Industry

Φεύγεις ήσυχος όταν έχεις γράψει αριστουργήματα. Πέθανε ο Μάρντικ Μάρτιν, ο σεναριογράφος του Μάρτιν Σκορσέζε

στα 10

«Κακόφημοι Δρόμοι», «Οργισμένο Είδωλο», «New York, New York». Ο Μάρντικ Μάρτιν έφυγε στα 82 χρόνια του, έχοντας γράψει, κυριολεκτικά, Ιστορία.

Φεύγεις ήσυχος όταν έχεις γράψει αριστουργήματα. Πέθανε ο Μάρντικ Μάρτιν, ο σεναριογράφος του Μάρτιν Σκορσέζε

Ο Μάρντικ Μάρτιν ήταν ένας από τους σπουδαιότερους σεναριογράφους στην ιστορία του σινεμά - κι ένας από τους πιο σεμνούς, κολλημένος στο χαρτί, στις λέξεις, αποφεύγοντας την κάμερα, την κοσμικότητα.

Δείτε ακόμη: H Νέα Υόρκη του Μάρτιν Σκορσέζε

μάρντικ μάρτιν 607

Γεννημένος στο Ιράν, σε οικογένεια Αρμενίων, ο Μάρτιν μεγάλωσε στο Ιράκ και, έφηβος ακόμα, έπιασε δουλειά σ' έναν διανομέα κινηματογραφικών ταινιών. Η αγάπη του για τη μεγάλη οθόνη τον οδήγησε στη Νέα Υόρκη, όπου ξεκίνησε να σπουδάζει οικονομικά στο NYU, πραγματικά πλένοντας πιάτα για να εξασφαλίσει τα δίδακτρά του. Πολύ σύντομα μεταπήδησε στο τμήμα κινηματογράφου το πανεπιστημίου κι άρχισε να κάνει παρέα και όνειρα μ' έναν αεικίνητο συμφοιτητή του, τον Μάρτιν Σκορσέζε.

μάρντικ μάρτιν 607Με τον Μάρτιν Σκορσέζε και τον Χάρβεϊ Καϊτέλ στα γυρίσματα του «Who's That Knocking at my Door?» το 1967

Η συνεργασία των... δύο Μάρτιν επιβλήθηκε από την αρχή των πάντων. Ο Μάρντικ Μάρτιν άρχισε να γράφει σενάρια μαζί με τον Μάρτιν Σκορσέζε το 1964, για τη μικρού μήκους «It's Not Just You, Murray», συνεχίζοντας με την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του νεοϋορκέζου δημιουργού, το «Who's That Knocking at my Door?». Μαζί έγραψαν τους «Κακόφημους Δρόμους» το 1973, το «New York, New York», παρέα και με τον Ερλ Μακ Ρος, το 1977. Περνώντας από τη Νέα Υόρκη στο Χόλιγουντ, ο Μάρντικ Μάρτιν υπέγραψε, όχι κάτι αναμενόμενο, αλλά το «Valentino» του Κεν Ράσελ.

οργισμένο είδωλο 607

Ο Μάρτιν δεν συνεργάστηκε μόνο στις ταινίας μυθοπλασίας του Μάρτιν Σκορσέζε, αλλά και στα ντοκιμαντέρ του, ξεκινώντας με το «Italianamerican» κα συνεχίζοντας με το «The Last Waltz» και το «American Boy: A Profile of Steven Prince». Αφιέρωσε έναν ολόκληρο χρόνο στην έρευνα για να γράψει το «Οργισμένο Είδωλο» το 1980, μαζί με τον Πολ Σρέιντερ - σε συνέντευξή του στους Los Angeles Times, μάλιστα, ο Μάρτιν εξομολογήθηκε ότι «ο Ντε Νίρο ήθελε να κάνουμε το "Οργισμένο Είδωλο", όχι ο Μάρτιν, γιατί σιχαινόταν το μποξ και τον αθλητισμό!».

μάρντικ μάρτιν 607Με τον Φατίχ Ακίν στο Φεστιβάλ Βενετίας

Για χρόνια ο Μάρντικ Μάρτιν βυθίστηκε στα ναρκωτικά και σταμάτησε να δουλεύει, χάνοντας πρότζεκτ σαν την «Υπόθεση Καρλίτο» του Μπράιαν Ντε Πάλμα, του οποίου ήταν η πρώτη επιλογή ως σεναριογράφος, αλλά στην πορεία ξαναβρήκε την ισορροπία του και μια νέα καριέρα που τον ενέπνεε, ως Καθηγητής Σεναρίου στο NYU, εκεί απ' όπου ξεκίνησαν όλα. Δεν σταμάτησε να γράφει σενάρια, με τελευταίο του, το 2014, τη «Μαχαιριά» του Φατίχ Ακίν, προφανώς με κίνητρο τις αρμένικες ρίζες του.

Ο Μάρντικ Μάρτιν έφυγε στα 82 χρόνια του, αφήνοντας πίσω του ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή του, το «Mardik: Baghdad to Hollywood» και κάποιες από τις πιο καθηλωτικές στιγμές που είδαμε ποτέ στο σινεμά. Δείτε παρακάτω μια διάλεξή του στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας.