Φεστιβάλ / Βραβεία

Κάννες 2018: Η «Ayka» αφήνει το ματωμένο ίχνος της στους δρόμους της Μόσχας...

στα 10

...και στη συνείδηση του Φεστιβάλ Καννών.

Κάννες 2018: Η «Ayka» αφήνει το ματωμένο ίχνος της στους δρόμους της Μόσχας...

Ενα μάτσο νεογέννητα μωράκια κάνει τη διαδρομή του σ' ένα μαιευτήριο της Μόσχας: κοιτάζουν, κλαίνε, διανύουν την απόσταση για το στοιχειώδες, την τροφή στο στήθος της μητέρας τους. Μία από εκείνες, η λεχώνα Αϊκα, μια νέα κοπέλα με τα καζάκικα χαρακτηριστικά, εγκαταλείπει την ασφάλεια του μαιευτηρίου και το μωρό της και πηδά από το παράθυρο στον χιονισμένο δρόμο. Εκεί ξεκινά η εφιαλτική, χωρίς λύτρωση, οδύσσειά της. Μιλώντας ελάχιστα, με το σώμα και το πρόσωπό της καλυμμένο από στρώματα ρούχων για ν' αντισταθεί στην παγωνιά, η Αϊκα ψάχνει μάταια για μεροκάματα, κοιμάται σ' ένα υπόγειο παράνομο καταφύγιο, δέχεται απειλητικά τηλεφωνήματα από έναν άντρα στον οποίο χρωστά λεφτά, κάνει τα πάντα για να επιβιώσει ακόμα λίγες ώρες, λίγες μέρες, όσο αντέξει. Την ίδια ώρα αιμορραγεί από το βιαστικό τοκετό της, το στήθος της γεμίζει γάλα, το σώμα της αντιδρά στην επιμονή του μυαλού της να περπατάει μόνο μπροστά.

Το 71ο Φεστιβάλ Καννών διεξάγεται από τις 8 ως και τις 19 Μαΐου. Το Flix είναι εκεί, για να σας μεταφέρει όλα όσα συμβαίνουν, τη στιγμή που συμβαίνουν. Διαβάστε όσα χρειάζεται να ξέρετε για τις Κάννες 2018 εδώ.

ayka 607

Μια δεκαετία, ακριβώς, μετά το «Tulpan», ο Καζάκος Σεργκέι Ντβορτσεβόι και η τότε πρωταγωνίστριά του (η αδελφή του κεντρικού ήρωα), Σαμάλ Γεσλιάμοβα, στήνουν ένα λαχανιασμένο οδοιπορικό στους περιφερειακούς δρόμους της ζωής, αυτούς που ξετυλίγονται δίπλα από τη νόρμα. Η Αϊκα είναι μετανάστρια από το Κιργιστάν, χωρίς χαρτιά παραμονής στη Ρωσία, μια γυναίκα που δεν υπάρχει πουθενά, παρά στην ανάσα της που διαγράφεται στο κρύο. Ακολουθώντας, αλλά και υπογραμμίζοντας, την ωμή, αμείλικτη σκηνοθετική ματιά των αδελφών Νταρντέν της δεκαετίας του '90 (η πορεία της Αϊκα κυλά παράλληλα με της «Rosetta»), η κάμερα στο χέρι αγκιστρώνεται στη φιγούρα της ηρωίδας και δεν την αφήνει ποτέ. Το πρόσωπο της Αϊκα δύσκολα διακρίνεται, η γούνινη κουκούλα της γεμίζει χιόνια, η ταχύτητα της ταινίας συμβαδίζει με το γοργό περπάτημά της. Σωματική οδύνη, ψυχική εγκατάλειψη, φωτογραφία μπλε και μαύρη του ψύχους, ένα φιλμ με εξπρεσιονιστικές αξιώσεις.

ayka 607

Αν κάτι, σε βαθμό υπερβολικά υπογραμμισμένο, σ' ένα δράμα χωρίς ανακούφιση, που επιτίθεται στον θεατή επίμονα και πιεστικά. Με μια φόρμα κοινωνικού σινεμά που γνωρίζουμε πια καλά, με μια ελλειπτικότητα γύρω από την ιστορία της ηρωίδας του που, τελικά, τη μετατρέπει κι αυτή σε μια σχηματική φιγούρα, μια από «τις άτυχες γυναίκες» του σημερινού κόσμου της ένδειας, δίνοντας ίσως μεγαλύτερη έμφαση στον εντυπωσιασμό της αισθητικής σκληρότητας, παρά στον ανθρωπισμό της ταινίας. Με αναμφισβήτητη αιχμή και δύναμη, ωστόσο, που καθόλου δεν αποκλείεται να φέρουν την «Ayka» και την πονεμένη διαδρομή της στα βραβεία του Φεστιβάλ Καννών.

Το 71ο Φεστιβάλ Καννών διεξάγεται από τις 8 ως και τις 19 Μαΐου. Το Flix είναι εκεί, για να σας μεταφέρει όλα όσα συμβαίνουν, τη στιγμή που συμβαίνουν. Διαβάστε όσα χρειάζεται να ξέρετε για τις Κάννες 2018 εδώ.

Κάννες 2018 | Οι κριτικές του Flix: