H Μπίμπι Αντερσον δεν ήταν ακόμη μια μούσα του Ινγκμαρ Μπέργκμαν

BUZZ 15 APR  /  Μανώλης Κρανάκης

Στα 83 της χρόνια πέθανε η γυναίκα που υπήρξε τελικά το κεντρικό πρόσωπο στη φιλμογραφία του Ινγκμαρ Μπέργκμαν, ένα σύμβολο αθωότητας και σύνθετης σκοτεινής γυναικείας φύσης στην πιο τολμηρή, απελευθερωμένη, μοντέρνα, λαμπερή εκδοχή του.

«Εχω αυτό το το τραγικό χαρακτηριστικό. Δεν είμαι ποτέ περήφανη για ό,τι κάνω. Για μερικούς ρόλους είμαι χαρούμενη. Και η "Περσόνα" είναι ένας από αυτούς, γιατί εκτιμήθηκε από τον κόσμο. Είμαι ο πιο σκληρός κριτής του εαυτού μου.»

Θεωρητικά η «Περσόνα» θα αρκούσε για να αφήσει την Μπίμπι Αντερσον για πάντα στην κινηματογραφική ιστορία. Με το χαρακτηριστικό της κοντό μαλλί, καθρέφτης της Λιβ Ούλμαν στην ταινία που αποθέωσε τη σημασία του να είσαι γυναίκα στο μέσο των '60s και για πολλά χρόνια μετά, σε ένα ή και περισσότερους συγκλονιστικούς μονολόγους γύρω από τη μοναξιά, την απόλαυση, την ηδονή και την οδύνη της απώλειας, η Μπίμπι Αντερσον υπήρξε και η αιτία για τη διασημότερη ταινία του Ινγκμαρ Μπέργκμαν.

Bibi

Ηταν ήδη καιρός όπου η Μπίμπι Αντερσον είχε κουραστεί να παίζει αφελή κορίτσια στις ταινίες του Ινγκμαρ Μπέργκμαν. Ξεκινώντας από την «Εβδομη Σφραγίδα» στο ρόλο μιας εύθυμης συζύγου, μέχρι τις «Αγριες Φράουλες» στο διπλό ρόλο της αγαπημένης του κεντρικού ήρωα αλλά και του κοριτσιού που με ωτο-στοπ θα τον ακολουθήσει στο ταξίδι του στο παρόν, η Μπίμπι Αντερσον είχε παρακαλέσει τον Ινγκμαρ Μπέργκμαν να τη δοκιμάσει σε κάτι πιο σύνθετο, κάτι πιο σκοτεινό. Την ίδια εποχή θα σύστηνε στον Μπέργκμαν και την Λιβ Ούλμαν, με την οποία η Αντερσον είχε δουλέψει ξανά. Ο Μπέργκμαν, που συνδεόταν ερωτικά εκείνη την εποχή με την Αντερσον ήθελε οπωσδήποτε να μπει στη ζωή τους η Λιβ Ούλμαν. Η εικόνα των δύο γυναικών, σε ένα από τα πιο διάσημα «διπλά» στην ιστορία του σινεμά, υπήρξε η αρχή και το τέλος της «Περσόνα».

«Ο κόσμος συνήθιζε να με αποκαλεί επαγγελματία αθώα», θα έλεγε η Μπίμπι Αντερσον για την πρώτη περίοδο της συνεργασίας της με τον Μπέργκμαν.

Bibi Andersson Στην «Εβδομη Σφραγίδα» (1957)

Bibi Με τον Ινγκμαρ Μπέργκμαν και τον Βίκτορ Σιόστρομ στα γυρίσματα του «Αγριες Φράουλες» (1957)

Εκτός από την «Περσόνα», η «ενήλικη» φάση της Μπίμπι Αντερσον μέσα στη φιλμογραφία του Ινγκμαρ Μπέργκμαν, θα ολοκληρωνόταν με το «The Devil's Eye» του 1969, το «The Passion of Anna» του 1969, το «The Touch» του 1970, την πρώτη ταινία του Μπέργκμαν στα αγγλικά με συμπρωταγωνιστή της Αντερσον τον Ελιοτ Γκουλντ, το «Σκηνές από ένα Γάμο» το 1974.

