Φεστιβάλ / Βραβεία

Footnote: Εξυπνο σινεμά από το Ισραήλ

στα 10

Μέσα από ένα κυρίως κωμικό σχήμα, το «Hearat Shulayim» («Footnote», «Υποσημείωση») η ισραηλινή συμμετοχή στο διαγωνιστικό, διαπερνά την αρχικά χαριτωμένη της φόρμα και εξετάζει την αρχέγονα ανταγωνιστική σχέση ανάμεσα σε πατέρα και γιο. Και το κάνει έξυπνα, ανατρεπτικά και εξαιρετικά σοβαρά. Οπως κάθε αυθεντική κωμωδία οφείλει.

Footnote: Εξυπνο σινεμά από το Ισραήλ

Δύο άντρες. Και οι δύο καθηγητές γλωσσολόγοι, μελετητές του Ταλμούδ, του ιερού εβραϊκού βιβλίου, έγκριτοι καθηγητές πανεπιστημίου. Πατέρας και γιος. Ο γιος, 40άρης, αγαπητός και αποδεκτός στην ακαδημαϊκή κοινότητα, κοινωνικός και ανοιχτός με τους μαθητές του, ίσως και λίγο νάρκισσος, γνωρίζει δόξα στη δουλειά του και την απολαμβάνει. Ο πατέρας 70χρονος πλέον, κουβαλά, σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητάς του, πίκρα. Βαθιά απογοήτευση και οργή γιατί η μεγάλη του έρευνα (στην οποία είχε αφιερώσει 30 χρόνια από τη ζωή του) που θα τον έκανε επίσημο μέλος της Ακαδημίας, θα του χάριζε το Βραβείο του Ισραήλ και την επιστημονική αιωνιότητα, ανατράπηκε από μία άλλη τυχαία ανακάλυψη που ακύρωνε τη δική του μελέτη. Μοναδική του αναγνώριση: μία υποσημείωση σε βιβλίο του μέντορα και δασκάλου του, όπου αναφέρεται το όνομά του.

Ενα λάθος, ένα μπέρδεμα των δύο ανδρών που φέρουν το ίδιο επίθετο, θα τους φέρει στην απόλυτη σύγκρουση. Κι εκεί θα σταματήσει η κωμωδία.

Με την πρόφαση της ελαφρότητας, ο Τζόζεφ Σένταρ (προηγούμενη δουλειά του το υποψήφιο για Οσκαρ «Beaufort») γράφει και σκηνοθετεί μία προσεχτική -και σε στιγμές ανατρεπτική- ψυχαναλυτική ματιά στον ανδρικό εγωισμό, ένα φροϊδικό δράμα που σπάει το ταμπού του «γονιού που θέλει πάντα το καλύτερο για το παιδί του». Μέσα από το φακό του που πειραματίζεται με τους χώρους (ένα ολόκληρο τέταρτο διαδραματίζεται σε ασφυκτικά μικρό δωμάτιο), φορτίζει την ένταση με κλειστά κοντινά στα πρόσωπα, και χρησιμοποιεί την ακαδημαϊκή καθημερινότητα ως έναν ακόμα ήρωα στην ταινία (η ταγμένη ζωή των αντρών πνιγμένη στο χάος των βιβλίων) εξελίσσεται μία υπαρξιακή αποκαθήλωση. Αποκαλύπτεται περίτρανα ότι ο άνθρωπος που δεν έχει προσέξει να μη σπαταλήσει εμμονικά τη ζωή του, εκείνος που νιώθει συνεχώς θύμα, όχι δε γίνεται ποτέ καλός πατέρας. Οσο αξιόλογος επιστήμονας, όσο μορφωμένος, όσο φαινομενικά ταπεινός. Στην ουσία είναι δειλός, άξεστος και εγωπαθής.

Και το μεγαλύτερο δυστύχημα είναι ότι ακόμα κι αν ο γιος συνειδητοποιήσει την τραγωδία αυτού του ανταγωνισμού, τη σταματήσει δείχνοντας μεγαλείο και πραγματική αγάπη, τίποτα δεν εγγυάται ότι δε θα επαναλάβει κι αυτός με τη σειρά του το ίδιο μοτίβο στο δικό του γιο.

Εξαιρετικοί στους πρωταγωνιστικούς ρόλους ο θεατρικός ηθοποιός Σλόμο Μπαρ-Αμπα και ο γνωστός μας Λίορ Ασκενάζι («Walk on Water»).