«Breaking Bad»: Μια επανάληψη σε 12 βήματα

TV 01 AUG 2013  /  Θοδωρής Δημητρόπουλος

Θυμόμαστε τα 12+5 επεισόδια που συνθέτουν την απόλυτη επανάληψη στα βασικά του «Breaking Bad», 10 μέρες πριν η σειρά επιστρέψει για την τελευταία της σεζόν.

Μένουν 10 μέρες και συνειδητοποιείς πως δεν θυμάσαι όλα όσα θα έπρεπε να θυμάσαι για τον Γουώλτ Γουάιτ και τον Τζέσι Πίνκμαν, καθώς μπαίνουν στην τελική ευθεία του ναρκο-δράματός τους. ΟΚ, ηρεμία, κανένα πρόβλημα. Δε χρειάζεται να κάτσεις να ξαναδείς όλη η σειρά. (Εκτός αν θες και προλαβαίνεις βέβαια, οπότε δε θα σε σταματήσουμε.)

Καθίσαμε και ξεχωρίσαμε 12 (συν κάτι ψιλά επειδή σαν τον Γουώλτ Γουάιτ, έτσι κι εμείς σπάμε τους κανόνες που θέτουμε στους εαυτούς μας) επεισόδια που συνοψίζουν ιδανικά τους χαρακτήρες, τις θεματικές, τη μυθολογία, την ίδια της σειρά του Βινς Γκίλιγκαν.

Ξεκινώντας από τον πιλότο και φτάνοντας στο -αναπόφευκτο- cliffhanger της περσινής σεζόν 5α, πιάνουμε με χρονολογική σειρά τους σημαντικότερους σταθμούς αυτής της διαδρομής. Προφανέστατα, ακολουθούν spoilers για όλη τη σειρά μέχρι τώρα.

(Όλες οι σεζόν της σειράς είναι διαθέσιμες σε DVD και blu-ray.)

- 1x01 Pilot - 1x02 Cat’s in the Bag... - 1x03 ...and the Bag’s in the River

103

Κλέβουμε λίγο γκρουπάροντας έτσι επεισόδια, όμως στο ξεκίνημα της σειράς πραγματικά δεν γίνεται να δεις αυτές τις πρώτες ώρες ξεχωριστά. Ο Γκίλιγκαν έτσι κι αλλιώς έγραψε το πρώτο σερί επεισοδίων ως μια εισαγωγική μίνι σειρά, κάτι που εξάλλου φαίνεται κι από το παιχνίδι των τίτλων. Ο πιλότος είναι απαραίτητος καθώς εισάγει όλες τις βασικές ιδέες που θα εξερευνούσε στην πορεία η σειρά, αλλά η διλογία που θα ακολουθούσε είναι ίσως ακόμα πιο σημαντική για την εξέλιξη του ήρωα και για την θεμελίωση του ρυθμού και της ατμόσφαιρας της σειράς: Το «Breaking Bad» είναι μια κατάμαυρη κωμωδία για την κατάβαση ενός άντρα στην κόλασή του, μέσα από μια διαδρομή διάσπαρτη με τεράστια focus σε απειροελάχιστες στιγμές διαδικασίας και καθημερινότητας. Εστιάζει σε λεπτομέρειες που κάθε άλλο crime drama θα προσπερνούσε σε μια-δυο σκηνές ή ακόμα και στο μοντάζ ανάμεσά τους, και πουθενά αυτό δεν είναι σαφέστερο από το ότι δύο ολόκληρα επεισόδια στην αρχή της σειράς δεν αφορούν τίποτα άλλο παρά την αγωνιώδη προσπάθεια του Γουώλτ (και του από σπόντα συνεργού του, Τζέσι) να ξεφορτωθεί έναν, και μόνο έναν, ανάξιο λόγου εγκληματία της σειράς.

Σκηνή-κλειδί: Στο τρίτο, και καλύτερο, επεισόδιο της άτυπης τριλογίας, ο Γουώλτ φτιάχνει λίστα υπέρ-κατά για να αποφασίσει τι θα κάνει με τον Krazy-8 που έχει μπαγλαρωμένο στο υπόγειο. Αθώες εποχές.

1x06 Crazy Handful of Nothin’

106

Βάσει των σεζόν που ακολούθησαν μπορούμε εύκολα να διακρίνουμε ένα μοτίβο στο ρυθμό της κάθε μίας, και είναι έτσι εμφανές πως η απεργία των σεναριογράφων που έκοψε την πρώτη στα 7 μόλις επεισόδια, μας στέρησε ένα φανταστικό κρεσέντο που μόλις εδώ αρχίζει να διαφαίνεται. Σε αυτό το επεισόδιο γνωρίζουμε τον Τούκο και τον Τίο, ο Τζέσι πάει στο νοσοκομείο από το ξύλο που τρώει, και αυτή η ακολουθία γεγονότων οδηγεί τον Γουώλτ στο δραστικό makeover που τον μετατρέπει στον Γουώλτ που εν τέλει ξέρουμε, δηλαδή τον Χάιζενμπεργκ. Είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιεί αυτή την περσόνα ή, αλλιώς, είναι η πρώτη φορά που τον βλέπουμε να αγγίζει την επιφάνεια των χειρότερων ενστίκτων που προφανώς πάντα έκρυβε μέσα του.

Σκηνή-κλειδί: Στο φινάλε ο Γουώλτ (ο Χάιζενμπεργκ, αυτός τελοσπάντων) ανατινάζει το λημέρι του Τούκο. Μπουμ. He is the danger.

2x02 Grilled

202

To επεισόδιο όπου ο Γουώλτ κι ο Τζέσι είναι παγιδευμένοι στην έρημο με μοναδική παρέα τον Τίο και το διαολεμένο το κουδουνάκι του από την κόλαση. Όχι απαραίτητα ένα επεισόδιο που προχωρά σε κάποια τεράστιας σημασίας αλλαγής του status quo, αλλά κανένα catch-up σχέδιο της σειράς δε θα μπορούσε να είναι πλήρες δίχως αυτό τον λιτό, νευρώδη εφιάλτη.

Σκηνή-κλειδί: O Τίο προσπαθεί να προειδοποιήσει τον Τούκο με το κουδουνάκι κι εμείς μένουμε χωρίς νύχια στα χέρια μας. Αποστομωτικός ο τρόπος που η σειρά ουσιαστικά διαγράφει πλήρη κύκλο επιστρέφοντας σε αυτή τη fan-favorite σκηνή στο τέλος της 4ης σεζόν, τουμπάροντας αυτή, όσο και το ρόλο του Τίο σε σχέση με τον Γουώλτ.

2x08 Better Call Saul

208

Ένας από τους ντίλερς του Γουώλτ και του Τζέσι συλλαμβάνεται, κι αυτό είναι από τα καλύτερα πράγματα που θα συμβούν ποτέ στο αγαπημένο μας δίδυμο (και σε εμάς) γιατί έχει ως αποτέλεσμα να γνωρίσουνε (κι εμείς μαζί) τον μέγιστο Σολ Γκούντμαν, έναν αρχικά περιφερειακό και μετέπειτα βασικό χαρακτήρα που αντιπροσωπεύει έναν από τους βασικούς λόγους που η σειρά ποτέ δεν έχασε τον δρόμο της: Ο Σολ είναι ο απαραίτητος ‘sitcom’ χαρακτήρας που βρίσκεται στο πλευρό των ηρώων μας (μην περιορίζοντας τους over-the-top χαρακτήρες στην αντίπερα όχθη), θυμίζοντάς μας διαρκώς πως το «Breaking Bad» μπορεί θαυμάσια να ισορροπεί ανάμεσα στο βαρύ δράμα και τη μαύρη κωμωδία.

Σκηνή-κλειδί: Η πρώτη μας γνωριμία με τον Σολ, θαυμάσια παιγμένο από τον Μπομπ Όντενκερκ, ως κάποιον που από την πρώτη στιγμή σε κάνει να μην θες να τον πάρεις απολύτως σοβαρά, αλλά ταυτοχρονά να φοβάσαι να μην το κάνεις.

2x12 Phoenix

212

O τρόπος που ολοκληρώθηκε η 2η σεζόν είναι για μένα το μόνο φάλτσο σε ολόκληρη την πορεία της σειράς, ισορροπώντας ανάμεσα στο εντυπωσιακό και στο άστοχο (η θεϊκή παρέμβαση συμβαίνει με έναν προφανή τρόπο που δεν αξίζει σε αυτή τη σειρά), όμως το αμέσως προηγούμενο επεισόδιο είναι αυτό που πραγματικά πρέπει κανείς να κρατήσει από όλο αυτό το ντόμινο καταστροφής, θανάτου και κρίσης από ψηλά. Εδώ είναι που για πρώτη φορά ο Γουώλτ περνά το όριο που είχε θέσει στον εαυτό του, όντας υπεύθυνος για το θάνατο ενός ανθρώπου που δεν απειλούσε άμεσα τη ζωή του. Η Τζέιν της φοβερής Κρίστεν Ρίτερ παρασέρνει τον Τζέσι σε μονοπάτια που ο Γουώλτ δεν εγκρίνει, κι όταν του δίνεται η ευκαιρία, την αφήνει να πεθάνει. Πρώτα το μότο ήταν ‘σκότωσα μόνο σε αυτοάμυνα’. Τώρα είναι ‘άφησα να πεθάνει γιατί θα χάναμε τα πάντα’. Τη συνέχεια την ξέρουμε. Το πρόβλημα με τον Γουώλτ δεν είναι ότι διαρκώς περνάει τα ηθικά όρια που θέτει στον εαυτό του, αλλά ότι σέρνει τη γραμμή μαζί του.

Σκηνή-κλειδί: Ο θάνατος της Τζέιν που συμβαίνει καθώς ο Γουώλτ παρακολουθεί, αμέτοχος.

(**Δεν θέλαμε να κλέψουμε πάλι, αλλιώς θα προσθέταμε το αμέσως προηγούμενο και το αμέσως επόμενο επεισόδιο στη λίστα, στα οποία συναντάμε για πρώτη φορά τους Γκας Φρινγκ και Μάικ, αντίστοιχα, δηλαδή τους δύο σημαντικότερους χαρακτήρες της σειράς που δεν μας είχαν ακόμα συστηθεί σε αυτό το σημείο.)

3x06 Sunset

306

Σε όλες τις σειρές αντι-ηρώων όπου ουσιαστικά υποστηρίζουμε τους κακούς για όλη τη διαδρομή, θέλοντας και μη, έρχονται οι στιγμές όπου αυτοί οι πρωταγωνιστές παγιδεύονται σε ασφυκτικά μικρούς χώρους (μεταφορικά ή κυριολεκτικά) από κάποιον ανταγωνιστή τους που είναι συνήθως στη σωστή πλευρά του νόμου. Κι εμείς απομένουμε να κοιτάμε πνιγμένοι στην αγωνία, για να δούμε πώς θα τη γλιτώσει πάλι αυτός που κανονικά δεν πρέπει να την γλιτώσει. (Το «Shield» ήταν πάντα εξαιρετικό σε αυτά.) Αυτό το επεισόδιο είναι η αποθέωση της συγκεκριμένης τεχνικής, με τον Χανκ να παγιδεύει τον Γουώλτ και τον Τζέσι μες στο RV του τελευταίου, δίχως να γνωρίζει ποιοι ακριβώς είναι απέναντί του.

Σκηνή-κλειδί: Όλες του Γκας Φρινγκ, καθώς ουσιαστικά εδώ είναι που γνωρίζουμε περισσότερα για τον κύριο ανταγωνιστή του Γουώλτ για τις επόμενες 2 σεζόν.

3x07 One Minute

307

Στην οικονομία του συγκεκριμένου άρθρου, το επεισόδιο αυτό είναι αναγκαίο να συμπεριληφθεί στη λίστα επειδή αποτελεί ένα εξαιρετικό κεφάλαιο αφιερωμένο στον Χανκ, έναν από τους βασικούς παίκτες αυτής της τραγωδίας. Αλλά στην πραγματικότητα όλοι ξέρουμε πως το μεγαλείο του έγκειται...

Σκηνή-κλειδί: ...στην απίστευτη σκηνή της τελευταίας πράξης, με τα δύο ξαδέρφια του Τούκο (που μοιάζουν σα να ξεπήδησαν από το «Matrix» αν το είχε σκηνοθετήσει ο Ρόμπερτ Ροντρίγκεζ) να στοχεύουν τον Χανκ κι εκείνος να επιβιώνει, μόλις και μετά βίας, σε ένααπό τα αγωνιώδη πράγματα που έχουμε δει ποτέ στην τηλεόραση.

(**Το Fly είναι το κατεξοχήν επεισόδιο της σειράς που είτε κάποιος το μισεί είτε το λατρεύει -προσωπικά ανήκω στη δεύτερη κατηγορία- οπότε μπορεί να προστεθεί ή όχι σε αυτή τη λίστα αναλόγως διάθεσης. Είναι ένα σπουδαίο bottle episode, αλλά όχι απαραιτήτως αναγκαίο.)

- 3x12 Half Measures - 3x13 Full Measure

312

Εντάξει, κλέβουμε πάλι, αλλά πώς να γίνει. Αυτό το δίπτυχο είναι τεράστιας σημασίας για εξέλιξη της μυθολογίας της σειράς, ενώ παράλληλα προσφέρει πολλές στιγμές μέσα στα σπίτια, τις οικογένειες και την ψυχική κατάσταση των κεντρικών ηρώων, με μεγάλο focus στον Χανκ και τη Μαρί, όσο και στον Γουώλτ και τη Σκάιλερ. Ο Τζέσι στο μεταξύ θέλει να εκδικηθεί δυο βαποράκια που σκοτώνουν ένα 11χρονο αγόρι (τόσο η ευαισθησία του Τζέσι απέναντι στα παιδιά, όσο και το συγκεκριμένο δηλητήριο που πρωτοεμφανίζεται εδώ, είναι επίσης στοιχεία που θα επιστρέψουν αργότερα) αλλά βλέπει τον Γουώλτ να το κάνει για πάρτη του. Ο Γουώλτ πάει το όριο λίγο ακόμα πιο πέρα, και αυτή τη φορά παίρνει και τον Τζέσι μαζί του, βάζοντάς τον να σκοτώσει τον Γκέιλ, τον άλλο μάγειρα που έχει στη δούλεψή του ο Γκας, εικάζοντας πως αν είναι ο μοναδικός που ξέρει να φτιάχνει crystal meth, θα είναι ασφαλής. Μιλάμε σε κάθε περίπτωση για δύο από τα πιο πυκνά κια καθηλωτικά επεισόδια ολόκληρης της σειράς.

Σκηνή-κλειδί: O Γουώλτ πατάει τους δύο ντίλερς με το αμάξι του, βγάζει όπλο, τους σκοτώνει εν ψυχρώ, γυρίζει στον Τζέσι και του φωνάζει, «Run». Θυμάστε τότε που έκανε λίστα για το αν πρέπει να σκοτώσει τον Krazy-8;

4x06 Cornered

406

H Σκάιλερ φεύγει μακριά όταν συνειδητοποιεί ποιος και τι ακριβώς είναι πια ο άντρας της («Κάποιος πρέπει να προστατέψει αυτή την οικογένεια από τον άντρα που προστατεύει αυτή την οικογένεια», μια από τις μεγάλες ατάκες της σειράς), ο Γουώλτ αγοράζει ένα εντυπωσιακό αμάξι στο γιο του προσπαθώντας να εξαγοράσει την αγάπη του, την ίδια ώρα που βλέπει τον Γκας να προσπαθεί να μπει ανάμεσα σε αυτόν και τον Τζέσι. Επειδή προφανώς, ο Γκας δε θα συγχωρούσε ποτέ το όλο φιάσκο με τον Γκέιλ.

Σκηνή-κλειδί: Χρειάζεται καν να το πούμε; «I am the danger», ο διασημότερος μονόλογος της σειράς, και απόλυτα χαρακτηριστικός του ποιος είναι πια ο Γουώλτ.

4x13 Face Off

413

Τόσα πολλά πράγματα από τη διαδρομή της σειράς οδηγούν σε αυτό το επεισόδιο που α) δεν έχει καν νόημα να προσπαθήσω να τα αναφέρω σε μια παράγραφο και β) το κάνουν να μοιάζει σαν μια απολύτως φυσική αρχή του τέλους. Ο Γουώλτ εδώ στρίβει μια γωνία τόσο απότομη ώστε είναι αδύνατον πλέον να τον δεις ως οτιδήποτε άλλο πέρα από villain. Κάθε κλείσιμο σεζόν είναι σχεδιασμένο ώστε να φέρνει τον Γουώλτ ένα βήμα (μια δολοφονία) πιο μακριά από αυτό που κάποτε ήταν και πιο κοντά σε αυτό που πάει να γίνει, και ετούτο εδώ είναι φυσικά το αποκορύφωμα. (Μάλλον δηλαδή. Γιατί ποτέ δεν ξέρεις τι άλλη φρίκη μας περιμένει.) Η δηλητηρίαση του Μπροκ, τα ψέμματα στον Τζέσι, η επιστροφή του Τίο, ο βγαλμένος μέσα από το «Walking Dead» θάνατος του Γκας. Αριστούργημα.

Σκηνή-κλειδί: Τηλεφώνημα στη Σκάιλερ. «Τελείωσε. Είμαστε ασφαλείς. Κέρδισα.» I won.

5x07 Say My Name

507

H σχέση του Γουώλτ με τον Τζέσι μοιάζει διαβρωμένη πέρα από κάθε σωτηρία, η Σκάιλερ είναι μια βόμβα έτοιμη να εκραγεί, ο Χανκ έχει φτάσει πολύ κοντά, κι ενώ οι πάντες τον πιέζουν από παντού, ο Γουώλτ έχει μια τελευταία συνάντηση με τον φανταστικό Μάικ του Τζόναθαν Μπανκς, δίπλα στο ποτάμι. «Σκάσε κι άσε με να πεθάνω ήρεμος», του λέει. Πόσο παράξενα συγκινητικό.

Σκηνή-κλειδί: «SAY MY NAME» φωνάζει ο Γουώλτ στον τυχάρπαστο Ντέκλαν, κι εκείνος απαντάει, πολύ σωστά: Χάιζενμπεργκ.

5x08 Gliding Over All

508

Αυτό.

Η συνέχεια στις 11 Αυγούστου με το τελικό σερί επεισοδίων της σειράς.

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.