόδια σου στο έδαφος. Αυτή φυσικά δεν είναι μια αίσθηση πρωτόγνωρη για δουλειά του Λιντς, όμως σε αυτό το επεισόδιο έρχεται η στιγμή της οριστικής αποχώρησης του «Twin Peaks» από τη σφαίρα του ρεαλισμού.

Αυτό συμβαίνει σε δύο στάδια, και δεν είμαι και απολύτως βέβαιως πως δεν είναι στο εξής όλη η σειρά μέσα στο κεφάλι των μαστουρωμένων αδερφών Χορν.

Αλλά ας μην ξεμακραίνουμε.

tp103_03

Η πρώτη αληθινά ιστορική στιγμή έρχεται καθώς ο Ντέιλ Κούπερ καθίζει τους συνεργάτες του από το αστυνομικό τμήμα και αρχίζει να τους μιλάει για την μέθοδό του επίλυσης εγκλημάτων. Η διήγηση ξεκινάει, φυσικά, από το Θιβέτ.

Είναι μια από τις αυθεντικότερα αστείες στιγμές της σειράς, και μόνο στην ιδέα πως ο Κούπερ έστησε τον χάρτη, και την ιστορία με τη φορά που ονειρεύτηκε το Θιβέτ, απλώς και μόνο για να κάνει ένα point. (Και φυσικά δεν είναι τυχαίο που ακόμα κι αυτή η λεπτομέρεια συνδέεται με ένα όνειρο.)

tp103_04

Ο Κούπερ γυρίζει τον πίνακα από την ανάποδη και εξηγεί πλεόν το σχέδιο: Θα στήσει ένα μπουκάλι, θα του πετάει χαλίκια και αν το πετύχει τότε σημαίνει πως κάποια σύνδεση με το φόνο θα έχει το όνομα που θα σκέφτεται εκείνη τη στιγμή. Η σκηνή λειτουργεί κι ως ένα συνοπτικό φρεσκάρισμα μερικών βασικών παιχτών/υπόπτων και της σύνδεσής τους με τη Λόρα Πάλμερ.

Οι ύποπτοι που προκύπτουν από τη μέθοδο είναι ο Λίο Τζόνσον (που ξέρουμε πως είναι εγκληματίας σε κάθε περίπτωση) και ο Δρ. Τζακόμπι (που ξέρουμε πως έχει ισχυρότατη σύνδεση με τη Λόρα), οπότε ως θεατές αποδεχόμαστε την τρελή μέθοδο του Κούπερ ως κάτι αμυδρά έστω φυσιολογικό. Το ότι ο Λιντς καταφέρνει εδώ να πουλήσει αυτή τη μέθοδο ονείρου και διαίσθησης ως κάτι legit, είναι άξιο θαυμασμού, και κατάθεση στη συνέπεια του όλου τόνου της σειράς.

Μιλώντας για τον Λίο, ανατριχιαστική κάπως η σκηνή στο σκοτάδι με αυτόν και τον Μπόμπι, όπου ο Μπόμπι εξηγεί πως τα χρήματα τα υπόλοιπα τα είχε η Λόρα, περιπλέκοντας την κατάσταση. Ο Λίο αφήνει να ενοηθεί πως ξέρει κάτι για τον Μπόμπι (προσθέτοντας ένα επιπλέον επίπεδο ενόχλησης στην επιθετικότητά του απέναντι στη Σέλι). Ο Μπόμπι την επόμενη μέρα επισκέπτεται τη Σέλι μέρα-μεσημέρι βλέποντας τι της έχει κάνει ο Λίο- είναι σαφές πως τίποτα καλό δε μπορεί να προέλθει από αυτό το τρίγωνο.

Αλλα γεγονότα αξιοσημείωτα:

  • Ο Χωκ ενημερώνει τον Κούπερ για έναν μονόχειρα που εθεάθη κοντά στη Ρονέτ Πουλάσκι
  • Ο Τζέιμς και η Ντόνα φιλιούνται αποδεχόμενοι οριστικά πλέον την έλξη τους
  • O Πιτ Μαρτέλ είναι ξεκάθαρα περιστασιακός στο σπίτι της Κάθριν Μαρτέλ, είναι εμφανές. Τον διώχνει από το κρεβάτι της, ενώ εκείνος στα κρυφά δίνει στη Τζόσι ένα κλειδί για το χρηματοκιβώτιο με τα βιβλία της εταιρείας.
  • Η Οντρεϊ περίπου εξομολογείται στην Ντόνα τη σεξουαλική δυναμική που υπάρχει ανάμεσα σε αυτή και τον Κούπερ. Στη συνέχεια θα αρχίσει να χορεύει στο diner.
  • Λατρεύω το πώς σε αυτή τη σειρά η Οντρεϊ μοιάζει διαρκώς να χορεύει με το μουσικό score, λες και ο Μπανταλαμέντι γράφει μουσική μόνο για εκείνην.
  • Τέλος, φτάνει στο Τουίν Πικς ο πράκτορας Ρόζενφελντ του φοβερού Μιγκέλ Φερέρ- αρχικά ξεφτιλίζει τον σερίφη Τρούμαν, όμως εκείνος υπό το ενθουσιώδες βλέμμα του Ντέιλ Κούπερ ξεκαθαρίζει πως εδώ είναι η πόλη του και γενικώς να χαλαρώσει λίγο τη φάση του ο πράκτορας Ρόζενφελντ. Ειλικρινά δεν υπάρχει χαρακτήρας που να μην σε διασκεδάζει.

