Industry

Στη Σουηδία οι ταινίες χωρίζονται πλέον και σε φεμινιστικές και μη

στα 10

Σε μια ρηξικέλευθη απόφαση προκειμένου να αναδειχθεί η υποτιμητική απεικόνιση των γυναικών στο σινεμά, ένα νέο είδος αξιολόγησης που λανσαρίστηκε στη Σουηδία αποδεικνύει πως ελάχιστες ταινίες της παγκόσμιας παραγωγής θα έπαιρναν «αυστηρά κατάλληλο για φεμινίστριες».

Στη Σουηδία οι ταινίες χωρίζονται πλέον και σε φεμινιστικές και μη

H προϋπόθεση για να κερδίσει μια ταινία το βαθμό φεμινιστικής καταλληλότητας Α, είναι να περάσει το τεστ Μπχντελ, δηλαδή να περιλαμβάνει δύο γυναικείους χαρακτήρες που μιλάνε η μία με την άλλη για κάτι άλλο εκτός από έναν άντρα.

Το «τεστ Μπέχντελ» πήρε το ονομά του από τη θρυλική κομίστα, λεσβία, Αλισον Μπέχντελ, η οποία πρωτοπαρουσίασε την ιδέα στο κόμικ της «Dykes to Watch out For» το 1985, ξεκινώντας μια συζήτηση ανάμεσα σε φεμινίστριες και κριτικούς για την απεικόνιση των γυναικών στο σινεμά.

«Ολος ο "Αρχοντας των Δαχτυλιδιών", όλες οι ταινίες του "Πολέμου των Αστρων", το "Social Network", το "Pulp Fiction" και όλα εκτός από ένα "Χάρι Πότερ" δεν περνάνε το τεστ», δηλώνει στο The Hollywood Reporter η Ελεν Τέλε, ιδιοκτήτρια του Bio Rio, ενός από τα τέσσερα σινεμά στην Στοκχόλμη που υιοθέτησαν το νέο αυτό σύστημα αξιολόγησης.

Το Swedish Film Institute υποστήριξε την εν λόγω πρωτοβουλία, ενώ και το καλωδιακό κανάλι Viasat Film δήλωσε πως θα χρησιμοποιεί την αξιολόγηση, προγραμματίζοντας ειδικές προβολές μόνο με ταινίες που έχουν περάσει το τεστ, όπως το «Hunger Games», το «Iron Lady» και το «Savages». Τον ενθουσιασμό της εξέφρασε και η Τζέιντα Πίνκετ Σμιθ (σύζυγος του Γουιλ Σμιθ): «Ενα φεμινιστικό σύστημα αξιολόγησης ταινιών; Αυτό είναι πολύ ενδιαφέρον. Θα ήθελα να δω πως λειτουργεί.»

Το - όσο να πεις ρηξικέλευθο - σύστημα αξιολόγησης είναι μια πρωτοβουλία του Equalisters project, που με βάση τη Σουηδία προσπαθεί από το 2010 να ενισχύσουν την παρουσία των γυναικών στη σουηδική κινηματογραφία, τηλεόραση και διαφήμιση, αν και δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν πως η νέα αυτή πρακτική δεν είναι αποτελεσματική, αφού δεν ασχολείται με την ποιότητα των ταινιών αλλά μόνο με στατιστικά στοιχεία.

Η πρωτοβουλία της Σουηδίας έρχεται να συμπληρώσει τη μεγάλη συζήτηση γύρω από τη θέση των γυναικών στον κινηματογράφο (αμερικάνικο και μη), καθώς τα νούμερα αποδεικνύουν πως τόσο ως επαγγελματίες όσο και ως χαρακτήρες οι γυναίκες παραμένουν το «αδύνατο φύλο» της παγκόσμιας κινηματογραφικής παραγωγής.

Διαβάστε ακόμη:

Tags: Hunger Games