Θεσσαλονίκη 2018: Πρώτος απολογισμός και νέα πλάνα, στη συνέντευξη Τύπου του ΕΚΟΜΕ

ΦΕΣΤΙΒΑΛ / ΒΡΑΒΕΙΑ 10 NOV  /  Λήδα Γαλανού

Εχοντας κλείσει επτά μήνες ζωής, το ΕΚΟΜΕ παρουσίασε επιτεύγματα και πλάνα, διαμορφώνοντας, ακόμα, την ταυτότητά του.

Το 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης διεξάγεται από την 1η μέχρι και τις 11 Νοεμβρίου. Το Flix θα βρίσκεται εκεί για να σας μεταφέρει τα πάντα, καθώς συμβαίνουν. Διαβάστε εδώ όσα χρειάζεται να ξέρετε για το φετινό Φεστιβάλ.

Στο κέντρο του πενταμελούς επιτελείου του, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ, Πάνος Κουάνης, έδωσε συνέντευξη Τύπου στο πλαίσιο του 59ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, περιγράφοντας όσα έχει ήδη ξεκινήσει να υλοποιεί και παρουσιάζοντας επόμενα σχέδια. Ακούσαμε με προσοχή όσα είπε και παραθέτουμε παρακάτω αυτούσιο το δελτίο Τύπου του οργανισμού, που ακολούθησε.

Ο Πάνος Κουάνης, όπως πάντα, μίλησε με το προφίλ ενός ανθρώπου πιο οξυδερκούς και πιο κατατοπισμένου από αυτό που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε σε εκπροσώπους κρατικών οργάνων που σχετίζονται με το σινεμά.

Ολοζώντανη, ωστόσο, παραμένει η σύγχυση μεταξύ ΕΚΟΜΕ και ΕΚΚ, Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης και Υπουργείου Πολιτισμού. Σημαντικό είναι να ξεκαθαρίζουμε πως ο ΕΚΟΜΕ επενδύει σημαντικά, όχι στο ελληνικό σινεμά, αλλά στους εργαζόμενούς του, ενισχύοντας το εργατικό δυναμικό της χώρας. Η υποστήριξη των ελληνικών ταινιών και η κατεύθυνση της σχετικής στρατηγικής, έγκειται τώρα και πάντα στο ΕΚΚ και στο ΥπΠο, τα οποία έχουν, αυτό το διάστημα, μια αδικαιολόγητα χαμηλών τόνων (όπως και χαμηλών πόρων, σε αντίθεση με το ΕΚΟΜΕ) παρουσία.

Εδώ, απαραίτητη και η αναφορά στην ΕΡΤ, που ενώ αποτελεί έναν από τους σημαντικούς πυλώνες χρηματοδότησης των ελληνικών ταινιών και ανήκει στο ίδιο Υπουργείο με τον ΕΚΟΜΕ, δεν μοιάζει να ενδιαφέρει ότι αυτή τη στιγμή είναι ακέφαλη, αλλά και ανενεργή ως προς τις χρηματοδοτήσεις εδώ και πολύ καιρό.

Ο ΕΚΟΜΕ έκανε πράξη το cash rebate, μια συγκλονιστικά ευνοϊκή πρακτική που χρόνια απαιτούνταν. Τα επόμενα σχέδια που παρουσίασε ο Πάνος Κουάνης, τα εκπαιδευτικά, η ψηφιοποίηση κι όλα όσα θα διαβάσετε παρακάτω, ανακοινώνονται με μια αυτοπεποίθηση που μοιάζει να μη λαμβάνει ικανά υπόψη τις πολύπλευρες δυσκολίες που έχουν παγιωθεί στην ελληνική κινηματογραφική βιομηχανία (αλλά και την παιδεία, την εργατική νομοθεσία, την οικονομική ρευστότητα μιας χώρας με capital controls), με μια ευκολία που ακούγεται ζηλευτή αλλά θα χρειαστεί να μετριαστεί για ν' ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Γνωρίζουμε ότι για να πραγματοποιηθεί το παραμικρό χρειάζεται συνεργασία φορέων αλλά και μια οργανωμένη κυβερνητική πολιτική, αλλά προς το παρόν δεν τη βλέπουμε να καλλιεργείται.


