Industry

Οσα μάθαμε από τα παραδείγματα του Κέντρου Κινηματογράφου της Βουλγαρίας και της Σερβίας

στα 10

Την προηγούμενη εβδομάδα βρέθηκαν στην Αθήνα, καλεσμένοι της ΕΣΠΕΚ στο πλαίσιο του «Συζητώντας για σινεμά με τους γείτονες», ο Διευθυντής Εθνικού Κέντρου Κινηματογράφου της Βουλγαρίας και ο Διευθυντής του Κέντρου Κινηματογράφου της Σερβίας.

Flix Team
Οσα μάθαμε από τα παραδείγματα του Κέντρου Κινηματογράφου της Βουλγαρίας και της Σερβίας
Σκηνή από το «Glory» των Κριστίνα Γκροσέβα και Πέταρ Βαλκάνοφ, μια συμπαραγωγή Ελλάδας - Βουλγαρίας

Την Τετάρτη 28 Ιουνίου στον κινηματογράφο ΑΣΤΟΡ πραγματοποιήθηκε η δεύτερη συνάντηση στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Συζητώντας για σινεμά με τους γείτονες» σε οργάνωση της Ενωσης Σκηνοθετών – Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ).

Αυτή τη φορά καλεσμένοι ήταν ο Κάμεν Μπαλκάνσκι, Διευθυντής του Εθνικού Κέντρου Κινηματογράφου της Βουλγαρίας και ο Μπόμπαν Τζέτβιτς, Διευθυντής του Κέντρου Κινηματογράφου της Σερβίας. Στην συζήτηση συμμετείχε και η Γενική Διευθύντρια του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Ηλέκτρα Βενάκη.

Από την συνάντηση που συντόνισε η κριτικός κινηματογράφου Λήδα Γαλανού, φάνηκε ο σημαντικός ρόλος που διαδραματίζουν τα κέντρα κινηματογράφου για τη χάραξη και υλοποίηση της πολιτικής και στρατηγικής στις εθνικές κινηματογραφίες των γειτονικών χωρών.

Διαβάστε ακόμη: Η ΕΣΠΕΚ παρεμβαίνει για όσα γράφονται και γίνονται στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου

Kamen Balkanski Κάμεν Μπαλκάνσκι

Boban jetvic Μπόμπαν Τζέτβιτς

Οπως αναφέρει το δελτίο Τύπου της ΕΣΠΕΚ:

Η ανάπτυξη των κινηματογραφικών σχεδίων από το πρώτο στάδιο (Development) ως την οικονομική στήριξη των γυρισμάτων αλλά και τη διανομή αποτελεί τον κύριο λόγο ύπαρξης τους ως εργαλείο για την ανάπτυξη της εθνικής κινηματογραφίας. Η ενθάρρυνση των συμπαραγωγών και η διείσδυση στα προγράμματα χρηματοδότησης τόσο της ΕΕ όσο και επιμέρους ταμείων όπως το Eurimages, πραγματοποιείται με ιδιαίτερη επιτυχία τα τελευταία χρόνια χάρη στη στήριξη που τους παρέχεται από την πολιτεία.

Τα κέντρα κινηματογράφου των δύο αυτών χωρών διαθέτουν το καθένα σε ετήσια βάση περίπου 6.500.000 ευρώ για την ενίσχυση της παραγωγής, ενώ στη χώρα μας το αντίστοιχο ποσό ανέρχεται περίπου στο μισό. Ας σημειωθεί ότι το ΑΕΠ της χώρας μας ‎(2015) είναι 195,2 δισεκατομμύρια USD και αντίστοιχα της Βουλγαρίας 48,95 δισεκατομμύρια USD και της Σερβίας 36,51 δισεκατομμύρια USD.

Διαβάστε ακόμη: H πρώτη ανακοίνωση του νέου Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου

Godless 607 Σκηνή από το «Godless» της Ραλίτζα Πέτροβα (μεγάλο βραβείο στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο), μια συμπαραγωγή Βουλγαρίας, Δανίας, και Γαλλίας, τις διεθνείς πωλήσεις της οποία χειρίζεται η ελληνική Heretic Outreach

Στη συζήτηση παρουσιάστηκαν και οι διαδικασίες με τις οποίες πραγματοποιούνται οι εγκρίσεις των κινηματογραφικών σχεδίων και οι διαδικασίες με τις οποίες αποφασίζονται οι χρηματοδοτήσεις, που σε γενικές γραμμές εντοπίζονται σε δύο στάδια: την αρχική εκδήλωση του ενδιαφέροντος για το σχέδιο (προέγκριση) και την τελική έγκριση, όπου μετά από ενδελεχή εξέταση των οικονομικών δεδομένων και εξασφαλίσεων (χρηματοδοτήσεις - συμπαραγωγοί κλπ) αποφασίζεται η συμμετοχή του κέντρου κινηματογράφου με τρόπο που να είναι εξασφαλισμένη η ολοκλήρωση του έργου. Η συμμετοχή των κέντρων κινηματογράφου στις χώρες αυτές λειτουργεί ως ενίσχυση της παραγωγής και δεν παρέχεται κανένα "αντάλλαγμα" (ποσοστό ιδιοκτησίας στην ταινία ή ποσοστό επί των εισπράξεων).

Τέλος, από τη συζήτηση διαφάνηκε το κοινό ενδιαφέρον των κέντρων κινηματογράφου (συμπεριλαμβανομένου και του ΕΚΚ) να αναπτύξουν κοινές δράσεις. Ειδικά στον τομέα της διανομής, με πρωτοβουλία της Ηλέκτρας Βενάκη φαίνεται να είναι δυνατή, σύντομα, η υπογραφή συμφωνίας, με στόχο τη μεγαλύτερη κυκλοφορία των κινηματογραφικών ταινιών των τριών χωρών και την ενίσχυση της διανομής τους.

Οπως ολοκληρώνει στο δελτίο Τύπου της η ΕΣΠΕΚ: «Επειδή πολλά ακούγονται (και γράφονται) τον τελευταίο καιρό από τους παροικούντες την κινηματογραφική Ιερουσαλήμ για το ΕΚΚ, ελπίζουμε με εκδηλώσεις σαν αυτή να συμβάλλουμε κι εμείς, στη διαμόρφωση μιας πιο ξεκάθαρης εικόνας στο ομιχλώδες τοπίο της κινηματογραφικής πολιτικής στη χώρα μας.»


Διαβάστε ακόμη