Industry

Γυναίκες και Χόλιγουντ: μια σχέση (όχι) στοργής!

στα 10

Σε έρευνα ανάμεσα στις 100 ταινίες που έκαναν τα περισσότερα εισιτήρια το 2009, το Πανέπιστημιο της Νότιας Καλιφόρνιας διαπίστωσε κάτι που είναι γνωστό εδώ και χρόνια στο Χόλιγουντ: οι γυναίκες παραμένουν μια υποβαθμισμένη κινηματογραφική ομάδα.

Γυναίκες και Χόλιγουντ: μια σχέση (όχι) στοργής!
Δύο άντρες - μια γυναίκα και αυτή στο background!

Η αντίφαση που θέλει τις γυναίκες να αποτελούν τον κορμό του κινηματογραφικού κοινού στην Αμερική, αλλά όχι και στις ίδιες τις ταινίες δεν είναι καινούρια. Διαπίστωση που μέσα στα χρόνια έχει απασχολήσει ποικιλοτρόπως μελετητές αλλά και οργανώσεις σε όλη τη χώρα, η «υποβαθμισμένη» θέση των γυναικών στο κινηματογραφικό σκηνικό επιβεβαιώθηκε για ακόμη μια φορά πρόσφατα μετά από την έρευνα του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας.

Στην έρευνα που ανέλυσε τις 100 πιο εμπορικές ταινίες του 2009 - συμπεριλαμβανομένων του δεύτερου μέρους των «Transformers», το «Ο Χάρι Πότερ και ο Ημίαιμος Πρίγκιψ» και τη «Νέα Σελήνη» - οι ερευνητές διαπίστωσαν πως ανάμεσα σε 4.342 ομιλώντες χαρακτήρες μόνο το 32.8 τοις εκατό ήταν γυναίκες, ποσοστό συντριπτικά χαμηλό σε σχέση με το 67.2 τοις εκατό των ανδρών.

Ενα ακόμη στοιχείο ήταν το γεγονός πως οι γυναίκες φοράνε κατά πλειοψηφεία σέξι ρούχα (25.8 τοις εκατό σε σχέση με το 4.7 % των ανδρών), εμφανίζονται πιο συχνά γυμνές ή ημίγυμνες (23% σε σχέση με 7.4% των ανδρών) και πως αυτό συμβαίνει κυρίως σε ηλικίες από 13 έως 29, αποδεικνύοντας πως δεν έχει περάσει επουδενί η εποχή που οι γυναίκες αντιμετωπίζονταν από έφηβες ως σύμβολα του σεξ.

Πίσω από την κάμερα, η ανισότητα στα φύλα είναι συντριπτική, αφού μόνο το 3.6% των σκηνοθετών ήταν γυναίκες (και μάλιστα μόνο τέσσερις: η Μπέτι Τόμας, η Αν Φλέτσερ, η Νάνσι Μέγιερς και η Νόρα Εφρον), μόνο το 13.5% σεναριογράφοι και μόνο το 21.6% παραγωγοί. Γεγονός που επεκτάθηκε και στη διαπίστωση πως στις ταινίες που σκηνοθετούν ή γράφουν γυναίκες το 47.7% είναι γυναίκες ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στις ταινίες ανδρών είναι λιγότερο από το ένα τρίτο των συνολικών χαρακτήρων του κάθε φιλμ.

Κι όλα αυτά την ίδια στιγμή που οι γυναίκες αποτέλεσαν περισσότερο από 50% το κοινό των 100 αυτών ταινιών το 2009. Υπέρμετρος φεμινισμός ή όχι, τα νούμερα μάλλον μιλούν από μόνα τους...