Κάννες 2018: Στο «Donbass», ο Σεργκέι Λόζνιτσα μάχεται με φρίκη την φρίκη του πολέμου

ΦΕΣΤΙΒΑΛ / ΒΡΑΒΕΙΑ 11 MAY  /  Γιώργος Κρασσακόπουλος

Βασισμένη σε αληθινά γεγονότα -και εικόνες- η νέα ταινία του Ουκρανού σκηνοθέτη δεν φοβάται να σοκάρει με κάθε τρόπο.

Ενα μόλις χρόνο μετά το «A Gentle Creature» που προβλήθηκε στο διαγωνιστικό του φεστιβάλ πέρσι, ο Σεργκέι Λόζνιτσα επιστρέφει, αυτή τη φορά στο Un Certain Regard με μια ακόμη καυστική και σκληρή ταινία.

Αυτή τη φορά όπως γίνεται σαφές από τον τίτλο, η ιστορία του τοποθετείται στο Ντόνμπας μια περιοχή στην άκρη της Ουκρανίας στην οποία μετά την προσάρτηση της Κριμαίας στην Ρωσία το 2014, ξέσπασε πόλεμος ανάμεσα σε φιλορωσικές δυνάμεις και στον στρατό της χώρας. Οπως γίνεται πλέον σε κάθε σύγχρονο πόλεμο, σχεδόν κάθε πτυχή του καταγράφεται σε κινούμενες εικόνες, είτε αυτές της τηλεόρασης είτε τις ερασιτεχνικές των πανταχού παρών κινητών τηλεφώνων.

Το 71ο Φεστιβάλ Καννών διεξάγεται από τις 8 ως και τις 19 Μαΐου. Το Flix θα είναι εκεί, για να σας μεταφέρει όλα όσα συμβαίνουν, τη στιγμή που συμβαίνουν. Διαβάστε όσα χρειάζεται να ξέρετε για τις Κάννες 2018 εδώ.

donbass 607

Ο Σεργκέι Λόζνιτσα βουτά σε αυτές τις εικόνες κι επιλέγει για το «Donbass» δεκατρείς βινιέτες που ξεκινούν από το συγκλονιστικό για να καταλήξουν σχεδόν στο σουρεαλιστικό με ενδιάμεσες στάσεις στο φρικιαστικό και το γκροτέσκο. Και οι δεκατρείς αυτές σεκάνς που ενώνονται χαλαρά από χαρακτήρες ή επιμέρους στοιχεία και που κλείνουν τελικά σε έναν κύκλο είναι παρμένες από στιγμές που κατέγραψαν κινητά τηλέφωνα αυτοπτών μαρτύρων τις οποίες ο Λόζνιτσα μεταγράφει σε μυθοπλασία κρατώντας όμως μια σχεδόν ντοκιμαντερίστικη αίσθηση σε αρκετές από αυτές.

Το περιεχόμενό τους και η ένταση που αναδίδουν, η αποτελεσματικότητά τους, ποικίλει και η αποσπασματικότητα της ταινίας εξ΄αιτίας αυτής της ιδιομορφίας της λειτουργεί εναντίον της, ειδικά σε εκείνες τις σεκάνς που επαναλαμβάνουν μοτίβα και ιδέες που ήδη έχουν γίνει σαφή και ξεκάθαρα από την αρχή.

donbass 607

Μέσα από το σχεδόν κωμικό θέαμα ενός κουβά με κόπρανα που αδειάζει στο κεφάλι ενός δημάρχου μια γυναίκα που έχει κατηγορηθεί για διαφθορά έως του κομπάρσους που πρωταγωνιστούν σε fake news ρεπορτάζ της τηλεόρασης, από την ξενάγηση σε μια υγρή σκοτεινή λαβυρινθώδη τρώγλη όπου κατοικούν αμέτρητοι άνθρωποι, από την τηλεφωνική εξιστόρηση μιας βόλτας στα μαγαζιά που διακόπτεται από πυραύλους εδάφους –εδάφους, έως το ανατριχιαστικό λιντσάρισμα ενός αντάρτη, αυτό που βλέπεις στην οθόνη δεν είναι τίποτα λιγότερο από τα διαλυμένα κουρέλια του κοινωνικού ιστού μιας χώρας.

donbass 607

Η διαφθορά, η αποκτήνωση, η βία, η απογοήτευση, η αναισθητοποίηση, η κοινοτοπία του κακού είναι τελικά η μεγαλύτερη εικόνα που σχηματίζεται από αυτή την αληθινά πικρή, απέλπιδα ταινία, που δεν μιλά για την σκληρότητα με την σκληρότητα που της αξίζει και που δεν χαρίζεται σε κανέναν. Ούτε καν στον θεατή της.

Οι προθέσεις της είναι σαφείς κι ο τρόπος της αδυσώπητος, όμως συχνά πέφτει θύμα της ίδιας της αποφασιστικότητας της, καταλήγοντας επαναλαμβανόμενη, μερικές φορές προφανής κι ακόμη χειρότερα ίσως ακόμη κι εθισμένη στην δύναμη των με τον έναν ή τον άλλο τρόπο σοκαριστικών της εικόνων.

Το 71ο Φεστιβάλ Καννών διεξάγεται από τις 8 ως και τις 19 Μαΐου. Το Flix θα είναι εκεί, για να σας μεταφέρει όλα όσα συμβαίνουν, τη στιγμή που συμβαίνουν. Διαβάστε όσα χρειάζεται να ξέρετε για τις Κάννες 2018 εδώ.

Κάννες 2018 | Οι κριτικές του Flix:

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.