Διαβάστε παρακάτω αυτούσιο το δελτίο Τύπου του ΕΚΟΜΕ για την παρουσία του στο TIFF59

Συνέντευξη τύπου ΕΚΟΜΕ

Στο πλαίσιο του 59ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΕΚΟΜΕ, Πάνος Κουάνης καθώς και στελέχη του Οργανισμού, έδωσαν συνέντευξη Τύπου προκειμένου να ενημερώσουν τους επαγγελματίες της κινηματογραφικής βιομηχανίας για τους στόχους αλλά και τους τομείς δραστηριοποίησής του.

Αρχικά τον λόγο πήρε ο διευθυντής του 59ου Φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης, ο οποίος καλωσόρισε τον οργανισμό λέγοντας ότι το Φεστιβάλ φιλοξενεί για πρώτη φορά το ΕΚΟΜΕ, ελπίζοντας η συνεργασία αυτή να συνεχιστεί και με τον ίδιο να συμβάλλει όπως μπορεί σε αυτή την εξαιρετική όπως χαρακτήρισε προσπάθεια.

Στη συνέχεια ο λόγος δόθηκε στον πρόεδρο του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) Πάνο Κουάνη ο όποιος ευχαρίστησε και αυτός με τη σειρά του το Φεστιβάλ, λέγοντας ότι το ταξίδι της εξωστρέφειας του ΕΚΟΜΕ ξεκίνησε από εδώ, τη Θεσσαλονίκη. «Το ΕΚΟΜΕ είναι ένας οργανισμός που σκοπό του έχει να στηρίξει την οπτικοακουστική βιομηχανία και ιδιαίτερα το σινεμά», σημείωσε. Αφού σύστησε ονομαστικά τους συνεργάτες του υποστήριξε για ακόμη μια φορά ότι το ΕΚΟΜΕ δημιουργήθηκε μόλις πριν από λίγους μήνες για να στηρίξει μα κάθε τρόπο τον κινηματογραφικό χώρο. Οι τρεις βασικοί πυλώνες της στήριξης της οπτικοακουστικής παραγωγής στην Ελλάδα αυτής περιλαμβάνουν την προσέλκυση επενδύσεων (Cash Rebate) την ψηφιοποίηση οπτικοακουστικών έργων και την εκπαίδευση.

Ξεκινώντας από την εκπαίδευση ο κ. Κουάνης δήλωσε ότι το ΕΚΟΜΕ έχει ήδη αναρτήσει στον επίσημο ιστότοπό του μια ολοκληρωμένη στρατηγική, ενώ ταυτόχρονα είναι μέλος του δικτύου GAPMIL της UNESCO που απαριθμεί 600 μέλη από όλο τον πλανήτη. «Ξεκινάμε επίσης συνεργασία με τα Nu Boyana Studios με σκοπό να εκπαιδευτούν κινηματογραφικά συνεργεία, ενώ βρισκόμαστε και σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας για την ανάπτυξη νέων εκπαιδευτικών προγραμμάτων» συμπλήρωσε. Μιλώντας σχετικά με την διαδικασία ψηφιοποίησης τόνισε ότι πολύ σύντομα θα αναρτηθεί η προκήρυξη για την ανάδειξη του τεχνικού συμβούλου σχετικά με τη δημιουργία του Εθνικού Αποθετηρίου για την ψηφιοποίηση οπτικοακουστικών έργων.

