Φεστιβάλ / Βραβεία

Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Ο Πούτιν φιλούσε υπέροχα...

στα 10

To «Putin’s Kiss», που προβάλλεται στο τμήμα Μικρές Αφηγήσεις του 14ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, αποκαλύπτει την επικίνδυνη οργανωμένη ρωσική νεολαία με μια ιστορία που μοιάζει βγαλμένη από αστυνομικό μυθιστόρημα!

Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Ο Πούτιν φιλούσε υπέροχα...

Η Ρωσία έχει αλλάξει. Και η ευθύνη για τη μετάδοση της πληροφορίας πέφτει στη νέα, πολύ νέα γενιά. Η Μάσα είναι μια 19χρονη κοπέλα, η μία από τους αρχηγούς του νεανικού κινήματος που λανσάρισε ο Βλαντιμίρ Πούτιν για να πλάσει το μέλλον όπως ακριβώς θέλει. Το κίνημα λέγεται Nashi και προάγει την αγνή, καπιταλιστική, συντηρητική ζωή: όχι τσιγάρο, όχι αλκοόλ, όχι ομοφυλοφιλία, τιμωρία για όσους παραβαίνουν τους κανόνες.

Στα 16 της, η Μάσα έγινε το σύμβολο της νέας Ρωσίας. Απέκτησε ηγετικό παραπολιτικό ρόλο, δικό της διαμέρισμα, αυτοκίνητο, εκπομπή στην τηλεόραση και μια ζωή που θα ζήλευαν όλοι οι συνομίληκοί της. Μέχρι που ξεκίνησε η πτώση και η κοπέλα άρχισε να συνειδητοποιεί πόσο αναλώσιμη είναι η ζωή της, αλλά και όσων την περικυκλώνουν και δεν ακολουθούν τις επιταγές της Nashi. Η στιγμή, βέβαια, δεν είναι τυχαία: είναι ακριβώς ο καιρός που η Μάσα αρχίζει να κάνει παρέα με μια ομάδα αντι-Πουτινικών δημοσιογράφων, ο ένας από τους οποίους πολύ γρήγορα γίνεται τόπι στο ξύλο.

Δεν είναι φιξιόν, δεν είναι ταινία εποχής: είναι ένα δυνατό ντοκιμαντέρ της Δανέζας Λίσε Μπιρκ Πέντερσεν, που αποκαλύπτει μια λίγο γνωστή και πολύ σκοτεινή πλευρά της σύγχρονης, «εκμοντερισμένης» Ρωσίας. Η νεολαία της χώρας, με τις ευχές του Προέδρου, επιδίδεται σ’ ένα συμμοριτοπόλεμο χωρίς κανόνες, που θυμίζει έντονα τις διαμάχες και τις δοκιμασίες των αμερικανικών κολλεγιακών fraternities. Η νέα ρωσική δημοκρατία αγγίζει επικίνδυνα, όπως δείχνει η ταινία, τις φασιστικές πρακτικές, κάτω από ένα άλλοθι υγειούς, φιλελεύθερου ανταγωνισμού.

Το ντοκιμαντέρ, το οποίο συμμετείχε στο τελευταίο IDFA και κέρδισε το Βραβείο Φωτογραφίας στο Διεθνές Τμήμα του Φεστιβάλ του Σάντανς, δεν έχει τόσο έντονη σκηνοθετική σφραγίδα (παρότι ο ρυθμός και η ατμόσφαιρά του σε παγιδεύουν στον κόσμο τους), όσο πληροφοριακή αξία, αποκαλύπτοντας ένα σύμπαν που λίγοι γνωρίζουν ότι υπάρχει. Επιπλέον, έχει μια ηρωίδα που γεμίζει την οθόνη με την οριακή της παράνοια και με εκπληκτικές συναισθηματικές και ιδεολογικές μεταπτώσεις.

Το «Putin’s Kiss» παίζεται σε επανάληψη το Σάββατο, 17 Μαρτίου, στις 22.30, στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης.

Διαβάστε περισσότερα για το 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης