Buzz

Οταν ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ εξηγούσε το φινάλε του «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος»

στα 10

Μια παλιά, ανέκδοτη συνέντευξη του Κιούμπρικ ήρθε στην επιφάνεια, όπου ο τελειομανής σκηνοθέτης δίνει τη δική του ερμηνεία σε ένα από τα πιο αινιγματικά κινηματογραφικά φινάλε όλων των εποχών.

Οταν ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ εξηγούσε το φινάλε του «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος»

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το ανυπέρβλητα ψυχεδελικό φινάλε του «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος» (που κλείνει φέτος 50 χρόνια από την πρώτη του προβολή) είναι ένα από τα πιο αινιγματικά όλων των εποχών, συνεχίζοντας ακόμα και σήμερα να εμπνέει αναρίθμητες διαφορετικές ερμηνείες, θεωρίες και συζητήσεις. Αυτό, φυσικά, ουδέποτε εμπόδισε το φιλμ του Στάνλεϊ Κιούμπρικ από το να αποκτήσει –δικαιωματικά– τον τίτλο της καλύτερης ταινίας επιστημονικής φαντασίας που έγινε ποτέ, αλλά και τη φήμη ενός αδιαφιλονίκητου αριστουργήματος.

Αυτό που δεν γνωρίζαμε μέχρι τώρα, ωστόσο, είναι ότι ο Κιούμπρικ αποπειράθηκε κάποτε να δώσει τη δική του εξήγηση για το τι ακριβώς συμβαίνει στο τέλος της ταινίας του.

Σε μια συνέντευξη που είχε δώσει τηλεφωνικά ο Κιούμπρικ στον Ιάπωνα Τζουνίτσι Γιαόι (fun fact: ο οποίος είναι ειδικός στα… UFO!) για ένα ντοκιμαντέρ που εκείνος ετοίμαζε το ’80, ο Αμερικανός σκηνοθέτης εξηγεί τι ακριβώς σήμαινε το διαβόητο φινάλε του «2001». Το ντοκιμαντέρ αφορούσε τα υποτιθέμενα ανεξήγητα φαινόμενα που είχαν αναφερθεί κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της «Λάμψης» και περιλάμβανε μεταξύ άλλων συνεντεύξεις με τον Στάνλεϊ Κιούμπρικ και την κόρη του, Βίβιαν. Η ταινία δεν κυκλοφόρησε τελικά ποτέ, αλλά το πολύτιμο υλικό της ήρθε πρόσφατα στην επιφάνεια, αποκαλύπτοντας μεταξύ άλλων τις δηλώσεις του Κιούμπρικ για το τέλος του «2001».

Διαβάστε ακόμη: «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος» του Στάνλεϊ Κιούμπρικ | Ενας μύθος γίνεται 50

2001: A Space Odyssey 607

«Εχω προσπαθήσει να αποφύγω να το κάνω αυτό από τότε που κυκλοφόρησε η ταινία. Οταν απλά λες τις ιδέες ακούγονται ανόητες, ενώ αν είναι δραματοποιημένες, ο άλλος τις αισθάνεται, αλλά θα προσπαθήσω.

Η ιδέα υποτίθεται ότι ήταν ότι έχει απαχθεί από θεϊκές οντότητες, πλάσματα καθαρής ενέργειας και ευφυΐας χωρίς συγκεκριμένο σχήμα και μορφή. Τον βάζουν σε ένα μέρος το οποίο υποθέτω ότι θα μπορούσε κανείς να περιγράψει ως έναν ανθρώπινο ζωολογικό κήπο για να τον μελετήσουν, και από εκείνο το σημείο ολόκληρη η ζωή του περνάει μέσα από αυτό το δωμάτιο. Και δεν έχει καμία αίσθηση του χρόνου. Απλά μοιάζει να συμβαίνει όπως συμβαίνει στην ταινία.

2001: A Space Odyssey 607

Επιλέγουν αυτό το δωμάτιο, το οποίο είναι ένα εξαιρετικά ανακριβές αντίγραφο γαλλικής αρχιτεκτονικής (ηθελημένα ανακριβές), γιατί είχαν κάποια ιδέα για κάτι που εκείνος μπορεί να νόμιζε ότι είναι όμορφο, χωρίς να είναι ακριβώς σίγουροι. Οπως δεν είμαστε ακριβώς σίγουροι τι να κάνουμε στους ζωολογικούς κήπους με τα ζώα, προκειμένου να προσπαθήσουμε να τους δώσουμε αυτό που νομίζουμε ότι είναι το φυσικό τους περιβάλλον.

Οπως και να ‘χει, όταν τελειώνουν μαζί του, όπως συμβαίνει σε τόσους μύθους σε όλους τους πολιτισμούς του κόσμου, έχει μεταμορφωθεί σε κάποιου είδους ανώτερο ον και στέλνεται πίσω στη Γη, έχοντας μεταμορφωθεί και μετατραπεί σε κάποιου είδους υπεράνθρωπο. Δεν έχουμε παρά να υποθέσουμε τι συμβαίνει ότι επιστρέφει. Είναι το μοτίβο πολλών μυθολογιών, και αυτό είναι που προσπαθήσαμε να υπονοήσουμε».

Μπορείτε να δείτε το συγκεκριμένο απόσπασμα, αλλά και όλο το υλικό του Γιαόι στα παρακάτω βίντεο.



Διαβάστε ακόμη