Οσον αφορά την παραγωγή, ο κ. Κουάνης υποστήριξε ότι το ελληνικό Cash Rebate λειτουργεί εδώ και 7 μήνες με ενταγμένα στο πρόγραμμα περίπου 30 έργα, τα μισά από τα οποία είναι γυρισμένα στην Ελλάδα. 15 από αυτά έχουν ήδη πάρει επίσημη έγκριση και τα υπόλοιπα βρίσκονται στην φάση της αξιολόγησης. Μιλώντας με αριθμούς, ο κ. Κουάνης επεσήμανε ότι τα συνολικά επενδυμένα κεφάλαια από τις παραγωγές αυτές υπολογίζονται στα 10 εκατομμύρια ευρώ, τρία από τα οποία θα επιστρέψουν πίσω στους παραγωγούς με τη μορφή του Rebate. «Τα έργα αυτά, ταινίες και τηλεοπτικές σειρές γυρίζονται σε όλη την Ελλάδα, από τη Χαλκιδική έως την Κρήτη δημιουργώντας 4.500 νέες θέσεις εργασίας,» συμπλήρωσε.

Τελειώνοντας την παρουσίασή του ο κ. Κουάνης επεσήμανε ότι οι ξένοι ο οποίοι θέλουν να έρθουν για να γυρίσουν ταινίες στην Ελλάδα ρωτάνε κυρίως 4 βασικά πράγματα: αν υπάρχουν τα locationsπέρα από τη θάλασσα και τις αμμουδιές που είναι ήδη γνωστές, αν υπάρχουν εξειδικευμένα συνεργεία, εάν υπάρχουν τα μηχανήματα και αν η διεκπεραίωση του Cash Rebate θα είναι σύντομη και σωστή. Τονίζοντας για ακόμη μια φορά την ανάγκη ύπαρξης υποδομών στην χώρα, ανέφερε ότι έχει ήδη αναρτηθεί η προκήρυξη για την ανάδειξη τεχνικού συμβούλου για την δημιουργία Film Offices στις περιφέρειες που θα αποτελέσουν και τις πρώτες βάσεις για να στηθεί κάτι πιο μεγάλο, με μεγαλύτερη εξωστρέφεια. «Επενδύουμε σήμερα και δημιουργούμε για το μέλλον», συμπλήρωσε.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Κουάνης υποστήριξε ότι η Ελλάδα είναι μια μικρή αγορά που συρρικνώθηκε ακόμη περισσότερο από την κρίση. Τώρα πια η αγορά δεν μειώνεται άλλο, αντιθέτως αρχίζει και αναπτύσσεται, έτσι λοιπόν χρειάζεται μια καινούρια στρατηγική. «Αυτό που ήδη υπάρχει είναι αρκετό για αυτό που ήδη γίνεται. Εμείς μιλάμε τώρα για ανάπτυξη, για μεγάλωμα. Άρα για το μεγάλωμα πρέπει να είμαστε έτοιμοι, αλλιώς οι παραγωγές θα πάνε στην Ιταλία ή στη Μάλτα», σημείωσε.

Μιλώντας σε σχέση με την εκπαίδευση ο κ. Κουάνης τόνισε ότι η συνεργασία του ΕΚΟΜΕ με το πανεπιστήμιο και το Τμήμα Κινηματογράφου πρέπει να θεωρείται δεδομένη. «Οι δουλειά όλων μας είναι να φτιάξουμε τις απαραίτητες προϋποθέσεις ώστε τα παιδιά όλων μας να έχουν μέλλον. Από την πλευρά μας θα κάνουμε ό,τι μπορούμε» συμπλήρωσε. Ο σκοπός του ΕΚΟΜΕ είναι να συνεργαστεί στενά με το Υπουργείο Παιδείας για να πάει ένα βήμα παρακάτω.