Ωστόσο αν είναι κάτι που μεταφέρει το επεισόδιο από την ιδέα του ονείρου σε εκείνη του εφιάλτη, είναι η εβδομαδιαία μας επίσκεψη στο σπιτικό των Πάλμερς.

tp103_08

Ο Λίλαντ βάζει μουσική και χορεύει έντονα κρατώντας μια φωτογραφία της κόρης του. Η κάμερα τον κοιτάει υπό γωνία, τον καδράρει σαν δαίμονα γονατισμένο από τη θλίψη του. Είναι η τέλεια ασίστ για τη δεύτερη από τις δύο στιγμές για τις οποίες μιλήσαμε στην αρχή του κειμένου.

Το όνειρο του Ντέιλ Κούπερ.

tp103_13

Είναι μια από τις σεκάνς που μπορείς πραγματικά να εντοπίσεις ως μια από εκείνες που έμειναν ως σημεία αναφοράς. Εμπνευσμένη από το ντιζάιν του Κόκκινου Δωματίου, το οποίο ο Λιντς δημιούργησε στο πλαίσιο επιπλέον σκηνών για την ευρωπαϊκή εκδοχή του πιλότου (όπου υπήρχε συμφωνία το επεισόδιο να διανεμηθεί ως αυτόνομο feature), ήταν κάτι που προφανέστατα του άρεσε τόσο ώστε να μη θέλει να το αφήσει πίσω. Σαν όνειρο που γεννήθηκε και σε ακολουθεί κι όταν ξυπνήσεις.

Μαζί με το δωμάτιο, εισάγεται εδώ κι ο χαρακτήρας του Man from Another Place, κι όλα έρχονται και δένουν μέσα από μια τεχνική την οποία ο Λιντς για χρόνια ήθελε να εφαρμόσει κάπου αλλά δεν του δινόταν η ευκαιρία: Εβαλε τους ηθοποιούς να ηχογραφήσουν τους διαλόγους τους φωνητικά αντίστροφα (δαιβάζοντας δηλαδή τους φθόγγους ανάποδα) και παίζοντας μετά την ηχογράφηση με τη σειρά της, ανάποδα. Το αποτέλεσμα είναι μια σειρά διαλόγων που τεχνικά είναι σωστοί, οι χαρακτήρες λένε όντως τις λέξεις όπως τις διαβάζουμε στους απαραίτητους υπότιτλους, όμως οι ήχοι έρχονται ως κάτι εξωγήινο, απόκοσμο, εφιαλτικό.

tp103_12

Ολα αυτά συμβαίνουν φυσικά σε ένα όνειρο, επειδή τα πάντα στο Τουίν Πικς είναι ένα όνειρο, το οποίο είναι ουσιαστικά και η είσοδός μας σε έναν άλλο κόσμο. Ο Ντέιλ Κούπερ πέφτει για ύπνο και τα όνειρά του είναι ονειρικό exposition: Βλέπουμε τον Μπομπ και για πρώτη φορά μαθαίνουμε ότι τον λένε Μπομπ. Μας λέει πως θα σκοτώσει ξανά. Μαθαίνουμε πως υπάρχουν τα πλάσματα που ζουν ανάμεσά μας αλλά και πάνω από εμάς. Και καθόμαστε αναπανυτικά στο Κόκκινο Δωμάτιο, με έναν Ντέιλ Κούπερ που μοιάζει ψεύτικος, απολιθωμένος, έτοιμος να εισέλθει κάπου αλλού- αλλά όχι ακόμα.

tp103_09

Στο τέλος του επεισοδίου ξυπνάει και μαζί του βγαίνουμε κι εμείς από το trance στο οποίο ο Λιντς μας έχει εισάγει.

Ομως έχει πάρει μαζί του κάτι. Οχι μόνο το ρυθμό, αλλά και μια ιδέα. Παίρνει τηλέφωνο μες στη μέση της νύχτας: «Ξέρω ποιος σκότωσε τη Λόρα Πάλμερ», δηλώνει.

«Φυσικά και μπορεί να περιμένει μέχρι το πρωί».

Τέλειο. Απλά τέλειο. Εξοργιστικό, αγωνιώδες cliffhanger που σε κάνει να θες να πετάξεις την οθόνη από το μπαλκόνι, μα τέλειο.

Αυτό είναι, πολύ απλά, το επεισόδιο που αλλάζει τα πάντα.

tp103_11

Στοιχεία

  • Τίτλος: «Zen, or the Skill to Catch a Killer»
  • Σενάριο: Μαρκ Φροστ & Ντέιβιντ Λιντς
  • Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Λιντς
  • Πρεμιέρα: 19 Απριλιου 1990
  • Θεαματικότητα: 19.2 εκατομμύρια

Perfect Shots

tp103_05

tp_aud

tp_shot

tp103_10


tp102_11

Περισσότερο «Twin Peaks»:

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας.