«Game of Thrones», Κύκλος 8, Επεισόδιο 5: Σημειώσεις

TV 13 MAY  /  Λήδα Γαλανού

1 + 1 για το φινάλε. Για άλλη μία χρονιά, Flix gets medieval. Μπαίνουμε στο σύμπαν του Γουέστερος και δε βγαίνουμε μέχρι να μας διώξουν!

Διαβάστε παρακάτω, μόνον εάν παρακολουθείτε το «Game of Thrones» και είδατε ήδη το 5o επεισόδιο του 8ου κύκλου - για τους υπόλοιπους, ακολουθούν γιγαντιαία SPOILERS!

«The Bells» ο τίτλος του επεισοδίου και σκηνοθετεί ο Μιγκέλ Σαπότσνικ, ο Βρετανός σκηνοθέτης που, μεταξύ άλλων επεισοδίων που έχει υπογράψει στη σειρά (όπως και το αξέχαστο φινάλε του 6ου κύκλου), είναι υπεύθυνος για το GoT#609, τη «Μάχη των Μπάσταρδων», αλλά και για το «The Long Night», το επεισόδιο #803 που είδαμε πριν δυο βδομάδες, είναι, σαν να λέμε, ο σκηνοθέτης των μαχών. Κι ο ίδιος, έστω με μια υπερβολική έμφαση στα ειδικά εφέ, τα καταφέρνει θαυμάσια, στα περιγραφικά μακρινά πλάνα του, στο σπλάτερ, στη διάχυτη, γκρίζα μελαγχολία που σκεπάζει, σαν τη στάχτη, το τελευταίο από τα τρία μέρη του επεισοδίου.

got 805 607

Το σενάριο, αντίθετα, των Βάις και Μπένιοφ, με τις θαυμάσιες στιγμές του, σε γενικές γραμμές προδίδει τους καλοχτισμένους χαρακτήρες των ηρώων και την ως τώρα σύνθετη, απαιτητική πορεία τους, πιο εύκολα κι απ’ ό,τι η Σάνσα το μυστικό του Τζον.

Αυτό εδώ είναι ένα αντιπολεμικό επεισόδιο. Οχι στο πλαίσιο του Γουέστερος, αλλά στο πλαίσιο του κόσμου μας, διαχρονικά. Είναι η ευκαιρία της σειράς, κλείνοντας, να τονίσει πώς η βία φέρνει βία, πώς ο πόλεμος μπορεί να εκτραχυνθεί ανεξέλεγκτα, πώς μια απόφαση στιγμής μπορεί να καταστρέψει έναν πολιτισμό αιώνων.

Αλλωστε, το επεισόδιο κυλά σε τρία μέρη, σχεδόν το ίδιο χαοτικό με τη μάχη του Κινγκς Λάντινγκ. Στο πρώτο, η συμμαχία των ηρώων τρώγεται από διχόνοια, από μια κυνική αποστασιοποίηση, φωτισμένη ελάχιστα, με μικρούς, κοφτούς διαλόγους. Στο δεύτερο, το Κινγκς Λάντινγκ γίνεται φωτιά και μπούρμπερι. Στο τρίτο αποχαιρετούμε, υπό το βουητό του δράκου Ντρόγκον.

Μέσα, όμως, σ’ αυτό το εύρημα, το GoT «ξεμπερδεύει» με κάποιες αφηγήσεις με τρόπο που δεν είναι αντάξιος της ιστορίες τους. Μια και αυτό είναι το προτελευταίο επεισόδιο, δεν έχει νόημα να κάνουμε το breakdown της δράση: έτσι κι αλλιώς, είναι όλη προς το… down. Ας δούμε, όμως, πού αφήνουμε τον κάθε ήρωα κι αν αυτό αφήνει εμάς με μια αίσθηση ικανοποίησης.

Να, λοιπόν, λίγο παρακάτω, τι κρατήσαμε από το επεισόδιο 805.

Διαβάστε ακόμη: O Τζορτζ Ρ. Ρ. Μάρτιν ξεκαθαρίζει την κατάσταση σχετικά με τα spinoffs του «Game of Thrones»

Θέλετε να φρεσκάρετε τα προηγούμενα επεισόδια;

got 805 607

Ο Βάρις Εκτελείται άδοξα, απότομα, ούτε καν δικάζεται. Κι η πορεία του κλείνει ασήμαντα, περισσότερο για να εξυπηρετήσει τη χαρακτηρογραφία της Ντενέρις, ως μια αφορμή να φανεί η δική της μεταστροφή προς το ανηλεές μένος. Ο Βάρις είχε τη δική του ιστορία στη σειρά, το τραγικό παρελθόν του, το αξεπέραστο πνεύμα του, έπαιξε άπειρες φορές με την εμπιστοσύνη του, δεν θα δίσταζε στιγμή να προδώσει για το προσωπικό συμφέρον του. Αυτή τη φορά, πρόδωσε για το συμφέρον της ανθρωπότητας, τη γυναίκα στην οποία αληθινά πίστεψε. Σεναριακά αμήχανη τροπή, αλλά ευκαιρία για μια συναισθηματικά εκλεπτυσμένη, τελευταία συνδιαλλαγή του με τον Τίριον. Μην ξεχνάμε, ωστόσο, το μισοκαμμένο χαρτάκι με την καταγραφή της γενιάς του Τζον που άφησε στο γραφείο του. Ποιος θα το βρει και τι θα το κάνει;

got 805 607

Η Ντενέρις #1 Στο πρώτο μέρος του επεισοδίου, η Ντενέρις πιάνει πάτο. Η κατάθλιψη χτυπά κόκκινα, ξαφνικά η ψυχοπάθεια που κυλά στο αίμα της από το Ταργκάριεν DNA της κάνει την πρώτη της, αδικαιολόγητη εμφάνιση. Είναι άφαγη, είναι και καχύποπτη, ρίχνει ευθύνες στη Σάνσα, στον Τίριον, στην παλιοκοινωνία, για να ομολογήσει τον αληθινό της πόνο. Δεν είναι θέμα καταγωγής και αίματος: ο κόσμος αγαπά τον Τζον, εκείνον θα θελήσει για βασιλιά του κι όχι εκείνη, την απελευθερώτρια, που έσπασε πιο πολλές αλυσίδες κι από τη Μαρινέλα. Η θλίψη της Ντάνι έχει μέσα της όλο τον εγωισμό της πλάσης, η πορεία της τόσων σεζόν εντοπίζεται σ’ ένα εφηβικό «κανείς δεν με παίζει εμένα». Γι’ αυτό και θα επιβληθεί, αν τα καταφέρει και στον αγαπημένο της και σ’ όλο τον κόσμο μ’ εκείνο που καλύτερα ξέρει να προκαλεί, το φόβο. Αυτή είναι η «νέα Ντενέρις, μέρος πρώτο». Μια σεναριακή απόφαση που, ξαφνικά, διαγράφει δεκάδες ακόμα, τόσο πιο ενδιαφέρουσες πτυχές της προσωπικότητας της Ντάνι.

got 805 607

got 805 607

Ο Τζέιμι Τον είχαμε αφήσει να έχει συνειδητοποιήσει – τι μεγαλειώδης σεναριακή τόλμη αυτή – ότι η αδελφή/ερωμένη/μητέρα των παιδιών του/σημαντικότερηγυναίκατηςζωήςτου είναι θεότρελη και να έχει ταχθεί με το αντίπαλο στρατόπεδο. Και, αίφνης, παρατά (στο προηγούμενο επεισόδιο) και Μπριέν και προοπτικές συντροφικότητας και επιστρέφει στη Σέρσεϊ, για να – τι; - την πάρει αγκαλιά και να φύγουν ευτυχισμένοι στο Τέντος; Σε ποια σειρά είμαστε; Μόνο και μόνο, νομίζουμε, για να προσφέρει σ’ εκείνη το δικό της τέλος, όπως θα το ήθελε κι η ίδια κι οι Βάις και Μπένιοφ. Μοναδικό κέρδος, η σκηνούλα του Τίριον, χαμένου στη μετάφραση, όταν πηγαίνει να τον απελευθερώσει.

got 805 607

Ο Τίριον Δύσκολα τα πράγματα. Ο Τίριον επιβιώνει, προς το παρόν τουλάχιστον (με τι ωραία βλέμματα στολίζει την ερμηνεία του ο Πίτερ Ντίνκλεϊτζ, εφάμιλλα μ’ εκείνα της Λίνα Χίντι) αλλά βρίσκεται σε λίμπο. Δική του είναι η ιδέα να βάλει τον Τζέιμι να χτυπήσει τις καμπάνες και να σημάνει μια ψεύτικη αλλά σωτήρια παράδοση. Το Κινγκς Λάντινγκ έχει, όμως, γίνει στάχτη και η δική του γενιά έχει χαθεί, είναι, ανάμεσα στους ήρωες της σειράς, ο τελευταίος των Λάνιστερ. Ο οποίος έχει προδώσει τη γενιά του για να ταχθεί υπέρ της Ντενέρις. Την οποία όχι μόνο έχει προδώσει με το σχέδιο παράδοσης (και θα σκάσει αυτό στο επόμενο επεισόδιο, δεν θα σκάσει;) αλλά κι έχει δει να μεταμορφώνεται, μπροστά στα μάτια του, με μια σφαίρα μίσους που καθόλου δεν είναι εκείνο που παρήγγειλε.

got 805 607

got 805 607

Να πούμε εδώ, ότι παρά την εντυπωσιακή δράση, οι σκηνές όπου ο Σαπότσνικ «στήνει» τη μάχη, με drone από ψηλά, φέρνουν στο νου λίγο από Ντελακρουά και λίγο από Λούκι Λουκ κι είναι ακόμα πιο καθηλωτικές στη σιωπή τους.

got 805 607

Ο Γιούρον Εκτός φάσης σ’ όλο τον κύκλο, λίγο μας διασκέδασε, πολύ μας κούρασε, δεν σκότωσε και τον Τζέιμι που θα ήταν το claim to fame του (αυτό το ανέλαβε το Red Keep το ίδιο), έφυγε πια, χαμογελώντας, να πάει να χορέψει eurotrash στο Sodade.

got 805 607

got 805 607

Ο Hound Ο Σκύλος έρχεται, επιτέλους, αντιμέτωπος με τον «αδελφό» του που μπορεί να είναι πια το τέρας που κατασκεύασε ο Κάιμπερν (πάει αυτός, παρεμπιπτόντως, ε μα πια), σαν eraserhead με διάφανο δέρμα, αλλά ο Σκύλος τον αναγνωρίζει γι’ αυτό που πάντα ήταν: το τέρας που του έκανε τη ζωή κόλαση. Σε μια σεκάνς… σακατιλίκι, όπου ο Γκρέγκορ τόσο πολύ δεν πεθαίνει που ο ματωμένος Σκύλος παθαίνει νευρικό γέλιο, τον παρασύρει με το σώμα του έξω από τον πύργο, σε μια πυρακτωμένη πτώση – από την οποία κανείς δεν μπορεί να βγει ζωντανός, αλλά, τουλάχιστον, ο Σκύλος βγαίνει εξιλεωμένος. Εντυπωσιακότατου ρυθμού σεκάνς, ίσως δεν μας πήρε αρκετά συναισθηματικά, αν σκεφτεί κανείς πόσες σεζόν περιμέναμε να δούμε αυτή την αναμέτρηση;

got 805 607

got 805 607

got 805 607

Η Αρια Εχει κάνει έναν πλήρη κύκλο. Πολύ πιο έμπειρη, πολύ πιο σκοτεινή, θυμίζει το μικροσκοπικό κοριτσάκι του πρώτου κύκλου, που ήξερε ότι δεν ανήκε στο παλάτι ή στις κοινωνικές προδιαγραφές, αλλά δεν ήξερε και πού ανήκε. Είναι εκείνη που, όπως πάντα, μπλέκεται με τον κόσμο, βλέπει τη φρίκη που προκαλεί η Ντενέρις στο έδαφος, μυρίζει το αίμα, κινδυνεύει και, μετά από ένα ακόμα δράμα στη μικρή ζωή της, φεύγει, μ’ ένα μαγικό άσπρο άλογο που μαγικά διασώθηκε, μόνη, καλπάζοντας – έτοιμη για το σπινόφ της. Αραγε θα την ξαναδούμε στο φινάλε;

got 805 607

Ο Τζον Είναι άφωνος. Γενικώς. Εχει και την ίδια στιγμή που παθαίνει υπαρξιακό κλακάζ μέσα στη δίνη της μάχης, όπως στη «Μάχη των Μπάσταρδων». Η νίκη που ευχόταν ήρθε, αλλά με τόσο λάθος τρόπο. Η αγαπημένη του Ντενέρις, η βασίλισσά του, είναι ξαφνικά κόντρα σε ό,τι μπορεί ποτέ να πρεσβεύει, αυτός που πήγε να σκοτώσει έναν από τους δικούς του στρατιώτες για να τον εμποδίσει να βιάσει μια γυναίκα του εχθρού. Ολες του οι ισορροπίες έχουν γκρεμιστή, εκτός από έναν: τον Βορά. Δεν αποκλείεται, βέβαια, ο Τζον να ήταν τόσο σιωπηλός σ’ αυτό το επεισόδιο, γιατί το φινάλε θα είναι δικό του. Οι Λάνιστερ έχουν εκλείψει κι αυτό που μένει είναι η διαμάχη Ταργκάριεν εναντίον Σταρκ, πράγμα που αφήνει τον Τζον σε εξαιρετικά δύσκολη θέση.

got 805 607

got 805 607

Η Σέρσεϊ Είναι, ως το τέλος σχεδόν, μόνη. Παρασυρμένη από τα πάθη και τη φιλοδοξία της, έχει απομείνει με συντρόφους δυο τέρατα. Η Λίνα Χίντι δίνει ουσία, με την (ξανά) συναρπαστική ερμηνεία της, στη Σέρσεϊ που, σ’ όλο αυτό τον κύκλο, έγινε ξαφνικά πολύ «λίγη». Σ’ ένα δώρο από τη σειρά στην ηρωίδα (γιατί ούτε κι αυτή η πλοκή μπορεί να σταθεί για κανέναν άλλο λόγο), ο Τζέιμι (που μέχρι προχτές δεν ήθελε ούτε μπροστά του να τη δει), θα τα καταφέρει να έρθει, θα τη «σώσει», αλλά είναι πολύ αργά. Θα καταλήξουν μαζί, τι ταιριαστό, στο υπόγειο με τους σκελετούς των δράκων, με τον κόσμο τους, πέτρες πια, να καταρρέει από πάνω τους. Ωραίο, δεν θα πούμε όχι, αλλά καταχρηστικό μέχρι τέλους.

got 805 607

got 805 607

Η Ντενέρις #2 Η Ντάνι τα κάνει όλα φρυγανέλια. Ραντίζει τον τόπο φωτιά και θάνατο. Και προχωρά και στον άμαχο πληθυσμό και σ’ όποιον πάρει ο χάρος. Αυτή είναι η νέα Ντενέρις – που δεν αποτελεί ομαλή εξέλιξη της παλιάς, αλλά προφανώς πρέπει να λειτουργήσει έτσι για να οδηγηθούμε την άλλη βδομάδα στο φινάλε. Σε κάθε περίπτωση, έτσι όπως ο Σαπότσνικ αποδίδει όσο χρειάζεται τρομακτικά, την απόλυτη καταστροφή, η Ντενέρις είναι το νέο Κακό. Είναι βία για τη βία, είναι ωμή εκδικητικότητα, μια σκληρότητα που δεν θυμίζει τους αρχηγούς των παλαιότερων καιρών. Όχι τυχαία, ο Σαπότσνικ επικεντρώνεται συχνά σε πρόσωπα παιδιών σ’ αυτές τις εμπόλεμες σκηνές: βλέπουν την άγρια, αδικαιολόγητη, πια, βία κι αυτή θα πλάσει την επόμενη γενιά. Η Ντενέρις ποτέ δεν ήταν «πολιτισμένη», πάντα είχε μια εγγύτητα με την αγριότητα, ποτέ δεν πιστεύαμε απόλυτα τα περί «απελευθέρωσης» των σκλάβων, έκανε ό,τι θεωρούσε ότι θα ενδυναμώσει τη θέση της. Προδωμένη, νομίζει, από τους συμβούλους της και τον εραστή της, επιβάλλει το δικό της νόμο, η ίδια. Η Ντάνι θεωρεί τους πάντες εχθρούς της και η προτεραιότητά της είναι να επιβληθεί, με οργή. Θα δούμε πού θα οδηγηθεί η κατάληξη της Ντάνι, της σχέσης της με τον Τζον, της θέσης της στον Σιδερένιο Θρόνο, αλλά σίγουρα αυτή η τροπή έρχεται… βεβιασμένα και excuse the pun.

got 805 607

(μικρή σημείωση: Από τα επιτυχημένα στοιχεία του επεισοδίου είναι τα κοντινά στο πρόσωπο της Ντάνι στην κορύφωση της μάχης. Η μητέρα των δράκων βρίσκεται ολομόναχη, έχει ξεκινήσει κι ολοκληρώσει τον πόλεμο μόνη της κι είναι μεταξύ υστερίας και δακρύων, μόνη της – ένα κορίτσι που δέχεται ν’ απαιτήσει τη μοίρα του, χωρίς ποτέ να θεωρήσει ότι είναι εύκολο. Ετσι όπως οι περισσότεροι ήρωες πια μοιάζουν να συμπεριφέρονται σεναριακά αταίριαστα, αυτή τη σκηνή της Ντάνι είναι από τις λίγες που κρύβουν βάθος και έμπνευση.)

Κι ως το φινάλε, θα ήθελα παρακαλώ να φάω τον φύλακα του κρανίου.

Διαβάστε περισσότερα για το «Game of Thrones» εδώ και ραντεβού την ερχόμενη Δευτέρα για την ανασκόπηση του επεισοδίου #806, που δεν είναι τίποτε λιγότερο, από ένας αποχαιρετισμός στο «GoT», στα νιάτα μας, στην τηλεοπτική μας αγάπη για οκτώ χρόνια! Λέτε να το περάσουμε αψήφιστα;

Εν τω μεταξύ, δείτε εδώ το trailer του «Game of Thrones» #806, όπου, πάντως, η Ντάνι εμφανίζεται ως ηγεμών:


Διαβάστε τα recaps της 8ης σεζόν «Game of Thrones» εδώ:

Περισσότερο Game of Thrones

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.