Φεστιβάλ / Βραβεία

Η Τώνια Μισιαλή κάνει μια «Παύση» για να αναλογιστούμε τη σύνθετη, συναρπαστική γυναικεία φύση

στα 10

Μια γυναίκα ξεφεύγει από την καταπιεστική πραγματικότητά της, στη φαντασία, στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Τώνιας Μισιαλή που κάνει πρεμιέρα στο 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Η Τώνια Μισιαλή κάνει μια «Παύση» για να αναλογιστούμε τη σύνθετη, συναρπαστική γυναικεία φύση

«Τι είναι η "Παύση"; Μια παύση στη ζωή. Μια παύση στο χρόνο. Μια παύση που μας κάνει να σταματήσουμε για λίγο και να σκεφτούμε. Μια παύση που μας ωθεί να ξεκινήσουμε πάλι. Πώς όμως; Ισως απ´ την αρχή; Ισως από ένα άλλο μονοπάτι; Η "Παύση» είναι για έναν άνθρωπο που έχει χάσει τη φωνή του, για έναν άνθρωπο που έχει ανάγκη την αγάπη. Είναι μια εξερεύνηση των ανθρώπινων σχέσεων, ιδωμένη ειδικότερα μέσα από το πρίσμα της σύνθετης και συναρπαστικής γυναικείας φύσης, απέναντι στα εμπόδια της ζωής, τις άσβηστες επιθυμίες, το χρόνο.»

Διαβάστε ακόμη: Η «Παύση» της Τώνιας Μισιαλή στο διαγωνιστικό East of the West του Κάρλοβι Βάρι

Γνωρίσαμε την Τώνια Μισιαλή, τη δυναμική σκηνοθέτη από την Κύπρο, το 2013, όταν η μικρού μήκους ταινία της, «Dead End», έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο, για να συνεχίσει με προβολές και βραβεύσεις σε μια σειρά από φεστιβάλ όπως αυτό της Δράμας, όπου κέρδισε τον Αργυρό Διόνυσο αλλά και των Νυχτών Πρεμιέρας. Τον επόμενο χρόνο, το «Νανούρισμα της Πεταλούδας» ακολούθησε μια ανάλογη καριέρα ξεκινώντας την πορεία του από το Φεστιβάλ του Σαράγεβο. Τώρα, η Μισιαλή κάνει το βήμα της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας της, με όπλο την πρωταγωνίστριά της, Στέλα Φυρογένη και, όπως πάντα, μια διαπεραστική ματιά στη γυναικεία ύπαρξη και τους τέσσερις τοίχους που ορίζουν μια σχέση.

Διαβάστε αναλυτικά: Αυτές είναι οι ελληνικές ταινίες του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

παύση 607

παύση 607

παύση 607

Κεντρική ηρωίδα της «Παύσης» είναι η Ελπίδα. Σε μια απεγνωσμένη προσπάθεια να δραπετεύσει από τη δυστυχία ενός καταπιεστικού γάμου χωρίς αγάπη, θα βρει καταφύγιο σε έναν φανταστικό κόσμο εκδικητικής βίας. Σύντομα, φαντασία και πραγματικότητα συγχέονται.

παύση 607

«Ζούμε σε μια εποχή όπου οι γυναίκες δεν εκπροσωπούνται επαρκώς στον κινηματογράφο ή εκπροσωπούνται εσφαλμένα,» εξηγεί η Τώνια Μισιαλή. «Γι’ αυτό ήθελα αυτή η ταινία να απεικονίσει ένα γυναικείο χαρακτήρα που είναι πραγματικός. Η "Παύση" είναι μια γυναικεία ιστορία, ιδωμένη μέσα από τον γυναικείο φακό, πίσω και μπροστά από την κάμερα. Πρόθεσή μου ήταν να δημιουργήσω ένα μωσαϊκό του μικρόκοσμου της πατριαρχικής κοινωνίας και να απεικονίσω την αέναη μάχη μεταξύ των δύο φύλων, συνειδητά και μόνο από την ευαίσθητη και ευάλωτη γυναικεία ματιά. Η ηρωίδα της "Παύσης" μεγάλωσε σε μια πατριαρχική κοινωνία όπου οι γυναίκες ζούσαν στο περιθώριο έχοντας ως κύριο σκοπό της ζωής τους να υπηρετούν το σύζυγο και τα παιδιά τους. Ακόμα και σήμερα, η ηρωίδα αυτή, όπως χιλιάδες γυναίκες ανά το παγκόσμιο, εξακολουθεί να περνά τη ζωή της μέσα από παρόμοιες καταστάσεις, ανήμπορη να βρει την προσωπική της φωνή και να παλέψει για τον εαυτό της και τα δικαιώματά της. Μέσα από το φακό της, βλέπει κανείς την πάλη και την αγωνία της. Είναι τόσο αδύναμη που δεν μπορεί παρά να ξεφύγει μέσα από τη φαντασία της. Στο φανταστικό αυτό κόσμο της, βρίσκει αγάπη, έρωτα, πάθος, θάρρος και δύναμη, όλα αυτά που δε βρίσκει στην πραγματικότητα. Και τα στοιχεία αυτά τα ζει τόσο έντονα που στο τέλος δεν μπορεί ούτε η ίδια να καταλάβει ποια είναι η αλήθεια και ποια η φαντασία. Εχει χάσει την κρίση της και τα συναισθήματά της βρίσκονται σε λίμπο. Η κατάστασή της είναι για το θεατή ένα παράδειγμα προς αποφυγήν.»

παύση 607

παύση 607

«Το να κάνεις σινεμά είναι ένα δύσκολο εγχείρημα, πόσο μάλλον άμα πρόκειται για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία ενός σκηνοθέτη ή άμα αυτή η ταινία πρόκειται να παραχθεί στην Ελλάδα και την Κύπρο, όπου δεν υπάρχει μεγάλη οικονομική υποστήριξη από το κράτος,» λέει η Μισιαλή καθώς μοιράζεται την πρώτη, αυτή, εμπειρία της. «Πριν κάνω αίτηση για χρηματοδότηση στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου, ήξερα ότι τα χρήματα ήταν λίγα κι επειδή ήθελα να κάνω την πρώτη μου μεγάλου μήκους -που πάντα είναι δύσκολο γιατί δεν εμπιστεύεται κανείς τόσο εύκολα κάποιον που δεν έχει εμπειρία στη μεγάλου μήκους- έγραψα συνειδητά ένα σενάριο με λίγους χαρακτήρες και περιορισμένους χώρους, ώστε να είναι εφικτό να γυριστεί με πολύ χαμηλό προϋπολογισμό. Αυτό όμως δεν είναι πάντα δυνατό και είναι πολύ περιοριστικό. Μια ταινία ψηλού προϋπολογισμού φαίνεται στην αξία της παραγωγής, ενώ με χαμηλό προϋπολογισμό αναγκάζεσαι να κάνεις εκπτώσεις στο όραμά σου, στην τέχνη σου. Από την άλλη, ως καλλιτέχνης, θεωρώ ότι οι περιορισμοί και οι δυσκολίες μπορούν να σε ωθήσουν να γίνεις πιο δημιουργικός. Αυτό πιστεύω ισχύει για μένα στην "Παύση". Σήμερα, όσον αφορά το ελληνικό και κυπριακό σινεμά, πιστεύω πως οι νέοι σκηνοθέτες έχουν πάθος και όραμα. Βάζουμε όλοι μπρος και δεν αφήνουμε τίποτα να μας σταματήσει. Αποκτούμε μια μαγική δύναμη που μας ωθεί να βλέπουμε μόνο μπροστά. Και το παλεύουμε. Στο τέλος αυτό που μετράει είναι η ηθική ικανοποίηση γιατί τα έχουμε καταφέρει.»

παύση 607

Λίγο πριν την ελληνική πρεμιέρα της «Παύσης» στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, πάρτε παρακάτω μια γεύση από το trailer και τις αφίσες της ταινίας.

Η «Παύση» της Τώνιας Μισιαλή θα προβληθεί την Παρασκευή, 9 Νοεμβρίου, στις 20.00 και το Σάββατο, 10 Νοεμβρίου στις 14.45 - και οι δύο προβολές στην αίθουσα Τζον Κασαβέτης

Το 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα διεξαχθεί φέτος από την 1η μέχρι και τις 11 Νοεμβρίου. Το Flix θα βρίσκεται εκεί για να σας μεταφέρει τα πάντα, καθώς συμβαίνουν. Διαβάστε εδώ όσα χρειάζεται να ξέρετε για το φετινό Φεστιβάλ.

παύση poster 607

παύση poster 607