Απαντώντας σε μία ακόμη ερώτηση σχετικά με κάποια πιο συγκεκριμένα στατιστικά στοιχεία και νούμερα, ο κ. Κουάνης τόνισε πάλι από τα έργα που έχουν υπαχθεί στο CashRebate δύο είναι τηλεοπτικές σειρές και οι υπόλοιπες αφορούν κινηματογραφικές ταινίες. Οι ταινίες είναι κυρίως ευρωπαϊκές συμπαραγωγές, με κάποιες να αφορούν και συμπαραγωγές από την Αυστραλία και την Αμερική, ενώ τα μισά περίπου έργα που έχουν υποβάλλει αίτηση είναι ελληνικές παραγωγές . Το συνολικό πόσο που αναλογεί στο Cash Rebate ανέρχεται στα 75 εκατομμύρια ευρώ για τρία χρόνια, ωστόσο ο κ. Κουάνης σημείωσε ότι εξαρτάται από τις ίδιες τις παραγωγές και τη βιομηχανία του σινεμά για το αν τελικά θα θεωρηθεί μικρό ή μεγάλο. «Εξαρτάται τι παραγωγές τραβάς. Αν το επεισόδιο μιας ακριβής σειράς κοστολογείται 1,5 εκατομμύρια, τότε το ποσό δεν είναι μεγάλο. Εδώ 1,5 εκατομμύριο είναι ίσως το κόστος της ακριβότερης ελληνικής παραγωγής. Τα νούμερα είναι διαφορετικά. Θεωρώ ότι η χώρα μας παρέχει ένα πολύ ελκυστικό πακέτο για την προσέγγιση κινηματογραφικών παραγωγών, παρότι κάποιες χώρες έχουν πολύ περισσότερα χρήματα από εμάς. Η δική μας στρατηγική είναι να στηρίξουμε και τις πιο χαμηλού κόστους παραγωγές, γι’ αυτό το Cash Rebate μας ξεκινά από τα 100 χιλιάδες ευρώ», υπογράμμισε.

Τέλος, ο κ. Κουάνης, μιλώντας σχετικά με την ελληνική παραγωγή και τις ελληνικές ταινίες, υποστήριξε ότι κατά τη γνώμη του γυρίζονται εξαιρετικές ταινίες στη χώρα μας οι οποίες μπορούν να σταθούν επάξια στο εξωτερικό. «Ο ελληνικός κινηματογράφος υπήρχε, υπάρχει και θα υπάρχει και πέρα από το ΕΚΟΜΕ. Ο καθένας πρέπει να κάνει από τη θέση του το καλύτερο που μπορεί, παίζοντας ομαδικά. Δεν περιμένουμε από έξω βοήθεια. Το ελληνικό σινεμά έχει τη δική του ιστορία. Από την πλευρά μας, υπάρχει μια ομάδα 20 ατόμων στο ΕΚΟΜΕ που δουλεύει 7 ημέρες την εβδομάδα γι’ αυτό. Το ΕΚΟΜΕ έχει την υποστήριξη του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης που βλέπει τη δυναμική και την υποστηρίζει και βλέπει το μέλλον. Από την οπτική του ΕΚΟΜΕ, εμείς στηρίζουμε το ελληνικό σινεμά. Μια οπτική όμως που είναι διαφορετική από αυτή του Υπουργείου Πολιτισμού και του Κέντρου Κινηματογράφου. Το Cash Rebate έχει δώσει περίπου τα μισά από τα χρήματά του σε Έλληνες παραγωγούς. Μέσα σε 8 μήνες 1,5 από τα 3 εκατομμύρια, δηλαδή. Τα συνεργεία που εργάστηκαν ήταν ως επί το πλείστον Έλληνες. Τα Film Offices θα δουλέψουν για να έρθουν όχι μόνο οι ξένοι αλλά και οι Έλληνες παραγωγοί. Πρέπει η χώρα να ανοίξει. Πρέπει να δουλεύουμε και να συνεργαζόμαστε για να παράγουμε έργο και ο καθένας από την θέση που του αναλογεί να δουλεύει για να στηρίζει τον Έλληνα σκηνοθέτη και παραγωγό» ολοκλήρωσε.


Το 59ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης διεξάγεται από την 1η μέχρι και τις 11 Νοεμβρίου. Το Flix θα βρίσκεται εκεί για να σας μεταφέρει τα πάντα, καθώς συμβαίνουν. Διαβάστε εδώ όσα χρειάζεται να ξέρετε για το φετινό Φεστιβάλ.

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.