Συνολικά, η Μπίμπι Αντερσον συνεργάστηκε με τον Ινγκμαν Μπέργκμαν σε έντεκα ταινίες. To 1958 θα κέρδιζε μαζί με τις Ινγκριντ Τούλιν και Εύα Ντάλμπεκ το βραβείο γυναικείας ερμηνείας στις Κάννες για το «Στο Κατώφλι της Ζωής» του Ινγκμαρ Μπέργκμαν και το 1963 θα κέρδιζε το βραβείο στο Φεστιβάλ του Βερολίνου για το «The Mistress» του Βίλγκοτ Σιόμαν.

Bibi Andersson Σκηνή από το «Στο Κατώφλι της Ζωής» (1958)

Bibi Andersson Με τον Γιαρλ Κούλε στο «The Devil's Eye» (1960)

Bibi Andersson Με τη Λιβ Ούλμαν στα γυρίσματα του «Περσόνα» (1966)

Bibi Andersson Με τον Ινγκμαν Μπέργκμαν και την Λιβ Ούλμαν στα γυρίσματα του «Περσόνα»

Η επιτυχία του «Περσόνα» ήταν σαρωτική για την καριέρα της Μπίμπι Αντερσον. Το 1966 θα γύριζε ένα γουέστερν, το «Dueal at Diablo», με τον Τζέιμς Γκάρνερ που ξεχάστηκε αμέσως, δέκα χρόνια μετά θα έπαιζε στο «I Never Promised you a Rose Garden» του Αντονι Πέιτζ, το 1978 στο «An Enemy of the People» στο πλευρό του Στιβ ΜακΚούιν σε σκηνοθεσία του Τζορτζ Σέφερ. Το 1970 έπαιξε στο «Quintet» του Ρόμπερτ Αλτμαν και στο «The Kremlin Letter» του Τζον Χιούστον, ενώ εμφανίστηκε και σε μίνι-σειρές αλλά και στο Broadway, ολοκληρώνοντας έτσι μια διεθνή καριέρα από τις σπάνιες που έκανε ποτέ Σουηδέζα ηθοποιός, εκτός από την Ινγκριντ Μπέργκμαν.

Οι τελευταίοι της ρόλοι ήταν στο «The Frost» του 2009 και στην τηλεοπτική μίνι - σειρά «Arn: The Knight Templar» του 2010.

Βιβι Με τον Ελιοτ Γκουλντ στο «The Touch» (1971)

Bibi Με τον Στιβ ΜακΚουίν στο «An Enemy of the People» (1978)

Σε μια από τις συνεντεύξεις της στην Αμερική το 1977, η Μπίμπι Αντερσον δεν μπορούσε να κρύψει την ενόχλησή της από το γεγονός πως όλοι οι δημοσιογράφοι ήθελαν να την ρωτούν για την Λιβ Ούλμαν - η οποία την αντικατέστησε στην καρδιά του Ινγκμαρ Μπέργκμαν για να γίνει η νέα του μούσα, μετά την «Περσόνα».

«Υπάρχουν τόσοι πολλοί ηθοποιοί με τους οποίους δούλεψε. Αν ο καθένας ένιωθε απόρριψη επειδή δουλεύει με κάποιον άλλον, τότε θα είχαμε πρόβλημα. Εγώ ήθελα να φύγω από τη Σουηδία και να κάνω κι άλλα πράγματα. Αλλά τι θέλετε να πω; Τι θέλετε να γνωρίζετε; Οτι ζηλεύω φρικτά; Οτι όλοι θεωρούν ότι δεν είμαι ένας ανεξάρτητος άνθρωπος. Θέλω αυτή η συνέντευξη να αφορά εμένα και κανέναν άλλον.»

Bibi

Δείτε εδώ έναν από τους πιο χαρακτηριστικούς μονολόγους στη φιλμογραφία του Ινγκμαρ Μπέργκμαν και της Μπίμπι Αντερσον από το «Περσόνα» του 1966:


Μια ακόμη χαρακτηριστική σκηνή από το «Περσόνα»:


Δείτε εδώ ένα αφιέρωμα της Criterion Collection για την Λιβ Ούλμαν και την Μπίμπι Αντερσον:


Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.